Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan borettslaget nekte meg å snekre i min egen bod?


Anbefalte innlegg

Jeg har en relativt stor bod på ca 15 kvm i kjelleren i blokka der jeg bor, og jeg har et ønske om å kunne drive litt snekring på hobbybasis i denne - for eksempel lage "skreddersydde" møbler, hyller etc. til min egen leilighet. Boden er et eget rom som jeg ikke deler med andre og det er en vanlig dør mellom den og en felles gang.

Jeg er innstilt på å gjøre dette på en så hensynsfull og usjenerende måte som det går: Jeg vil skjerme felles innvendig areal mot støv med f.eks. en støvdør (altså en plastbarriere med glidelås) på innsiden av døren og ventilere ut gjennom et vindu etter at jeg har arbeidet og sugd opp eventuell spon og sagmugg i beholdere. Jeg kan bruke egen strøm via såkalte "power stations" som jeg lader i leiligheten. Jeg vil naturligvis også legge arbeidet utenfor alminnelige tider der det skal være ro, og kan planlegge eventuell sporadisk bruk av støyende elektrisk verktøy til spesielt velegnede tider når det ikke er mange i huset (jeg har en jobb som lar meg velge arbeidstider på en fleksibel måte).

Det finnes hva jeg kan se ingen spesielle bestemmelser om slik aktivitet i husordensreglene eller borettslagets vedtekter utenom generelle regler om nattero, helligdagsfred og liknende, og jeg mener at denne typen aktivitet ikke er "urimelig" etter naboloven all den tid det handler om utøvelse av en normal hobby (der støyen kan sammenliknes med for eksempel øving på musikkinstrumenter), og heller ikke vil gjøres på en "unødvendig" møte ettersom jeg er innstilt på å gjøre det med de foranstaltningene jeg beskriver over.

Før jeg går videre med planene om dette og for eksempel kjøper inn ting jeg vil trenge, er det riktig oppfattet av meg at borettslaget ikke kan nekte meg å gjøre denne typen aktivitet om jeg gjør det på måten jeg har beskrevet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir ganske langt unna det som er vanleg bruk, så eg ville ikkje tatt for gitt at styret er einig i at slik aktivitet er rimeleg. 

Sjølv om du har ein god plan for korleis du skal gjere dette utan særleg ulemper for burettslaget så trur eg ikkje at du utan vidare blir trudd på at dette ikkje vil støye eller støve, og at du ikkje vil bruke straum frå fellesanlegget. 

Eg er ellers einig i at motargumentet vil nok være potensiell brannfare, samt at boda ikkje er godkjent for kortvarige besøk og ikkje for varig opphald. 

Slik eg ser det så har du to valg. Enten å berre realisere planen og håpe at ingen klager på aktiviteten slik at du ikkje får beskjed om å slutte. Eller så søker du til styret på førehand og satsar på at du får løyve. 

Sjølv om det ikkje finnes eksplisitt forbod så må du rekne med at det ikkje er store ulempane for naboane som skal til for at din aktivitet ikkje blir vurdert som tungtvegande nok. Styret kan lett fastsette nye ordensreglar som til dømes forbyr opphald i fellesareal om dei ikkje ynskjer at du skal drive med slik hobby. 

 

Sidan du uansett har tenkt å holde på bak ei støvdør og du har tenkt å rydde etter der, er det ikkje då eit alternativ å gjere dette inne i eiga leilegheit? Verktøy og liknande kan du oppbevare i boda. Det du driv med i eiga leilegheit vil det være langt vanskelegare å nekte deg, særleg om du klarer å avgrense eventuelle støyplager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvis dette hadde vært i mitt boligselskap, ville det trolig blitt protester. En bod er for å lagre ting, ikke for å drive "anleggsvirksomhet". Dersom jeg skulle lage skap og hyller i min leilighet, ville jeg gjort det inne i min leilighet, og ikke i boden (som jeg gjorde da jeg flyttet inn her jeg bor nå).

Lenke til kommentar
barfoo skrev (9 minutter siden):

Du må gjerne utdjupe ressonementet litt. Kva grunnlag vil dei ha for det?

Det kan være krav til både brannsikkerhet og rømningsveier, og om det er en bruksendring (noe jeg i all betraktning vil kalle dette for) så kan det også gi sameiet konsekvenser hos de lokale myndighetene.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Siden du spør så ser jeg potensiale i at de kan nekte deg på grunnlag av brannsikkerhet og bruksendring.

Og støy vil jeg tro. Virker som alle som holder på med snekring og liknende ikke skjønner hvor utrolig lett slike lyder kan fraktes gjennom store boligblokker, mange etasjer. Jeg hadde ikke godtatt noen som holdt på med ei snekkerbu i boden, og jeg er generelt ganske tilgivende når det kommer til støy. Og det vil vel tilsi at mange andre også blir å klage. Fra støysiden så vil jeg tro det blir veldig avhengig av hvor mange timer i uken/måneden det bråker.

Bare fordi det er enkelte tider som skal være fri for støy betyr det ikke at det er fritt fram resten av tiden.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Gavekort said:

Det kan være krav til både brannsikkerhet og rømningsveier, og om det er en bruksendring (noe jeg i all betraktning vil kalle dette for) så kan det også gi sameiet konsekvenser hos de lokale myndighetene.

Dette er repetisjon av påstanden, ikkje grunngjeving. Kva gir styret heimel til slike restriksjoner?

Endret av barfoo
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Jeg skal tenke litt mer over dette, men i korte trekk tror jeg

 

a) det er lite med hensyn til brannsikkerhet som skulle være til hinder sammenliknet med det å oppbevare vilkårlige ting i boden - noe som uten tvil er er akseptabelt, og dessuten uvesentlig risiko ved bruk av maskiner (det vil jo kun brukes når jeg er til stede og jeg har brannslukkingsapparat tilgjengelig),

b) det virker ikke for meg som en vesentlig bruksendring all den tid dette er et tilleggsareal og man må påregne at det kan foregå reparasjonsarbeid eller liknende i boder,

c) jeg ser ikke hva som skulle være forskjellen for andres del mellom å gjøre dette i boden eller i min egen leilighet,

d) det er ikke til å unngå at det kan bli noe støy, men jeg mener som sagt det er sammenliknbart med aktiviteter som det er gjengs praksis å tolerere som f.eks. øving på musikkinstrumenter eller oppussingsarbeid,

e) jeg tror ikke borettslaget har mulighet til å håndheve ordensregler som innskrenker det man etter loven har anledning til.

 

Takk uansett for disse svarene som var hjelpsomme for å få noen flere syn på dette.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@mring Deler i all hovudsak dine vurderinger, og noterer meg at absolutt ingen i tråden har komt med noko anna enn synsing om temaet. Det er med all respekt å melde ikkje sabla interessant.

Som eit minimum hadde eg forventa eit ressonement om kvifor slik aktivitet ikkje er akseptabelt, gjerne med ei henvisning til rettspraksis, men det er fråverande. Det kan godt tenkast eg er på bærtur når eg antar dette er OK, men i så fall får folk påpeike faktiske forhold, ikkje kaste ut påstander...

Endret av barfoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
mring skrev (19 minutter siden):

Takk for svarene. Jeg skal tenke litt mer over dette, men i korte trekk tror jeg

 

a) det er lite med hensyn til brannsikkerhet som skulle være til hinder sammenliknet med det å oppbevare vilkårlige ting i boden - noe som uten tvil er er akseptabelt, og dessuten uvesentlig risiko ved bruk av maskiner (det vil jo kun brukes når jeg er til stede og jeg har brannslukkingsapparat tilgjengelig),

b) det virker ikke for meg som en vesentlig bruksendring all den tid dette er et tilleggsareal og man påregne at det kan foregå reparasjonsarbeid eller liknende i boder,

c) jeg ser ikke hva som skulle være forskjellen for andres del mellom å gjøre dette i boden eller i min egen leilighet,

d) det er ikke til å unngå at det kan bli noe støy, men jeg mener som sagt det er sammenliknbart med aktiviteter som det er gjengs praksis å tolerere som f.eks. øving på musikkinstrumenter eller oppussingsarbeid,

e) jeg tror ikke borettslaget har mulighet til å håndheve ordensregler som innskrenker det man etter loven har anledning til. 

 

Takk uansett for disse svarene som var hjelpsomme for å få noen flere syn på dette.

 

b, Hvorfor man påregne at det kan foregå slikt i en bod?

c, Du ser ikke forskjellen av bruk av bod (fellesareal) og p-rom (egen bolig)? Der har vi nok problemet tenker jeg.

e, Hvilken lov er det du snakker om her? edit: Altså hvilken lov er det du mener gir deg anledning til å drive med snekkervirksomhet i en bod ?

Du kan lese her for å forstå hva/hvordan en bod fungerer og at styret / sameiet / borettslaget enkelt kan nekte deg å drive slikt arbeid/virksomhet i boden https://juss.info/hvilke-regler-gjelder-for-boder-i-sameier-og-borettslag/ 

Endret av wampster
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mring skrev (17 minutter siden):

men jeg mener som sagt det er sammenliknbart med aktiviteter som det er gjengs praksis å tolerere som f.eks. øving på musikkinstrumenter eller oppussingsarbeid,

Kan godt være det ja. Noen takler at oppussing skjer i kortere perioder, men om noen pusser opp hver dag i et år så ville det nok blitt klager på støy. Det blir nok veldig synsing på hvor mye/ofte og hvordan naboene takler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

«En interessant problemstilling er hva en bod kan brukes til. Byggeforskrifter gir visse krav til bruk av boder i henhold til plan- og bygningsloven. Selv om det er krav til minimumsbruk, er det også viktig å forstå at bruken må være i samsvar med bodens tiltenkte formål og ikke skape urimelig ulempe for andre. I praksis kan det oppstå situasjoner der boder endrer bruksområde, som illustrert ved en sak der en kjellerbod ble omgjort til et lagerrom. Domstolen vurderte bruksendringen i lys av historisk bruk og potensielle ulemper for andre beboere.»
https://juss.info/hvilke-regler-gjelder-for-boder-i-sameier-og-borettslag/

Jeg vil mene at borettslaget har anledning til å nekte deg å bruke en bod som ett hobbyverksted. Det er ikke tiltenkt formål med boden, og du vil også på grunn av blant annet støy være til urimelig ulempe for andre andelseiere. Ja, jeg mener det absolutt er klart urimelig om du lager støy for naboene dine, i en bod som ikke er lydisolert eller tiltenkt det formålet. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Spørs hvor lydisolert rommet er og hvor lett lyder spres i blokka.  Må egentlig opp på TEK17-nivå, dvs blokker som er planlagt bygget etter 2017, så i praksis blokker bygd 2-3 år senere, før det er en ganske god lyddemping.

Men siden det er en stor bod på 12 m2 så er det neppe så nytt bygg?  (Alle nye holder seg til minimum som er 5kvm, da utbygger skal tjene mest mulig).   

Snekring (bruk av elektriske verktøy, evt sirkelsag/dreiebenk kan gi både mye lyd og vibrasjoner som overføres til betongen og forplanter seg til bygget.

Kan fort bli mer belastende for naboene enn en tidsbegrenset oppussing i og med at hobbyen er noe du vil holde på med året rundt.

Ad brannfare så kommer det litt an på.  Mye som kan varme opp tre til å gi ulmebrann eller akutt (spon, støv trenger bare en gnist) eller kluter med linolje som kan selvantenne.

Men jeg fant den perfekte boligen til deg 🙂  https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=335477512 (bilde 19 og 26)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, mring said:

d) det er ikke til å unngå at det kan bli noe støy, men jeg mener som sagt det er sammenliknbart med aktiviteter som det er gjengs praksis å tolerere som f.eks. øving på musikkinstrumenter eller oppussingsarbeid,

Fuglekvitter er ikke støy for det fleste, slik som f.eks biltrafikk er, selv om fuglene ofte har høgere lydnivå. 

Snekring og slikt, er noe av den verste støyen du kan ha, så synes du bør flytte til et egnet sted for ditt formål så du ikke plager andre. Har du ikke mulighet for å flytte? Eg hadde gjort det om eg hadde en viktig hobby. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støy frå oppussing blir akseptert fordi det ofte både er nødvendig arbeid og fordi det er eit forbigåande problem, slik at ulempen med støy ei lita stunda må kunne aksepterast når ein ser fordelane og ulempane opp mot kvarandre.
I store burettslag så er det ikkje uvanleg at tidsrammene for når ein kan drive med byggearbeid er ytterlegare innskrenka i forhold til anna støy.

Heimelen for å nekte å starte opp med hobbyverksted finn du i burettslagslova:

Sitat

§ 5-11.Bruken av bustaden og eigedommen

(1) Andelseigaren skal fare fint med bustaden og fellesareala. Bruken av bustaden og fellesareala må ikkje på urimeleg eller unødvendig vis vere til skade eller ulempe for andre andelseigarar.

(2) Ein andelseigar kan med godkjenning frå styret gjennomføre tiltak på eigedomen som trengst på grunn av nedsett funksjonsevne hos ein brukar av bustaden. Godkjenning kan ikkje nektast utan sakleg grunn.

(3) Andelseigaren kan ikkje utan samtykke frå styret bruke bustaden til anna enn bustadføremål.

(4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

Fyrste ledd seier eigentleg at det må gjerast ei interesseavvegning mellom kva fordelar du har ved å få lov til å bedrive din hobby, sett opp mot ulempane som naboane har. Den gleden du får ved å kunne snekre i boden vil fort måtte vike sett opp mot ulempen som naboane må tole, både med tanke på støy, eventuell støvproblematikk, osv.

Fjerde ledd gir styret rett til å fastsette ordensreglar, einaste avgrensinga er at ordensreglane må være "vanlege", kva som er å sjå på som vanleg blir også eit vurderingsspørsmål men at bodene ikkje skal brukast til anna aktivitet enn lagring og oppbevaring av gjenstander er nok ikkje så uvanleg at det ikkje kan fastsettast som ordensreglar av styret.
Siste del av fjerde ledd er ei spesifisering rundt dyrehald der det for nokre år sidan vart presisert at eit generelt forbod mot dyrehald ikkje nødvendigvis er gyldig. Sjølv om burettslaget har forbod mot dyrehald så skal det i alle tilfeller gjerast ei vurdering av dyreeigaren sine grunnar til å ha dyr og vurdere det opp mot kva ulemper som naboane blir utsatt for. Typisk døme er ein blindehund som er heilt nødvendig for ein blind person, då vil nok ulempen som den eine naboen har ved å være svakt allergisk ikkje være stor nok til å nekte blindehunden adgang. Der fordelane og ulempane er meir like så vil ein vanlegvis ende opp med at ein ivaretek interessene til den bebuaren som har lengst anisennitet.

 

Det nærmaste du kjem å kunne kreve å få bruken boden på denne måten, er at du kan kreve at styret tek stilling til dei konkrete fordelane og ulempane før dei nekter deg å gjere om boda til snekkerverksted.

 

 

PS. Eg vil også nevne at det at du planlegg å sette opp støvdør kan potensielt bli brukt mot deg. Styret kan hevde at det at du monterer støvdør i boda tyder på at endringa er varig og at du planlegg for å drive langt meir med snekkerarbeid enn berre heilt sporadisk aktivitet.
Styret kjem til å være redde for å etablere ein praksis som medfører at alle bebuarane skal kunne bruke bodene sine til det dei vil. For sjølv om dei trur på deg på at du kjem til å ta alle nødvendige omsyn for å være til minst mogleg ulempe så er det ikkje sikkert at den neste naboen som vil bruke boda til verksted, ølbrygging, treningsstudio, osv, osv kjem til å vise same graden av omsyn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk igjen for nyttige svar, ikke minst også The Avatar for denne grundige gjennomgangen. Jeg tror jeg har fått et ganske godt bilde av hvordan dette stiller seg nå, så jeg må tenke litt over hva det innebærer. Jeg har jo veldig lyst til å ha muligheten til å snekre, men hvis det hele blir for sjenerende for naboene synes jeg det blir vanskelig å forsvare det overfor meg selv hvis vi holder det juridiske utenfor.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes kan være en passende avgjørelse her, og det vil i alle fall ikke være snakk om å støye "hver dag" slik det kanskje kunne fremstå. Mye av snekringen har jo også ganske moderat lydnivå ettersom det jo ikke er slik at alt er banking og elektrisk saging. Dermed blir det jo ikke slik at hver time jeg ville bruke der betyr en time med støy for andre. Kanskje kunne jeg også planlagt hoveddelen av saging og annet støyende forarbeid slik at jeg gjorde akkurat den delen utendørs et litt mer avsides sted?

Uansett, takk for hjelpen til alle og jeg skal nok klare å finne ut av det nå.

Lenke til kommentar
mring skrev (55 minutter siden):

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes kan være en passende avgjørelse her, og det vil i alle fall ikke være snakk om å støye "hver dag" slik det kanskje kunne fremstå. Mye av snekringen har jo også ganske moderat lydnivå ettersom det jo ikke er slik at alt er banking og elektrisk saging. Dermed blir det jo ikke slik at hver time jeg ville bruke der betyr en time med støy for andre. Kanskje kunne jeg også planlagt hoveddelen av saging og annet støyende forarbeid slik at jeg gjorde akkurat den delen utendørs et litt mer avsides sted?

Din største utfordring er at styret vil nok være på den sikre sida og er nok lite villige til å gi deg ein generell aksept. Samtidig så må styret gripe inn dersom du får klager.

Eg skal være litt forsiktig med å gi deg råd, men akkurat i dette tilfellet så trur eg at det lettaste for deg er berre gjere dette utan å spørre om lov fyrst, og satse på at omfanget og eventuelle ulemper blir så små at du ikkje får klager mot deg.
Klarer du å få tatt saging og slikt ein heilt anna stad slik at du unngår støy og støv så skal det ein del til for at nokon klager på at du sitt i boda di og driv med spikking og høvling.
Og skulle du få klager likevel så får du heller være innstilt på at du då unnskulder deg og lover å slutte å bruke boda til treverksted.

Som nemnt så er det også større sjangs for at du får holde på i fred dersom du kan late som at det er heilt unntaksvis at du snekrer litt i boda, du får nok meir motbør om det vises godt at du har tatt deg til rette og tydelegvis har tenkt å snekre mykje i boda.
Det er ingen av naboane dine som kjem til å klage på at du i desember står i boda og sager av nedste delen av stammen på juletreet, eller at du demonterer eit gamalt møbel ned til mindre delar som er lettare å levere på avfallsmottaket. For slik sporadisk aktivitet er nok forventa, men du vil måtte rekne med å få klager om du innreder slik at det er tydeleg at du har tenkt å drive mykje med slikt arbeid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...