Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jordfeil i leiebolig.


Anbefalte innlegg

KrøllaSkula skrev (På 27.5.2024 den 6:32 PM):

Jeg betaler ikke strøm, så jeg vet ikke hvilket strømselskap jeg skulle ringt, men jeg vil gjerne forhøre meg om det i det hele tatt et meldt inn.  

Du skal si i fra til nettselskapet. Ikke til strømselskapet. Nettselskapet er selskapet som er ansvarlig for at strømmen fysisk kommer frem til boligen. Strømselskapene selger strømmen. Det er forskjellen. Her finner du selskapet ditt: https://www.neas.mr.no/hjelp/stroem/nettleie/finn-mitt-nettselskap/

Du kan også melde i fra til eltilsynet siden dette er noe som kan forårsake død. Reduser husleie med 50% å sett dette på en egen konto inntil saken er løst. Varsle dette skriftlig.
 

Meld deg gjerne inn i leieboerforeningen som tilbyr advokathjelp: https://www.leieboerforeningen.no/hjelp/om-de-viktigste-reglene-i-husleieloven/redusert-leie

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere har nevnt, nettselskapet har el-inspektører som kommer på befaring og vil kunne finne feil og gi pålegg om retting med tidsfrist.  Disse jobber mest med stikkprøver (ambisjonen er vel at alle boliger skal kontrolleres hvert X år, men kan ofte gå 10+ år imellom hver kontroll)

Jordfeil av denne typen hvor du får elektrisk støt av dusj-armatur er en akutt feil som må rettes umiddelbart pga fare for liv og helse -  så autorisert el-installatør bør tilkalles for feilsøking umiddelbart.  (Det er uansett autorisert el-installatør som retter pålegg ift oppdagede feil)     Det kan f.eks. være en uisolert ledning og elektrisk ledende fuktighet (skitt eller salter) inne i veggen et sted som gjør at du får støt.  Normalt skal det jo ikke være noe elektrisk i nærheten av dusjarmatur, medmindre det er et kabinett/armatur med lys/damp el lign og elektrisk tilkobling - da ville jeg mistenkt dette først.

Lenke til kommentar
8 hours ago, nor.jorgen said:

Du kan få støt bare av gå inn på badet. Man ikke bo et sted med strøm på avveie, det er livsfarlig. 30 milliAmpere (mA) regnes som nok strøm for å dø av. En vanlig strømkurs/sikring er på f.eks. 15 A, altså 15.000 milliAmpere, så bare et lite brudd på en eller annen ledning er nok. At du får støt fra armaturet er bare tilfeldig, neste gang kan det like gjerne være fra gulvet, særlig hvis du har varmekabler.

Ja det er varmekabler der. Da han målte sa han at det kom fra sluket. Man kjenner ikke spenningene i armaturet om man ikke står i dusjen heller, derfor jeg lurte på om det er farlig. Sikker jeg som fører spenningene gjennom når jeg dusjer. 

Burde jeg kanskje bare slutte å bruke den dusjen?

 

Lenke til kommentar
BIGG skrev (3 timer siden):

Jeg har opplev det samme - blitt lettere "grillet" i dusjen! Feilen var i en VV-bereder et par hundre meter unna, men manglede utjevningsjording mellom vann og avløp i egen leilighet gjorde at jeg fikk en skikkelig smell! 

Dette kan være livsfarlig...

Ja det er svært utrivelig, jeg målte en gang 235V mellom kjøkkenvask og dør på oppvaskmaskin, det var bare 3cm klaring mellom disse anleggsdelene.

Lenke til kommentar
KrøllaSkula skrev (43 minutter siden):

Jeg har sendt skjema om jordfeil til tensio nå. Håper de tar tak i saken

 

Det er utjevningsforbindelsen i huset som er mangelfull, det er potensialforskjellen mellom jordingene som er hovedproblemet. Om man utbedrer jordfeilen så vil du få like mye spenning i deg når neste jordfeil oppstår. Prioritet 1 burde derfor være å få etablert en fullgod utjevningsforbindelse, da må huseier bestille elektriker å få dette ordnet. Da kan også elektrikeren enkelt måle om jordfeilen er lokalt i huset eller eksternt på nettet fra en annen forbruker. Kommer jordfeilen fra nettet så kan netteier kontaktes, da kan de finne ut hvilket hus som sprer jordfeil på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
KrøllaSkula skrev (9 timer siden):

Jeg har sendt skjema om jordfeil til tensio nå. Håper de tar tak i saken fort

Takk for alle svar!

 

 

Informerte du også om at du får støt fra vannkranen ?
Dette er mer alvorlig enn en stående jordfeil i et IT-nett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uansett om det er jordfeil i et hus i nabolaget, skal du ikke få støt i dusjen. Dette skyldes manglende utjevningsforbindelse mellom avløp og vannrør i din bolig. I nye boliger legges det inn en jordingsmuffe i avløpsrørene, hos deg vil jeg tro det må legges jording til sluket og vannrørene i dusjen. Dette er en feil som krever elektriker i din bolig. 

Det er altså to feil: for det første jordfeilen hos naboen, og for det andre manglende utjevningsforbindelse i ditt bad, som gjør at jordfeilstrømmen forplanter seg gjennom kroppen din når du står i dusjen. Begge feilene må være tilstede for at du skal få støt i dusjen. Hvis du bare får fikset jordfeilen hos naboen og ikke utjevningsforbindelsen, vil du som andre sier få støt igjen neste gang en jordfeil dukker opp i nabolaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...