Gå til innhold

Valg av båt til liten innsjø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (10 minutter siden):

Er det sånn at nyere Yamaha og Mercury er de samme motorene?

Tror det bare var noen få modeller de lagde helt like, og såvidt jeg forstår avsluttet de helt samarbeidet rundt 2012.

Endret av frohmage
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (18 timer siden):

Akei. Så Mercury lager helt egne motorer? 

Den 2015 - 16 ( tror jeg ) Mercury Sea Pro 75hk, ( egentlig 115hk ) jeg hadde, var vist produsert av Suzuki.

Yamaha, Suzuki og Mercury, er meget holdbare og stabile motorer. De som lages, naa for tiden, trenger du ikke vaere redd, i det hele tatt. 

Mercury, er liksom min motor, i fra barndommen av, paa grunn av det stillige, toeffe designet. De har alltid vaert flinke der, selv om Suzuki,er ikke saa galne, de heller. Yamaha, har jeg aldri likt der, kjedelige og stygge.

Var inne og kikket naa. Synes aarsmodellene til Suzuki, var de stiligste. Synes de, hadde passet best, til den moerkegraae Pioneren ogsaa, hvis det merket, er aktuelt.

Jeg er litt der ogsaa jeg. Mercury motoren, hadde ei blaa stripe i designet og da, hadde jeg selvfoelgelig blaatt tauverk. 😄

Hadde jeg kjopt en hvit fin, glassfiberbaat, hadde jeg kjoept en hvit motor. 

Det er jo det som er kjekt, naar du kjoeper  nytt, Du kan vaere litt selektiv, gjoere det gjennomfoert.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (2 timer siden):

Mercury her også, feilfri i 10 år. Vi hadde i barndommen min bl.a en Wesling med Mercury 700, og da gikk jeg naturligvis rundt og skrøt at vi hadde 700 hester på den 16(?) fots båten.....

Herlig! :D 

Takk for gode tips @Karltorbj nå har jeg masse å tenke på :) 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 minutter siden):

Jupp. Nå hadde jeg alle båtene plassert i Sognefjorden så er vel litt noen andre ønsker der ;) 

Er nok en noe våtere plass det ja, men det kommer noen skikkelig ettermiddagsbyger plutselig her østpå også når det er varme dager. Og det er jo gjerne da man allerede er ute i båten og da rekker man ikke tilbake før det er skybrudd :p 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Er nok en noe våtere plass det ja, men det kommer noen skikkelig ettermiddagsbyger plutselig her østpå også når det er varme dager. Og det er jo gjerne da man allerede er ute i båten og da rekker man ikke tilbake før det er skybrudd :p 

En varm sommerdag og vaat av rent vann? 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Vel, det hender at man har med seg telt, soveposer osv, for en strandhogg og overnatting. Ikke så moro hvis alt er vått/fuktig..

Riktig, men er det ellers, verd det.

Naar jeg pakker for baattur, pakker  jeg vanntett, uansett. Spesielt sovesaker og klaer.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 minutter siden):

Riktig, men er det ellers, verd det.

Naar jeg pakker for baattur, pakker  jeg vanntett, uansett. Spesielt sovesaker og klaer.

Jupp, har sett flere ganger folk med kano og som har alt med seg. I regnvær så det går fint.

Båt med HT så slipper man å tenke på slike ting.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (33 minutter siden):

Jupp, har sett flere ganger folk med kano og som har alt med seg. I regnvær så det går fint.

Båt med HT så slipper man å tenke på slike ting.

Med HT. tumleplass, for fem pers. ute og inne. dra noe etter seg.

Her begynner budsjettet, aa vokse.

 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Med HT. tumleplass, for fem pers. ute og inne. dra noe etter seg.

Her begynner budsjettet, aa vokse.

 

Sitat

Makspris 200k med henger gjerne

Utrolig mye og velge mellom opp til 200K. 100-150K holder også, mye bra for den prisen..

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Utrolig mye og velge mellom opp til 200K. 100-150K holder også, mye bra for den prisen..

Du har kanskje et poeng, men for at han skal faa, en slik baat, til den prisen, maa han ikke opp i en hoey alder paa motor og baat da?

En som er stor nok, og trekker nok.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (11 minutter siden):

Du har kanskje et poeng, men for at han skal faa, en slik baat, maa han ikke opp i en hoey alder paa motor og baat da?

En som er stor nok, og trekker nok.

Brukt selvfølgelig, mye bra å velge mellom. Har sett på noen båter på Finn.no men vet ikke hvor TS bor så får jeg navnet til fylke elns så kan se etter noe som kan være et godt kjøp. Man drar ikke til Kirkenes for å se på en båt hvis man bor på Sørlandet.

F.eks en velhold Skibsplast kan være et godt valg.,men som sagt mye å velge mellom.

Ps. hadde aldri kjøpt en helt ny båt selv..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Bruk selvfølgelig, mye bra å velge mellom. Har sett på noen båter på Finn.no men vet ikke hvor TS bor så får jeg navnet til fylke elns så kan se etter noe som kan være et godt kjøp. Man drar ikke til Kirkenes for å se på en båt hvis man bor på Sørlandet.

Du har nok rett, ogsaa er det jo traadstyrer, som kjenner behovet sitt, sitter med pengetaska, som tar valget da.

Ble litt nyskjerrig, kan du sette en baat, som har ligget paa sjoen, eller andre ferskvann, paa vannet i en innsjoe?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (18 minutter siden):

Ble litt nyskjerrig, kan du sette en baat, som har ligget paa sjoen, eller andre ferskvann, paa vannet i en innsjoe?

Helst ikke, hadde kjøpt en båt som har kun gått i ferskvann. Utenboadsmotoren seff kjøres i ferskvann før lagring på land men man vet aldri. Så, nei for min del. I mange plasser ligger båtene i brakvann hvor elver har utløp slik som her så eiring og korrosjon er ikke så stort problem.

Sidenote: om man flytter en båt fra ferskvann over til et annet vann så bør båten stå noen dager for å tørke seg på land. Da flytter man ikke uønskede organiske ting over.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...