Gå til innhold

Hva slags fond anbefaler dere meg?


Anbefalte innlegg

I og med at jeg nylig fikk en erstatningssum, har jeg bestemt meg for å spare 200 000 av disse fond. Hva slags fond kan dere anbefale? 

Jeg tenker mest på indeksfond eller kombinasjonsfond, aksjefond virker ikke helt som min greie. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av de bedre valgene er Berkshire Hathaway B aksjer som du får kjøpe på NYSE (New York Stock Exchange).

Dette er i praksis et fond ala Odin-fondene som er aktive aksjeplukkere, bare at du slipper administrasjonskostnader og noen andre har ansvaret for porteføljen, så du slipper å følge med sånn som med enkeltaksjer ellers.

Dette styres av Warren Buffett som er en meget habil og anerkjent investor som aldri investerer i en business han ikke forstår. Ser du utviklingen på aksjen så ser du en veldig hyggelig utvikling.

Nordnet lar deg handle på NYSE.

Hvis du er mer indeks-villig så finn et billig S&P 500 fond, så burde du være trygg.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ein lang tidshorisont er vel standardsvaret globalt indeksfond. Skal pengane vere tilgjengelege slik at dei kan brukast kor tid som helst er høgrentekonto svaret. Ein mellomting er rentefond. High Yield-rentefond gjev høgare rente, men har samstundes ein risiko som ligg nærmare aksjefond.

Kombinasjonsfond er blanding av rentefond og aksjefond. Dersom utsiktene i aksjemarknaden er bra sel forvaltaren aksjar og kjøper rentepapir i staden. (Eller var det omvendt?)

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Indeksfond er aksjefond.

Kva er tidshorisonten og kan du få bruk for midlane på kort tid?

Kjøper du eit globalt indeksfond bør du ha minst 5-10 års tidshorisont, vere klar over at verdien kan bli halvert på kort tid og at det kan ta årevis før den er tilbake der den var. Det skjer relativt sjeldan, men risikoen er der.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Litt om den økonomiske situasjonen min ellers: Jeg har (fra før)  litt over 1 million stående på konto med rente på 4,5%, samt litt over 386 000 (da medregnet renter) på BSU, i tillegg til en bufferkonto på ca 100 000 kr, i tillegg til de erstatningspengene. Millionen + BSU-summen er tenkt brukt til boligkjøp, og det vil jeg jo skal skje så snart jeg har anledning til å kjøpe bolig. Er på AAP og får 13K i aap hver måned (de årene AAP er regnet på ble dessverre de årene jeg tok mastergrad og jobbet mye ulønnet).  Jeg vet per nå ikke hvordan jobbsituasjonen blir fremover, da jeg ikke vet hvordan jeg kommer til å respondere på medisin. Står litt mellom å komme meg ut i jobb, eller å gå mot full eller gradert ufør, vet enda ikke hvordan jeg kommer til å respondere på medisin og hvordan det vil påvirker arbeidskapasiteten min. Inntekt inn i fremtiden er altså er usikkerhetsmoment men jeg har tilpasset meg å leve på lav og tidvis variabel inntekt, men litt derfor jeg har en del på bufferkontoen min. Ellers har jeg jo studiegjeld på litt under 200 000 som jeg ikke har betalt ned på og som jeg får slettet renter på. 

Erstatningssummen kommer i tillegg til dette og 200 000 av disse av denne er planlagt satt av til fondsparing. Resten av erstatningspengene går til å kjøpe ting jeg trenger og ha en litt mer romslig økonomisk hverdag.

 Har bestemt meg for å spare månedlig, men usikker på hvor mye i måneden, så meninger ønskes velkommen. 200 000 er uansett øremerket til fondsparing. Jeg endte opp med å velge DNB global indeks A, og har ikke noen planer om å bytte indeksfond og tenker lang tidshorisont, kanskje 10 år eller mer.

Endret av Gaea
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gaea skrev (3 timer siden):

Har bestemt meg for å spare månedlig, men usikker på hvor mye i måneden, så meninger ønskes velkommen. 200 000 er uansett øremerket til fondsparing. Jeg endte opp med å velge DNB global indeks A, og har ikke noen planer om å bytte indeksfond og tenker lang tidshorisont, kanskje 10 år eller mer.

Et globalt indeks-fond slår sjeldent feil. Høres lurt ut.

Du kan også spre penger over flere ulike indeks-fond, om du måtte ønske. Noen fond målretter seg bevisst mot IT/teknologi-industri, andre mot helse/medisin, og så videre. 

Skulle du bli interessert i aksje-handel, så er det "tommel opp" fra min side. Men når man kjøper enkelt-aksjer, så ikke bruk større beløp enn at du har råd til å tape alt. Spesielt i starten, når man er usikker og ukjent på aksjemarkedet. 

Jeg tenkte, naiv som jeg er, at vi nordmenn ville ta godt imot en ny aktør i flybransjen. Endelig litt ny og frisk konkurranse igjen! Så jeg kjøpte noen Flyr-aksjer ... Det gikk som det gikk — selskapet er konkurs, og de pengene er tapt! Samme gjelder i grunn SAS-aksjene mine. 🙄🤣

Fondene mine, derimot, gjør det bedre. Greit i pluss der. Ja, også rakk jeg såvidt å bli med på opptur i nVidia. Må bare finne (gjette) rett tidspunkt for å selge, så ...

Lenke til kommentar

Det å satse på enkeltaksjer kan være en betydelig risikosport. Det krever en blanding av know-how og flaks som de færreste har. Selv dyktige investorer som gjør dette sikrer seg alltid på en eller annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ein investere i enkeltaksjar utan å vere "ekspert" bør ein velje "trygge" aksjar som f.eks. Orkla, Gjensidige, Equinor eller Telenor. Flyaksjar bør ein halde seg langt unna. For dei fleste vil det vere betre å setje sparepengane i indeksfond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Globalt Indeksfond har jo vært fryktelig stabilt og godt for meg da. Den beste hesten min er DNB Teknologi, men jeg får alltid kjeft av ekspertene hvis jeg nevner det. Så jeg lar være å gjøre det. Global Indeksfond går for meg solid i pluss og har ikke nedturer å snakke om.

Har ikke holdt på lenger enn siden April 2020, men det ser ut til å bli den beste avgjørelsen jeg har tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at 200 000 uansett er en mindre del av din kapital så ville jeg satt 100 % i ett globalt indeksfond. Pass på å investere via en aksjesparekonto. 

Hvis jeg skulle laget en plan for hele din kapital så ville jeg satt 50 % i global indeks og 50% på høyrentekonto og rebalansert hver sjette måned. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har også rentefond, som har noe lavere risiko enn aksjefond.
Se på f.eks Heimdal Høyrente, 17% siste år, 38% siste 3 år.
Så er det verdt å merke seg at det er mindre skatt på gevinst i rentefond.
Ulempen er at du ikke får noen rabatt på verdisetting som man gjør med aksjer, med tanke på formueskatt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Langsiktig sparing er det Indexfond som som regel vinner.
Så finn deg noen indexfond å sette disse i.

Selv har jeg en kombo av Internationale of nationale indexfond.

Men Det holder å finne et globalt indexfond og putte pengene der.

Over tid vil dette statistisk sett være mest profitt for risikoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (34 minutter siden):

Sitter litt i samme situasjon og lurer litt på ASK.
Er det noe poeng med ASK og hva er fordeler/bakdeler med ASK?

Kjøp og selg alltid nye aksjer/fond via en ASK. Det er vel ikke annet enn fordeler. Det er ikke noe å vurdere en gang, men det er ikke vits å flytte det du allerede har siden du må realisere gevinsten. 

Du kan reinvestere i andre aksjer/fond uten a realisere beløpet(betale skatt) - som gjør du tjener mer. Du kan også ta ut det du har satt inn uten å betale skatt, investerer du 100.000 og aksjene øker til 130.000 kan du ta uten 100.000 skattefritt og la resterende beløpet stå - betaler først skatt når du realiserer overskrivende inntekt på totale investeringer/innskutt beløp gjort på ASK.

ASK har derfor kjempe fordeler særlig hvis du reinvesterer aksjer, fond eller skal selge deler av disse. Kjøper du fond en gang og selger alt på en gang vil det ikke ha noe betydning, men det er ingen grunn til å ikke putte det på ASK. 

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 8.6.2024 den 11:02 PM):

 Har bestemt meg for å spare månedlig, men usikker på hvor mye i måneden, så meninger ønskes velkommen. 

Alltid lurt å spare opp, og det høres ut som du har fornuft holdning til pengene siden du ikke kaster bort alt av erstattningssummen som mange ville gjort.

Finn ett ok beløp å sette av hver måned, som ikke gjør noe om blir borte fra lønnskontoen selv om utgiftene svinger litt opp og ned måned for måned. Sett dette til autotrekk dagen etter lønningsdag. Jeg setter av 1000,- måned på denne måten selv, samt så har jeg satt av 2000,- i ekstra forskuddstrekk hos arbeidsgiver, som forsvinner før lønnen kommer inn, og får tilbake når skatteoppgjøret kommer. Det er også en fin buffer som minsker en eventuell baksmell hvis man skulle få de (tjener mer å ha de på høyrentekonto i stedet, men funker bra for meg).

Det siste du kan gjøre, hvis du som regel sitter igjen med litt på konto når neste lønn kommer. Så tar du det du har på konto etter lønn, og trekker fra det du fikk i lønn, og flytter summen du får over til sparekonto. (Eksempel. 25000,- på konto, 23000,- utbetalt lønn = 2000,- til overs til sparekonto).

 

Husk at de pengene du putter i fond bør være penger du har råd til å tape hvis ting går galt.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
HW1 skrev (4 timer siden):

rebalansert

Hva betyr det? Dere prater tross alt med en kvinne som aldri har spart i fond før..😂

 

AndersT2 skrev (3 timer siden):

Husk at de pengene du putter i fond bør være penger du har råd til å tape hvis ting går galt.

Jeg er overhodet ikke interessert i å tape penger, og ønsker helst ikke så stor risiko, men aksepterer at det vil gå opp og opp ned og har selvsagt lang sparehorisont.

Valgte uansett DNB Global Indeks A, fordi @Uderzo har det og har god erfaring med det. 

 

AndersT2 skrev (3 timer siden):

Jeg setter av 1000,- måned på denne måten selv, samt så har jeg satt av 2000,- i ekstra forskuddstrekk hos arbeidsgiver, som forsvinner før lønnen kommer inn, og får tilbake når skatteoppgjøret kommer

Dette prøver jeg med å unngå selv, prøver å gå så nært som null eller å få litt restskatt, men uansett hvordan jeg endrer på skattekortet ender jeg alltid opp med å betale alt for mye skatt igjennom året, i år får jeg nærmere 16K tilbake. Det er ikke ønskelig for meg. Det er ikke økonomisk sjakktrekk å bli trukket for mye i skatt. Det er heller ikke å la pengene bli stående på sparekonto, men fremtiden min har vært så uviss hele tiden at det å spare i fond har følt for risikabelt. Men nå har jeg anledning til å spare litt i fond tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 timer siden):
HW1 skrev (5 timer siden):

rebalansert

Hva betyr det? Dere prater tross alt med en kvinne som aldri har spart i fond før..😂

Det vil seie at dersom du har bestemt seg for å ha 50% i indeksfond og 50% på høgrentekonto (hypotetisk eksempel), så må du flytte pengar frå indeksfondet til høgrentekontoen når fondet går bra, og i andre retninga når fondet går dårleg, slik at du heile tida har den fordelinga (balansen) som du i utgangspunktet har bestemt deg for.

Kombinasjonsfond gjer litt av det same.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (5 timer siden):

Du har også rentefond, som har noe lavere risiko enn aksjefond.
Se på f.eks Heimdal Høyrente, 17% siste år, 38% siste 3 år.
Så er det verdt å merke seg at det er mindre skatt på gevinst i rentefond.
Ulempen er at du ikke får noen rabatt på verdisetting som man gjør med aksjer, med tanke på formueskatt.

Ein må her vere klar over at risikoen ligg ein stad mellom vanlege rentefond og aksjefond. F.eks. fall mange high yield fond omtrent like mykje ved starten av pandemien som indeksfond. Men dei fonda som overlevde(!) gjekk opp att i løpet av nokre månader, slik at dei samla sett gjekk omtrent i 0 for året samla sett.

Eg har sjølv mesteparten av sparepengane mine i high yield-rentefond. Det er ikkje så god butikk, men pengane er meir tilgjengelege enn om dei var i aksjefond. Og risikoen er passeleg, slik at eg søv godt om natta.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...