Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier solgt leiebolig "bak ryggen"

Gjest 85959...c1a

Anbefalte innlegg

Gjest 85959...c1a

Hei. 
Dette er også mitt innlegg. 

Når jeg flyttet inn her hadde vi en muntlig avtale at jeg skulle bo her til min sønn var ferdig på ungdomsskolen, som er våren 2025. Dette har jeg nå samlet 2 vitner på, og det ble senest sagt sist uke. 

I går fikk jeg en ugyldig oppsigelse fra utleier. Uten min viten har utleier solgt naustet (uten visninger, uten tilsynsrapport), og jeg er blitt bedt om å flytte så snart som mulig slik at ny eier kan bruke naustet som hytte. I tillegg har jeg fått vite at hele familien til ny eier har kjøpt opp naustene i nausterekka, for å kunne ha en plass å feriere i lag. Oppsigelsen er ikke gyldig, og jeg har derfor ikke svart på den. Min sønn har konfirmasjonsfest på lørdag, og siden nåværende utleier er barnets bonusbestefar og bestemor, har min eksmenn/barnefar (som er fly forbanna på sin mor og "stefar") gitt beskjed om at ingenting blir kommunisert fra meg før etter konfirmasjonen, slik at vi kan ha full fokus på konfirmaten denne dagen uten at noe har eskalert. 

I dag fikk jeg melding fra huseier om at de vil vise de nye eierne rundt i naustet en dag det passer. Denne har jeg ikke svart på, og meldingen er sendt to ganger med 1 times mellomrom. Sett alt i betraktning det siste året føles oppførselen deres som trakassering på dette punktet.

Det jeg lurer på er hvor samarbeidsvillig jeg må være ift dette? Hva sier loven når oppsigelsen ikke er gyldig? Er det noe regler om at jeg skal bli varslet så så lang tid i forkant? Kan jeg selv bestemme når rommet skal stå til disposisjon? Kan jeg ha kameraer i leiligheten når jeg er ute og varsle om at kameraer er installert, og at noe som helst tilgang til leiligheten utenfor gitte tider er å anse som innbrudd og blir anmeldt? 

Jeg er lei av å bli tråkket på. Jeg er pissaforbanna av at mine sønns besteforeldre er så desperate etter å gjøre min sønn bostedsløs (hans far jobber turnus på havet og han kan derfor ikke bo der faren er på jobb). 

Det er fullstendig uaktuelt for meg å flytte fra min sønn, eller flytte vekk og rive han ut av sitt miljø når han skal starte i 10 klasse, og jeg kommer til å kjempe mot dette med nebb og klør! Jeg vet at jeg har et sterkt oppsigelsesvern og at oppsigelsen er ugyldig (følger ikke formkravet), og jeg har i tillegg engasjert en advokat fra leieboerforeningen, men der tar det tid å få svar. 

Derfor henvender jeg meg her. Jeg tror jeg har lest en plass om at jeg må være samarbeidsvillig ift visningen og stille boligen til disposisjon, men er dette strengt tatt en visning når leiligheten allerede er solgt? (Jeg antar at loven er der for at man ikke skal kunne sabotere for et salg, men det er jo alt solgt). Kan jeg stille leiligheten til disposisjon til ugunstige tider og dermed anses det som samarbeidsvillig? Feks lørdag morgen 06.00. Jeg ser ingen råd som regulerer dette.

Jeg vil gjøre det klinkende klart at jeg vil gjøre dette så vanskelig som mulig innenfor det loven tillater. Jeg er pisslei av å bli behandlet slik. Ikke hjelper det at jeg har siste innleveringsoppgave i morgen før jeg har fulltført en bachelorgrad, og at dette tok fullstendig fokus vekk fra meg, og at jeg alt har tapt rundt 60 000 kroner på grunn av disse drittfolka! 

Ellers kan jeg nevne at jeg har standard husleiekontrakt med 1 mnd's oppsigelse. Har betalt leie til rett tid, og har overlevd siden sist post på oppsparte midler til det som skulle være egen bolig. 

Jeg lurer også på at om jeg svarer "Jeg er for tiden opptatt med å planlegge konfirmasjon og gjøre meg ferdig med siste eksamen på universitetet. Ingen henvendelser blir derfor besvart". Men det åpner vel opp for at jeg er villig til å kommunisere etter konfirmasjonen? 

Anonymous poster hash: 85959...c1a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For at oppsigelsen fra utleier skal være gyldig må den:

-være skriftlig
-være begrunnet
-opplyse om at du kan protestere innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt
-opplyse om at dersom leieren ikke protesterer inne fristen, taper leieren rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven

Siden oppsigelsen ikke er gyldig trenger du ikke å flytte.

I ditt tilfelle er det dessuten 3 måneders oppsigelsestid (selv om det står 1 måned i kontrakten).

En oppsigelse fra utleier er dessuten usaklig med begrunnelse om at boligen er solgt og ny eier skal bruke den som hytte.

Utleier har ikke rett til å ta seg inn i boligen for å vise de nye eierne "rundt i naustet" (boligen er allerede solgt).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest 85959...c1a
mobile999 skrev (7 minutter siden):

For at oppsigelsen fra utleier skal være gyldig må den:

-være skriftlig
-være begrunnet
-opplyse om at du kan protestere innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt
-opplyse om at dersom leieren ikke protesterer inne fristen, taper leieren rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven

Siden oppsigelsen ikke er gyldig trenger du ikke å flytte.

I ditt tilfelle er det dessuten 3 måneders oppsigelsestid (selv om det står 1 måned i kontrakten).

En oppsigelse fra utleier er dessuten usaklig med begrunnelse om at boligen er solgt og ny eier skal bruke den som hytte.

Utleier har ikke rett til å ta seg inn i boligen for å vise de nye eierne "rundt i naustet" (boligen er allerede solgt).

Hei, og takk for svar. 
Har du en lenke som viser til at jeg har 3 måneders oppsigelse? Dette hadde vært veldig hjelpsomt. 

Lenke til kommentar

Nye eier kan si deg opp.
Om den skal bruke boligen til eget bruk (ikke ny utleie men faktisk eget bruk) er dette gyldig årsak til oppsigelse.
Men at boligen er solgt er ikke godkjent.

Men eier har lov å selge til andre.
Så salget er det ikke noe galt med.
Har nye eier gått til nåværende eier og sagt at jeg vil kjøpe og jeg vil betale "xxx" er eier i all rett til å godta tilbudet uten å informere deg først.

Så er det opp til nye eier å levere oppsigelse om dem skal bruke det selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barn i skole kan gjøre oppsigelse noe vanskeligere.

https://www.eiendomshjornet.no/blogginnlegg/slik-sier-du-opp-leietaker

Sitat

Lovlig oppsigelsesgrunn er ikke alltid tilstrekkelig

En domstols konklusjon tar ikke alltid utgangspunkt i hvem av partene som har mest rett, men heller hvem som har størst behov for leiligheten. Dersom for eksempel leietaker har barn på en skole i nærheten av boligen, og det er overveiende sannsynlig at han ikke finner en ny bolig i nærheten av skolen, kan dette være god nok grunn til at retten ser vekk fra utleiers lovlige oppsigelsesgrunn. For terskelen for å si opp leietaker er høy, selv med gode grunner. 

Har sett eksempler på dette tidligere (klarer ikke finne referanse), der utleier leide ut billig til en enslig forelder med barn.
Utleier skilte seg, og en av partene ville ta over leiligheten.
Det var ikke mulig for leier å finne tilsvarende leilighet til samme pris innenfor rimelig avstand til skolen, og utleier fikk dermed ikke sagt opp leieforholdet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Eskove said:

Om den skal bruke boligen til eget bruk (ikke ny utleie men faktisk eget bruk) er dette gyldig årsak til oppsigelse.

Husleieloven kan fravikes så lenge det er til leietakers fordel.

Er det riktig som det er sagt i OP at man har avtalt at avtalen ikke er oppsigelig mens OPs sønn går på ungdomskolen, så kan den ikke sies opp. Da har man fraveket husleieloven til OPs fordel, som er helt innafor.

Problemet er at det ser ut som dette er noe som er "avtalt" muntlig, så da blir det selvfølgelig en ullen og uklar vurdering av om det egentlig er avtalt eller ikke.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Gjest 85959...c1a skrev (55 minutter siden):

Har du en lenke som viser til at jeg har 3 måneders oppsigelse? Dette hadde vært veldig hjelpsomt. 

Det er litt vanskelig. Beklager.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Munnlege avtalar er like bindande som skriftlege, utfordringa er å bevise det. Dersom du hadde avtale om å leige fram til våren 2025 så har du ein tidsbestemt leigeavtale, det er likevel ikkje gitt at dykk har avtalt at leigeavtalen skal kunne seiast opp tidlegare eller ikkje. Slik som du legg det fram så er i alle fall din forståing av den munnelge avtalen at avtalen ikke kunne seiast opp før den vart naturleg avslutta våren 2025, spørsmålet er kva forståing utleiger har lagt til grunn.

Dersom det ikkje er inngått ein lovleg tidsbestemt leigeavtale så går leigeavtalen automatisk over til å bli tidsubestemt og følgjer dei vanlege reglane etter husleieloven om ikkje anna er avtalt.

Sitat

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b. utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Sitat

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Dersom det ikkje er gyldig grunnlag for ein tidsbestemt legeavtale så blir leigeavtalen tidsubestemt og då skal oppseiingsfristen være tre månedar med mindre ein har avtalt noko anna.

I huseleigelova så står det at du i rimeleg utstrekking skal gi leigesøkande tilgang til å sjå på husrommet. Same forståinga blir også lagt til grunn ved visning i samband med salg. At du i rimeleg utstrekking skal gi tilgang betyr at du skal ha rimeleg forvarsel og at det er ei avgrensing på kor ofte det kan være visningar før det blir urimeelg.

Kor god sak du har er veldig avhengig av omstendigheitene. Mulig salg vil ofte bli akseptert som sakleg oppseiingsgrunn ettersom salsverdien utan leigetakar ofte er høgare enn å selge med leigetakar. Og sjølv om selgaren ikkje har sakleg oppseiingsgrunn så har utvilsomt ny eigar oppseiingsgrunn for å bruke bustaden sjølv.

Det er derfor også eit spørsmål om kor mykje du har å hente på å krangle. Skal du ta den heilt ut så kan du sjølvsagt nekte å forholde deg til oppseiinga og dermed tvinge huseigar til å gå til rettslege skritt for å få deg kasta ut, men det medfører også ein risiko for erstatningskrav.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 85959...c1a

For å oppdatere om den muntlige avtalen: 
Eks svigermor hadde besøk av min eksmann og hans kone sist uke, og de forklarte alt. Eks svigermor la frem at alt skulle gjøres rett, og at jeg ikke skulle ut av leiligheten før etter han var ferdig på skolen. Dette har vært diskutert to ganger med dem sist uke. Jeg har spurt om de ønsker å vitne på dette, og de er noe motvillige og håper å unngå det så langt det lar seg gjøre. Men de er vitner, og han har sagt at han kan vurdere å stille som vitne. Jeg har også mottatt støttende meldinger fra hans "nye" kone/bonusmor til mine barn, som er sjokkert over hvordan alt har blitt gjort.

I tillegg hjalp mine foreldre meg å flytte sist, og jeg fikk bærehjelp av mine foreldre og mine eks-svigerforeldre. Mine foreldre er også vitner på at dette ikke skulle selges før han var ferdig på skolen. 

Håper at dette hjelper med å avklare. 

Jeg har i dag sendt han en melding og bedt om fred til å skrive ferdig eksamensoppgave samt planlegge konfirmasjon, og sagt at kommunikasjon om utleieobjektet må vente til 02.06.2024. Han har ikke svart på denne meldingen, og jeg håper derfor han har forstått dette. 

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, hvis den kan bevises.

Jeg er ikke enig med The Avatar i at dette er en tidsbestemt avtale. Slik saken fremstår så er det en tidsubestemt avtale med begrenset oppsigelsesadgang for utleier. 

For at avtalen skal være tidsbestemt må det være avtalt at den skal avsluttes uten oppsigelse på et gitt tidspunkt. Det er den ikke. Den mest nærliggende tolkningen her er at det er avtalt at leieforholdet skal ha en minstevarighet, og det er ikke forenlig med tidsbestemte leieavtaler, som kjennetegnes ved at de har en maksimalvarighet. 

Hvis utleier har godtatt at avtalen er uoppsigelig før våren 2025, så er dette forpliktende for utleier. Se husleieloven § 9-5 første ledd, som bestemmer at "Er ikke annet avtalt ... kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren". Utleier kan ikke fri seg fra denne forpliktelsen ved å selge boligen -- tinglysingsloven § 21 bestemmer at alle forpliktelser som ny eier kjente til eller burde kjenne til, er ny eier forpliktet av på lik linje med gammel eier (tinglysingsloven § 22 gjør leieavtaler bindende, men denne gir dårligere vern i dette tilfellet). 

Fremgangsmåten for deg her er at du innen én måned etter at du har mottatt oppsigelsen må protestere på denne, skriftlig, etter husleieloven § 9-8. Denne fristen er absolutt, og du kan ikke ignorere den fordi du mener oppsigelsen er ugyldig. Loven sier rett ut at hvis du ikke protesterer, så mister du rettigheten til å hevde at oppsigelsen er lovstridig. 

Kontraktens oppsigelsesfrist på én måned er lovlig. Husleieloven § 9-6 fjerde ledd bestemmer at tremånedersfristen kan fravikes i leieavtale, også til ugunst for leietakeren. 

Du plikter ikke å tilrettelegge for eierskiftet i det hele tatt. Det loven pålegger er at du skal bidra til at nye leietakere skal få se boligen. Du plikter ikke uten særskilt (frivillig!) avtale å tilrettelegge for visninger i forbindelse med salg. 

Det er ikke frivillig å vitne i norske rettssaker. Det er ikke noe å "vurdere" om man skal gjøre. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Gjest 85959...c1a
krikkert skrev (23 minutter siden):

Utgangspunktet er at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, hvis den kan bevises.

Jeg er ikke enig med The Avatar i at dette er en tidsbestemt avtale. Slik saken fremstår så er det en tidsubestemt avtale med begrenset oppsigelsesadgang for utleier. 

For at avtalen skal være tidsbestemt må det være avtalt at den skal avsluttes uten oppsigelse på et gitt tidspunkt. Det er den ikke. Den mest nærliggende tolkningen her er at det er avtalt at leieforholdet skal ha en minstevarighet, og det er ikke forenlig med tidsbestemte leieavtaler, som kjennetegnes ved at de har en maksimalvarighet. 

Hvis utleier har godtatt at avtalen er uoppsigelig før våren 2025, så er dette forpliktende for utleier. Se husleieloven § 9-5 første ledd, som bestemmer at "Er ikke annet avtalt ... kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren". Utleier kan ikke fri seg fra denne forpliktelsen ved å selge boligen -- tinglysingsloven § 21 bestemmer at alle forpliktelser som ny eier kjente til eller burde kjenne til, er ny eier forpliktet av på lik linje med gammel eier (tinglysingsloven § 22 gjør leieavtaler bindende, men denne gir dårligere vern i dette tilfellet). 

Fremgangsmåten for deg her er at du innen én måned etter at du har mottatt oppsigelsen må protestere på denne, skriftlig, etter husleieloven § 9-8. Denne fristen er absolutt, og du kan ikke ignorere den fordi du mener oppsigelsen er ugyldig. Loven sier rett ut at hvis du ikke protesterer, så mister du rettigheten til å hevde at oppsigelsen er lovstridig. 

Kontraktens oppsigelsesfrist på én måned er lovlig. Husleieloven § 9-6 fjerde ledd bestemmer at tremånedersfristen kan fravikes i leieavtale, også til ugunst for leietakeren. 

Du plikter ikke å tilrettelegge for eierskiftet i det hele tatt. Det loven pålegger er at du skal bidra til at nye leietakere skal få se boligen. Du plikter ikke uten særskilt (frivillig!) avtale å tilrettelegge for visninger i forbindelse med salg. 

Det er ikke frivillig å vitne i norske rettssaker. Det er ikke noe å "vurdere" om man skal gjøre. 

Han antydet at han skulle låse seg inn på søndag uten mitt samtykke, og politiet er nå informert, samt kamera er satt opp i inngangen til å filme evt adgang når jeg ikke er hjemme. 

Jeg fikk altså denne meldingen om oppsigelse på mandag, og på tirsdag sendte han meg 7 sms med at han kom til å komme på visning, og at jeg ikke kunne nekte Han dette. Jeg svarte to ganger at jeg jobbet med eksamen, og skulle skrive tale og kjøpe inn pynt til konfirmasjon på lørdag, og ikke kom til å kommunisere om utleieobjektet før søndag. 

Jeg skrev til slutt, etter flere meldinger fra han, at jeg ikke ga han min aksept til at han skulle entre mitt hjem. Han mente det var voldsomt og skrev at han kommer på søndag enten jeg likte eller ikke, at jeg måtte finne meg i det, og det er tross alt han og konen som stiller med lokale og mat som konfirmasjonspresang til deres barnebarn... 

Jah. Dette går flott 

Lenke til kommentar

Lykke til TS! Dette høres ikke ut som en lett situasjon å stå i. Og jeg føler virkelig med deg da jeg selv har erfaring med "vrang" familie/slekt som skal presse igjennom sin egen vilje, koste hva det koste vil. Uavhengig av om lover og regler brytes og med null forståelse for de det går utover, men krever det for seg selv av andre. Du har min fulle sympati og støtte og jeg håper det ordner seg til det beste for deg 🍀😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er mye her som det er svart på av andre som faktisk kan dette.

Men mitt råd oppi alt dette er at du må jobbe for å gjøre deg uavhengig av disse personene. Det høres ikke ryddig ut det de gjør og når de får motgang fordi de endrer planer/tanker så slår de tilbake med "du får masse hjelp", "du har ingenting å klage på" osv. Bare kommentaren om at de vil ta seg inn i boligen du leier enten du liker det eller ikke er i seg selv skremmende, men når de i tillegg avslutter med at det er de som stiller med lokale og mat til din sønns konfirmasjon. Det er manipulasjon.

Jeg håper du klarer å se dette og jobber deg mot å ikke være avhengig av de. Ikke la de betale for bolig. Ikke la de eie boligen du bor i. Ikke vær avhengig. Alt vil brukes mot deg.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Er ikke dette i konflikt med

Sitat

§ 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Dette altså gitt at kortere oppsigelse er ugunst, noe loven implisitt legger til grun.
Altså, 9-6 fjerde ledd sier man kan fravike 3 måneder, men 1-2 sier man ikke avtale mindre gunstige?

Lenke til kommentar
Gjest 85959...c1a
nomore skrev (37 minutter siden):

Det er mye her som det er svart på av andre som faktisk kan dette.

Men mitt råd oppi alt dette er at du må jobbe for å gjøre deg uavhengig av disse personene. Det høres ikke ryddig ut det de gjør og når de får motgang fordi de endrer planer/tanker så slår de tilbake med "du får masse hjelp", "du har ingenting å klage på" osv. Bare kommentaren om at de vil ta seg inn i boligen du leier enten du liker det eller ikke er i seg selv skremmende, men når de i tillegg avslutter med at det er de som stiller med lokale og mat til din sønns konfirmasjon. Det er manipulasjon.

Jeg håper du klarer å se dette og jobber deg mot å ikke være avhengig av de. Ikke la de betale for bolig. Ikke la de eie boligen du bor i. Ikke vær avhengig. Alt vil brukes mot deg.

Jeg har brukt de siste 5 årene på å skaffe en utdannelse for å kunne få en jobb og flytte herfra når yngstemann er ferdig på ungdomsskolen. Jeg er helt isolert her jeg bor og det eneste nettverket jeg har er gjennom gaming. Jeg "skulle jo" flytte neste år. Langt, langt vekk og bare holde ut med til da. Og sønnen min tror han blir med, det er opp til han om han vil være med. Så ja, jeg er klar for å bli uavhengig asap. Jeg trodde bare jeg hadde litt mer tid igjen. 

Tusen takk for støtten!

Lenke til kommentar
Gjest 85959...c1a
Trippelure skrev (1 time siden):

Lykke til TS! Dette høres ikke ut som en lett situasjon å stå i. Og jeg føler virkelig med deg da jeg selv har erfaring med "vrang" familie/slekt som skal presse igjennom sin egen vilje, koste hva det koste vil. Uavhengig av om lover og regler brytes og med null forståelse for de det går utover, men krever det for seg selv av andre. Du har min fulle sympati og støtte og jeg håper det ordner seg til det beste for deg 🍀😊

Tusen takk for støtten. Nå har jeg måtte finne meg i veldig mye, og på én måte er det greit at det er jeg som står i posisjonen med makt, da har jeg litt bedre kort å spille med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...