Gå til innhold

Treg respons (5+ sekunder) ved bruk av «Nylig aktivitet»

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg opplever nå en ekstra treghet ved lasting av sider når jeg har valgt «Nylig aktivitet» som view 🤔

Uansett om jeg er innlogget eller ser på forumet som gjest i inkognito browser så tar det minst fem sekunder før siden er ferdig lastet om jeg refresher/laster siden på nytt/første gang jeg åpner viewet «Nylig aktivitet». Det er også uavhengig av om jeg går via mobilnett eller bredbånd. Andre view som «Forsiden» til forumet samt å laste tråder har en ok respons selv om tråder med mange sider kanskje laster ørlite tregere enn tråder med kun noen få svar i seg.

Testet i Safari samt Edge, Chrome på iPhone. Gå til neste|forrige  side er like tregt. 

edit: kan legge til at jeg ikke bruker noen form for adblock eller lignende på denne mobilen.

Endret av NoBo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • NoBo endret tittelen til Treg respons (5+ sekunder) ved bruk av «Nylig aktivitet»
Forumansvarlig skrev (På 29.5.2024 den 1:45 PM):

Vi jobber med saken. Det har vært samme problem på en del av de andre forumene våre dessverre. 

Virker som at responsen har blitt bedre 😃👍

Antar at det er gjort noen grep, har dere mulighet til å si noe om mulig årsak til problemet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (5 timer siden):

Virker som at responsen har blitt bedre 😃👍

Antar at det er gjort noen grep, har dere mulighet til å si noe om mulig årsak til problemet?

Da må nesten @TSP komme på banen, det er han som gjør all magien :D 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Samme tregheter i dag 😕

Ser måle-tallet nederst veksler mellom 5 og 7 sekunder og antar at teknisk forumansvarlig får ut statistikk (og varslinger?) men begynner å nærme seg litt irriterende. Kunne gjerne ha lagt på et banner øverst på sidene om at «Vi opplever for tiden tregheter på deler av forumet og det jobbes aktivt med å løse det» - da er det litt enklere å ha forståelse for problemet 😉 

IMG_5126.thumb.jpeg.bf91afe6727d573a086ab73724ce507b.jpeg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette har blitt hovedgrunnen til at jeg bruker forumet mindre, har bedre ting å gjøre enn å vente 5-6 sekunder på respons fra en side som er 100% tekst.

Med tanke på at forumet har vært i en negativ spiral mtp. aktivitet de siste 2-3 årene så er det nesten ufattelig at ikke problemet er løst.

Gir eierne f i hele forumet? Kan nesten virke sånn. Det neste blir vel en sammenslåing med søsterforum som Kvinneguiden for å kunstig bumpe aktivitet 🤪🤥

• Liker 2
Lenke til kommentar
Forumansvarlig skrev (På 2.10.2024 den 4:23 PM):

Oppplever dere fortsatt problemet enda? På våre andre forum ble det rettet etter en fiks fra leverandør. 

Er det siste innlegg siden dere tenker på? Hvilken nettleser/enhet bruker dere? 

Det kommer og går, tidligere i dag lå respons i følge målingen/tallet nederst på siden på under ett sekund mens nå er det oppe i 5-7 sekunder i følge samme teller. Logger dere ikke dette responstallet på noe vis?

image.thumb.png.8bdb276f226403436e89ce5caedb142b.png

Bruker vanligvis Safari på iPhone men eks. Chrome, Edge, Opera på samme telefon gir samme respons (god eller elendig). Gjelder for min del Nylig aktivitet. Nevnte tall nederst på siden oppleves som litt vel optimistisk/det gjenspeiler neppe hele prosessen fra man går inn på siden til oppdatert side vises.

Lenke til kommentar
TSP skrev (3 timer siden):

nå burde det være en god del bedre

Flott! 
Det hjalp betraktelig på ventetiden det 'grepet' du tok der!
Er dette noe som må gjøres ofte? Problemet, som noen skriver over her 'kommer og går' dvs det er fint NÅ men om tre dager? Hvem vet..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 timer siden):

Flott! 
Det hjalp betraktelig på ventetiden det 'grepet' du tok der!
Er dette noe som må gjøres ofte? Problemet, som noen skriver over her 'kommer og går' dvs det er fint NÅ men om tre dager? Hvem vet..

Dette er en engangsløsning som bør løse opp i den ustabiliteten også. Når det er sagt kan responstiden på spørringer normalt variere ut i fra mange forhold, og være forskjellig for ulike brukere.

Fiksen akkurat i dag var å backporte noe kode til slik den var i en tidligere versjon av forumprogramvaren vi kjører på. Grunnen til at det noen gang har fungert raskere likevel er nok at databasen innimellom kan komme med et cachet resultat, eller at forholdene i blant ligger til rette for at databasemotoren velger å bruke en mer optimal indeks. 

Invision Community har implementert det de mener er ytelsesforbedringer i noen MySQL-spørringer i noen nyere versjoner, men som for oss viser seg å bli det totalt motsatte fordi vi kjører en litt annen, og eldre, databasemotor enn de ytelsesforbedringene er beregnet til. 

Metoden ble endret i april for diskusjon.no sin del, så fiksen i dag bør endre det tilbake til sånn spørringene var før denne tråden ble opprettet. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...