Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jordfeil i leiebolig.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leier en bolig der jeg  har fått problemer med at en jordfeil skaper spenninger/støt som kommer ut i dusjen (i armaturet og dusjhode). I følge huseieren min stammer jordfeilen fra en av naboenes hus, og han har tatt kontakt med strømselskapet, som visstnok skal løse problemet. Problemet har vart en stund nå. Hvertfall siden starten av april. 

Dette er svært ukomfortabelt. Jeg har løst det ved å ikke ta på armaturet, men heller bruke to plastgjenstander for å skru på og av dusjen. Likevel gruer jeg meg til å dusje, og dusjer andre steder når det er mulig. 

Huseieren har vært hjelpsom, men ser ut til å ha gitt opp å gjøre noe med situasjonen. Jeg vet ikke når og om det blir fikset.

Spørsmålet mitt er om jeg kan spørre om reduksjon i husleien, og isåfall hvor mye? Jeg vurderer også å flytte, og lurer på om dette kan være grunnlag for å flytte umiddelbart? 

Jeg lurer også på om det kan være farlig å få sånne strålinger i kroppen? Hvis det er noen som vet det. 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jordfeil som dette SKAL tas alvorlig! Om en har sagt fra til lokal leverandør av strømmen og de ikke tar dette alvorlig så kan de risikere å få liv på samvittigheten i verste fall. Det er derfor jordfeil er såpass alvorlig og kan gå ut over uskyldige tredjeparter. Dette skal fikses opp i så raskt som overhodet mulig.

Får du aktivering av egen / huseiers jordfeilvarsler eller var dette noe som du plutselig merket ved å ta på armaturet ?

Ville nok brukt et multimeter for å måle spenning mellom armatur og vannbasert jord som sikkert er avhengig av at vann renner. Isoler deg godt så du ikke risikerer noe når du måler.

Du bør være i kommunikasjon over mobil med naboen som systematisk tester å slå ut / koble fra en og en sikring for å isolere apparatet med jordfeil.

Du bør også si fra personlig til den lokale strømleverandøren din om dette og spørre om det er meldt inn feil og evt få en gjennomgang av dem.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
11 minutes ago, vidor said:

Jordfeil som dette SKAL tas alvorlig! Om en har sagt fra til leverandør av strømmen og de ikke tar dette alvorlig så kan de risikere å få liv på samvittigheten i verste fall. Det er derfor jordfeil er såpass alvorlig og kan gå ut over uskyldige tredjeparter. Dette skal fikses opp i så raskt som overhodet mulig.

Får du aktivering av egen / huseiers jordfeilvarsler eller var dette noe som du plutselig merket ved å ta på armaturet ?

Ville nok brukt et multimeter for å måle spenning mellom armatur vannbasert jord som sikkert er avhengig av at vann renner. Isoler deg godt så du ikke risikerer noen når du måler.

Du bør være i kommunikasjon over mobil med naboen som sytematisk tester å slå ut / koble fra en og en sikring for å isolere apparatet med jordfeil.

Du bør også si fra personlig til strømleverandøren din om dette og spørre om det er meldt inn feil og evt få en gjennomgang av dem.

Hei. Jeg merket det ved å ta på armaturet. Huseieren har vært å målt rundt i leiligheten og skrudd av og på sikringer for å teste å måle. Dette vet jeg ingenting om 😅

Jeg betaler ikke strøm, så jeg vet ikke hvilket strømselskap jeg skulle ringt, men jeg vil gjerne forhøre meg om det i det hele tatt et meldt inn.  

 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, KrøllaSkula said:

Hei. Jeg merket det ved å ta på armaturet. Huseieren har vært å målt rundt i leiligheten og skrudd av og på sikringer for å teste å måle. Dette vet jeg ingenting om 😅

Jeg betaler ikke strøm, så jeg vet ikke hvilket strømselskap jeg skulle ringt, men jeg vil gjerne forhøre meg om det i det hele tatt et meldt inn.  

 

Selve strømleverandøren kan variere men dere har en eier av lokale kabler til huset, og de finner du rimelig raskt ut hvem er om du sjekker litt. Det er disse som vil følge opp jordfeilen med kompetente folk og utstyr. Jeg ville definitivt tatt over ansvaret her om du føler dette har stagnert.

Lenke til kommentar

Dette hadde jeg ikke godtatt.

Vi hadde jordfeil på huset som tilhørte våre besteforeldre, dette førte til at jordfeilbryter hos en nabo 300m unna slo ut. Da var strømselskapet raske til å ringe oss! Viste seg å være feil i et lysarmatur i kjelleren.

Lenke til kommentar
KrøllaSkula skrev (1 time siden):

Hei. Jeg merket det ved å ta på armaturet. Huseieren har vært å målt rundt i leiligheten og skrudd av og på sikringer for å teste å måle. Dette vet jeg ingenting om 😅

Jeg betaler ikke strøm, så jeg vet ikke hvilket strømselskap jeg skulle ringt, men jeg vil gjerne forhøre meg om det i det hele tatt et meldt inn.  

 

Det er nettselskapet du/huseier skal snakke med, (jeg går utifra at huseier vet dette men at han bare brukte feil ord av gammel vane).  Strømselskapet har ingenting med den fysiske leveringen av strøm å gjøre, alt strømselskapet gjør er å få tall fra nettselskapet som sier hvor mye strøm du har brukt og fakturere deg for dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KrøllaSkula skrev (2 timer siden):

Han sa han hadde pratet med strømselskapet ,og det hadde de sagt

Denne typen feil kan være farlig og du bør kontakte netteieren i området for å sjekke at feilen er innmeldt.
Det er sannsynlig at det også er feil med  jordingen i boligen (utjevningsforbindelsen mellom jord og vannrør) og dette må huseier rydde opp i snarest.
Hvis dette ikke skjer umiddelbart, skal du melde forholdet til DLE (det lokale eltilsynet) som i verste fall stenger strømmen på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan få støt bare av gå inn på badet. Man ikke bo et sted med strøm på avveie, det er livsfarlig. 30 milliAmpere (mA) regnes som nok strøm for å dø av. En vanlig strømkurs/sikring er på f.eks. 15 A, altså 15.000 milliAmpere, så bare et lite brudd på en eller annen ledning er nok. At du får støt fra armaturet er bare tilfeldig, neste gang kan det like gjerne være fra gulvet, særlig hvis du har varmekabler.

Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (4 timer siden):

Du kan få støt bare av gå inn på badet. Man ikke bo et sted med strøm på avveie, det er livsfarlig. 30 milliAmpere (mA) regnes som nok strøm for å dø av. En vanlig strømkurs/sikring er på f.eks. 15 A, altså 15.000 milliAmpere, så bare et lite brudd på en eller annen ledning er nok. At du får støt fra armaturet er bare tilfeldig, neste gang kan det like gjerne være fra gulvet, særlig hvis du har varmekabler.

At du får støt ved å ta i armaturet, er ikke tilfeldig.
Hvordan det kan oppstå potensialforskjell med tilhørende støt ved å gå på et gulv med varmekabler, må du forklare oss.

Tror nok også du er litt på villspor i de andre påstandene dine.
Det er brudd i isolasjonen som kan skape jordfeil, ikke brudd i ledningen.
Jordfeilvern er gjerne innstilt på 30 mA. Det er først når jordstrømmen overstiger dette at det kan bli fare for liv og helse, avhengig av strømveien gjennom kroppen.

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
KrøllaSkula skrev (På 27.5.2024 den 5:44 PM):

Hei. Jeg leier en bolig der jeg  har fått problemer med at en jordfeil skaper spenninger/støt som kommer ut i dusjen (i armaturet og dusjhode). I følge huseieren min stammer jordfeilen fra en av naboenes hus, og han har tatt kontakt med strømselskapet, som visstnok skal løse problemet. Problemet har vart en stund nå. Hvertfall siden starten av april. 

Dette er svært ukomfortabelt. Jeg har løst det ved å ikke ta på armaturet, men heller bruke to plastgjenstander for å skru på og av dusjen. Likevel gruer jeg meg til å dusje, og dusjer andre steder når det er mulig. 

Huseieren har vært hjelpsom, men ser ut til å ha gitt opp å gjøre noe med situasjonen. Jeg vet ikke når og om det blir fikset.

Spørsmålet mitt er om jeg kan spørre om reduksjon i husleien, og isåfall hvor mye? Jeg vurderer også å flytte, og lurer på om dette kan være grunnlag for å flytte umiddelbart? 

Jeg lurer også på om det kan være farlig å få sånne strålinger i kroppen? Hvis det er noen som vet det. 

 

Takk for svar!

Det er ikke jordfeilen alene som skaper problemet. Problemet er at det er en potensialforskjell mellom hovedjord og jordingen på vannrør/avløp noe som gjør at man kan få støt hvis man berører begge jordingene samtidig indirekte eller direkte. Man løser dette ved å legge en forbindelse mellom hovedjord og jord på vannrør/avløp så potensiale blir utjevnet, da eliminerer man sjangsen for strømgjennomgang. Dette fikser elektrikeren på noen timer. Det virker som huseier bare godsnakker med deg, som eier å driver av anlegget er det hans/hennes ansvar å få dette fikset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KrøllaSkula skrev (På 27.5.2024 den 5:44 PM):

Hei. Jeg leier en bolig der jeg  har fått problemer med at en jordfeil skaper spenninger/støt som kommer ut i dusjen (i armaturet og dusjhode). I følge huseieren min stammer jordfeilen fra en av naboenes hus, og han har tatt kontakt med strømselskapet, som visstnok skal løse problemet. Problemet har vart en stund nå. Hvertfall siden starten av april. 

Dette er svært ukomfortabelt. Jeg har løst det ved å ikke ta på armaturet, men heller bruke to plastgjenstander for å skru på og av dusjen. Likevel gruer jeg meg til å dusje, og dusjer andre steder når det er mulig. 

Huseieren har vært hjelpsom, men ser ut til å ha gitt opp å gjøre noe med situasjonen. Jeg vet ikke når og om det blir fikset.

Spørsmålet mitt er om jeg kan spørre om reduksjon i husleien, og isåfall hvor mye? Jeg vurderer også å flytte, og lurer på om dette kan være grunnlag for å flytte umiddelbart? 

Jeg lurer også på om det kan være farlig å få sånne strålinger i kroppen? Hvis det er noen som vet det. 

 

Takk for svar!

Gå inn på nettsiden til netteier, og meld jordfeil på adressen, så sender de ut noen som finner ut hvilken adresse som jordfeilen ligger på. Når det er gjort så sender de brev til eier av adressen og ber de utbedre. Problemet her er at det er frister, men det er enkelte som ikke tar disse helt seriøst før de får brev nr 3, hvor det står at strømmen blir slått av hvis de ikke utbedrer. Så det kan ta lang tid.

Har mange kunder som ikke ringer inn før rett før fristen.

Hvis dette er som huseier sier, at det ligger hos naboen, det er innen for samme trafo krets, så er det ikke noe huseier for gjort, og du har nok da ikke noe krav på redusert husleie.

Har du testet å skru av strømmen i leiligheten når du dusjer, og er jordfeilen der fortsatt da?

Er det jordfeilbrytere på kursene til leiligheten din?

 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Problemet er at det er en potensialforskjell mellom hovedjord og jordingen på vannrør/avløp noe som gjør at man kan få støt hvis man berører begge jordingene samtidig indirekte eller direkte.

Jeg har opplev det samme - blitt lettere "grillet" i dusjen! Feilen var i en VV-bereder et par hundre meter unna, men manglede utjevningsjording mellom vann og avløp i egen leilighet gjorde at jeg fikk en skikkelig smell! 

Dette kan være livsfarlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...