LarsHs Skrevet 29. mai Del Skrevet 29. mai (endret) her er saken: to personer uten relasjon har leid en etasje i et hus der de har separate kontrakter med felles ansvar for fellesarealer (kjøkken, bad og gang). person A flyttet nettopp ut og har utgående kontrakt til 31.05.24. Da person A fikk utleier til å se over etasjen ved utflytting var utleier ikke fornøyd med standarden på vask av fellesarealer, men A måtte dra med et fly og kan ikke komme tilbake for å vaske i fremtiden. utleier sier til person B som blir boende at B har ansvaret for at vask på fellesarealer blir gjort slik at det kan være visninger der i nærmeste fremtid og at dersom ikke det vaskes vil utleier leie profesjonelle til å vaske også må både person A og B betale for dette. Person B opplever dette åpenbart urettferdig i og med at hen må vaske etter at A bare har dratt uten å ha vasket noe fellesareal før hen dro med flyet. så til mitt spørsmål: Kan person B si til utleier at hen selvfølgelig skal vaske sin del av fellesarealet, men at f.eks A da må betale for profesjonell vask av kjøkken eller bad? Hva er normal prosedyre i en slik sak og hvem har ansvaret for standard på fellesarealer der den ene flytter ut og den andre blir boende? Endret 29. mai av LarsHs Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 30. mai Del Skrevet 30. mai Leie et profesjonelt vaskebryå er det som er vanlig dersom en ikke får tid til "flyttevask" - dvs person A leier dette og vaskebryået må evt gjøre jobben bedre om utleier ikke er fornøyd. Er jo bare å be om et tilbud fra slikt byrå Når du vet prisen så kan du kontakte A og si at enten leies det inn et byrå som dere spleiser på (*) eller A vippser deg kronene mot at du tar jobben/ansvaret. *) I og med at det er felles ansvar så virker det merkelig at hele jobben veltes over på B - det virker ikke riktig. Du bør kunne vaske halvparten og resterende kvadratmeter blir via vaskebyrå som belastes A. Har utleier ikke noen mulighet til å fakturere A og latt A dra uten å holde tilbake depositum, som kan dekke dette, så er det utleiers problem. 1 Lenke til kommentar
LarsHs Skrevet 30. mai Forfatter Del Skrevet 30. mai 10 hours ago, Rune_says said: Når du vet prisen så kan du kontakte A og si at enten leies det inn et byrå som dere spleiser på (*) eller A vippser deg kronene mot at du tar jobben/ansvaret. jeg ser ikke hvorfor jeg skal betale for utvask knyttet opp mot at en annen person flytter ut av boligen? Vedlikehold av fellesarealer er noe annet enn graden av renhet mtp. utflytting slik jeg forstår husleieloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå