Campervan86 Skrevet 27. mai Del Skrevet 27. mai Gjelder Opel Vivaro 2007 modell, manuell girkasse. Sliter i blant med å få satt girspaken i 1. og 2.gir samt revers. Ikke vedvarende problemer, men merker jo at spaken ikke vil helt inn og må da ta den litt hit og dit i de andre girene + nøytral et par ganger før den glir på plass der jeg vil ha den. Har ikke hatt andre problemer. Ikke sånn at bilen hopper ut av gir i fart. Men det skal sies at den nærmer seg 270 000km. Så kassa er nok sliten. Er dette tegn på at girwire bør byttes? Kan dette smøres? Hvilke andre ting kan det være tegn på? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. mai Del Skrevet 27. mai Nå kan jeg veldig lite om gearkasser, men et søk på perplexity <link> lister opp en del sjekkpunkter på selve gearkassen. Nb: Du må nok belage deg på bruke flere søkefraser for å komme frem til et svar (sjekk gjerne kilder i tilfelle AI'en ikke forstår hele konteksten) Her er et par søkefraser som syntes å fungere ganske greit: does Opel use gear wire in manual transmission ? what problems will occur if the gear wires get worn in a Opel manual transmission ? 1 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 1. juni Del Skrevet 1. juni Er to lagere som holder skiftegaffel/aksling sentrert ned inn i Gear kassen. Disse lagerene ryker og da blir Gear velger helt mongo. gearkassen må av også kløyves 1 Lenke til kommentar
Campervan86 Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni MAtroxX skrev (På 1.6.2024 den 8:03 PM): Er to lagere som holder skiftegaffel/aksling sentrert ned inn i Gear kassen. Disse lagerene ryker og da blir Gear velger helt mongo. gearkassen må av også kløyves Takk! Hvor mye må jeg ut med for å fiksa dette tror du? Hvis det er akkurat det du beskriver. Er godt vant til å shoppe rundt når det gjelder verksteder og erfarer jo at prisene varierer. Styrer unna merkeverksted, men om å gjøre å finne noen som kanskje kan litt mer om akkurat disse Opel bilene. Er vel litt jobb her med å kløyve. Ofte må store deler av fronten på disse demonteres for å komme til. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni Hele fronten må av, er en del arbeid med å demontere og montere den gearkassen. Selve delene er billig. Kan tenke meg en pris på rund 14-17000kr for denne jobben. Så kommer alle andre deler utenom vist for eksempel kunde velger å bytte clutch når kassen først er nede Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå