Gå til innhold

Hva bruker folk til lagring av familiebilder i 2024? NAS? WD My Cloud Home? Kun nettsky?


Anbefalte innlegg

Det tas mer og mer bilder, bildene er flere mb/stk og gb-er hoper seg opp. 

Hva bruker folk til å lagre (tenker da egentlig både sikkerhetskopi og daglig bruk) bilder?

Er det kun diverse automatiserte nettskytjenester?

Jeg har så langt brukt eksterne hardisker. 2 stk for sikkerhetskopi. Men det er litt tungvint. Det ender også med at man aldri tar de frem for å se på gamle bilder.

En form for nettverkshardisk hadde vært fint, for da kunne vel alle hjemme hatt tilgang til denne hele tiden fra egen pc. Vil vel også fungere borte hjemme fra med mobilen etc. dersom det er satt opp for det...?

Har så vidt sett litt på NAS. F. eks Synologi. Men ser at det fort blir mange tusen kroner for selv enkleste oppsett..?

Ser det er noe som heter WD My Cloud Home. Får f.eks 4TB for 2300,-     https://www.prisjakt.no/search?search=my cloud home

Skal absolutt ikke brukes til noe avansert. I praksis kun lagre og se på bilder. Men det er mange og store bilder. Så viktig at det ikke er for tregt, både med tanke på kopiering, og når man skal se på bildene.

Er WD My Cloud Home brukbart?
Hva er isåfall billigste anbefalte totale NAS-løsning til denne bruken?

De siste 15 årene ser jeg at vi har samlet ca 1.5tb bilder. Så ideelt skulle jeg vel hatt en del større enn 4tb, men 4tb vil jo holde en stund til det også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Har en kopi hjemme på ekstern disk og en kopi i skyen. Føler det er sikkert nok mtp. datatap hjemme eller eksternt. Det skal være ganske spesielt dersom begge steder har gått tapt samtidig.

Vurderer dog NASA i tillegg, for å ha en "aktiv" kopi lett tilgjengelig. Det blir fort litt styr å hente fram en ekstern disk.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Google Photos/Drive(Har 200GB tilgjengelig). De viktigste bildene er der, de av familie og slekt. Har også er flere HDDer der innholdet blir flyttet over til en annen HDD mens jeg formaterer og sjekker de gamle. Flytter alt tilbake og legger de i en skuff med samme innpakningen de ble kjøpt i. Har hatt samme eksterne HDDene i 15 år. Gjør dette hvert 4-5 år. Har ikke hatt en eneste feil disk ennå.

Har dessverre vært for lat til å lage en NAS. Planene er å gjøre dette over sommeren når jeg får oppgradert PCene til ungene. Da har jeg en PC til overs med plass til noen få disker. MiniITX kabinett er ikke allverden, men den er bedre enn alle de andre PCene jeg har tilgjengelig som har plass til 1-2 disker.

Trur jeg går for TrueNAS Scale e.l.

Lenke til kommentar

NAS er veldig praktisk, og har funksjonalitet langt forbi kun lagring. Feks. så kan Synology-boksene jeg er kjent med dele media slik at man kan se bilder på SmartTVer lokalt (enten gjennom app eller gjennom media server-funksjonalitet), og man kan også sette opp en dedikert foto-webserver og dele bilder med andre hvis man er villig til å åpne opp firewall for sånt. Man kan sette opp automatisk backup mot lokale disker eller sky. 

For kun bilder burde de enklere NASene holde, vil tro single-HDD holder da man får kjøpt 20+ TB disker nå om dagen. 

Vil man gjøre andre ting, så kan man hoste webserver, kjøre applikasjoner gjennom Docker eller tilsvarende løsninger, kjøre egen mailserver osv osv. Noe av dette vil kreve en NAS med mer prosessorytelse og minne. 

Synology-produktene har lang levetid, får software-støtte i mange år. Jeg bruker fortsatt min gamle 10+ år gamle server for backup av min nyere enhet. Kontra en hjemme-snekret løsning er brukervennligheten mye bedre, og Synology vedlikeholder iOS/Android/++ apper for å aksessere media osv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...