jiono Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni (endret) Hvilke juridiske problemer er til hinder for å bruke følgende tenkelig IT-system, med tanke på å angre transaksjoner gjort gjennom vipps? Case-flyt for IT-system: hoved 1. A utfører en transaksjon, etter å ha blitt utsatt for en trussel av B 2. A trykker angre, 2 dager senere 3. A verifiserer at en ønsker dette, gjennom bankId 3. B går i minus på kontoen, pga en hadde brukt opp pengene 4. Banken sender melding til politet 5. Politet sender melding til A og B med melding om at en har en tidsfrist på å svare; og at hvis en ikke svarer , så godkjenner en transaksjonen 6. A verifiserer melding som gyldig 7. B som er kriminell, velger avslag. 8. Politiet utløser en automatisk anmeldelse av forholdet. 9. Anmeldt forhold viser at B ikke hadde krav på pengene til A. 10. Politet sender melding til bank om at revers-transaksjon er gyldig Alternativt 10a: 10a.1 Politiet finner ut A prøver å kreve tilbake penger som en ikke hadde krav på. 10a.2 Politiet sender melding til bank om at revers-transaksjon er ugyldig 10a.3 revers-transaksjonen reverseres, og B får pengene en i utgangspunkt hadde krav på Takk for svar Endret 1. juni av jiono Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Finansavtaleloven § 4-7 er til hinder for punkt 2. Det følger av denne bestemmelsen at et betalingsoppdrag ikke kan kanselleres i situasjoner som du beskriver. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Og politiet har ikke myndighet til å avgjøre om transaksjonen(e) er gyldig(e). 2 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni Dette vil kanskje ramme enkelte kriminelle, men det vil også føre til at politiet blir nedlesset med sivilrettslige problemstillinger. Allerede nå henlegges massevis av saker på kapasitetshensyn i de store politidistriktetene, og dette vil definitivt ikke hjelpe. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni I staden for at A angrer seg to dagar seinare og starter ein stor og ressurskrevjande prosess, kan ikkje A berre følge vanleg saksgang ved å politianmelde? Det einaste ein oppnår med dette systemet er at det er litt enklare for A å få tilbake pengane i den uvanlege situasjonen det er å bli rana via Vipps. Ulempane er at funksjonen fort kan bli misbrukt, at det krev mykje ressursar frå politiet utan at det er grunnlag for at politiet skal innvolverast, og ikkje minst mykje av poenget med å motta betaling forsvinn dersom pengane fleire dagar seinare blir trekt frå kontoen. Kva er det som skal hindre at eg til dømes angrer kjøpet av togbillet etter at eg er ferdig med reisa og dermed har brukt opp tenesta? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå