Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Daglig leder vanskelig angående timekonto på jobben hvor jeg slutter.


Gjest 7d8f5...e53

Anbefalte innlegg

Gjest 7d8f5...e53

Det ble i 2024 ansatt ny daglig leder. Jeg var selv tidligere DL men valgte å si ifra meg denne pga arbeidspress og flere roller jeg måtte utføre samtidig som egentlig ikke var en del av daglig leder stillingen, men pga ressurs problemer så måtte jeg ta disse ekstra rollene. Jeg har derfor i store deler av 2024 vært arbeidstaker. Som daglig leder så førte jeg alle timer, og alle timer som var utenfor normal arbeidstid ble ført inn i timekonto. Dette tilsvarer ca 150 timer frem til jeg sa ifra meg den rollen.

I tiden etter jeg ble vanlig arbeidstaker har jeg opparbeidet ca 200 timer til på timekontoen. Så ca 350 timer totalt.

Jeg valgte å si opp jobben da jeg har behov for miljø bytte og jeg er ikke helt tilfreds med ny DL. Ny DL velger og ikke respondere på dette med timebank. Mener at vi har uavhengig stilling. Nesten ingen av kriteriene for uavhengig stilling klarer man å følge. Da man er avhengig av at jeg er på jobb. At jeg er tilgjengelig for alle slags oppgaver og spørsmål. DL ønsker egentlig ikke at vi fører timer, men jeg har allikevel gjort dette. Både inn i systemet og en ekstra backup privat på excel samt kopier av timesystemet på jobben.

Den eneste gangen jeg har fått DL i tale omkring timekontoen så mente DL at jeg i alle fall ikke kunne kreve noe for tiden da jeg var DL. Men stilte seg også uenig til at jeg skulle ha noe av resten også.

Jeg har lest på nettet flere steder om både uavhengig stilling osv. Og etter mine tolkninger så skal ikke bedriften kunne nekte å utbetale disse timene, det beskrives også at jeg har krav på 50% tillegg på disse timene. Jeg har heller aldri fått skriftlig svar på oppsigelsen min og de punktene jeg listet opp der.

 

Noen som har erfart det samme, eller vet reglene omkring dette 100% ? 

Anonymous poster hash: 7d8f5...e53

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første bud, hva sier kontrakten din? Er du ansatt i særlig uavhengig stilling?

Andre bud, hadde du en særlig uavhengig stilling? Dette kommer med sterke krav. Kort fortalt skal du kunne styre din egen hverdag. Altså jobbe når det passer deg, innefor rimelighetens grenser såklart.

Lenke til kommentar
Gjest 7d8f5...e53
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Første bud, hva sier kontrakten din? Er du ansatt i særlig uavhengig stilling?

Andre bud, hadde du en særlig uavhengig stilling? Dette kommer med sterke krav. Kort fortalt skal du kunne styre din egen hverdag. Altså jobbe når det passer deg, innefor rimelighetens grenser såklart.

Når jeg var DL så sto det ingenting om uavhengig stilling i kontrakten. I den nye kontrakten jeg fikk så var det uavhengig stilling. Men det ble fortsatt ført timer på timekontoen. Kontorleder og HR var enig i at det var ryddig å føre timer. Timer føres også mot prosjekter så da vil man ha kontroll på timene. Ny DL ønsker ikke timeføring. Stillingen min tilfredsstiller nesten ingen av kravene til uavhengig stilling. Jeg er den eneste som kan gjøre jobben som utføres i firmaet. Og det betyr at jeg er presset til å levere slik at de andre har jobb å utføre hele tiden. Det er frister å forholde seg til hele tiden. Jeg er også nødt til å være tilgjengelig innenfor det som er normal tid 0700-1500 stort sett hver dag.  Det har vært så mye arbeidspress til tider at jeg har vært nødt til å sitte kvelder, helgedager og til å med noen ganger på natten for å få ut jobb til folk i de forskjellige prosjektene.

Anonymous poster hash: 7d8f5...e53

Lenke til kommentar

Stillinger med overtid inkludert vil ha dette beskrevet i ansettelseskontrakten.

Selv om en har en slik stilling så er det en forskjell på det som er påregnelig ift stillingsbeskrivelsen og det som kommer som følge av ekstra prosjekter, ekstra betalbart arbeide, osv.  Der vil de fleste i samråd med sin leder bli enige om hva som likevel skal føres som overtid.  

Som avgått DL er man i en litt kinkig situasjon om ny DL mener noe helt annet, men du har argumenter og kanskje tatt vare på tidligere kommunikasjon med kontorsjefen ?    Er det et firma med et styre, er det også naturlig å involvere disse da en DL formelt er ansatt av et styre.   Jeg stusser jo også på at overtid ikke er godtgjort pr måned, da unngår en slike store oppsamlinger av overtid.

Lenke til kommentar
Gjest 7d8f5...e53 skrev (9 timer siden):

Når jeg var DL så sto det ingenting om uavhengig stilling i kontrakten.

Som dagleg leiar så er det ikkje nødvendig å ha særleg uavhengig stilling, det er også unntak på overtid for leiande stilling på omtrent same vilkår som særleg uavhengig stilling. 

Utanom det så kjem det heilt ann på kva som heilt konkret er avtalt i arbeidsavtalen. 

Lenke til kommentar
Gjest 7d8f5...e53
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Du oppfyller åpenbart ikke kravene til SUS. 

Er du med i fagforening? Jeg hadde henvendt meg der og fått en av deres advokater på saken.

Heldigvis har du ført timer så dette bør være veldig greit å få fikset.

Ja jeg har alltid ført timer, DL som var før meg førte timer også. Ja jeg har sendt fagforeningen ett forhåndsvarsel nå i tilfelle de på sluttlønnen min ikke betaler ut det jeg har krevd. 

Anonymous poster hash: 7d8f5...e53

Lenke til kommentar
Gjest 7d8f5...e53
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Som dagleg leiar så er det ikkje nødvendig å ha særleg uavhengig stilling, det er også unntak på overtid for leiande stilling på omtrent same vilkår som særleg uavhengig stilling. 

Utanom det så kjem det heilt ann på kva som heilt konkret er avtalt i arbeidsavtalen. 

Er enig i det at som DL så må man påberegne mer tid som en del av stillingen. Det er ikke beskrevet noe i neo nav kontraktene mine om arbeidsmengde etc. DL som var før meg førte også timer og benyttet timekonto. Det spesielle er at jeg har måttet utføre 2-3 andre roller i tiden som DL noe som ikke var en del av min kontrakt. Så således så mener jeg at de timene også kom som ett resultat av behovet for merarbeid utover det som hørte til i DL stillingen. Jeg kan for såvidt føye meg litt og ikke ta med disse timene. Men alt etter på kommer jeg ikke til å gi meg på.

Anonymous poster hash: 7d8f5...e53

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...