ltdata Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai Hvis man jobber som helsepersonell og en person/pasient f.eks ikke ønsker å bli stelt, gå på do, sårpleie etc.. kan man tvinge vedkommende til å bli stelt? Ved å unnlate dette vil personen ha mye større risiko for infeksjoner og dårligere helsetilstand. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai (endret) Det kan være mange grunner til dette, og en må først finne ut av hvorfor. Hvis problemet er verk i såret er det noe helt annet om pasienten tror han har stemmer i hodet som sier at en ikke skal gå på do eller få renset såret. Endret 30. mai av vidor Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai ltdata skrev (10 minutter siden): Hvis man jobber som helsepersonell og en person/pasient f.eks ikke ønsker å bli stelt, gå på do, sårpleie etc.. kan man tvinge vedkommende til å bli stelt? Ved å unnlate dette vil personen ha mye større risiko for infeksjoner og dårligere helsetilstand. Forutsetningen for å kunne gjøre dette med tvang er at pasienten ikke har samtykkekompetanse, da må det fattes vedtak om det. I tillegg må det være risiko for alvorlig helseskade Hvis begge to er oppfylt OG det etter en totalvurdering er til pasientens beste OG en ikke kommer imål med andre riltak. Da kan du det. Det sjal fattes vedtak om og myndighetene skal ha beskjed Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai vidor skrev (13 minutter siden): Det kan være mange grunner til dette, og en må først finne ut av hvorfor. Hvis problemet er verk i såret er det noe helt annet om pasienten tror har stemmer i hodet som sier at en ikke skal gå på do eller få renset såret. I dette tilfellet er det en person med mye smerter og i tillegg til at personen synes det er et ork å bli stelt. Personen må løftes på etc.. og det å gå på do f.eks er en kraftanstrengelse for personen. Personen er informert om problemene som oppstår når stell blir utsatt eller ikke gjort, men personen har alikevel ikke lyst til å bli stelt med den frekvensen som er nødvendig for god helse og liten risiko for infeksjoner etc.. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai Tussi skrev (16 minutter siden): Forutsetningen for å kunne gjøre dette med tvang er at pasienten ikke har samtykkekompetanse, da må det fattes vedtak om det. I tillegg må det være risiko for alvorlig helseskade Hvis begge to er oppfylt OG det etter en totalvurdering er til pasientens beste OG en ikke kommer imål med andre riltak. Da kan du det. Det sjal fattes vedtak om og myndighetene skal ha beskjed Personen har samtykkekompetanse og er klar over problemet med å utsette stell, men har ikke lyst pga smerter og liten tiltakslyst. Alvorlig helseskade kan det potensielt være snakk om. Så dette er litt dilemma synes jeg. Fordi da må man f.eks være vitne til alvorlige helsemessige konsekvenser for personer, selv om man ønsker å hjelpe og vet at personen gjør "dårlige" valg. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai Dette blir jo en litt kjedelig situasjon. Personen er jo mest sannsynlig samtykkekompetent, samtidig som profesjonelle pleiere mener stellet er nødvendig for å sikre pasientens rettigheter. Ting havner derfor i en lei konflikt. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai (endret) ltdata skrev (14 minutter siden): Personen har samtykkekompetanse og er klar over problemet med å utsette stell, men har ikke lyst pga smerter og liten tiltakslyst. Alvorlig helseskade kan det potensielt være snakk om. Så dette er litt dilemma synes jeg. Fordi da må man f.eks være vitne til alvorlige helsemessige konsekvenser for personer, selv om man ønsker å hjelpe og vet at personen gjør "dårlige" valg. Hvis personen er samtykkekompetent er det kun helsepersonelllovens nødbestemmelse som kommer inn, og det tror jeg ikke dette tilsier Hvorfor ikke forsøke å behandle smertene og f eks prøve antidepressiva hvis det er smerter og depresjon f eks som er problemet? Endret 30. mai av Tussi Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai vidor skrev (15 minutter siden): Dette blir jo en litt kjedelig situasjon. Personen er jo mest sannsynlig samtykkekompetent, samtidig som profesjonelle pleiere mener stellet er nødvendig for å sikre pasientens rettigheter. Ting havner derfor i en lei konflikt. Ja det er en kjedelig situasjon. Og frustrerende og til tider ubehagelig å være vitne til, for man ser hvordan det går over lengre tid.(Dårlig) Og man ønsker at personen skal ha god helse men er vitne til dårlige valg hele tiden. Og man kan ikke tvinge i følge loven. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai Tussi skrev (14 minutter siden): Hvis personen er samtykkekompetent er det kun helsepersonelllovens nødbestemmelse som kommer inn, og det tror jeg ikke dette tilsier Hvorfor ikke forsøke å behandle smertene og f eks prøve antidepressiva hvis det er smerter og depresjon f eks som er problemet? Personen tar både antidepressiva og smertestillende, men klager over store smerter fortsatt. Jeg gar sagt fra til personen at hen absolutt bør kontakte lege for å forklare om problemet, men hen er ikke motivert til å kontakte lege Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai ltdata skrev (1 minutt siden): Personen tar både antidepressiva og smertestillende, men klager over store smerter fortsatt. Jeg gar sagt fra til personen at hen absolutt bør kontakte lege for å forklare om problemet, men hen er ikke motivert til å kontakte lege Men da er det kanskje på tide å få et hjemmebesøk av lege? Dere som helsepersonell kan jo be om det. Det er helt åpenbart at situasjonen en er alvorlig, og hvis endret medisinering vil kunne hjelpe er jo lege den man må ha inn i bildet. Jeg antar han ikke nekter lege å komme inn i huset? 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai Tussi skrev (5 minutter siden): Men da er det kanskje på tide å få et hjemmebesøk av lege? Dere som helsepersonell kan jo be om det. Det er helt åpenbart at situasjonen en er alvorlig, og hvis endret medisinering vil kunne hjelpe er jo lege den man må ha inn i bildet. Jeg antar han ikke nekter lege å komme inn i huset? Jobber som BPA. Vet faktisk ikke om jeg regnes som helsepersonell? Ja har oppfordret personen til hjemmebesøk av lege, men når jeg oppfordrer hen til å ta kontakt er ikke hen lenger motivert. Hen vil nok ikke nekte legebesøk, men er veldig lite motivert til å gjøre tiltak for å kontakte lege. Hvis jeg er helsepersonell så kan jeg "bestemme" at legen skal komme på besøk? Et annet problem er at jeg anser legen som lite interessert i pasienten, men det er en annen diskusjon Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai (endret) ltdata skrev (43 minutter siden): Jobber som BPA. Vet faktisk ikke om jeg regnes som helsepersonell? Ja har oppfordret personen til hjemmebesøk av lege, men når jeg oppfordrer hen til å ta kontakt er ikke hen lenger motivert. Hen vil nok ikke nekte legebesøk, men er veldig lite motivert til å gjøre tiltak for å kontakte lege. Hvis jeg er helsepersonell så kan jeg "bestemme" at legen skal komme på besøk? Et annet problem er at jeg anser legen som lite interessert i pasienten, men det er en annen diskusjon Det første du må gjøre er jo å be om et legebesøk, forklare situasjonen og ikke minst hvordan hans nekting av helsehjelp påvirker helsetilstanden hans, samtidig som du sier hvorfor han nekter. Så må legen vurdere situasjonen. Det er første skritt. Deretter, når legen har vurdert, kan dere se på hvilke muligheter man har.. Selv om legen er lite interessert er det på en måte den veien dere må gå. Hvis lege ikke vil hjelpe så må en isåfall kontakte kommunen, de har en hjelpeplikt til alle innbyggerne. Det er ihvertfall et sted å starte. Som BPA uten å konsultere annet helsepersonell kan du ikke bruke tvang, og pasienten må ha en legevurdering Endret 30. mai av Tussi Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai Tussi skrev (26 minutter siden): Det første du må gjøre er jo å be om et legebesøk, forklare situasjonen og ikke minst hvordan hans nekting av helsehjelp påvirker helsetilstanden hans, samtidig som du sier hvorfor han nekter. Så må legen vurdere situasjonen. Det er første skritt. Deretter, når legen har vurdert, kan dere se på hvilke muligheter man har.. Selv om legen er lite interessert er det på en måte den veien dere må gå. Hvis lege ikke vil hjelpe så må en isåfall kontakte kommunen, de har en hjelpepleier til alle innbyggerne. Det er ihvertfall et sted å starte. Som BPA uten å konsultere annet helsepersonell kan du ikke bruke tvang, og pasienten må ha en legevurdering Ja det har vært et tilbakevendende problem. Min arbeidsgiver vet om problemet og jeg vil tro legen også er klar over at hen er lite motivert til å bli stelt. Hen har også hatt ukentlig tilsyn av hjemmesykepleien for å holde kontroll på sår, etc.. men hen liker ikke at de kommer på besøk så nå er det ikke noe utdannet helsepersonell som har ansvar desverre. Jeg må vel bare ta kontakt med min arbeidsgiver og si at problemet vedvarer og få de til å registrere dette og legge "press" på hen? Hen vil nok ikke like at jeg gjør det, men det er jo for hens eget beste. Kan jeg gjøre dette mot hens vilje? Altså kontakte min arbeidsgiver om problemet eller legen? Eventuelt at min arbeidsgiver kontakter legen og sender til hen? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai I den rollen du har begrenser nok ansvaret ditt seg til å informere din leder. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai ltdata skrev (4 minutter siden): Ja det har vært et tilbakevendende problem. Min arbeidsgiver vet om problemet og jeg vil tro legen også er klar over at hen er lite motivert til å bli stelt. Hen har også hatt ukentlig tilsyn av hjemmesykepleien for å holde kontroll på sår, etc.. men hen liker ikke at de kommer på besøk så nå er det ikke noe utdannet helsepersonell som har ansvar desverre. Jeg må vel bare ta kontakt med min arbeidsgiver og si at problemet vedvarer og få de til å registrere dette og legge "press" på hen? Hen vil nok ikke like at jeg gjør det, men det er jo for hens eget beste. Kan jeg gjøre dette mot hens vilje? Altså kontakte min arbeidsgiver om problemet eller legen? Eventuelt at min arbeidsgiver kontakter legen og sender til hen? Ja. Jeg tenker at dette er noe du faktisk må gjøre, jeg anbefaler å kontakte arbeidsgiver og be dem kontakte lege. Jeg vil mene at å ikke gjøre det er omsorgssvikt. Hvem er arbeidsleder, pasienten? Veien å gå er via arbeidsgiver da, kommunen betaler for at pasienten skal bli godt ivaretatt, og mennesker som ikke klarer å sørge for eget legetilsyn må ha hjelp til det Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai Tussi skrev (1 time siden): Ja. Jeg tenker at dette er noe du faktisk må gjøre, jeg anbefaler å kontakte arbeidsgiver og be dem kontakte lege. Jeg vil mene at å ikke gjøre det er omsorgssvikt. Hvem er arbeidsleder, pasienten? Veien å gå er via arbeidsgiver da, kommunen betaler for at pasienten skal bli godt ivaretatt, og mennesker som ikke klarer å sørge for eget legetilsyn må ha hjelp til det Ok takk. Arbeidsleder er pasienten. Så hen bestemmer da på en måte hva, når og hvordan jeg skal utføre oppgavene. Men som sagt problemet oppstår når hen ikke klarer eller vil ta det ansvaret og de tiltakene som trengs å gjøres for å ivareta helsen. Har gitt klar beskjed om at hen må kontakte legen i løpet av kort tid. Hvis hen ikke gjør det blir jeg nødt til å ta kontakt med arbeidsgiver. Desverre vil jeg si, for jeg gjør alt det arbeidsleder ber meg om og prøver å gi råd og hint om hva hen bør gjøre i forbindelse med å ivareta helsen. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai 2 hours ago, ltdata said: Desverre vil jeg si, for jeg gjør alt det arbeidsleder ber meg om og prøver å gi råd og hint om hva hen bør gjøre i forbindelse med å ivareta helsen. Helt menneskelig at du føler deg skviset i situasjonen, men du skal ikke føle at dette er ditt ansvar så lenge du gir beskjed til arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai Her må man nesten respektere beboer/pasient (men samtidig forklare følgende av manglende behandling fare for død osv) så får vedkommende bestemme selv ser ingen grunn til å tvinge Olga/Ola på 95 år om de er livslei er det folk i 30-40 årene så stiller ting seg annerledes Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai 8 minutes ago, Maskinfører said: så får vedkommende bestemme selv ser ingen grunn til å tvinge Olga/Ola på 95 år om de er livslei er det folk i 30-40 årene så stiller ting seg annerledes Kvifor det? Retten til å bestemme over eige liv går på samtykkekompetanse, ikkje alder. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. mai Rapporter Del Skrevet 30. mai Maskinfører skrev (30 minutter siden): Her må man nesten respektere beboer/pasient (men samtidig forklare følgende av manglende behandling fare for død osv) så får vedkommende bestemme selv ser ingen grunn til å tvinge Olga/Ola på 95 år om de er livslei er det folk i 30-40 årene så stiller ting seg annerledes Nå er nok ikke dette et veldig gammelt menneske, for de har ikke rett på BPA, men hvis vedkommende nekter på bakgrunn av sykdom som kan behandles, f eks smerter og depresjon, må en jo behandle årsaken bak.... det skal svært mye til for å sitte og se på noen forekomme pga mangel på stell og toalettbesøk.... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå