Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan borettslaget nekte meg å snekre i min egen bod?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, wampster said:

Bod er disponibel del av fellesareal og kan omorganiseres etc, så meget stor forskjell på bod og bolig.

Fellesareal tilseier vel at dei er disponible for fleire. Om ein har einerett til eit gitt bodareal vil eg definitivt hevde det ikkje er del av fellesareal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (1 time siden):

Fellesareal tilseier vel at dei er disponible for fleire. Om ein har einerett til eit gitt bodareal vil eg definitivt hevde det ikkje er del av fellesareal.

Det (boden) er disponibelt areal av deg i sameiets/borettslagets fellesareal, men arealet (boden) kan omdisponeres gitt at styret/sameiet blir enige. Dette ser man jo hele tiden når borettslag/sameier velger å selge kjellere/loft til utbyggere.

For all del kjør i vei, men ikke bli overrasket om/når man får tilsnakk av styret/beboere og må stoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, wampster said:

Det (boden) er disponibelt areal av deg i sameiets/borettslagets fellesareal, men arealet (boden) kan omdisponeres gitt at styret/sameiet blir enige. Dette ser man jo hele tiden når borettslag/sameier velger å selge kjellere/loft til utbyggere.

I eit sameige vil du jo eige det som tilhøyrer din seksjon, og eg har ikkje opplevd at bodareal ikkje er seksjonert.

Eg har heller ikkje høyrt andre som har omtalt slikt som fellesareal.

Endret av barfoo
Lenke til kommentar
barfoo skrev (9 minutter siden):

I eit sameige vil du jo eige det som tilhøyrer din seksjon, og eg har ikkje opplevd at bodareal ikkje er seksjonert.

Eg har heller ikkje høyrt andre som har omtalt slikt som fellesareal.

Det kan variere veldig fra sameie til sameie
https://www.eiendomsadvokater.no/seksjonering/fellesareal/

Uansett så er dette irrelevant for hva OP spør om angående bruk av bod som det står litt om her:
https://juss.info/hvilke-regler-gjelder-for-boder-i-sameier-og-borettslag/
"Selv om det er krav til minimumsbruk, er det også viktig å forstå at bruken må være i samsvar med bodens tiltenkte formål"

Boder er ikke tiltenkt å være snekkerverksteder, møbelsnekkerier, sykkelverksted osv, med mindre det står i vedtektene. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

To momenter etter å ha lest første side i tråden:

- Fint trestøv virvlet opp i lufta er ikke bare brannfarlig men svært eksplosjonsfarlig sammenlignbart med en gasseksplosjon. Faren for svevende trestøv kan fjernes med f.eks avsug. Det trekker faren ned til vanlig brannfare der et brannslukningsapparat bør være tilstrekkelig sikring.

- Rent taktisk kan du søke eller varsle styret om at du vil gjøre noe oppussingsarbeid av møbler i en forbigående periode og for å minimere støy tilbyr du deg å flytte dette fra leiligheta og ned i boden, med de tiltakene du har nevnt. Så kan du søke på nytt neste gang du har et prosjekt på gang, og på nytt neste gang osv, og deretter søke styret om det ikke er mer praktisk å gi en permanent tillatelse så vi slipper disse evinnelige søknadene støtt og stadig. Så fremt du minimerer ulempene de første gangene (bruke de stilleste verktøyene etc) så bør det være gode sjanser for å få innvilget permanent tillatelse. (DA kan du sette i gang den store sirkelsaga, steinknuseren og meiselhammeren :p )

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...