Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en person tvinges til behandling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (3 timer siden):

Kvifor det? Retten til å bestemme over eige liv går på samtykkekompetanse, ikkje alder.

Fordi jeg har sett den type ting og folk bør få bestemme selv når de ønsker og slippe på samme måte som med dyrene der går som regel egne følelser foran dyrenes velferd som veterinæren sa når jeg måtte ta la katten min få slippe hun ble 17 år (85 år) (Kreft i kjeven) 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Nå er nok ikke dette et veldig gammelt menneske, for de har ikke rett på BPA, men hvis vedkommende nekter på bakgrunn av sykdom som kan behandles, f eks smerter og depresjon, må en jo behandle årsaken bak.... det skal svært mye til for å sitte og se på noen forekomme pga mangel på stell og toalettbesøk....

Feks onkelen til min far  ville ikke vaske håret pga en hårsygdom som han hadde og de klarte ikke å gjennomføre hans behandlingsmetode (nestlevann)  han var født i 1906 og dette var i 1997/1998 så det var forståelig hos oss nå tenkte jeg mere på folk oppe i åra der livskvaliteten er lav ifølge dem selv folk må jo selv få bestemme når de vil på do var som min far det ved siste sykehusinnleggelse (Lungebetennelse) jeg drakk på Lørdagskvelden Søndag klokken 12:00 så ringer mobilen og det sier i andre enden dette er fra sykehuset snakker jeg med ****** ja sier jeg din far har sluttet og spise så du må komme inn og ta farvel med han (syntest dette var snodig da det ikke lignet pappa han hadde livet kjært livet var en gave som han pleide og si) ringer da opp til pappa hvorpå han svarer og jeg spør om han skal dø neida han skulle ikke det de hadde misforstått han kunne ikke spise på deres kommando Rutine 1 Først forstøver 2 Så skrive på blokka når den var tatt mht 4 timers intervall 3 hente seg inn 4 spise og nyte måltidet dette ble tolket som at han hadde sluttet og spise  og jeg prøvde og fortelle dette til pleieren men det nyttet ikke han hadde sluttet og spise så han levde ett år etter det 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (12 timer siden):

Hvor mye ansvar har en BPA? Skal de sette i gang prosedyren for å få tvangsvedtak?

Angående ansvar. Hvis jeg har informert arbeidsgiver om helsemessige "risiko situasjoner" når de oppstår til den jeg jobber for, kan jeg bli stilt til ansvar, bli skyldig å ikke ha gjort mer for å presse, overtale, motivere hen til stell?

Jeg går ut fra ut fra det jeg har lest at jeg ikke kan det. At mitt ansvar stopper når jeg har informert arbeidsgiver, kvalifisert helsepersonell om problemet?

Et annet eksempel, hvis jeg ble innlagt på sykehuset for noe og ble liggende i seng i flere uker. Kunne jeg i prinsippet nektet å la meg bli stelt? At jeg hadde ligget i min egen avføring i flere uker og gjort arbeidsmiljøet dårlig for ansatte og andre medpasienter?

De måtte ha behandlet meg for det jeg ble innlagt for, men jeg kunne sagt at noe stell ville jeg ikke ha i den perioden?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

Angående ansvar. Hvis jeg har informert arbeidsgiver om helsemessige "risiko situasjoner" når de oppstår til den jeg jobber for, kan jeg bli stilt til ansvar, bli skyldig å ikke ha gjort mer for å presse, overtale, motivere hen til stell?

Jeg går ut fra ut fra det jeg har lest at jeg ikke kan det. At mitt ansvar stopper når jeg har informert arbeidsgiver, kvalifisert helsepersonell om problemet?

Et annet eksempel, hvis jeg ble innlagt på sykehuset for noe og ble liggende i seng i flere uker. Kunne jeg i prinsippet nektet å la meg bli stelt? At jeg hadde ligget i min egen avføring i flere uker og gjort arbeidsmiljøet dårlig for ansatte og andre medpasienter?

De måtte ha behandlet meg for det jeg ble innlagt for, men jeg kunne sagt at noe stell ville jeg ikke ha i den perioden?

Ja, i teorien kan du det ja... Men sa må du regne med f eks at en mindre viktig operasjon f eks ville blitt avlyst

Lenke til kommentar
Tussi skrev (13 timer siden):

Nå er nok ikke dette et veldig gammelt menneske, for de har ikke rett på BPA, men hvis vedkommende nekter på bakgrunn av sykdom som kan behandles, f eks smerter og depresjon, må en jo behandle årsaken bak.... det skal svært mye til for å sitte og se på noen forekomme pga mangel på stell og toalettbesøk....

Hva hvis det som kan gjøres mot smerter og depresjon allerede har blitt gjort, men at vedkommende bare ikke har tiltakslyst, motivasjon til å gjøre det? At det går på personens ansvarsfølelse overfor egen helse.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

Hva hvis det som kan gjøres mot smerter og depresjon allerede har blitt gjort, men at vedkommende bare ikke har tiltakslyst, motivasjon til å gjøre det? At det går på personens ansvarsfølelse overfor egen helse.

Det virker ikke på meg som at alt er blitt gjort. Antidepressiva, har en prøvd en annen type? Har en vurdert annen behandling av depresjon?

Smerter? Hvilken behandling får han? Er det andre muligheter? Har smerte poliklinikk vært inni bildet?

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Det virker ikke på meg som at alt er blitt gjort. Antidepressiva, har en prøvd en annen type? Har en vurdert annen behandling av depresjon?

Smerter? Hvilken behandling får han? Er det andre muligheter? Har smerte poliklinikk vært inni bildet?

Det stemmer nok at ikke alt er blitt gjort. Jeg synes hen ikke får helt den oppfølgingen hen burde hatt. Hen er ikke motivert for eller har ikke tiltakslyst til å gjøre dette. Vil helst ignorere problemer virker det som.

All "behandling" er kun piller.

Har sagt fra om at hen må kontakte lege for å diskutere at smerter fortsatt er et problem. Men ikke motivert til å kontakte lege. Har helst ikke lyst.

Så selv om det er mange ting som er mulig så er det ikke sikkert hen er motivert eller har lyst til å sette i gang dette.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (28 minutter siden):

Det stemmer nok at ikke alt er blitt gjort. Jeg synes hen ikke får helt den oppfølgingen hen burde hatt. Hen er ikke motivert for eller har ikke tiltakslyst til å gjøre dette. Vil helst ignorere problemer virker det som.

All "behandling" er kun piller.

Har sagt fra om at hen må kontakte lege for å diskutere at smerter fortsatt er et problem. Men ikke motivert til å kontakte lege. Har helst ikke lyst.

Så selv om det er mange ting som er mulig så er det ikke sikkert hen er motivert eller har lyst til å sette i gang dette.

Da tenker jeg at dere må få en lege inni bildet, han høres deprimert ut, og da ser han ikke selv han trenger hjelp.  H is ikke du kan fikse det er det ditt ansvar som den som jobber nærmest å bringe det videre, med der alvoret som kreves, for i det minste å få et tilsyn

Misforstå meg rett, jeg ser du er bekymret og vil han skal gå hjelp.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (41 minutter siden):

Da tenker jeg at dere må få en lege inni bildet, han høres deprimert ut, og da ser han ikke selv han trenger hjelp.  H is ikke du kan fikse det er det ditt ansvar som den som jobber nærmest å bringe det videre, med der alvoret som kreves, for i det minste å få et tilsyn

Misforstå meg rett, jeg ser du er bekymret og vil han skal gå hjelp.

Ja selvsagt er jeg til tider bekymret. Det kan være belastende å jobbe tett innpå en person som ikke tar fornuftige valg ovenfor egen helse og man er vitne til det. Snakker her selvsagt mer alvorlige ting enn å spise usunn mat etc...

Jeg ser ofte problemer som enkelt kunne vært unngått om hen tok kontakt med lege oftere eller gjorde mer riktige valg i forhold til medisinering etc..

Enkelt kunne vært unngått om hen hadde latt seg stelle mer hyppig også.

Jeg har gitt beskjed om at hen må ta kontakt med lege nå. Hen vil nok foretrekke å gjøre det selv. Men hvis ikke tar jeg kontakt med arbeidsgiver som igjen må ta kontakt med lege.

Takk for alle tips og refleksjoner rundt dette.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (3 minutter siden):

Ja selvsagt er jeg til tider bekymret. Det kan være belastende å jobbe tett innpå en person som ikke tar fornuftige valg ovenfor egen helse og man er vitne til det. Snakker her selvsagt mer alvorlige ting enn å spise usunn mat etc...

Jeg ser ofte problemer som enkelt kunne vært unngått om hen tok kontakt med lege oftere eller gjorde mer riktige valg i forhold til medisinering etc..

Enkelt kunne vært unngått om hen hadde latt seg stelle mer hyppig også.

Jeg har gitt beskjed om at hen må ta kontakt med lege nå. Hen vil nok foretrekke å gjøre det selv. Men hvis ikke tar jeg kontakt med arbeidsgiver som igjen må ta kontakt med lege.

Takk for alle tips og refleksjoner rundt dette.

Supert, lykke til ❤

Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 30.5.2024 den 4:45 PM):

helsepersonelllovens nødbestemmelse

Hvilken bestemmelse mener du?

ltdata skrev (På 30.5.2024 den 5:16 PM):

Jobber som BPA. Vet faktisk ikke om jeg regnes som helsepersonell?

Jo, du er helsepersonell jf. helsepersonelloven § 3 punkt 2.

ltdata skrev (På 30.5.2024 den 5:16 PM):

Hvis jeg er helsepersonell så kan jeg "bestemme" at legen skal komme på besøk?

I dette tilfellet; nei. Ikke uten brukerens samtykke.

vidor skrev (På 30.5.2024 den 6:07 PM):

I den rollen du har begrenser nok ansvaret ditt seg til å informere din leder.

Helt korrekt og veldig uttømmende svar.

Sydvest skrev (19 timer siden):

Hvor mye ansvar har en BPA? Skal de sette i gang prosedyren for å få tvangsvedtak?

Omfattende forsvarligshetskrav. Og: Nei.

ltdata skrev (7 timer siden):

Kunne jeg i prinsippet nektet å la meg bli stelt? At jeg hadde ligget i min egen avføring i flere uker og gjort arbeidsmiljøet dårlig for ansatte og andre medpasienter?

Nei, jf. "huleboer-dommen"

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (6 minutter siden):

Hvilken bestemmelse mener du?

Jo, du er helsepersonell jf. helsepersonelloven § 3 punkt 2.

I dette tilfellet; nei. Ikke uten brukerens samtykke.

Helt korrekt og veldig uttømmende svar.

Omfattende forsvarligshetskrav. Og: Nei.

Nei, jf. "huleboer-dommen"

Hvis det er tvil om noens psykiske helse kan en selvsagt ha en tvungen legeundersøkelse... 

Forøvrig siktet jeg til helsepersonelloven hjelpeplikt, men spesifiserte at denne situasjonen nok ikke tilfredsstiller alvorlighetskravet som må til for å overstyre selvbestemmelse... paragraf 7

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
On 30.5.2024 at 4:29 PM, ltdata said:

I dette tilfellet er det en person med mye smerter og i tillegg til at personen synes det er et ork å bli stelt.  Personen må løftes på etc.. og det å gå på do f.eks er en kraftanstrengelse for personen. Personen er informert om problemene som oppstår når stell blir utsatt eller ikke gjort, men personen har alikevel ikke lyst til å bli stelt med den frekvensen som er nødvendig for god helse og liten risiko for infeksjoner etc..

Og frekvensen er?

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Hvis det er tvil om noens psykiske helse kan en selvsagt ha en tvungen legeundersøkelse... 

Forøvrig siktet jeg til helsepersonelloven hjelpeplikt, men spesifiserte at denne situasjonen nok ikke tilfredsstiller alvorlighetskravet som må til for å overstyre selvbestemmelse... paragraf 7

Helsepersonelloven har ingen bestemmelser om tvungen legeundersøkelse.

Hjelpeplikten etter helsepersonelloven er strengt avgrenset og kommer ikke til anvendelse i den situasjonen TS beskriver.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (11 minutter siden):

Hjelpeplikten etter helsepersonelloven er strengt avgrenset og kommer ikke til anvendelse i den situasjonen TS beskriver.

Kan du beskrive det litt enklere for meg?

1. At en person ikke kan tvinges til legeundersøkelse?

2. At jeg ikke har en plikt til å varsle?

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (12 minutter siden):

Nei, men psykisk helsevernloven har... og det virker som at pasienten kam ha en alvorlig depresjon

Og jeg har allerede sagt at ts sin situasjon ikke kommer inn under det paragraf 7

• Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (3 minutter siden):

Kan du beskrive det litt enklere for meg?

1. At en person ikke kan tvinges til legeundersøkelse?

2. At jeg ikke har en plikt til å varsle?

En person, hvis en mistenker alvorlig psykisk lidelse, f eks alvorligndelresjon, kan motta tvungen legeundersøkelse 

Du har uansett varslingsplikt til din overordnede i BPA-bedriften.

Om en kan gjøre noe, hvis en ikke klarer å motivere han, utover en tvungen legeundersøkelse er tvilsomt. Særlig hvis han er samtykkekompetent

Men, og jeg kan ikke understreke det nok, hvis det er mulig å gjennomføre en undersøkelse ved at lege kommer hjem til han og han ikke avviser det, er det selvsagt det som skal gjøres... 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...