Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Linux/Manjaro boot trøbbel


Anbefalte innlegg

svenka skrev (5 timer siden):

Prøvd, men jeg kom meg inn til noe her fra den Manjaro «meny’en» når jeg trykte på ESC, kan dette være noe??

Ja det kan brukes som vist i linken i innlegget til tingo.

Var det ikke noen mulige valg før du trykket ESC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her viser kommandoen at du har tre disker (hd0), (hd1) og (hd2). Den første disken har en msdos-kompatibel partisjon (hd0,msdos1). Det er ikke sannsynlig at Linux er installert på denne.
både hd1 og hd2 har GPT-partisjoner: (hd1,gpt1) og (hd2,gpt1).

Nå kan du forsøke å liste filer på partisjonene slik 

ls (hd1,gpt1)/

og

ls (hd2,gpt1)/

Merk: nå har du sikkert amerikansk (US) tastatur-layout i grub, så spesialtastene er ikke der du forventer dem. Prøv disse: venstre parantes = høyre parantes (shift-9), høyre parantes = shift-0, skråstrek = minus-tast til venstre for høyre shift-tast.
hvis du finner en disk med en katalog som heter "boot" så er du på spor etter linux. Du kan sjekke nærmere med (dette er et eksempel)

ls (hd1,gpt1)/boot/

hvis det er den katalog som heter grub der, så kan du liste den også. Sannsynligvis finner du at at det finnes en fil i den katalogen som heter grub.cfg (sammen med andre filer).

Du kan forsøke å stare Linux med

configfile (hd1,gpt1)/boot/grub/grub.cfg

da skal du få opp den grafiske boot-menyen til grub.

Ikke sikkert at det hjelper deg til å få bootet Linux, men verdt et forsøk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
tingo skrev (18 minutter siden):

her viser kommandoen at du har tre disker (hd0), (hd1) og (hd2). Den første disken har en msdos-kompatibel partisjon (hd0,msdos1). Det er ikke sannsynlig at Linux er installert på denne.
både hd1 og hd2 har GPT-partisjoner: (hd1,gpt1) og (hd2,gpt1).

Nå kan du forsøke å liste filer på partisjonene slik 

ls (hd1,gpt1)/

og

ls (hd2,gpt1)/

Merk: nå har du sikkert amerikansk (US) tastatur-layout i grub, så spesialtastene er ikke der du forventer dem. Prøv disse: venstre parantes = høyre parantes (shift-9), høyre parantes = shift-0, skråstrek = minus-tast til venstre for høyre shift-tast.
hvis du finner en disk med en katalog som heter "boot" så er du på spor etter linux. Du kan sjekke nærmere med (dette er et eksempel)

ls (hd1,gpt1)/boot/

hvis det er den katalog som heter grub der, så kan du liste den også. Sannsynligvis finner du at at det finnes en fil i den katalogen som heter grub.cfg (sammen med andre filer).

Du kan forsøke å stare Linux med

configfile (hd1,gpt1)/boot/grub/grub.cfg

da skal du få opp den grafiske boot-menyen til grub.

Ikke sikkert at det hjelper deg til å få bootet Linux, men verdt et forsøk.

Ok, det skjedde noe når jeg typet inn de første kommandoene du sendte meg, men på de siste klarte ikke maskina å finne filene? 🤔 

IMG_0209.jpeg

Endret av svenka
Forresten, tusen takk for at du tar deg tida til å hjelpe! 😅
Lenke til kommentar
tingo skrev (2 minutter siden):

hmm, du har ikke Linux på hverken hd1 eller hd2, selv om det er et Linux filsystem der.
ok, hva skjer hvis du prøver

ls (hd0,msdos1)/

da?

Jøss, jeg får opp denne lange linja 😅 

IMG_0210.jpeg

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (17 minutter siden):

Du kan begynne å skrive disse to kommandoen (der sda1 må endres til å matche linux boot disken på ditt system):

set root=(hd0,msdos1)
linux /boot/vmlinuz-5.10-x86_64 root=/dev/sda1

 

Får samme «informasjon» på nytt 🙄

IMG_0212.jpeg

Lenke til kommentar

Kan du gjøre noe annet?

Restart maskinen og i stedenfor "c" som du taster for å komme til kommandolinje, trykk "pil-ned" og enter. Jeg antar at du da velger "Advanced options for Manjaro Linux". Bruk piltastene  for å velge (enter) noe med vmlinuz 5.10 og fallback initramfs.

Evt. post skjembilde.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Kan du gjøre noe annet?

Restart maskinen og i stedenfor "c" som du taster for å komme til kommandolinje, trykk "pil-ned" og enter. Jeg antar at du da velger "Advanced options for Manjaro Linux". Bruk piltastene  for å velge (enter) noe med vmlinuz 5.10 og fallback initramfs.

 

Evt. post skjembilde.

Jeg var helt stuck på den skjermen. Kunne ikke hverken skrive eller trykke noe som helst 😆. Jeg har nå gått inn på den Manjaro meny’en (ESC), her er de alternativene jeg har tilgjengelig.

IMG_0214.jpeg

Lenke til kommentar

Trykk "e" på tastaturet. Du kan nå redigere på skjermen (bruk piltastene). Trykk pil-ned til du er nederst og lokaliser "quiet" (sannsynligvis tredje nederste linje). Fjern ordet "quiet" med tastaturet og trykk F10 for å boote.

Post skjermbilde dersom du får mer informasjon på skjermen enn forrige gang.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Trykk "e" på tastaturet. Du kan nå redigere på skjermen (bruk piltastene). Trykk pil-ned til du er nederst og lokaliser "quiet" (sannsynligvis tredje nederste linje). Fjern ordet "quiet" med tastaturet og trykk F10 for å boote.

Post skjermbilde dersom du får mer informasjon på skjermen enn forrige gang.

Ja, jeg fant «quiet», trykte F10 og det begynte å skje noe med en gang. Det var en del tekst som «rullet» først, før det nå har stoppet opp her 🤔 

IMG_0217.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...