Gå til innhold

Kvier du deg for «soulslike»-sjangeren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke nå lenger, men husker jeg prøvde første Dark Souls på pc og mistet raskt motivasjonen da det ble for vanskelig. Men med tiden har denne sjangeren blitt det spiller mest. Soulslike stiller krav til spilleren og den som viser utholdenhet belønnes med mye moro. 

For de som er interesserte, her en fin artikkel om Soulslike sjangeren forstått ut fra eksistensialistisk filosofi: https://thegemsbok.com/art-reviews-and-articles/dark-souls-from-software-existentialism-philosophy/

Jeg er nå blitt 44 år og spill i denne sjangeren vedlikeholder refleksene mine. Dessuten er jeg ikke lei utfordringer og bruker gjerne tid på å bli bedre.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er enig at Bloodborne er det mest tilgjengelige etter Elden Ring. Nå antar jeg at når du skriver <<tilgjengelig>>, at du mener hvor enkelt det er å plukke opp for nybegynnere, og ikke hvor enkelt det er å få tak i spillet og riktig platform.

Husker jeg elsket det da det kom ut, men jeg hadde mange gjennomspillinger av de tidligere spillene. Folk på vennelisten som hev seg på Bloodborne som sitt første From-spill opplevde enormt mye frustrasjon knyttet til healing, siden man kan gå tom, og dermed blir nødt til å farme Blood Vials.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Mitt første møte med "souls" var Dark souls 2. Jeg hakket meg gjennom det ved å drepe de fleste fiendene til de forsvant og fikk hjelp på bosser. Jeg blir aldri kjempegod i slike spill og grinder til jeg blir over-leveled som regel, men jeg liker å grinde XP. Nå er det den sjangeren jeg liker best. Men det er mye dårlige soulslike også der ute som jeg ikke gidder å røre. Lies Of P var meget bra, men jeg liker best ekte souls der man hele tiden er online og kan spille mot/med andre. Nå spiller jeg gjennom de orginale Dark souls og Bloodborne uten hjelp og tar de frem med jevne mellomrom. Blir aldri lei.
Star Wars Jedi: Fallen Order kaller jeg ikke souls-like. Ikke så lenge man kan velge vanskelighetsgrad og bare frese gjennom det uten problemer.

Endret av Guybrush 3pwood
Lenke til kommentar
Cutthroat Bill skrev:

Vet ikke om jeg er enig at Bloodborne er det mest tilgjengelige etter Elden Ring. Nå antar jeg at når du skriver <<tilgjengelig>>, at du mener hvor enkelt det er å plukke opp for nybegynnere, og ikke hvor enkelt det er å få tak i spillet og riktig platform.

Husker jeg elsket det da det kom ut, men jeg hadde mange gjennomspillinger av de tidligere spillene. Folk på vennelisten som hev seg på Bloodborne som sitt første From-spill opplevde enormt mye frustrasjon knyttet til healing, siden man kan gå tom, og dermed blir nødt til å farme Blood Vials.

Enig, Bloodborne var et merkelig valg til denne lista. Det hjelper ikke at Father Gascoigne er første bossen, han er brutal. Første gangen jeg spilte Bloodborne ga jeg faktisk ganske tidlig opp i frustrasjon. Og på dette tidspunktet hadde jeg spilt gjennom Demon's Souls + Dark Souls 1 og 2 flere ganger. Jeg plukket det opp igjen på et senere tidspunkt og det ble et av favorittspillene mine, men tilgjengelig er det siste siste ordet jeg vil bruke om det.
Lenke til kommentar

Spilte nylig gjennom Steelrising og vil si det var et ganske tilgjengelig soulslike. Det er ikke det beste av dem, men jeg hadde det gøy med det, og kombinasjonen fransk revolusjon og clockworkroboter var kul. Så gikk jeg til Nioh 2. Det... Er ikke tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Eplebit skrev (1 time siden):

Spilte nylig gjennom Steelrising og vil si det var et ganske tilgjengelig soulslike. Det er ikke det beste av dem, men jeg hadde det gøy med det, og kombinasjonen fransk revolusjon og clockworkroboter var kul. Så gikk jeg til Nioh 2. Det... Er ikke tilgjengelig...

Nioh 2 er noe av det beste som kan spilles ❤️ Har utallige timer der, også Platinum. Man blir aldri ferdig heller siden Underworld finnes, men tror aldri at jeg kommer meg til level 750 :)
Og ja, det er latterlig vanskelig. Her må utallige timer grinding til for å karre seg videre, komme seg over i neste "Way of the..." , for å grinde XP videre. A voice in the twilight, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har klappet den katten der... Bra mission å farme både revenants og xp på.

Endret av Guybrush 3pwood
Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev:

Mitt første møte med "souls" var Dark souls 2. Jeg hakket meg gjennom det ved å drepe de fleste fiendene til de forsvant og fikk hjelp på bosser. Jeg blir aldri kjempegod i slike spill og grinder til jeg blir over-leveled som regel, men jeg liker å grinde XP. Nå er det den sjangeren jeg liker best. Men det er mye dårlige soulslike også der ute som jeg ikke gidder å røre. Lies Of P var meget bra, men jeg liker best ekte souls der man hele tiden er online og kan spille mot/med andre. Nå spiller jeg gjennom de orginale Dark souls og Bloodborne uten hjelp og tar de frem med jevne mellomrom. Blir aldri lei.
Star Wars Jedi: Fallen Order kaller jeg ikke souls-like. Ikke så lenge man kan velge vanskelighetsgrad og bare frese gjennom det uten problemer.

100% enig i det du sier, kunne ikke sagt det bedre selv. Er mange wanna-be souls og noen er bra, noen mindre bra. Men jeg liker å prøve dem ut selv, og ha min egen oppfatning fremover en anmelders sin. Kan man stille på vanskelighets grad, er det utenkelig å kalle det souls, som du sier da er vitsen borte. Det må være 100% likt for alle, og det er det som er så motiverende at alle stiller likt :)
Lenke til kommentar

jeg har prøvd Demon Souls prorto version av Dark souls og bloodborne.

Bare fant ut at dette er ikke spill ikke er min greie. Souls spill er for nisje spillere. og det er vel det som planen med disse spillene,

Endret av spazma
Lenke til kommentar

Demons souls er nok det vanskeligste men også letteste spillet i serien til fromsoft.

Etterfulgt av elden ring.

Så Dark souls 1 og 3.

Dark souls 2.

Bloodborne eller sekiro er nok de vanskeligste.

(Egentlig kings field og eternal ring, men dem er det vel ingen som spiller lengre?)

 

Spillene deres, kanskje utenom sekiro, har mange triks som gjør dem forferdelig enkle. Utrolig nok ble en mengde av dem patchet i bloodborne men ikke i de andre spillene.

Lenke til kommentar
LampeLars94 skrev:

Bloodborne og Lies of P?

Hva har du røyka? Lol

De er langt mer krevende spill enn bare Dark Souls 1, som er tilgjengelig på alle platformer.

Er Lies of P så vanskelig? Tenkte å teste det eller Lords of the fallen siden de er på gamepass. Men høres ut som at jeg må manne meg opp litt først...
Lenke til kommentar

Har bare spilt Elden Ring og Another Crab's Treasure av disse. Elden Ring er jo objektivt sett et veldig bra spill, jeg ser den, men for min smak er det for vanskelig og "krøkkete". Eneste man kan er å rulle rulle rulle som en idiot i 150 timer. Er det gøy? Jeg har ikke tålmodighet til å "git gud", men jeg har da 81 timer i det, så jeg er ikke helt tapt bak en vogn. Syns man skulle ha bedre pareringsteknikker.

Lies of P og Sekiro er for masochister, har jeg hørt. Jeg var innom Nioh 2 også, men herregud, det var så vanskelig at jeg ga opp etter en time og refunda.

Another Crab er en blanding av Elden Ring og Tinykin, veldig lett å plukke opp og ha det trivelig i en times tid. Så langt koser jeg meg.

Lenke til kommentar

Jeg har med Bloodborne på listen fordi jeg har god erfaring med å introdusere nykommere for spillet. Har to bekjente, hvor den ene aktivt misliker Souls-sjangeren og den andre knapt har spilt actionspill i det hele tatt, og begge digger det. Sistnevnte slet en del i midtpartiet, men imponerte også stort underveis.

Som jeg skriver er det noe med Rally-systemet som belønner mer aggressive spillestiler, ala den man gjerne bruker i mer alminnelige actionspill som Devil May Cry, osv. Det er rett og slett lettere å holde seg i live.

Jeg føler også at universet er spennende og unikt nok til at de som eventuelt møter en veggen biter tenna sammen for å se mer av det.

Så kan man gjerne si at det er mye grinding etter blood vials, en del overveldende bosser og nivådesign som er mer enn obskurt i perioder, og det er selvfølgelig legitime argumenter. 👍

Lenke til kommentar
spazma skrev (7 timer siden):

jeg har prøvd Demon Souls prorto version av Dark souls og bloodborne.

Bare fant ut at dette er ikke spill ikke er min greie. Souls spill er for nisje spillere. og det er vel det som planen med disse spillene,

Hadde samme reaksjon på Dark Souls, synes det var veldig klunkete og tungvint med at fiender ikke forble liggende. La det så fra meg noen år før jeg kom tilbake, av en eller grunn å klikket det da mye bedre og jeg klarte ikke å legge det fra meg inntil siste boss var beseiret. Jeg tror nøkkelen ligger i gradvis mestring i tråd med den gradvise utfordringen, samt ikke på  noen måte holde seg for god til å oppgradere karakteren skamløst. 

Ellers synes jeg Lies of P er bedre enn Bloodborne for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (8 timer siden):

Lies of P og Sekiro er for masochister, har jeg hørt.

Lies of P står framleis på ynskjelista, men Sekiro har eg runda. Det er eit heilt anna kampsystem enn Souls, men det baserer seg framleis på å lære motstandarane sine rørsler ved å dø om og om igjen før du vinn. I Sekiro er rulling/dashing bytta ut med avleding/deflecting. Når ein først forstår greia så synest eg det var mykje likt. Det skal seiast at eg før det hadde runda DeS, DaS og BB.

Dei som er ute etter Soulslike har vel gjerne spelt eit spel og tre i sjangeren før, ofte Dark Souls, og veit kva dei går til.

For ein heilt nybyrjar så er nok ER det som tilbyr mest hjelp. Samtidig er det veldig langt og omfattande. Er er tilhengar av å spele alt i kronolgisk rekkefølgje, men då med DeS Remake om dei har PS5. Dei med PS3 kan kjøpe originalen.

Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev:
Eplebit skrev (1 time siden):

Spilte nylig gjennom Steelrising og vil si det var et ganske tilgjengelig soulslike. Det er ikke det beste av dem, men jeg hadde det gøy med det, og kombinasjonen fransk revolusjon og clockworkroboter var kul. Så gikk jeg til Nioh 2. Det... Er ikke tilgjengelig...

Nioh 2 er noe av det beste som kan spilles ❤️ Har utallige timer der, også Platinum. Man blir aldri ferdig heller siden Underworld finnes, men tror aldri at jeg kommer meg til level 750 :)
Og ja, det er latterlig vanskelig. Her må utallige timer grinding til for å karre seg videre, komme seg over i neste "Way of the..." , for å grinde XP videre. A voice in the twilight, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har klappet den katten der... Bra mission å farme både revenants og xp på.

Jeg tok en platinum på Nioh 1 for et par år siden og spilte også gjennom DLC-en. Men kun på normal vanskelighetsgrad, syntes spillet hadde repetert områder og sånt opp i mente allerede så når historien var ferdig så var jeg ikke veldig lysten på å grinde gjennom de samme områdene på høyere vanskelighetsgrader. Kampene var fantastisk men spillet rundt var kanskje ikke helt for meg. Og føler Nioh 2 bare har gått all inn på det. De har bare lagt til system oppå system oppå system på toppen av det alt som føles kun lagd for at folk skal spille gjennom det gang på gang på gang. Har sett folk som har sagt rett ut at spillet ikke starter engang før du er ferdig med historien. Og for deg høres det jo ut som at det funker! Så tror bare jeg skal innse at Team Ninja tok spillet bort fra det jeg liker med den typen spill og mer over i vanlig ARPG loot grindaton. Men hei, hvem sier man ikke kan like begge deler, så for dem er det jo sikkert konge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er alt for noob til å klare soulslike spill, jeg har finmekanikk, og reaksjonsevner og reflekser som en tørr murstein. Hjelper heller ikke på at synet begynner å skrante litt også. :ph34r:

Dog prøvde litt Lies of P på GamePass for PC, klarte vel 2-3 bosser eller noe slikt, før jeg gå fullstendig opp. Ble alt for hektisk og vanskelig.

Endret av Laserbeam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...