Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilverksted forbeholder seg mot reklamasjon etter å ha gjort en jobb jeg ikke ba om


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann! Idag kom jeg opp i et litt pussig tilfelle idet jeg skulle hente bilen som var klar på verksted. Det er foretatt motorbytte og utbedring av clutch. Dette er dekket av garanti og ikke noe problem, og det eneste jeg trang å forholde meg til var egenandelen.

Igår fikk jeg plutselig en faktura som gjaldt bytte av registerreim. Jeg ringte verkstedet og spurte hva som har skjedd, og de hadde egentlig ikke noe godt svar annet enn at mekanikeren muligens gjorde dette i samme slengen da det allikevel skulle være motorbytte og km.stand tilsa at det snart var klart for bytte. Ingen har spurt meg om et slikt bytte. Og det erkjente verkstedet også (forøvrig merkeverksted). Jeg sa at jeg i utgangspunktet ikke er så veldig interessert i å betale for en reperasjon som for det første ikke er avklart med meg. Og som for det andre, er ganske kostbar. Jeg har ikke den beste økonomien for øyeblikket, og de sa seg enige i å kreditere dette. Så langt so good.

Idag når jeg hentet bilen kom vi inn på denne jobben. Verkstedet sa at dette er å betegne som en "gave" (og ja det er ordet han brukte), og at eventuelle feil med registerreim etter en slik gratis reperasjon ikke går an å reklamere på. Men om jeg betalte vil eventuelle komplikasjoner i ettertid gå an å reklamere på. Her detter jeg fullstendig av.

Verkstedet har altså gjort en jobb på totalt eget initiativ. En jobb som ikke var absolutt nødvendig. For min del kunne de gjerne satt inn igjen den gamle regreima, men det hadde antagelig kostet de mer enn hva min regning opprinnelig er på. Deretter prøver de å la meg sitte med skjegget i postkassa ved å kalle det en "gave" fra de til meg, når de skjønner st de har gjort noe feil. For meg virker det som om de prøver å se en mulighet til å vri seg unna evt komplikasjoner etter et motorbytte. For det er jo alltid en risiko når man bytter motor i en bil.

Men dette virker jo helt vilt. Er det noen som har greie på jussen rundt dette? Jeg har hvertfall aldri hørt om noen "gaver" fra et verksted før. Og nesten værre blir det når det er snakk om merkeverkstedet Møller bil.

Endret av Juggel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Juggel endret tittelen til Bilverksted forbeholder seg mot reklamasjon etter å ha gjort en jobb jeg ikke ba om
Videoannonse
Annonse

Du kan reklamere på alle feil, inkludert registerreim, fra og med 5 år etter motorbyttet.
Du har fått motor byttet på garanti, da har ny motor 5 år reklamasjon. Om de har bytta regreim er urelevant for reklamasjonen på motoren.

At de har bytta regreim skal ikke påvirke din mulighet til å reklamere på feil med motoren, og ny regreim har samme reklamasjonsrettigheter som den gamle hadde, siden du ikke har bedt om å få den byttet.

MEN:
Om du har fått byttet motor på garanti, så skal jo dette være en ny motor, som de skal stille garanti på. Hvorfor har de bytta regreim på en ny motor? Eller har de satt inn en brukt motor som er gådd 100k km og som da trengte ny regreim?
Jeg hadde krevd at de setter tilbake den gamle reimen og gir deg full reklamasjonsrett på byttet, eller gir deg full reklamasjon på ny regreim.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det satt inn en brukt motor? Hvis historikken ikke er kjent, bør registerremmen skiftes uansett. 

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Stemmer at de har satt på en brukt, tilsvarende motor. Godt mulig at den trengte å skifte registerreim. Men det er jo ganske kostbart og jeg ble forespeilet av både verksted og forsikringsselskap at jeg kun trengte å forholde meg til egenandelen. Da er det rart å få en faktura som alene er på mer enn det dobbelte av egenandelen, uten at jeg er spurt. Det er prinsippet her jeg mener er det litt viktig å stå på. Mekanikeren gjorde dette garantert i beste mening, men de kan ikke komme og forsøke å presse meg til å betale ved å si at jeg ikke kan reklamere på eventuelle problemer som har med regreim å gjøre.

Jeg skal høre med de igjen, og gi de valget med å sette på de gamle delene eller gi meg reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Juggel said:

Da er det rart å få en faktura som alene er på mer enn det dobbelte av egenandelen, uten at jeg er spurt.

Hva forsøkte de å ta betalt for det? Når motoren er ute av bilen er det ikke store jobben å bytte denne, så det bør ikke koste veldig mye mer enn delene.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Juggel said:

Var delene de skulle ha betalt for ja. Men 6000 kr for noe jeg ikke har spurt om, eller blitt spurt om, er litt for mye.

Du har nok ikke plikt å betale, men det hadde vært dumt å avslå om du hadde fått tilbudet før motor ble montert. Registrereim som ryker gir nytt motorhavari, og å byttte den når motoren står i bilen koster betydelig mer enn 6000,-

Vil påstå du kommer veldig bra ut her.

 

1 minute ago, likferd said:

6000?? En registerreim koster noen hundrelapper..

Nei, den koster betydelig mer enn det. Kommer gjerne i sett med stamme/løpehjul til et par-tre tusen om man kjøper selv på nett. På merkeverksted kan man gange det med 2-3, så er 6000,- ganske normalt.

Hundrelapper er det man betaler for en multireim/viftereim.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, MailMan13 said:

Du har nok ikke plikt å betale, men det hadde vært dumt å avslå om du hadde fått tilbudet før motor ble montert. Registrereim som ryker gir nytt motorhavari, og å byttte den når motoren står i bilen koster betydelig mer enn 6000,-

Vil påstå du kommer veldig bra ut her.

 

Nei, den koster betydelig mer enn det. Kommer gjerne i sett med stamme/løpehjul til et par-tre tusen om man kjøper selv på nett. På merkeverksted kan man gange det med 2-3, så er 6000,- ganske normalt.

Hundrelapper er det man betaler for en multireim/viftereim.

I alle fall tidligere har det ikke vært automatikk i at røket registerreim=motorhavari slik du påstår. Ikke forårsaker det motorhavari i særlig grad heller eventuellt, men kun skadede/ødelagte ventiler i topplokket HVIS det over hodet skjer noe. Er returfjærene på ventilene kraftig nok klapper ventilene unna før stempel/stempler rekker å treffe ventil/ventiler, og det oppstår ikke en gang motorskader/skader på toppen utover røket registerreim.

Hvis bilen derimot har registerkjede kan røket kjede i seg selv skade et sted mellom "halve" og "hele" motorrommet...

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

@MailMan13 Jeg skjønner hva du mener. Men jeg mener det er feil at jeg skal godta en regning for arbeid verkstedet begynte på uten å forhøre seg med kunde. Og spesielt mtp hvordan de opptrer etterpå mtp. å fraskrive seg ansvar for jobben ved å gi det i "gave". De kan jo ikke vite om dette f eks er en jobb jeg hadde tatt selv. Nå er ikke det tilfellet da jeg ikke har peiling, men som sagt er det prinsippet som jeg mener er litt viktig her. Et verksted kan ikke gjøre som de vil mtp arbeid og så sende faktura for utført arbeid, uten at kunde er informert eller spurt i forkant. Og enda mindre si at jobben vil bli kreditert, men at jeg da mister reklamasjonsretten. Jeg synes det høres utrolig rart ut.

@likferd På fakturaen står det bytte av regreim og deler er spennreim, spennstykke, kile-tannreim, tannreim og venderulle. Og noen skruer.

Endret av Juggel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (11 timer siden):

Nei, den koster betydelig mer enn det. Kommer gjerne i sett med stamme/løpehjul til et par-tre tusen om man kjøper selv på nett. På merkeverksted kan man gange det med 2-3, så er 6000,- ganske normalt.

Hundrelapper er det man betaler for en multireim/viftereim.

Og på de fleste VAG-modeller bør man bytte vannpumpen samtidig, da den er drevet av registerreimen. Da blir det fort noen tusen i deler.
Min personlige mening er at man ved et motorbytte må påregne å bytte slike ting, det er fort gjort på en løs motor og koster nesten bare delekostnad. Jeg ville byttet registerreim med tilbehør (strammer, løpehjul, vannpumpe), multireim, olje og alle filter. På enkelte motorer og dersom km-stand er nærmere 200k ville jeg også vurdert clutch, utløserlager og svinghjul når man først er ute med det. Koster mye mer å bytte alt dette senere når motoren står i bilen.

Lenke til kommentar

Hvilken km stand var det på motoren som er byttet ut? Dvs den defekte motoren.

Har en erfaring med bytte av svinghjul i girkassen. Dette ble dekket av garanti, ingen kostnader. Men, pga km stand var det foreslått fra verksted å bytte clutch. Det er en slitedel som må byttes når den er utslitt. Den ville trolig holdt en tid til. Fikk før reparasjon tilbud om å betale for deler når clutchen uansett var demontert.

Takket ja til det. Forskjellen var at jeg ikke fikk det som en overraskelse, var forespeilet kostnad i forkant.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Hvilken km stand var det på motoren som er byttet ut? Dvs den defekte motoren.

Har en erfaring med bytte av svinghjul i girkassen. Dette ble dekket av garanti, ingen kostnader. Men, pga km stand var det foreslått fra verksted å bytte clutch. Det er en slitedel som må byttes når den er utslitt. Den ville trolig holdt en tid til. Fikk før reparasjon tilbud om å betale for deler når clutchen uansett var demontert.

Takket ja til det. Forskjellen var at jeg ikke fikk det som en overraskelse, var forespeilet kostnad i forkant.

Den hadde gått 113 000 km.

Dette hadde selvfølgelig ikke vært noe sak om de hadde spurt på forhånd. Da kunne jeg takket enten ja eller nei, og selv planlagt økonomien litt i det. Nå fikk jeg ingen valg, og fordi de har gjort en jobb som de ikke kan ta betalt for har jeg nå ikke reklamasjonsrett (ifølge de).

Jeg er jo interessert i det juridiske i dette. Hvilke lover er det som er relevante her? Håndverkerloven og forbrukerkjøpsloven?

Lenke til kommentar
On 30.5.2024 at 10:05 PM, Juggel said:

Dette er dekket av garanti og ikke noe problem, og det eneste jeg trang å forholde meg til var egenandelen.

Litt på siden:

Hvilken type garanti er det snakk om, siden du avkreves egenandel? Og kunne du ha *reklamert* på skaden?

Lenke til kommentar
On 1.6.2024 at 9:49 AM, Juggel said:

Den hadde gått 113 000 km.

Dette hadde selvfølgelig ikke vært noe sak om de hadde spurt på forhånd. Da kunne jeg takket enten ja eller nei, og selv planlagt økonomien litt i det. Nå fikk jeg ingen valg, og fordi de har gjort en jobb som de ikke kan ta betalt for har jeg nå ikke reklamasjonsrett (ifølge de).

Jeg er jo interessert i det juridiske i dette. Hvilke lover er det som er relevante her? Håndverkerloven og forbrukerkjøpsloven?

Det nærmeste jeg kommer på er at jeg kjøpte en mobil med ørepropper "med på kjøpet", ie. fulgte gratis med. Forbrukerrådet, via epost, sa at disse proppene ikke var dekket av reklamasjonsretten. Det kan kanskje overføres til denne saken. Det sagt, jeg tviler på at jeg fikk riktig svar fra forbrukerrådet, men feilen på proppene var litt vag, så jeg tok ikke kampen.

Men hvorfor ta kampen nå? Sannsynligvis er det ingenting galt med delen. Ta heller kampen om det skulle dukke opp noe.

De kan fraskrive så mye de bare vil, men det endrer ingenting mtp forbrukerkjøpsloven. Men det har heller ingenting å si så lenge det ikke er en feil på delen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...