Gå til innhold

Kommentar: Vidåpne dører, skråsikkerhet og panikkspredning i skjermdebatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fleskelars skrev:
GenZ , zombiene som går med ansiktet begravet i telefonen uansett hva de gjør. Bare å se rundt seg i dagliglivet det , at den generasjonen sløser bort beste tiden av livet sitt .
Svarer som Xennial her - eldste Millennial generasjon.... Hva vet du om hva som er andre folks beste tid av sitt liv. La andre nyte livet på sin måte og du på din.
Lenke til kommentar

Det er ikke skjermtid som er problemet men hva man gjør i løpet av denne tiden. Det er det samme hvis man går på skole eller jobb også. At man møter opp er ikke ensbetydende med at man er produktiv. Skjermtid er heller ikke ensbetydende med at man kaster bort tiden. "Some do and some don't".

Lenke til kommentar
Fleskelars skrev (På 31.5.2024 den 12:42 AM):

GenZ , zombiene som går med ansiktet begravet i telefonen uansett hva de gjør. Bare å se rundt seg i dagliglivet det , at den generasjonen sløser bort beste tiden av livet sitt .

De er overalt, selv på treningssentre der det sendes selfier over lav sko og alle skal visstnok filme økten som senere legges ut på Instagram og andre sosiale medier. Sykt! 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Boing_80 said:

De er overalt, selv på treningssentre der det sendes selfier over lav sko og alle skal visstnok filme økten som senere legges ut på Instagram og andre sosiale medier. Sykt! 

Det er ikke en dårlig forretningsidé å skape innhold og alle må starte et sted. Han du lo av i går kan være han som tjener et par månedslønninger per dag i morgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det er ikke en dårlig forretningsidé å skape innhold og alle må starte et sted. Han du lo av i går kan være han som tjener et par månedslønninger per dag i morgen.

Det har ikke slått deg at på lengre sikt er det snakk om "The culture of narcissism" som kommer til å skape "sjelløse" individer som vil være fulle av falske selv, og som vil lide fordi de ikke finner mening i livet?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Digitale medier har blitt en form for digitalt dop. De fleste som bruker mye tid mobilen kunne redusert sin tid på sosiale medier med 90% og sett null effekt på deres sosiale liv. Forfatteren i artikkelen over prøver bare å finne unnskyldninger.

F.eks. han hevder at folk har blitt flinkere til å rapportere depresjon, og økningen viser derfor hvor fantastisk Norge er istedenfor et seriøst problem. Det minner meg om Sverige for 10 år siden som hevdet at økningen i kriminalitet var på grunn av at folk har blitt flinkere til å anmelde kriminalitet og de sitter nå med et alvorlig gjengproblem.

Teorien om at folk har blitt flinkere til å rapportere har et stort hull og det er at Norge er ikke det eneste landet i verden med økende psykiske problemer. Vi ser den samme trenden i USA

Problemet er at mange tror de gjør nyttige aktiviteter når de sitter å swiper på mobilen og deler videoer. Men dette er en aktivitet som AI vil snart ta over og det er derfor ingen fremtid for de aller fleste. De fleste vil utføre arbeid som krever hender eller en sterk hjerne og da hjelper det ikke å bruke 5 timer hver dag på å se på og lage dumme korte videoer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

AI vil ikke ta over med de første. AI som det er nå genererer først og fremst en mengde søppel og støy. Jeg tror heller at det blir omvendt, for ei stund i alle fall. De som greier å se hva som trengs og som har ferdigheter til å iverksette dette, kan nå langt.

AI-modellene har både det man ønsker og det man ikke ønsker. Så kan man bruke parametre til å få mindre av det man ikke ønsker, men det er ikke så treffsikkert.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (13 timer siden):

De er overalt, selv på treningssentre der det sendes selfier over lav sko og alle skal visstnok filme økten som senere legges ut på Instagram og andre sosiale medier. Sykt! 

Treningssenter er jo i seg sjølv vekkasta tid, ein bruker langt fleire timar på å svette innendørs enn ein kan forvente å få igjen i form av auka levetid. 

Å kritisere skjermtid som vekkasta er som å kritisere folk på treningssenter for å ikkje trenr i skogen til lyden av fuglekvitter og vind. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

AI vil ikke ta over med de første. AI som det er nå genererer først og fremst en mengde søppel og støy. Jeg tror heller at det blir omvendt, for ei stund i alle fall. De som greier å se hva som trengs og som har ferdigheter til å iverksette dette, kan nå langt.

AI-modellene har både det man ønsker og det man ikke ønsker. Så kan man bruke parametre til å få mindre av det man ikke ønsker, men det er  så treffsikkert.

Det har allerede begynt å ta over. Mange av videoene du ser på Youtube Shorts, Tiktok og Reels er laget med hjelp fra AI.

Her er noen eksempler

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

At mange bruker KI for å lage multimedia betyr ikke at KI kommer til å ta over. Dette er en del av det jeg ser på som prøving (og feiling). Vi vet enda ikke helt hva slags begrensninger denne versjonen av KI har.

Jeg er ganske sikker på at det vil bli laget masse bilder og video og noe av det vil være vellykket og nå langt. Mesteparten ikke. På samme måte som at noen har brukt KI for å skrive og publisere bøker. Det går an, men det betyr ikke at vi snart bare vil ha bøker skrevet av KI.

Det finnes gode bruksområder. LLM-modellene er gode på tekstmanipulasjon og kan være til god hjelp ved å sammenfatte store mengder tekst eller skrive om en tekst og fylle ut litt her og der.

Om man ikke kan programmere kan man neppe bruke KI til å gjøre jobben for deg, men for folk som kan programmere er KI et godt hjelpemiddel.

Men det er mange snublesteiner på veien og vi kommer sikkert til å snuble ide alle sammen på en eller annen måte.

 

 

KI_effektivisering.jpeg

Lenke til kommentar
7 minutes ago, rabler said:

At mange bruker KI for å lage multimedia betyr ikke at KI kommer til å ta over. Dette er en del av det jeg ser på som prøving (og feiling). Vi vet enda ikke helt hva slags begrensninger denne versjonen av KI har.

Jeg er ganske sikker på at det vil bli laget masse bilder og video og noe av det vil være vellykket og nå langt. Mesteparten ikke. På samme måte som at noen har brukt KI for å skrive og publisere bøker. Det går an, men det betyr ikke at vi snart bare vil ha bøker skrevet av KI.

Jeg ser ingen grunn til at utviklingen vil stoppe. AI-videoer tar mye kortere tid å lage, og tid er penger. Hvis en AI-video laget på 30 minutter kan generere 1000 kroner i inntekt, vil de tjene mer penger enn noen som bruker 10 timer på en video uten AI og tjener 10 000 kroner. Ved å lage en video med AI kan man i mye større grad prøve og feile til man finner noe som fungerer.

De fleste videoer gjør det ikke godt uansett om de er produsert med AI eller ikke, så det holder fint for AI-videoer at noen er vellykkede. Som vi har sett med Sora, blir videoene bare bedre og bedre. Det vil snart ikke være noe marked for å ta video av seg selv på treningssenteret, fordi en person kan lage en lignende AI-video av en kvinne på treningssenteret.

Dette kan ikke sammenlignes med bøker, fordi AI er dårlig på kontekst. En 2-siders stil skrevet av en AI kan være veldig god, men en 300-siders bok skrevet av en AI vil rote med navn og tema. Derfor kan ikke AI lage filmer, lange videoer eller bøker. Det AI er god på er korte videoer, fordi de ikke er spesielt intelligente og de mangler kontekst. Jeg tror derfor at utviklingen vil fortsette og flere og flere shorts blir laget med AI.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Camlon said:

Det vil snart ikke være noe marked for å ta video av seg selv på treningssenteret, fordi en person kan lage en lignende AI-video av en kvinne på treningssenteret.

Du snakket spesifikt om Shorts, ja. Det kan godt hende du har rett uten at jeg helt klarer å se det store problemet med det 😃

Det finnes alltid områder der ny teknologi vil bli brukt fordi den rett og slett gjør en bedre jobb.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, rabler said:

Du snakket spesifikt om Shorts, ja. Det kan godt hende du har rett uten at jeg helt klarer å se det store problemet med det 😃

Det finnes alltid områder der ny teknologi vil bli brukt fordi den rett og slett gjør en bedre jobb.

Ja, jeg snakket spesifikt om Shorts. Grunnen til det er ikke fordi jeg ser på AI som et problem, men fordi det er shorts Gen Z har blitt avhengig av. De swiper i timesvis og ser på dansevideoer, utfordringer, komedier, dyrevidoer, tutorials, og mer. Noen timer senere finner de en video de liker, lager en kopi av videoen og tjener noen penger.

Resultatet er at mange unge idag tror det er realistisk å bli en influencer, og da føler de ikke at de kaster bort tiden sin når de swiper og poster videoer. De føler derfor at det ikke er et stort problem at de er avhengig av sosiale medier. Problemet er at hvis AI tar over, så er det titals AI-genererte videoer for hver ekte video og ekte vidoer vil ikke lenger tjene penger.

Da må de få seg jobber hvor de bruker hendene eller hjernen og hvor avhengighet til sosiale medier er en negativ faktor.

Quote

Results varied slightly by region. More than 40 percent of respondents in the West said they want to become a social media influencer, compared with 33 percent in the Midwest, 36 percent in the South and 39 percent in the Northeast. 

https://thehill.com/changing-america/enrichment/arts-culture/3614182-1-in-4-gen-z-ers-plan-to-become-social-media-influencers/

Lenke til kommentar
18 hours ago, BadCat said:

Skjermtid er heller ikke ensbetydende med at man kaster bort tiden. "Some do and some don't".

Her handler det vel om barn og ofte i tilknytning til skole. Mange barn sliter med konsentrasjonsevnen når de ikke konstant får belønninger i form av lydsignaler og blinkende lys på skjermen. Evnen til å konsentrere seg, ta til seg informasjon og kunnskapsnivået til barna raser nedover. Det skyldes ikke "skjermen" alene, men den er en sterk bidragsyter. 

Det er ikke som i "gamle dager" da de såkalte "datanerdene" satt å lærte seg feks å programmere. Nå er det hjernedødt innhold og avhengighetsskapende mekanismer på snapchat og tiktok som gjelder. Barna er ikke engang gode på IT. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppmerksomhetsspennet til folk er lavere i dag. Enkelte greier ikke å konsentrere seg i to minutter av gangen. I tillegg er skjermen fylt til randen med distraksjoner og søppelinnhold. Folk kommer i liten grad i dybden av noe.

Innholdsfeed er det verste som har skjedd online. Nr2 er krysslenking som senere ble erstattet med algoritmer. I starten var det bare krysslenker til lignende artikler før det ble brukertilpassede lenker. Jeg hadde ikke greid å bruke nettsteder i dag uten utvidelser som fjerner alt slikt. Når jeg går inn på YouTube er det ikke en feed der og kommentarfeltet er heller ikke der. Jeg ser ikke videoer som trender, shorts og annet fjas. Dette er noe jeg gjør bevisst. Hvis ikke blir man borttullet i hodet Hva tror du skjer med arbeidsflyten min hvis det kommer en feed der med titalls kattevideoer. Da blir det bare mjau-mjau i timevis og så plutselig noen timer senere kommer man på "hva var det egentlig jeg lette etter informasjon om? og "hvor var den fanen jeg egentlig skulle se/lese blant hundrevis av andre faner som åpnet seg?".

Gode rutiner og disiplin er nødvendig for ikke å gå seg bort i nettåka.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...