Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøring uten lappen


Gjest 10a6b...c46

Anbefalte innlegg

Gjest 10a6b...c46

Ble tatt for bilkjøring uten lappen, idiotisk ja jeg vet, jeg ga en uforbeholden tilståelse.
Jeg hadde ikke kjørt uansvarlig eller på andre måter brutt veitrafikkloven utover å ikke ha lappen.
Under avhøret spurte jeg hva typisk utsettelse blir i en slik sak og han sa at han trodde 2 år, men var ikke sikker.
Jeg har googlet litt og fått 6 mnd som svar, det er hva som står i vegtrafikkloven §24a.

Er det feil å tro at §24a gjelder min situasjon, er ikke 2 år noe de bruker i mer alvorlige saker?



 

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 10a6b...c46 skrev (5 minutter siden):

Ble tatt for bilkjøring uten lappen, idiotisk ja jeg vet, jeg ga en uforbeholden tilståelse.
Jeg hadde ikke kjørt uansvarlig eller på andre måter brutt veitrafikkloven utover å ikke ha lappen.
Under avhøret spurte jeg hva typisk utsettelse blir i en slik sak og han sa at han trodde 2 år, men var ikke sikker.
Jeg har googlet litt og fått 6 mnd som svar, det er hva som står i vegtrafikkloven §24a.

Er det feil å tro at §24a gjelder min situasjon, er ikke 2 år noe de bruker i mer alvorlige saker?



 

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Han ville sikkert skremme deg litt.

Lenke til kommentar
Gjest 10a6b...c46
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Han ville sikkert skremme deg litt.

Så med andre ord er 6 mnd mer sannsynlig?

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Lenke til kommentar

https://lovdata.no/nav/lov/1965-06-18-4/kapIV/§24a
Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen.

Lenke til kommentar
Gjest 10a6b...c46
Powertrainer skrev (11 timer siden):

Hvor stor ble boten da?

Det vet jeg ikke ennå. Regner med jeg får den i posten eller noe.
Noen sa at det kunne ta uker før man fikk vite noe.
Ser at den var 8000 kr i 2022, den er sikkert minst 10.000 kr i år.

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Lenke til kommentar
On 29.5.2024 at 6:17 PM, Guest 10a6b...c46 said:

Ble tatt for bilkjøring uten lappen, idiotisk ja jeg vet, jeg ga en uforbeholden tilståelse.
Jeg hadde ikke kjørt uansvarlig eller på andre måter brutt veitrafikkloven utover å ikke ha lappen.
Under avhøret spurte jeg hva typisk utsettelse blir i en slik sak og han sa at han trodde 2 år, men var ikke sikker.
Jeg har googlet litt og fått 6 mnd som svar, det er hva som står i vegtrafikkloven §24a.

Er det feil å tro at §24a gjelder min situasjon, er ikke 2 år noe de bruker i mer alvorlige saker?



 

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Har du hatt sertifikat før og mistet det, eller har du aldri hatt sertifikat?

Lenke til kommentar
Gjest 10a6b...c46
fjs skrev (11 timer siden):

Når man gjør noe så uforsvarlig syns jeg både 2 år og 6 mnd utsettelse er for lite, viser lite til ingen risiko forståelse

Det syntes du nok og jeg er enig så lenge man blir tatt eller det mistanke om at man har satt andre i fare med kjøringen.
Nå aner ikke jeg hva som er forhistorien her, men jeg tror ikke 

 

WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Har du hatt sertifikat før og mistet det, eller har du aldri hatt sertifikat?

Aldri hatt det.
 

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Lenke til kommentar
Gjest 10a6b...c46
fjs skrev (11 timer siden):

Når man gjør noe så uforsvarlig syns jeg både 2 år og 6 mnd utsettelse er for lite, viser lite til ingen risiko forståelse

Jeg er enig om du har forårsaket en farlig situasjon, kjørt uansvarlig, tydelig ikke vet hvordan du skal kjøre o.l.
På den andre siden er det dyrt for staten om du skal bli lønnet av NAV fordi du ikke kommer deg til jobb på flere år om man bor slik til f.eks.
 

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Lenke til kommentar
Gjest 10a6b...c46

Vet ikke helt hva som skjedde i den ene posten der, skulle kun vært en sitering der og siden posten er anonym kan jeg ikke redigere den. 

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Lenke til kommentar

Riksadvokaten har i rundskriv 23/2050 (RA-2023-2050) fastsatt at kjøring uten gyldig førerett skal føre til 9000,- kr i forelegg ved førstegangsovertredelse (11 500,- kr ved andregangs, og 16 500,- kr ved tredje gangs). Aksepterer man ikke forelegget vil påstand for retten være hhv. 10 500,-, 13 500,-, og 19 500,- kr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 10a6b...c46 skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke ennå. Regner med jeg får den i posten eller noe.
Noen sa at det kunne ta uker før man fikk vite noe.
Ser at den var 8000 kr i 2022, den er sikkert minst 10.000 kr i år.

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Såpass ja, da er den økt bra,det svir😮. Husker da den var rundt 5000kr, da var det en drøss som kjørte MC uten lappen, var liksom billigere enn å kjøre opp😅

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (17 minutter siden):

Såpass ja, da er den økt bra,det svir😮. Husker da den var rundt 5000kr, da var det en drøss som kjørte MC uten lappen, var liksom billigere enn å kjøre opp😅

Så lite som jeg har blitt stoppet opp igjennom så hadde det svart seg å ikke ta lappen sålangt tror jeg😅

Lenke til kommentar
Gjest 10a6b...c46 skrev (1 time siden):

Jeg er enig om du har forårsaket en farlig situasjon, kjørt uansvarlig, tydelig ikke vet hvordan du skal kjøre o.l.
På den andre siden er det dyrt for staten om du skal bli lønnet av NAV fordi du ikke kommer deg til jobb på flere år om man bor slik til f.eks.
 

Anonymous poster hash: 10a6b...c46

Du har brutt loven.
Om du forårsaket en farlig situasjon eller ikke.
Så er helt enig.
6mnd er for lite.

Det er Du som brøt loven.
Så da må Du ta konsekvensene for dette.

Og om du bor slik til at du ikke får jobb uten førerkort kan faktisk NAV tvinge deg til å flytte for å få jobb.
Og om du ikke godtar å flytte for å få jobb kan man fort miste all stønad.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Så lite som jeg har blitt stoppet opp igjennom så hadde det svart seg å ikke ta lappen sålangt tror jeg😅

Tja, ikke hvis du havner i en ulykke. Da kan du raskt sitte med et ødelagt liv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...