Gå til innhold

Valg av båt til liten innsjø


Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (På 3.6.2024 den 3:30 AM):

 

Denne med en 40hk, hadde jeg gaatt for.

Gaar kanskje greit, med en 25 hk,ogsaa.

Jeg hadde kjoept en Mercury sea pro motor.

25hk er jo mye lettere. 40 hk, er jo egentlig en 60hk og veier godt, over 100kg.

https://pionerboat.no/modeller/400-steady-by-pioner/

Takk for tips! :) 

Blir ikke 25hk veldig lite?  Tenker hvis jeg har lyst til å dra noen med en tube f.eks 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv ville jeg gått for en type båt som du har i åpningsinnlegget. Skjærgårdsjeep med en 60-hester, da har du nok krefter til å dra en tube, og kommer deg kjapt (nok) dit du vil i en "liten" innsjø. Husk at du sannsynligvis trenger båthenger, båtplass, samt et sted å oppbevare båten om vinteren. 

Har hatt en skjærgårdsjeep selv, og det var minimalt med vedlikehold (jeg antar at du neppe kommer til å bruke den hver dag sommeren igjennom, bare noen helger innimellom?). Om våren fjerner du presenning som du har hatt over den til vinterlagring (kanskje på en båthenger?) og spyler den ren, sjekk om du trenger nytt bunnstoff - i så fall tar det et par timer ekstra, kanskje. Så fyller du drivstoff og er klar. Veldig enkelt.
På høsten så blir det å spyle den ren når du har fått den på hengeren og parkert båten, så er det å ha en presenning luftig men solid over den, og det er alt. Kjører du ikke mange timer hver sommer så har en moderne firetakter lite behov for service.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (38 minutter siden):

Takk for tips! :) 

Blir ikke 25hk veldig lite?  Tenker hvis jeg har lyst til å dra noen med en tube f.eks 

Da blir det nok lite og 40 hk, vil dra veldig bra.

Jeg kjoepte en planende 13 foter, for mangen aar siden. En 9,9hk, hadde vaert perfekt, men 8hk, var paa et kjempebra tilbud, saa jeg tok sjansen paa, at det gikk. Det skulle jeg aldri ha gjort. Det var akkurat de to hestene, som hadde vaert kjekke aa hatt, naar den la seg paa plan. Det klaerte den med noed og neppe, paa 8hk, og hadde jeg hatt to hester til?

Saa hva du enn finner paa, ikke kjoep for liten motor.

Kjekt aa vite at 40hk. egentlig er en 60hk og det er kraft og holdbarhet i den, hvis du ikke tenker paa, den ekstra vekten, som i for seg, ikke er et stort problem.

Jeg hadde Pioner Multi, med en sea pro 75hk, kjekk baat, men drakk mye og jeg trengte ikke saa stor.

Hadde valgt Staedyen naa, grei den. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Den Mercury Sea Pro 75hk, jeg hadde, kunne du skifte olje, mens den hang paa baaten og ta service paa den selv, uten aa miste garantien.

For deg, er det vel egentlig greiest, uten konsoll?

Paa Sea Pro modellene, faar du styrehaandtak, opp til 75hk.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Jo mindre båt som fremdeles oppfyller dine ønsker om å dra vannski/tube etc, jo bedre. Spesielt på en innsjø med ikke så store bølger. Jeg har også en liten båt, men synes den er for stor, om det gir mening. 22 fots daycruiser, med for stor motor til at det smaker med en hel dag på fjorden (bensinforbruk). Pluss mye vedlikehold for å holde den fin, leie båtplass innendørs om vinteren og mye styr når det blåser om sommeren.

Ligger fortøyd i blåse ved naustet, mer enn en gang har vi blitt oppringt om natten av en bonde eller annen hytteboer at båten har slitt seg og er på vei inn i steinene. Begynner å bli en del betongfundamenter på bunn utfor naustet. Når jeg tenker meg om er de gode dagene med båt atskillig færre enn de slitsomme og bekymringsfulle dagene. For min del blir 22 fot for lite til at båt blir en livsstil, og da blir det i stedet for en dyr hobby som ikke alltid er så gøy.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (2 minutter siden):

Jo mindre båt som fremdeles oppfyller dine ønsker om å dra vannski/tube etc, jo bedre. Jeg har også en liten båt, men synes den er for stor, om det gir mening. 22 fots daycruiser, med for stor motor til at det smaker med en hel dag i fjorden (bensinforbruk). Pluss mye vedlikehold for å holde den fin, leie båtplass innendørs om vinteren og mye styr når det blåser om sommeren.

Ligger fortøyd i blåse ved naustet, mer enn en gang har vi blitt oppringt om natten av en bonde eller annen hytteboer at båten har slitt seg og er på vei inn i steinene. Begynner å bli en del betongfundamenter på bunn utfor naustet. Når jeg tenker meg om er de gode dagene med båt atskillig færre en de slitsomme og bekymringsfulle dagene. For min del blir 22 fot for lite til at båt blir en livsstil, og da blir det i stedet for en dyr hobby som ikke alltid er så gøy.

Kjenner meg godt igjen. Den ble brukt for lite. Ble den daarlige samvittigheten. Om vinteren freks, jeg skulle ha kjoert den en tur, det er lenge siden. Og da gaar det en femhundrelapp, i bensin, hvis jeg ikke begrenser meg. Det var saa deilig, aa faa den solgt og slippe aa tenke paa den.

Saa jeg gir deg et vennskapelig raad. Selg, selg, selg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian Thork skrev (3 timer siden):

Skulle akkurat til å kommentere det samme.

Neida, hatt båt i over ti år nå. Blir første sommer uten og jeg merker allerede savnet.

Men du kjører vel i sjøen på sørlandet, mens jeg ville kjørt i en innsjø som er ca 10km lang. Så antar at du har en *noe* bedre båtopplevelse enn meg som varer endel lenger :p 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 minutter siden):

Men du kjører vel i sjøen på sørlandet, mens jeg ville kjørt i en innsjø som er ca 10km lang. Så antar at du har en *noe* bedre båtopplevelse enn meg som varer endel lenger :p 

Det miljoet du er i er mye snillere med motoren og utstyret. Du slipper saltvannet.

Du slipper aa ha ei balje med ferskvann, som du kjoerer motoren i, hver hoest, foer overvintring.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (7 minutter siden):

Det miljoet du er i er mye snillere med motoren og utstyret. Du slipper saltvannet.

Du slipper aa ha ei balje med ferskvann, som du kjoerer motoren i, hver hoest, foer overvintring.

Slipper vel også groe på skroget vil jeg anta? :) 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (21 minutter siden):

Ja ikke minst.

Hva slags fisk, faar du hos deg?

Ørret, abbor. Ørreten kan komme oppi over 8kg faktisk, så drømmer litt om en sånn en på stanga :D
Det har dog kommet noen rapporter om gjedde i det siste, noe som er litt skummelt. 

Men det er i alle fall ekstremt mye fisk der, for det er ikke så mange som fisker. Så det er et enkelt vann å få fisk i 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Ørret, abbor. Ørreten kan komme oppi over 8kg faktisk, så drømmer litt om en sånn en på stanga :D
Det har dog kommet noen rapporter om gjedde i det siste, noe som er litt skummelt. 

Men det er i alle fall ekstremt mye fisk der, for det er ikke så mange som fisker. Så det er et enkelt vann å få fisk i 

smakte varmroeykt abbor, naar jeg var ung, kanskje i dine trakter.

vanvittig godt.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (37 minutter siden):

Ørret, abbor. Ørreten kan komme oppi over 8kg faktisk, så drømmer litt om en sånn en på stanga :D
Det har dog kommet noen rapporter om gjedde i det siste, noe som er litt skummelt. 

Men det er i alle fall ekstremt mye fisk der, for det er ikke så mange som fisker. Så det er et enkelt vann å få fisk i 

Har dette gitt drg hjelp til aa se ditt behov?

Hvor er du naa, begynner du aa se for  deg, hvilken type baat, du vil ha?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (9 timer siden):

Har dette gitt drg hjelp til aa se ditt behov?

Hvor er du naa, begynner du aa se for  deg, hvilken type baat, du vil ha?

Jeg har heldigvis litt tid på å bestemme meg, tror det blir handling først til våren igjen fordi jeg tar ikke over det nye huset før til høsten. Men ja, jeg ser for meg en skjærgårdsjepp og gjerne en Pioner også, da de virker temmelig skuddsikre. Hadde vært moro om den gikk litt greit også, så må se på litt motoralternativer. Trenger ikke 40knop på langt nær, 25-30 burde vel holde plenty til å ha det litt moro også? :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Har erfaring med Pioner 14 Activ med 20 hk på ferskvann, veldig stødig. Med gulv over vannflaten slik at den er passivt selvlensende når den ligger i ro, man slipper og tenke på at den regner full. 

Men den er tung å går ikke veldig bra med 3-4 (men det har ikke vert behovet for fisking) 

Enkelt vedlikehold, ingen ting som gror på den i ferskvann, og byttet oljer etter boka. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
akle skrev (1 time siden):

Har erfaring med Pioner 14 Activ

Kanskje ikke så viktig med høye hastigheter når man er så mange i en liten båt kanskje. Men hva får du den opp i, si hvis du er alene eller har med deg en til? Har du styrekonsoll? 

Lenke til kommentar

Hadde styrekonsoll. Vanskelig å begrene noen hastighet, målte aldri. Men gikk lett opp i plan alene, men de var litt utfordrende med 3 voksne og utstyr. 

Vil du leke med tube, bør du se på noe større. Ser hvis man går opp 2-3 fot kan man mer en doble hestekreftene. Da kan det være mer brukbart. 

25 hk er max på Pioner 14 Activ 

Lenke til kommentar

Dra tube er en ting, skal du dra en voksen mann opp på vannski så krever det litt motor, det er min erfaring med forskjellige båter opp igjennom. Man trenger ikke noe monster motor, men som sagt, det krever litt å dra opp en på vannski.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...