Gå til innhold

Erfaring med 5g bredbånd fra Telenor


Anbefalte innlegg

Hadde en selger innom igår og ga et bra tilbud på internett og tv pakke via en 5g ruter som blir festet på utsiden av huset.

Har Lyse fiber nå og er helt greit fornøyd. Det virker med hastigheten den skal. Men tilbudet var bra og jeg lurer på om noen har noen erfaring med en slik 5g router?

Har liksom bare i hode at fiber er mye bedre enn "mobilnett"

Bor i Stavanger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Erlend0_o skrev (14 timer siden):

Har liksom bare i hode at fiber er mye bedre enn "mobilnett"

Som den slemme pusekatten sier, hold deg til fiber.. Prøvde selv et sånt fantastisk tilbud på 5G fra Telia... BARE noe møkk.. Fikk koblet opp igjen fiberen på et par dager og de dagene var laaaange.. Så tregt som den 5G forbindelsen skal du lete etter.. 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke det at ikke 5G teoretisk klarer å levere, men Telenor tar egne forbehold som: "Opplevd hastighet varierer etter kapasitet og andre forhold" og "Antall mobilbrukere i området der du bor. Jo flere som er koblet på, desto flere er det som deler på kapasiteten.".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har telenor 5G på gården til søstra mi, fungerer helt greit. Men latency er mye høyere enn for fiber

Hastigheten er høyere og mer stabilt høy med fiber. Så nei ikke bytt fra fiber.

Prisen de betaler er ganske høy også, tror det er rundt en tusenlapp i måneden, uten TV da de ikke har interesse av annet enn strømmetjenester. Samt er vel et par tusen for installasjon og 12 måneder binding.

Lenke til kommentar

Radio kan aldri erstatte fiber. Jeg bor i et område der alle har fiber, og likevel kom det en selger fra Telenor som ville ha meg over på 5G. De idiotene som eventuelt tok i mot dette tilbudet, ville bare oppleve at kvaliteten ble dårligere og dårligere etter hvert som flere kom på 5G.

Hvis noen tross alt skulle vurdere 5G, og allerede har en 5G-telefon: sett den opp som router og legg den i vinuskarmen. Da får du en ide om kvaliteten på tilbudet.

Endret av NorsknRev
Tilføyelse
Lenke til kommentar

 

Ved valget mellom fiber og 5G så ville jeg alltid valgt fiber. Vi har både fiber, trådløst bredbånd fra Telenor (over 4G), Starlink og trådløst internett via antenne (så kalt WISP) i ulike boliger, og etter min erfaring er det fiber som er å foretrekke siden du ikke deler kapasiteten med andre brukere på samme måte som internett over radio-teknologi, du får lav responstid (ping) og gode muligheter for å øke hastigheten ved behov hvor 5G kan ha hastighetsbegrensninger grunnet kapasitet på antennen du er tilkoblet.

Som en nevner over her, om du kun leser surfer litt, sosiale medier, leser nettaviser, bruker nettbank og streamer innimellom så vil internett over 5G fungere helt greit. Om du skal spille online eller bruke andre tjenester som har nytte av lav ping så er fiber det beste alternativet.

Mine foreldre har fiber fra NextGenTel med 50/50 mbits, men med deres normalbruk kunne de nok helt fint klart seg med bredbånd via 5G. Likevel så er ikke bredbånd over 5G noe billigere enn det de betaler for fiberen og da er fiber det logiske valget.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en gang ordentlig 5G i Norge. Bølgelengden/ frekvensene et helt i andre enden av det som gir hastighet og lav forsinkelse.

Stasjonene må stå langt tettere og frekvensene må være mye høyere for at det skal være noe. Dette er selvsagt ikke bra for businessen, så det tilbys ikke.

Per fikk 400 kr i ukepenger, men mor fant ut at hun kunne komme unna med å gi 50 kr og fremdeles kalle det ukepenger. Noe er det, men langt fra nok og ikke attraktivt. Du får ikke burger, fries og milkshake for 50 kr, men for 400 kr får du det og en tur på kino.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har 5G fra Telenor. Etter å ha justert antennen og hogd ned noen trær så får jeg i overkant av 500 ned og 100 opp på en 500-linje, så det er jeg fornøyd med. Men jeg har hatt 1000/1000 fiber før og hvis jeg kunne fått det her så hadde jeg valgt fiber.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Det er ikke en gang ordentlig 5G i Norge. Bølgelengden/ frekvensene et helt i andre enden av det som gir hastighet og lav forsinkelse.

ja, men ikke pga frekvensvalg. 5G (NR) standard går over et veldig stort spekter delt i to grupper, FR1 og FR2.

FR1 er det som er i bruk i Norge (utennom testing) per nå, og er i sub-6 GHz området. FR2 som er "mmWave" er ikke i bruk (utennom testing) i Norge (og ikke lov bruk enda).

5G i Norge bruker NSA, altså epc (LTE core). Og får dermed ikke godene av 5G SA (både i radio og i core)  

2 hours ago, BadCat said:

Stasjonene må stå langt tettere og frekvensene må være mye høyere for at det skal være noe. Dette er selvsagt ikke bra for businessen, så det tilbys ikke.

Nå er ikke engang FR2(26GHz) frekvenser tilgjenngelige for bruk i Norge, per loven (NKOM)

https://nkom.no/frekvenser-og-elektronisk-utstyr/frekvenser-til-mobilkommunikasjon-og-5g/tildeling-av-1500-mhz-og-26-ghz-bandene

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis du sitter på Fiber nå så er det bare å styre langt unna.

Selgere forteller deg akkurat hva du vil høre, får deg på kroken og vipps så er du lurt trill rundt.

 

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (1 minutt siden):

Hvis du sitter på Fiber nå så er det bare å styre langt unna.

Selgere forteller deg akkurat hva du vil høre, får deg på kroken og vipps så er du lurt trill rundt.

 

Prisen forteller ikke noe?
Man trenger ikke en Ferrari for å dra i butikken og man kan således spare en god slump penger.

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke trådløst bredbånd fra Telenor særlig rimelig utenom kampanjepriser. Vi betaler 749 kroner for en linje over 4G som gir 40/40 mbits som er maks kapasitet i området inntil 5G en dag kommer. Telia er noe rimeligere og kan levere trådløst bredbånd fra 600 kroner måneden og oppover.

Telenor tar mer for det trådløse bredbåndet vårt enn jeg hadde betalt for 100/100 mbits fiber fra eksempelvis NextGenTel eller rundt det samme som Altibox tar for en av de rimeligste fiberlinjene etter hvor du bor i landet. Så jeg skjønner ikke helt hvor du finner så mye lavere priser på trådløst bredbånd enn en fiberlinje siden det kun er noen få som leverer dette, og da tenker jeg med normalpris og ikke kampanjepris som jeg tipper trådstarter har fått her, med maks varighet i 12 måneder før den øker til vanlig pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...