mobile999 Skrevet 28. mai Del Skrevet 28. mai svenka skrev (5 timer siden): Prøvd, men jeg kom meg inn til noe her fra den Manjaro «meny’en» når jeg trykte på ESC, kan dette være noe?? Ja det kan brukes som vist i linken i innlegget til tingo. Var det ikke noen mulige valg før du trykket ESC? Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni tingo skrev (På 28.5.2024 den 7:09 PM): dette er "kommandolinja" til grub, se feks. https://www.linuxfoundation.org/blog/blog/classic-sysadmin-how-to-rescue-a-non-booting-grub-2-on-linux Du kan forsøke kommandoen 'ls' for å se hvilke disker den ser, osv. Ok, hva er veien videre nå. Jeg er helt grønn på dette feltet og den linken du sendte meg er ganske så gresk 🤣 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni her viser kommandoen at du har tre disker (hd0), (hd1) og (hd2). Den første disken har en msdos-kompatibel partisjon (hd0,msdos1). Det er ikke sannsynlig at Linux er installert på denne. både hd1 og hd2 har GPT-partisjoner: (hd1,gpt1) og (hd2,gpt1). Nå kan du forsøke å liste filer på partisjonene slik ls (hd1,gpt1)/ og ls (hd2,gpt1)/ Merk: nå har du sikkert amerikansk (US) tastatur-layout i grub, så spesialtastene er ikke der du forventer dem. Prøv disse: venstre parantes = høyre parantes (shift-9), høyre parantes = shift-0, skråstrek = minus-tast til venstre for høyre shift-tast. hvis du finner en disk med en katalog som heter "boot" så er du på spor etter linux. Du kan sjekke nærmere med (dette er et eksempel) ls (hd1,gpt1)/boot/ hvis det er den katalog som heter grub der, så kan du liste den også. Sannsynligvis finner du at at det finnes en fil i den katalogen som heter grub.cfg (sammen med andre filer). Du kan forsøke å stare Linux med configfile (hd1,gpt1)/boot/grub/grub.cfg da skal du få opp den grafiske boot-menyen til grub. Ikke sikkert at det hjelper deg til å få bootet Linux, men verdt et forsøk. 2 Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni (endret) tingo skrev (18 minutter siden): her viser kommandoen at du har tre disker (hd0), (hd1) og (hd2). Den første disken har en msdos-kompatibel partisjon (hd0,msdos1). Det er ikke sannsynlig at Linux er installert på denne. både hd1 og hd2 har GPT-partisjoner: (hd1,gpt1) og (hd2,gpt1). Nå kan du forsøke å liste filer på partisjonene slik ls (hd1,gpt1)/ og ls (hd2,gpt1)/ Merk: nå har du sikkert amerikansk (US) tastatur-layout i grub, så spesialtastene er ikke der du forventer dem. Prøv disse: venstre parantes = høyre parantes (shift-9), høyre parantes = shift-0, skråstrek = minus-tast til venstre for høyre shift-tast. hvis du finner en disk med en katalog som heter "boot" så er du på spor etter linux. Du kan sjekke nærmere med (dette er et eksempel) ls (hd1,gpt1)/boot/ hvis det er den katalog som heter grub der, så kan du liste den også. Sannsynligvis finner du at at det finnes en fil i den katalogen som heter grub.cfg (sammen med andre filer). Du kan forsøke å stare Linux med configfile (hd1,gpt1)/boot/grub/grub.cfg da skal du få opp den grafiske boot-menyen til grub. Ikke sikkert at det hjelper deg til å få bootet Linux, men verdt et forsøk. Ok, det skjedde noe når jeg typet inn de første kommandoene du sendte meg, men på de siste klarte ikke maskina å finne filene? 🤔 Endret 2. juni av svenka Forresten, tusen takk for at du tar deg tida til å hjelpe! 😅 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni hmm, du har ikke Linux på hverken hd1 eller hd2, selv om det er et Linux filsystem der. ok, hva skjer hvis du prøver ls (hd0,msdos1)/ da? 1 Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni tingo skrev (2 minutter siden): hmm, du har ikke Linux på hverken hd1 eller hd2, selv om det er et Linux filsystem der. ok, hva skjer hvis du prøver ls (hd0,msdos1)/ da? Jøss, jeg får opp denne lange linja 😅 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni (endret) Men der har du "boot". Så ls (hd0,msdos1)/boot/ er neste. Endret 2. juni av tingo rettet en skriveleif 1 Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni tingo skrev (6 minutter siden): Men der har du "boot". Så ls (hd0,msdos1)/boot/ er neste. Ok, tusen takk! 🥳 Skal prøve asap. Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni Hmm, nå får jeg opp denne beskjeden 🤔 tingo skrev (9 timer siden): Men der har du "boot". Så ls (hd0,msdos1)/boot/ er neste. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni (endret) Du kan begynne å skrive disse to kommandoen (der sda1 må endres til å matche linux boot disken på ditt system): set root=(hd0,msdos1) linux /boot/vmlinuz-5.10-x86_64 root=/dev/sda1 Endret 2. juni av mobile999 1 Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni mobile999 skrev (17 minutter siden): Du kan begynne å skrive disse to kommandoen (der sda1 må endres til å matche linux boot disken på ditt system): set root=(hd0,msdos1) linux /boot/vmlinuz-5.10-x86_64 root=/dev/sda1 Får samme «informasjon» på nytt 🙄 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni (endret) Forstett med disse to kommandoene: initrd /boot/initramfs-5.10-x86_64-fallback.img boot Endret 2. juni av mobile999 Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni mobile999 skrev (7 minutter siden): Forstett med disse to kommandoene: initrd /boot/initramfs-5.10-x86_64-fallback.img boot Jøss, nå fekk jeg denne skjermen 😳 next?? 🤣 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni (endret) Kan du gjøre noe annet? Restart maskinen og i stedenfor "c" som du taster for å komme til kommandolinje, trykk "pil-ned" og enter. Jeg antar at du da velger "Advanced options for Manjaro Linux". Bruk piltastene for å velge (enter) noe med vmlinuz 5.10 og fallback initramfs. Evt. post skjembilde. Endret 2. juni av mobile999 Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni mobile999 skrev (3 minutter siden): Kan du gjøre noe annet? Restart maskinen og i stedenfor "c" som du taster for å komme til kommandolinje, trykk "pil-ned" og enter. Jeg antar at du da velger "Advanced options for Manjaro Linux". Bruk piltastene for å velge (enter) noe med vmlinuz 5.10 og fallback initramfs. Evt. post skjembilde. Jeg var helt stuck på den skjermen. Kunne ikke hverken skrive eller trykke noe som helst 😆. Jeg har nå gått inn på den Manjaro meny’en (ESC), her er de alternativene jeg har tilgjengelig. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni svenka skrev (1 minutt siden): Jeg har nå gått inn på den Manjaro meny’en (ESC), her er de alternativene jeg har tilgjengelig. Trykk pil-ned tre ganger og velg den nederste oppføringen ved å trykke enter. Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni mobile999 skrev (2 minutter siden): Trykk pil-ned tre ganger og velg den nederste oppføringen ved å trykke enter. Back to beginning…🤔 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni Ok. Da må du restarte og tilbake til Manjaro menyen med ESC Fortsetter i neste innlegg. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni (endret) Trykk "e" på tastaturet. Du kan nå redigere på skjermen (bruk piltastene). Trykk pil-ned til du er nederst og lokaliser "quiet" (sannsynligvis tredje nederste linje). Fjern ordet "quiet" med tastaturet og trykk F10 for å boote. Post skjermbilde dersom du får mer informasjon på skjermen enn forrige gang. Endret 2. juni av mobile999 1 Lenke til kommentar
svenka Skrevet 2. juni Forfatter Del Skrevet 2. juni mobile999 skrev (7 minutter siden): Trykk "e" på tastaturet. Du kan nå redigere på skjermen (bruk piltastene). Trykk pil-ned til du er nederst og lokaliser "quiet" (sannsynligvis tredje nederste linje). Fjern ordet "quiet" med tastaturet og trykk F10 for å boote. Post skjermbilde dersom du får mer informasjon på skjermen enn forrige gang. Ja, jeg fant «quiet», trykte F10 og det begynte å skje noe med en gang. Det var en del tekst som «rullet» først, før det nå har stoppet opp her 🤔 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå