Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nesesprayavhengighet, hvordan få hjelp?

Gjest 5ff34...1c9

Anbefalte innlegg

Gjest 5ff34...1c9

Har et stort problem og det er nemlig nesesprayavhengighet. 

Jeg har vært avhengig i hele 12 år. Jeg har hatt bruk for nesespray et par ganger daglig, i 12 jævla år. De første kanskje 8 årene var det i utgangspunktet ikke et problem - jeg måtte alltid ha det tilgjengelig, noe som ikke har vært et problem, men de siste årene går det utover søvnen. Jeg blir svært tett etter ca. 3-4 timer. Problemet er at jeg ikke alltid våkner, så jeg begynner å puste med åpen munn og det påvirker søvnen negativt da jeg også opplever pustestopp. Dette har jeg oppdaget når jeg har tatt opp lyd med slik sleep talk recorder om natta. Hører veldig tydelig at jeg slutter å puste i en del sekunder. Kan så puste stabilt ganske lenge, før det skjer igjen. Jeg snorker ikke. Opplever også munntørrhet og det går negativt utover tennene mine at jeg puster så mye med munnen åpen. Nå er det lenge siden jeg har hatt samboer, men forrige gang jeg hadde det så spurte jeg om jeg snorket, hadde pustestopp, sov med åpen munn osv. Han merket aldri noe til det og han sa jeg var helt stille når jeg sov, pustet fint osv. 

Rådet man alltid får er å slutte cold turkey. Det går ikke. Jeg har prøvd, jeg blir så tett at pustingen blir vanskelig og jeg får ikke sove. Jeg klarer ikke sovne med tett nese. Det lengste jeg har gått helt tett er ca. 12 timer, får kraftig hodepine, abstinenser, det er en grusom følelse. :( 

Hva kan egentlig gjøres med dette? Jeg har ingen allergier, er ellers helt fysisk frisk, nesesprayavhengigheten oppsto etter en lang forkjølelse hvor jeg var mye tett. Har prøvd saltvannsspray (fungerer ikke), prøvd å skylle (fungerer ikke, jeg får ikke skylt gjennom fordi det er helt tett). Prøvd å smøre mentholbalm på overleppa, fungerer ikke. Det gir ikke mening for meg at nesen skal bli normal igjen etter å ha vært 100% avhengig i over 10 år. 

Noen som har råd, hvordan legger jeg frem dette til legen min? Evt kan jeg søke hjelp hos privat lege eller klinikk? Vil virkelig ta tak i dette da det gjør at jeg sover dårlig samt at det går utover tennene mine. De er mer sensitive enn noen gang og munntørrheten om morgenen er helt grusom. Har blitt rådet til å IKKE tape munnen da jeg faktisk kan bli kvelt siden det ikke er luftpassasje gjennom nesen når jeg er på det "tetteste". 

Anonymous poster hash: 5ff34...1c9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette:

Nytt håp for nesesprayavhengige: Forskning viser lovende resultater for ny nesespray
Mange sliter med å bli kvitt avhengigheten av nesespray. Tidligere råd har inkludert å bytte til saltvannsspray og bruke kortisonholdig nesespray under avvenning, men prosessen kan være lang og vanskelig. En ny studie fra Dr. Steinsvåg gir nå håp om en raskere og mer effektiv løsning.

Proponent, en nesespray som sprayer seg i nesen fire ganger daglig, har vist lovende resultater i en studie med 194 deltakere. I studien, som var en dobbel blindtest, ble verken deltakere eller leger informert om hvem som fikk Proponent og hvem som fikk placebo (saltvann).

Foreløpige resultater indikerer at Proponent kan hjelpe folk å slutte med nesespray i løpet av bare noen få dager. Bivirkningene ser ut til å være milde, og sammenlignes med de man kan oppleve ved bruk av saltvann.

Proponent er for øyeblikket ikke tilgjengelig i norske apotek, men kan bestilles på nettet. Legemiddelselskapet Pharma Nordic, som står bak produktet, finansierer forskningen til Dr. Steinsvåg, men forskeren understreker at han ikke har noen økonomiske bindinger til verken selskapet eller produktet.

Studien fortsetter, og de endelige resultatene er ventet å foreligge i slutten av juni. Dr. Steinsvåg og Pharma Nordic er optimistiske med tanke på at Proponent kan bli en effektiv løsning for de mange som sliter med nesesprayavhengighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...