Gå til innhold

Apeks legger Counter-Strike 2 på is og permitterer de fleste ansatte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Sjørøver skrev:
Profesjonell esport virker som en gigantisk boble.
Ikke i det hele tatt. Det er noe som bare kommer til å vokse i størrelse med årene.
Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):
Sjørøver skrev (På 28.5.2024 den 3:22 PM):

Ikke i det hele tatt. Det er noe som bare kommer til å vokse i størrelse med årene.

Både og etter min erfaring, jeg savner den dedikerte e-sports kanalen som var tilgjengelig i grunn pakken! 😕 Tror det var Canal Digital eller Viasat som hadde den 🤔 Mye bra Counter-Strike sending! 👏

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kron said:
On 28.5.2024 at 3:22 PM, Sjørøver said:

Det sa folk for 26 år siden også. Det har fremdeles ikke skjedd at esport har fått fotfeste eller blitt en spektatorsport. Så kan det endre seg med en generasjon til, men tradisjonell sport samler hele familien mens esport er noe knapt de som driver med det vet at det foregår.

Under covid fikk epsort og strømming generelt et løft, men det er gått tilbake igjen når folk fikk gå ut igjen. 

Det er ei greie, det er ikke det jeg sier, men det blir ikke den greia "alle" snakker om med det første. Den dagen folk er ute og fester flagget på husveggen på kampdag, dit er det langt til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 28.5.2024 den 3:22 PM):

Ganske liten boble i såfall. E-sport er ikke så stort enda.

BadCat skrev (27 minutter siden):

Det er ei greie, det er ikke det jeg sier, men det blir ikke den greia "alle" snakker om med det første. Den dagen folk er ute og fester flagget på husveggen på kampdag, dit er det langt til.

Jeg tror egentlig aldri det skjer, ikke fordi e-sport ikke kan bli stort nok, men den tradisjonelle fotball-supporter greia føler jeg dør litt ut. Hvor mange er det som faktisk fester flagg på husveggen? Jeg ser aldri noen flagg noen steder her i Oslo f.eks. Ser flere pride-flagg året rundt enn noe relatert til sport. Så også veldig få når jeg bodde i Nord-Norge og ute i Akershus.

Eneste unntaket er vel i enkelte byer når lokale fotball-lag spiller hjemmekamp. Så mye LSK-greier i Lillestrøm, men stort sett ved hjemmekamp. Men det er igjen en ganske liten prosentandel av sport her i landet.

---

Jeg tror sport generelt blir mer digitalisert, og da blir grensene mellom vanlig sport og e-sport mindre. Se for det at du sitter med et XR-headset (Som vision pro eller en senere modell) og ser på F1 eller fotball med både skjerm og augmented reality-deler. Eller kanskje du sitter i full VR-modus som publikum ved siden av en basketball-bane eller annen stadion. Som bildene under

screenshot-2024-01-25-at-110756.png

Vision Pro immersive sports: Why we need shared experiences

Jeg tror aldri e-sport blir større enn ordentlig idrett og det er vel ingen som spår det heller. Vi setter pris på det fysiske ved i sport, men jeg tror e-sport og ekte sport blir å ta inspirasjon fra hverandre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet (endret)
BadCat skrev (53 minutter siden):

Det sa folk for 26 år siden også. Det har fremdeles ikke skjedd at esport har fått fotfeste eller blitt en spektatorsport. Så kan det endre seg med en generasjon til, men tradisjonell sport samler hele familien mens esport er noe knapt de som driver med det vet at det foregår.

Under covid fikk epsort og strømming generelt et løft, men det er gått tilbake igjen når folk fikk gå ut igjen. 

Du bør kanskje sette deg litt bedre inn i dette. Esport har beviselig økt betraktelig bare de siste årene, all data viser dette helt klart. Så her lager du bare dine egne fakta. 26 år siden og i dag er ikke engang sammenlignbart. 

Skjermbilde2024-06-03232109.thumb.png.3d438ba2dd91bbd2a170d0483c5c2087.png

esports-prev.jpg.76cc74a999732bc297c1615d7cea4768.jpg

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
2 hours ago, Comma Chameleon said:

Antall seere er forventet økt med >30% til 2025. Det er ei voldsom vekst, men det betyr ikke at det er nok. 

Problemet med esport er at spillene skifter hele tida og i sport så er det de samme ligaene og idrettsgrenene i årtier. Det er veldig ustabilt i esport og ikke tydelig definert hva det er. Det mest populære spillet nå kan være dødt om få år.

Den norske quakeligen ble så populær at den måtte utvide til å ta med Nord-Europa i 1998, men det ble ingen sesong nr 2 til tross for 60 påmeldte lag.

As many as 60 clans were registered for the second season of NECL, which was supposed to start in February 1999. All of Europe's top clans at that time were placed in the top division of what could have been a legendary season.

Unfortunately, NECL's second season never came. Partly because some of the admins were unable to continue, so the start-up was delayed for months, and partly because while people were waiting for NECL, games like Quake III Arena and Counter-Strike were released. And when the fall of 1999 came, QuakeWorld was already into its decline.

Man kan ha ei voldsom vekst i et nytt spill som samtidig slår beina unna på det gamle og etablerte. Stadig mer penger pumpes in for å ta markedsandeler. Da mener jeg ikke til spillutviklinga men for å få de kjente folka til å spille deres spill.

Hvor mange penger som flyter i esport sier lite om hvor eller hvordan de flyter. Det er flere tapere enn vinnere eller  for å si det på en annen måte, nesten bare tapere. For hver som lykkes er det 50 som legger inn årene.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (48 minutter siden):

Problemet med esport er at spillene skifter hele tida og i sport så er det de samme ligaene og idrettsgrenene i årtier. Det er veldig ustabilt i esport og ikke tydelig definert hva det er. Det mest populære spillet nå kan være dødt om få år.

Godt poeng. Du har noen spill som har vært populære i ganske mange år nå, men det er jo ingenting i forhold til f.eks. fotball, basketball. Selv bilsport har holdt på mye lengre og det er også relativt nytt. Og så har du kampsport som har flere tusen år på seg.

BadCat skrev (50 minutter siden):

Hvor mange penger som flyter i esport sier lite om hvor eller hvordan de flyter. Det er flere tapere enn vinnere eller  for å si det på en annen måte, nesten bare tapere. For hver som lykkes er det 50 som legger inn årene.

Sånn sett er det likt med all sport. Vanvittig liten prosent som kommer seg igjennom. Esport er jo billigere enn ekte sport og har få krav til fysisk form (selv om det forhåpentligvis er på endringens vei) så terskelen for å bli med er jo lavere.

For min del er det største problemet jeg har med esport akkurat det samme som jeg har med streaming generelt. Jeg har null interesse. Skal jeg sitte hjemme og se på noen spille skytespill eller skal jeg spille selv? Jeg synes sistnevnte er mye mer morsomt og givende. 

Tror også esport sliter med at det er vanskelig å finne noen å heie på også. Når jeg ser F1, fotball, MMA/boxing så har jeg som regel noen jeg heier på. Jeg aner ikke om et eneste lag innen esport. Apeks som nevnes her i artikkelen hadde jeg aldri hørt om før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis billigere i antall timer.

Det er ikke få fysiske krav i esport. Skal du nå toppen må du ha en trent kropp, nok søvn og ingen alkohol. Det er små marginer og alt som kan gi bedre prestasjon er nødvendig. Folk er feitere enn før. Det som er normalvekt er ikke lenger normal vekt for et menneske. Folk lurer seg selv hvis de tror at det holder å klokke inn nok timer i spillet. Hele livsførselen teller.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Comma Chameleon said:

For min del er det største problemet jeg har med esport akkurat det samme som jeg har med streaming generelt. Jeg har null interesse. Skal jeg sitte hjemme og se på noen spille skytespill eller skal jeg spille selv? Jeg synes sistnevnte er mye mer morsomt og givende.

Forskjellen er at den du ser på har lagt inn tusenvis av timer for å greie ting du ikke greier i spillet.

Du vil sikkert bare spille. Hva om det krever et par hundre timer med penn og papir for å forstå mekanikken i spillet "Nei, jeg vil bare spille." Begynner med en gang.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Man kan ha ei voldsom vekst i et nytt spill som samtidig slår beina unna på det gamle og etablerte. Stadig mer penger pumpes in for å ta markedsandeler. Da mener jeg ikke til spillutviklinga men for å få de kjente folka til å spille deres spill.

Du kan få en upopulær patch som ødelegger ett spill. Husker det skjedde med meg i overwatch, spilte det ikke igjen før oppfølgeren kom ut. Det er jo ett spill som er lagd rundt esport, som igjen gjorde det kjedelig å spille. Null interesse av å se på, utrolig lite givende. 

BadCat skrev (5 timer siden):

Skal du nå toppen må du ha en trent kropp, nok søvn og ingen alkohol.

Merkelig at formel 1 førere kan feste en del uten problem. 🤷

BadCat skrev (4 timer siden):

Hva om det krever et par hundre timer med penn og papir for å forstå mekanikken i spillet "Nei, jeg vil bare spille." Begynner med en gang.

Da vil ikke spiller appellere til massene. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Man kan drikke ei halv uke før man skal prestere. Det er ei fryktelig dårlig vane å drikke alkohol jevnlig hvis man skal prestere. Egentlig er det ei dårlig vane generelt. At det er vanlig i kulturen å drikke alkohol i Norge, gjør det ikke bedre.

Hvis en bruker titalls timer i uka på å bli best og så putter man alkohol inn i den plana, mot bedre vitende. Det er langt fra smart.

Jeg har lenge forsvart drikkekulturen. Nå gjør jeg ikke det lenger.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (12 timer siden):

Gigantisk som at den er blåst opp noe enormt. Synes det skrives utrolig mye om det i forhold til den faktiske interessen rundt omkring. 

BadCat skrev (1 time siden):

Man kan drikke ei halv uke før man skal prestere. Det er ei fryktelig dårlig vane å drikke alkohol jevnlig hvis man skal prestere. Egentlig er det ei dårlig vane generelt. At det er vanlig i kulturen å drikke alkohol i Norge, gjør det ikke bedre.

Hvis en bruker titalls timer i uka på å bli best og så putter man alkohol inn i den plana, mot bedre vitende. Det er langt fra smart.

Jeg har lenge forsvart drikkekulturen. Nå gjør jeg ikke det lenger.

Ser ikke helt hvordan det er relatert til innlegget mitt? Selv om det ikke er smart så går det helt fint. Alt med måte. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (14 minutter siden):

Gigantisk som at den er blåst opp noe enormt. Synes det skrives utrolig mye om det i forhold til den faktiske interessen rundt omkring. 

Mulig vi bare har forskjellig inntrykk av saken da. Kanskje vi henger på ulike steder online.

Foruten om en og annen nyhet på gamer.no så hører jeg aldri om esport noensinne. Og er det noe sted de nyhetene hører hjemme er det jo på en spill-nettside. Jeg kjenner ingen som spiller e-sport på lag, prater ikke med noen som verken ser på eller spiller e-sport. Og i vanlige medier (VG, NRK osv) er det kun hvis noen norske vinner en stor premie at det blir overskrifter. Med tanke på hvor stort gaming er så er esport fortsatt ganske lite så jeg føler ikke en eventuell boble her er særlig oppblåst.

Lenke til kommentar

Det er vi som er gamle og henger på feil sosiale media. Når praten går på i andre kanaler og spillkjøp skjer i digital butikk, kan det noen ganger virke som at få spiller mer i det hele tatt. Det er stusslig på kinoen også. 10-20% opptatte seter på en god kveld. Samtidig har folk neppe konsumert så mye film som nå.

Esport eksisterer selv om det ikke er "up in your face". Jeg mener det var en kommentar publisert i 2019 med tittel i retninga. "Esport er mindre enn folk tror". Jeg husker ikke eksakt, tross alt gått 5 år,  men det skal være mulig å finne det ved søk.

Søking på mobiltelefon et et herk, men her er den.

https://www.pressfire.no/artikkel/Kommentar-E-sporter-er-mindre-enn-mange-tror-og-det-er-greit

Det virker som esport var mer omtalt på den tida kommentaren ble skrevet enn det er nå, men dette var før to pågående kriger og utallige artikler om russiske sportsutøvere som må utestenges.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sjørøver skrev:
BadCat skrev (6 timer siden):

Du kan få en upopulær patch som ødelegger ett spill. Husker det skjedde med meg i overwatch, spilte det ikke igjen før oppfølgeren kom ut. Det er jo ett spill som er lagd rundt esport, som igjen gjorde det kjedelig å spille. Null interesse av å se på, utrolig lite givende. 

BadCat skrev (5 timer siden):

Skal du nå toppen må du ha en trent kropp, nok søvn og ingen alkohol.

BadCat skrev (4 timer siden):

Hva om det krever et par hundre timer med penn og papir for å forstå mekanikken i spillet "Nei, jeg vil bare spille." Begynner med en gang.

Da vil ikke spiller appellere til massene. 

Du er inne på noe her i forhold til patcher og det å forandre spillet, f.eks der CS 1.3 var mye gøyere og skillz messig enn CS 1.6, for da kunne man f.eks hoppe flyvende inn i et rom med dgl og headshotte folk :) du gjør ikke det automatisk og krever en del terping, men det er dette som er problemet med de fleste competitive spill at de blir for realistiske, spesielt CSGO har gått mer i den retningen i forhold til animasjon og bevegelser, som igjen senker skill taket hvor det til slutt kun er roen, klikk-hastighet og evig drilling av nades og strats som gjelder når de beste aldri får skikkelig takeoff, fordi spillet mer eller mindre setter en stopper for tilfeldigheter der crazy sh*t ikke lenger forekommer. Ergo, det blir fort relativt stivt og en for realistisk tilnærming som spill i grunn ikke bør ha da det ødelegger underholdnings verdien i de fleste sammenheng. Det er min mening såklart 👍
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...