Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Linux/Manjaro boot trøbbel


Anbefalte innlegg

Det kjører en filsystemsjekk på en ssd som er mounted på /home/paul/ssd.

Jeg tror du må stoppe den (restart datamaskinen og trykk ESC for å komme til Manjaro menyen). Jeg kan forsøke å tenke ut hvordan datamaskinen kan starte uten den disken.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det kjører en filsystemsjekk på en ssd som er mounted på /home/paul/ssd.

Jeg tror du må stoppe den (restart datamaskinen og trykk ESC for å komme til Manjaro menyen). Jeg kan forsøke å tenke ut hvordan datamaskinen kan starte uten den disken.

Vil ikke denne «jobben» fullføres selv av maskina over tid ? 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 timer siden):

Det kan ta lang tid. Kan du poste et nytt skjermbilde?

Rettelse, jeg prøvde F10 som sist og ble stucked. Restartet på nytt nå, og fekk det samme bildet som i går med ordet «quiet», som jeg nå har fjernet og maskina jobber for øyeblikket med den feil/fil-søkinga. Det ser faktisk ut som at den har kommet litt lengre med den prosessen i dag. 

IMG_0220.jpeg

Lenke til kommentar

Det som er enklere enn og koble bort SSD eller Harddisk er å skrive f. eks nano /etc/fstab og bruke # forran det som ikke fungerer. Da skal det starte normalt hvis det ikke er OS eller Bootpartisjonen som feiler da.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wil skrev (1 time siden):

Det som er enklere enn og koble bort SSD eller Harddisk er å skrive f. eks nano /etc/fstab og bruke # forran det som ikke fungerer. Da skal det starte normalt hvis det ikke er OS eller Bootpartisjonen som feiler da.

Blir kommandoen da følgende: nano /etc/fstab #ssd (?)

Lenke til kommentar
svenka skrev (2 timer siden):

Blir kommandoen da følgende: nano /etc/fstab #ssd (?)

nei, en kan bruke # tegnet inne i fila for å kommentere ut en linje, dvs hindre at linjen i filen blir brukt/kjørt.

Men om det er aktuelt her vet jeg ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I fstabfila så har har du noe som heter UUID= Du må finne ut hvilken UUID som ikke fungerer.

du finner UUID`ene ved og kjøre kommandoen blkid i Terminal.

 

Du må kjøre sudo nano /etc/fstab i terminalen, så finner du partisjonene der inne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wil skrev (1 time siden):

I fstabfila så har har du noe som heter UUID= Du må finne ut hvilken UUID som ikke fungerer.

du finner UUID`ene ved og kjøre kommandoen blkid i Terminal.

 

Du må kjøre sudo nano /etc/fstab i terminalen, så finner du partisjonene der inne.

Men sånn jeg har skjønt det, har ikke jeg tilgang til terminal (for øyeblikket), kun denne GRUB Commandline (c) og Edit Boot Options (e) inne på Manjaro meny’en. 

Lenke til kommentar

Vel. Hvis du starter opp med Livemediet til Manjaro, så har du tilgang til Terminalen. Eneste du må gjøre er å mounte partisjonen som Manjaro ligger på og kan du enten kjøre chroot på partisjonen som Manjaro er installert på, eller så kan man kjøre det direkte fra den mappen som installasjonen er mountet til. Vanligvis så mounter man installasjonen til /mnt mappa.

Hvis du har efibios og du har valgt automatisk paritsjonering, så har det blitt laget en egen efi partisjon som ligger under /boot mappa. Den bør du også mounte i tilfelle du har noe feil i grub.cfgfila. efi partisjonen mountes altså under /boot partisjonen og den ligger da på en annen partisjon.

Fordi at jeg partisjonerer selv, så bruker jeg å ha efi partisjonen på den /dev/sda1 og installasjonen på /dev/sda2 dermed så blir det noe slik som dette:

 

mount /dev/sda2 /mnt også blir det mount /dev/sda1 /mnt/boot

Endret av wil
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wil skrev (9 timer siden):

Vel. Hvis du starter opp med Livemediet til Manjaro, så har du tilgang til Terminalen. Eneste du må gjøre er å mounte partisjonen som Manjaro ligger på og kan du enten kjøre chroot på partisjonen som Manjaro er installert på, eller så kan man kjøre det direkte fra den mappen som installasjonen er mountet til. Vanligvis så mounter man installasjonen til /mnt mappa.

Hvis du har efibios og du har valgt automatisk paritsjonering, så har det blitt laget en egen efi partisjon som ligger under /boot mappa. Den bør du også mounte i tilfelle du har noe feil i grub.cfgfila. efi partisjonen mountes altså under /boot partisjonen og den ligger da på en annen partisjon.

Fordi at jeg partisjonerer selv, så bruker jeg å ha efi partisjonen på den /dev/sda1 og installasjonen på /dev/sda2 dermed så blir det noe slik som dette:

 

mount /dev/sda2 /mnt også blir det mount /dev/sda1 /mnt/boot

🤔

IMG_0223.jpeg

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 timer siden):

Javel. Forsøk å erstatte quiet med:

fsck.mode=skip

Haha WHAAAT?!?😳 Jeg nekter nesten å tro det, I’m inn! 🥳😅💪 (i sånn Matrix stil). Hvordan kan jeg takke deg Mr. Data geni a.k.a Boris som i Goldeneye??🍷           Forresten, må jeg gjøre denne kommandoen hver gang nå? 🤔

IMG_0224.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...