Gå til innhold

Guttungen har Python programmering i valgfag og sliter med en liten oppgave

Anbefalte innlegg

Guttungen har Python programmering i valgfag og sliter med en liten oppgave.  Håpet noen her kunne hjelpe, siden jeg ikke har hatt programmering 😶

Se vedlagt skjermdump med feilmelding.

IMG_0688.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil bruk av else. Mener nok å bruke else if (elif). Dersom du bare har to valg er det nok å bruke else, men da skal det ikke være noen parenteser. Else dekker alle som ikke er fanget opp av foregående if.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Dere har jo fikset feilen til venstre i bildet? 

Anbefaler også å bruke gratis chatgpt til å sjekke slike ting. Men pass at det brukes til å sjekke feil og ikke til å løse oppgaver. 

Edit: må også endre else ja. Trenger heller ikke "and liv" , det dekkes av første while

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

I fel medelandet ligger kolonet innan parantesen men det gör den ikke i koden till venster. Parantesen efter if och else trengs ikke heller.

Sista raden har fel indention.

else ska självklart också vara elif.

Endret av fredrik2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Takk for super hjelp 🙂👍 Jeg bare gir det videre til guttungen som får prøve det ut selv.

Han har ett nytt problem i forhold til antall liv. Selv om Liv = 3 "fortsetter" også programmet til 4 og 5.

original-9790C798-5454-45E3-B50A-9C0B3E97E185.jpeg

Endret av johs78
Lenke til kommentar

Det er fordi "while" loopen er definert til å kjøre så lenge "liv > 0". Dersom loopen skal kjøre fra 1 til 3 må det defineres, f.eks.

"while liv > 0 and liv < 4:"

Nå kan ikke jeg python, så det kan hende "and" skal byttes ut med "&", "&&" eller noe lignende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...