Gå til innhold

trafikkskolen legger opp - rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk i går sms fra trafikkskolen jeg tar kjøretimer hos at de må legge opp. Dette betyr at kjørelærer ikke får kjørt ferdig med meg, noe som er veldig surt. Jeg er fornøyd med kjørelærer og skolen. Jeg er på trinn 1 i følge trafikklærer, og hadde om ikke lenge tenkt å melde meg opp til teoriprøven. Da jeg ringte rundt til de ulike kjøreskolene før jeg fikk plass der jeg er nå for å undersøke ledig kapasitet, var det ventetid på 6måneder noe jeg syntes var kjipt. Det frister ikke veldig med å stå nye 6 måneder i kø på ny trafikkskole men vet jeg må det om jeg faktisk skal ha førerkortet. Noen som har vært borti samme situasjon? Evt hvilke rettigheter har jeg i forhold til ny trafikkskole kontra den gamle? Mangler teoriprøven, førstehjelp og mørkekjøring på trinn 1 for å være ferdig med det men har tatt endel kjøretimer alikevel. Takk til alle som svarer! For ordensskyld har jeg IKKE kjøpt pakketilbud men betaler time for time. 

Endret av sokken86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rettigheter? Du har vel ikke noe rettigheter annet enn hvem som helst andre har. Du får håpe at gammel kjøreskole har registrert inn på noe vis alt du har tatt så langt. Eller så bør du få noe dokumentasjon som du kan vise hva du har tatt hvis det ikke er registrert hos vegvesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sokken86 skrev (49 minutter siden):

Hei, jeg fikk i går sms fra trafikkskolen jeg tar kjøretimer hos at de må legge opp. Dette betyr at kjørelærer ikke får kjørt ferdig med meg, noe som er veldig surt. Jeg er fornøyd med kjørelærer og skolen. Jeg er på trinn 1 og hadde om ikke lenge tenkt å melde meg opp til teoriprøven. Da jeg ringte rundt til de ulike kjøreskolene for å undersøke ledig kapasitet var det ventetid på 6måneder noe jeg syntes var kjipt. Det frister ikke veldig med å stå nye 6 måneder i kø på ny trafikkskole men vet jeg må det om jeg faktisk skal ha førerkortet. Noen som har vært borti samme situasjon? Evt hvilke rettigheter har jeg i forhold til ny trafikkskole kontra den gamle? Mangler teoriprøven, førstehjelp og mørkekjøring på trinn 1 for å være ferdig med det men har tatt endel kjøretimer alikevel. Takk til alle som svarer! For ordensskyld har jeg IKKE kjøpt pakketilbud men betaler time for time. 

For det første er du nok på trinn 2 hvis du har begynt å kjøre. Trinn 1 er trafikalt grunnkurs. Ordinære kjøretimer meldes ikke inn til statens vegvesen. Kun de delene av førerkort opplæringen som er obligatorisk. Og det har skolen sikkert gjort. Du kan sjekke selv på hjemmesiden til statens vegvesen hva som står i grønt(gjennomført)

De obligatoriske delene vedr kjøring har du tydeligvis ikke begynt med enda..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (33 minutter siden):

Du kan jo alltids ta kontakt direkte med kjørelærer og høre om du kan få fortsette hos eventuell ny arbeidsgiver.

Ja har tatt kontakt og avventer svar fra kjørelærer. Det er snakk om kjøreskole, ikke arbeidsgiver. Regner med at det er en feil

Lenke til kommentar
Sovna skrev (37 minutter siden):

For det første er du nok på trinn 2 hvis du har begynt å kjøre. Trinn 1 er trafikalt grunnkurs. Ordinære kjøretimer meldes ikke inn til statens vegvesen. Kun de delene av førerkort opplæringen som er obligatorisk. Og det har skolen sikkert gjort. Du kan sjekke selv på hjemmesiden til statens vegvesen hva som står i grønt(gjennomført)

De obligatoriske delene vedr kjøring har du tydeligvis ikke begynt med enda..

 

Nei er på trinn 1. Mørkekjøring og førstehjelp er endel av det obligatoriske på det trinnet som man må igjennom 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Rettigheter? Du har vel ikke noe rettigheter annet enn hvem som helst andre har. Du får håpe at gammel kjøreskole har registrert inn på noe vis alt du har tatt så langt. Eller så bør du få noe dokumentasjon som du kan vise hva du har tatt hvis det ikke er registrert hos vegvesenet.

Ja har forhørt meg om dokumentasjon på det jeg har vært igjennom. Avventer svar 

Lenke til kommentar
sokken86 skrev (13 minutter siden):

Nei er på trinn 1. Mørkekjøring og førstehjelp er endel av det obligatoriske på det trinnet som man må igjennom 

Da vil det si at du ikke har begynt med kjøretimer enda da?

Lenke til kommentar
2 hours ago, sokken86 said:

Ja har tatt kontakt og avventer svar fra kjørelærer. Det er snakk om kjøreskole, ikke arbeidsgiver. Regner med at det er en feil

Mente at du kanskje kunne følge med til kjørelærers nye arbeidsgiver, som da potensielt er en kjøreskole...

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Jeg har hørt at eleven ikke lengre kjører selv på mørkekjøring og forbikjøring. 
De sitter på og ser hvordan det skal gjøres. 

Det stemmer i hvert fall for mørkekjøring!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (10 timer siden):

For det første er du nok på trinn 2 hvis du har begynt å kjøre. Trinn 1 er trafikalt grunnkurs. Ordinære kjøretimer meldes ikke inn til statens vegvesen. Kun de delene av førerkort opplæringen som er obligatorisk. Og det har skolen sikkert gjort. Du kan sjekke selv på hjemmesiden til statens vegvesen hva som står i grønt(gjennomført)

De obligatoriske delene vedr kjøring har du tydeligvis ikke begynt med enda..

 

Mulig jeg er på trinn 2 har fått beskjed om trinn 1 av trafikklærer 

Lenke til kommentar
sokken86 skrev (9 minutter siden):

Den her skjønte jeg ikke. Kan du forklare nærmere?

Var det ikke ganske tydelig? 

- skolen du har vært elev hos frem til nå skal stenge 

- kjørelæreren du har brukt kommer sannsynligvis til å fortsette i samme type jobb hos en annen skole? 

- snakk med kjørelæreren din om dere kan fortsette opplæringen ved den nye skolen? 

Lenke til kommentar
sokken86 skrev (30 minutter siden):

Mulig jeg er på trinn 2 har fått beskjed om trinn 1 av trafikklærer 

Det er på trinn 2 kjøretimer først brukes. Da jobber du deg mot den første obligatoriske delen som heter trinnvurdering 2.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du har dessverre ikkje særleg med rettigheiter i ein slik situasjon. Det viktigaste er at du passer på at det du har utført av obligatoriske emner er registert slik at du slepp å ta det på nytt. Så forhåpentlegvis så taper du ikkje meir enn den tida du må stå på venteliste for å få ny køyrelærar. Det er bra du ikkje har førehandsbetalt for då hadde du nok også tapt pengar på dette. 

Litt avhengig av kor mykje du har igjen så kan det kanskje være aktuelt å sjekke med køyreskular lengre unna også for å prøve å få ta resten no så raskt som råd. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På den positive siden så kan det være lurt å bytte om du ikke øvelseskjører med andre biler i tillegg underveis. Man legger fort til seg vaner spesifikt for bilen man kjører, og da er det lurt å ha prøvd seg på andre også. Andre kjørelærere kan også ha andre innspill som kan være fint å få med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...