ltdata Skrevet 31. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai Tussi skrev (6 minutter siden): Nei, men psykisk helsevernloven har... og det virker som at pasienten kam ha en alvorlig depresjon Og jeg har allerede sagt at ts sin situasjon ikke kommer inn under det paragraf 7 Ikke snakk om alvorlig depresjon, men en person som pga helsetilstand tar irrasjonelle/ugunstige valg, unnlater å gjøre viktige ting i forhold til sin egen helse. Trist egentlig fordi personen kunne hatt det bedre om lyttet til råd fra andre. Men personen har rett til å bestemme over egen liv og hvordan hen skal leve. Men det er kjedelig å være vitne til noen som tar ulogiske (etter min mening) valg i forhold til sin egen helse. Det får jo ut over min arbeidshverdag også ved at et lite problem kan bli kjempestort pga unlatelser og utsettelser av stell. Men det er en annen diskusjon Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 31. mai Rapporter Del Skrevet 31. mai ltdata skrev (5 minutter siden): Ikke snakk om alvorlig depresjon, men en person som pga helsetilstand tar irrasjonelle/ugunstige valg, unnlater å gjøre viktige ting i forhold til sin egen helse. Trist egentlig fordi personen kunne hatt det bedre om lyttet til råd fra andre. Men personen har rett til å bestemme over egen liv og hvordan hen skal leve. Men det er kjedelig å være vitne til noen som tar ulogiske (etter min mening) valg i forhold til sin egen helse. Det får jo ut over min arbeidshverdag også ved at et lite problem kan bli kjempestort pga unlatelser og utsettelser av stell. Men det er en annen diskusjon Vel, han virker ikke psykisk frisk for å si det sånn. Men jeg ville tatt en samtale med arbeidsgiver, da mener jeg de som betaler lønna di, ikke pasienten. For din egen del. For hvis situasjonen er slik, og det ikke er dokumentert at ting er tatt til riktig nivå, og det kommer et tilsyn fordi sykehuset sender avvik pga skade pga manglende stell, så er det du som går problemet Jeg skal ikke si hvem som skal inn og ikke, men du må varsle bedriften som har BPA-oppdraget så de ihvertfall kan ta en stilling til det 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai Rapporter Del Skrevet 31. mai Skandinav skrev (2 timer siden): Jo, du er helsepersonell jf. helsepersonelloven § 3 punkt 2. Helsepersonelloven § 3 punkt 2 bestemmer at "personell i helse- og omsorgstjenesten eller i apotek som utfører handlinger som nevnt i tredje ledd" er helsepersonell. Tredje ledd: "Med helsehjelp menes enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell." For å være helsepersonell etter denne bestemmelsen må man yte helsehjelp. Det vil kun unntaksvis være slik at brukerstyrte personlige assistenter vil regnes som helsepersonell etter bestemmelsen. Det er for så vidt så at "enhver handling som har ... pleie- og omsorgsformål" er helsehjelp, men det er en viktig begrensning i de fire siste ordene i tredje ledd: "som utføres av helsepersonell". Pleie- og omsorgshandlinger som enhver person utfører (eller kan utføre) er ikke helsehjelp. BPA-er kan omfattes av helsepersonelloven, men det er ingen automatikk i det. (Hvis man ikke hadde hatt denne avgrensningen hadde samtlige foreldre i kongeriket vært helsepersonell, ettersom de utfører handlinger som har pleie- og omsorgsformål for sine barn.) 2 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 31. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai Tussi skrev (28 minutter siden): Vel, han virker ikke psykisk frisk for å si det sånn. Men jeg ville tatt en samtale med arbeidsgiver, da mener jeg de som betaler lønna di, ikke pasienten. For din egen del. For hvis situasjonen er slik, og det ikke er dokumentert at ting er tatt til riktig nivå, og det kommer et tilsyn fordi sykehuset sender avvik pga skade pga manglende stell, så er det du som går problemet Jeg skal ikke si hvem som skal inn og ikke, men du må varsle bedriften som har BPA-oppdraget så de ihvertfall kan ta en stilling til det Selvsagt skal gjøre det. Det er ikke noe jeg liker å gjøre fordi føler jeg går bak ryggen til arbeidsleder og det hen vil. Men er det snakk om potensielt helsefarlige situasjoner så må jeg uansett gjøre det. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 31. mai Rapporter Del Skrevet 31. mai ltdata skrev (Akkurat nå): Selvsagt skal gjøre det. Det er ikke noe jeg liker å gjøre fordi føler jeg går bak ryggen til arbeidsleder og det hen vil. Men er det snakk om potensielt helsefarlige situasjoner så må jeg uansett gjøre det. Lykke til! Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 31. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai Forresten har jeg noen plikt til å motivere, mase, presse på for å få gjennomført stell? Eller å påpeke ovenfor vedkommende at dette er et dumt valg som kan få negativ helsekonsekvenser hvis du f.eks unlater å gjøre det? Er det noe jeg må informere om? I følge BPA reglene så skal jeg kun gjøre det arbeidsleder ber meg om å gjøre. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 31. mai Rapporter Del Skrevet 31. mai krikkert skrev (7 minutter siden): BPA-er kan omfattes av helsepersonelloven, men det er ingen automatikk i det. Det stemmer for så vidt, avhengig av hvilken type tjenester BPA-vedtaket omfatter. Jeg kjenner til eksempler der kommuner har fattet vedtak om BPA for familier med nyfødte trillinger. Assistentene var innom hjemmet 3-5 timer pr døgn for å bare yte praktisk bistand i form av husarbeid. Disse assistentene vil neppe omfattes av hele helsepersonelloven, men i det minste de mest sentrale delene. I "Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA" link pekes det på at assistenter har plikter etter helsepersonelloven, bl.a forsvarlighet og taushetsplikt. Jeg tror neppe heller en assistent kan fraskrive seg meldeplikten etter helsepersonelloven, heller ikke den særskilte plikten å yte påtrengende nødvendig helsehjelp etter egne kvalifikasjoner. Oppsummert vil jeg kanskje da gi rådet til de aller fleste assistentene at de ser på seg selv som helsepersonell med plikter som beskrevet i helsepersonelloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå