Gå til innhold

Hvor mye større pc skjerm kan/bør jeg ha?


Anbefalte innlegg

Siste oppdatering:  

Da har jeg fått pc skjermen! Litt uvant med så stor skjerm til å begynne med, men ikke noe jeg merker plagsomt i det hele tatt. Hadde lyst på stor skjerm, fikk det og er veldig fornøyd! 

https://www.komplett.no/product/1222435/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-34-skjerm-34c502

 

 

 

Endret: Det jeg hovedsakelig lurer på er om folk ved første øyekast kan se om pc skjermer blir for store på bordet mitt eller ikke- jeg vil oppgradere pc skjermen til merkbart større, men kan samtidig ikke ha for stort. 

Som vedlegg viser, slik ser min nåværende pc skjerm ut, den er 27 tommer. 34 tommer tror jeg blir for stort f.eks, men hva med 32? 30?  Har ikke noe måleverktøy for øyeblikket. 

Prisklasse: Maks 5k, jo billigere jo bedre

Har lyst på større, og helst mer i bredden enn høyden. trenger ikke være 4k skjerm, full hd eller litt bedre er bra nok. 

 

 

Endret av adrianstorby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du finner noe mye bedre til under 5000 Kr. 4K-skjermene i 32"+ er en god del dyrere.

Du får sjekke med breddemål, men et annet alternativ er denne:
https://www.komplett.no/product/1222435/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-34-skjerm-34c502

Angående VG32AQA1A, så er det akkurat den modellen jeg selv vurderer som oppgradering (har pr. idag 3x 27" 1440p).
4K på bare 32" gir alt for liten skrift, så 32" 2560x1440 (1440p) høres ypperlig ut for meg også.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Tror ikke du finner noe mye bedre til under 5000 Kr. 4K-skjermene i 32"+ er en god del dyrere.

Du får sjekke med breddemål, men et annet alternativ er denne:
https://www.komplett.no/product/1222435/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-34-skjerm-34c502

Angående VG32AQA1A, så er det akkurat den modellen jeg selv vurderer som oppgradering (har pr. idag 3x 27" 1440p).
4K på bare 32" gir alt for liten skrift, så 32" 2560x1440 (1440p) høres ypperlig ut for meg også.

Men tror du 34 tommer blir for stort? jeg har lagt den til ønskeliste på komplett.no som alternativ. Og hvor mye hz bør en gaming pc ha? det står at den har 100 hz. 

 

Takk forresten

Lenke til kommentar
adrianstorby skrev (14 minutter siden):

Men tror du 34 tommer blir for stort? Og hvor mye hz bør en gaming pc ha? det står at den har 100 hz.

34" er bare for stort hvis du ikke har plass til det på skrivebordet ditt. Du sa du ville ha mer i bredden, så jeg bare kom med et "ultrabredt" forslag også. Har en 34" 3440x1440 skjerm på jobben, og det er godt med den ekstra bredden vs. en enkel 27" til arbeid.

Hvis skjermen hovedsaklig skal brukes til spill, så ville jeg valgt 32" Asus skjermen uten å tenke på det. Skal du hovedsaklig jobbe på skjermen, med flere ting samtidig, så ville jeg valgt den 34" ultrabrede - hvis det er plass på skrivebordet. Så det kommer an på bruken, og hva som er mest praktisk for deg.

Hz på en spillskjerm kommer også an på preferanse. Personlig vil jeg ha minst 120 Hz, men trenger ikke mer enn 144 Hz. Jeg spiller ikke spill som Counter-Strike eller andre online FPS-spill, så jeg trenger ikke 360 Hz (som eksempel) på mine spillskjermer hjemme. Mine nåværende skjermer hjemme er 165 Hz, som jeg har satt til 120 Hz.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (9 minutter siden):

34" er bare for stort hvis du ikke har plass til det på skrivebordet ditt. Du sa du ville ha mer i bredden, så jeg bare kom med et "ultrabredt" forslag også. Har en 34" 3440x1440 skjerm på jobben, og det er godt med den ekstra bredden vs. en enkel 27" til arbeid.

Hvis skjermen hovedsaklig skal brukes til spill, så ville jeg valgt 32" Asus skjermen uten å tenke på det. Skal du hovedsaklig jobbe på skjermen, med flere ting samtidig, så ville jeg valgt den 34" ultrabrede - hvis det er plass på skrivebordet. Så det kommer an på bruken, og hva som er mest praktisk for deg.

Hz på en spillskjerm kommer også an på preferanse. Personlig vil jeg ha minst 120 Hz, men trenger ikke mer enn 144 Hz. Jeg spiller ikke spill som Counter-Strike eller andre online FPS-spill, så jeg trenger ikke 360 Hz (som eksempel) på mine spillskjermer hjemme. Mine nåværende skjermer hjemme er 165 Hz, som jeg har satt til 120 Hz.

Tusen takk, og den skal hovedsakelig brukes bare til spill.

Lenke til kommentar
adrianstorby skrev (9 minutter siden):

Tusen takk, og den skal hovedsakelig brukes bare til spill.

Bare hyggelig. Da tenker jeg du vil bli topp fornøyd med ASUS 32" VG32AQ. :cool:

Hvis det er den skjermen du ender opp med, så fortell gjerne her hva du synes om den. Jeg vurderer som sagt eksakt den samme skjermen selv, så greit med noen faktiske produkterfaringer.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
PaladinNO skrev (1 time siden):

Bare hyggelig. Da tenker jeg du vil bli topp fornøyd med ASUS 32" VG32AQ. :cool:

Hvis det er den skjermen du ender opp med, så fortell gjerne her hva du synes om den. Jeg vurderer som sagt eksakt den samme skjermen selv, så greit med noen faktiske produkterfaringer.

Ehh, faktisk, selv om asus32 sikkert er bra tenkte jeg å gi 34 en sjanse. Den du sendte.  https://www.komplett.no/product/1222435/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-34-skjerm-34c502#  i og med at jeg ville ha litt bredde på skjermen. 

 

Hvis det blir den skjermen kan jeg sikkert skrive her hvordan det gikk, hva jeg erfarte med den osv. 

Endret av adrianstorby
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du bør ha i bakhodet at med en stor skjerm, kan man måtte bevege hele hodet med nakkemusklene, altså vri hele hodet litt, for å se alt. Det optimale er å bare måtte bevege øyeeplene, mens hodet ikke behøver å rotere i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (5 minutter siden):

Du bør ha i bakhodet at med en stor skjerm, kan man måtte bevege hele hodet med nakkemusklene, altså vri hele hodet litt, for å se alt. Det optimale er å bare måtte bevege øyeeplene, mens hodet ikke behøver å rotere i det hele tatt. 

Jo, takk for det, jeg har det litt i bakhodet. Men jeg har lyst til å gi det en sjanse likevel. Hvis det skulle bli for strevsomt nedgraderer jeg skjermstørrelsen i fremtiden. Jeg tar vare på 27 tommeren jeg har inntil videre også.   Jeg har litt avstand mellom meg og pc skjermen uansett, så jeg tror det går. 

Lenke til kommentar

Er det 27" 2560x1440 du har? I så fall er en 32" med samme oppløsning det samme bare litt større.

En 3440x1440 skjerm derimot er 21:9 format. Så den er bredere, men ikke høyere.

120 - 144 Hz eller høyere er fint for spill som krever rask reaksjon/ timing.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Du skal ikke bry deg så mye om hva folk mener om PC Utstyret ditt og skjermen din. Hvis du ønsker og kjøpe en større skjerm, så gjør du det. Hvis noen kommer til deg og mener at du har for stor eller for liten skjerm, jaja. Da får de mene det. Da er det deres problem og ikke ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skaff en skjermarm (bord eller veggfeste). Da blir det bedre plass. 

Tenkte å bestille det selv snart, pluss hyller/bokser så jeg får rydda opp på pulten. 

Ved de store skjermene, 40"+, blir det viktigere med korrekt avstand, høyde og sittestilling. Jeg ble svimmel av Samsung 49" G9, før justeringer av stol og bord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar folkens, nå har jeg kjøpt ny skjerm og venter på at den skal komme om et par- tre dager fra Komplett. 

https://www.komplett.no/product/1222435/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-34-skjerm-34c502

Det ble til denne Samsung 34" skjerm 34C502  3440x1440 VA, 100hz, 5ms, 3000:1, FreeSync, HDMI/DP

 

34 tror jeg kan gå, høyere derimot tror jeg ikke. Som Curuion nevnte, "49" ble jeg svimmel av" Det tror jeg at jeg også hadde blitt, heheh 

 

 

Endret av adrianstorby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så nært du sitter skjermen er det vel helt greit å bare beholde den du har.

Hvis du deler synsfeltet ditt opp i 9 like store rektangler så bør ikke skjermen ta opp mer en et rektangel.

I ditt setup sånn det er nå ville jeg ikke gått for mer en 27" 2560x1440.

Om maskinen din sliter med det du vil spille i den oppløsningen passer nok 1920x1080 bedre i 24" eller 27".

Har selv en bra 32" 2560x1440 stående, men bruker fremdeles 2 stk 24" i 1920x1080 60 Hz, som passer greit for mitt behov.

Kjører forresten Opera browser med 175% for å utnytte mesteparten av skjermen selv på 1920x1080.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, adrianstorby said:

Tusen takk for svar folkens, nå har jeg kjøpt ny skjerm og venter på at den skal komme om et par- tre dager fra Komplett. 

https://www.komplett.no/product/1222435/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-34-skjerm-34c502

Det ble til denne Samsung 34" skjerm 34C502  3440x1440 VA, 100hz, 5ms, 3000:1, FreeSync, HDMI/DP

Dette burde funke fordi den den er såpass bred og fordi det er et bra format til spill og bred film som gjerne er i 21:9 heller enn 16:9.

Til desktop bruk fungerer den vel egentlig som to (1,5) mer eller mindre sammenslåtte skjermer.

Kan være greit å bruke PowerToys

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (19 minutter siden):

Dette burde funke fordi den den er såpass bred og fordi det er et bra format til spill og bred film som gjerne er i 21:9 heller enn 16:9.

Til desktop bruk fungerer den vel egentlig som to (1,5) mer eller mindre sammenslåtte skjermer.

Kan være greit å bruke PowerToys

Jeg ser på en måte at 27tommer egentlig er veldig bra eller bra nok, men jeg hadde så lyst på en større skjerm likevel etter å ha hatt 27 tommeren 1 år. Og hvis det ikke funker med den store jeg nå har bestilt, 34 tommeren, så kan jeg bytte den ut senere/nedgradere igjen. Men jeg tror det kommer til å funke for meg personlig  og gleder meg uansett til å prøve det ut ! 

Lenke til kommentar

Ser ut som en kjekk skjerm. Det holder å bruke en skjermkabel, hdmi eller displayport? Man må ikke ha 2stk slik som man må ha med 2 skjermer?

 

Ser den koster 3500kr på Elkjøp og Power. 

Nå har jeg en 27" ASUS TUF skjerm, 1080p, 165Hz. og en billig Phillips 32" 1080p til Youtube/film ved siden av denne. Kunne tenkt meg en litt "cleaner" PC bord. 

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 timer siden):

Du bør ha i bakhodet at med en stor skjerm, kan man måtte bevege hele hodet med nakkemusklene, altså vri hele hodet litt, for å se alt. Det optimale er å bare måtte bevege øyeeplene, mens hodet ikke behøver å rotere i det hele tatt. 

Å IKKE bevege på hodet ved langvarig PC-bruk hørtes for meg ut som en prima måte å bli stiv i nakken på.

Jeg sitter i praksis med 81" skjem - 3x 27" ved siden av hverandre - og jeg er bare glad for å måtte bevege på hele hodet for å se hva som er på skjermene. Har prøvd å sitte stille og bare stirre på den midterste skjermen, men kjente det i nakken etter bare et par timer. Så jeg finner det som bedre å bevege på hele hodet fra skjerm til skjerm.

Det som derimot er garantert viktig, er høyden på skjermen. Man skal sitte å se litt ned på skjermen (og jeg skulle nok hatt mine litt lavere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...