Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (11 timer siden):

Nemlig hvorfor sykefraværet er større i Norge enn i sammenlignbare land ….. 

Inspector skrev (5 timer siden):

Er det noen tvil om at det er for høyt, sammenlignet med tilsvarende land ?

Men er det egentlig det, fremdeles ikke sett noe dokumentasjon på akkurat det, Sanna Sarromaa sine meninger er nok ikke fasiten, tvert i mot, hun vet sjelden hva hun snakker om, hun har meninger som er kun det, meninger.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/norge-blant-landene-med-flest-i-jobb

Få land har like mange i arbeidsfør alder i jobb som Norge. I EU/EØS-området er det kun Nederland og Island som har en høyere andel av befolkningen i arbeid enn Norge.

I 2022 var 7 av 10 personer i Norge sysselsatte, og vi var med det et av landene med høyest sysselsettingsgrad i Europa. Dette viser tall fra EU sitt statistikkbyrå, Eurostat. Også målt opp mot andre OECD-land kommer Norge høyt opp når det gjelder andelen sysselsatte i arbeidsfør alder.

– Det er særlig tre forhold som gjør at Norge har høy sysselsettingsgrad sammenlignet med mange andre land. Vi har både mange eldre og mange unge som jobber – og i tillegg er sysselsettingen blant kvinner høyere i Norge enn i en del andre land, sier Tonje Køber, seksjonssjef for arbeidsmarked og lønn i Statistisk sentralbyrå.

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2024/det-sernorske-utenforskapet-er-en-myte-.html

Rett som det er dukker det opp påstander i offentligheten om at vi i Norge har for mange på trygd og for få i arbeid – og at den store andelen trygdede bidrar til et særnorsk utenforskap.

 

Disse påstandene er ikke godt dokumentert, hevder Erling Barth, Kalle Moene og Axel West Pedersen i en kommentarartikkel i Søkelys på Arbeidslivet.

– Det er rett og slett ikke grunnlag for å si at vi har et særnorsk problem med mange trygdede eller mange som står utenfor arbeidslivet, sier Erling Barth, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.    

En kunnskapsbasert offentlig samtale

Forfatterne har brukt tall fra OECD som sammenligningsgrunnlag, og konkluderer blant annet med følgende:

  • Vi har færre utenfor arbeidslivet eller utdanning enn de fleste land.
  • Et høyt antall er sysselsatt eller i aktivitet også blant de unge og de som nærmer seg pensjonsalderen.
  • Sammenlignet med andre land har vi mange på uføretrygd – men ikke mange personer på trygd i alt.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stripete skrev (På 29.5.2024 den 6:03 PM):

Har vært sykemeldt i mange måneder nå, og står fortsatt i kø for hjelp.

Er mange årsaker til at jeg er syk, men en av grunnene er folk flest, sånne som deg. Folk som er totalt blotta for refleksjonsevne, empati, de ser ikke noe annet enn sine egne, trangsynte meninger og holdninger ovenfor andre og det er en pest og en plage å konstant møte sånne folk i det daglige. 

Er drittlei. Når du ser samfunnet og folk for det de er så blir hverdagen vanskelig. 

I stedet for å tråkke på de som ligger nede kan du heller prøve å hjelpe litt, hadde folk fått den hjelpen de trenger hadde vi ikke stått i situasjoner vi gjør i dag. Vi er bare et resultat av et umåtelig kaldt samfunn. 

Typisk norsk å være ignorant. 

Hvordan er det «folk som deg» som er skyld i at du er syk? Merkelig at jeg ikke kjenner på noe sykdom, jeg er utsatt for vanlige folk jeg også…. Skjerp deg.. 

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/unge-og-kvinner-er-mer-sykemeldte-med-psykiske-lidelser/s/5-95-1845907

Lenke til kommentar
kåre b skrev (6 minutter siden):

Hvordan er det «folk som deg» som er skyld i at du er syk? Merkelig at jeg ikke kjenner på noe sykdom, jeg er utsatt for vanlige folk jeg også…. Skjerp deg.. 

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/unge-og-kvinner-er-mer-sykemeldte-med-psykiske-lidelser/s/5-95-1845907

Nå kommenterer jeg kun linken din, ikke innlegget ditt. 

Men jeg har nettopp vært psykeneldt, angst og depresjon. Men jeg hadde uføretrygd,  hvis folk som meg skal jobbe må en akseptere et visst fravær. Totalt sett tjener samfunnet på at mennesker med lettere lidelser er i jobb, nytter ikke å "kjefte på" både uføre og folk på sykepenger.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden men det er klart at vi har en del utfordringer i Norge. Helsevesenet er dårlig og består ofte av lange køer, selv for enkle inngrep. Det er heller ikke enkelt å kjøre tog om dagen, og man skal ikke ha mange fysiske eller psykiske skavanker før sykemeldinger plutselig blir høyaktuelt. Det er manko på fastleger og det å få brukbare medisiner for både søvn og smerter kan være en stor utfordring i seg selv. En annen ting er dårlig arbeidsmiljø som "clean desk", åpne landskap med støy, tidsmålinger og resultatlister. Så at vi her i Norge har store utfordringer i forhold til mange andre land er helt sikkert.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Så at vi her i Norge har store utfordringer i forhold til mange andre land er helt sikkert.

Det å si at en mening du har om noe gjør det helt sikkert at det er verre enn i andre land er ikke akkurat noe som gjør det helt sikkert at det er verre enn i andre land.

 

Trulss skrev (2 timer siden):

Helsevesenet er dårlig og består ofte av lange køer, selv for enkle inngrep.

Jeg tror heller ikke helsevesenet er så dårlig, det er ventetid på det som tåler venting, er det akutt og så er helsevesenet vårt veldig raskt.

Selv på enkle inngrep sier du, selv noe enkelt kan det bli problemer med og da er det ikke så enkelt lenger, sannheten er at det må prioriteres, og skal vi ha ett helsevesen som tar "enkle" ufarlige inngrep med engang så blir det et veldig kostbart helsevesen, det er ikke sånn at vi kan ha kirurger/leger som dasser rundt og venter på at det blir travelt bare fordi noen vil ha sitt enkle inngrep som kan vente med engang. 

 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 timer siden):

nytter ikke å "kjefte på" både uføre og folk på sykepenger.

 

Det jeg skriver nå er ikke ment til deg tussi, men den siste setningen din passet godt. 
 

Det er noe som har forandret seg de siste 5-10 årene, som jeg merker godt i mitt yrke. Før så ble du uglesett hvis du var sykemeldt, eller hadde fravær fra jobb. Da var du stemplet som en lat unnasluntrer. 
 

Nå er det snudd, hvis du våger å kritisere, eller stille spørsmål ved fravær, eller uføretrygdede.. gud hjelpe meg.. Da er det offer rollen med en gang, og det er ikke måte på hva vi vanlige som møter opp og bidrar ikke forstår.. 

Lenke til kommentar
kåre b skrev (29 minutter siden):

Det jeg skriver nå er ikke ment til deg tussi, men den siste setningen din passet godt. 
 

Det er noe som har forandret seg de siste 5-10 årene, som jeg merker godt i mitt yrke. Før så ble du uglesett hvis du var sykemeldt, eller hadde fravær fra jobb. Da var du stemplet som en lat unnasluntrer. 
 

Nå er det snudd, hvis du våger å kritisere, eller stille spørsmål ved fravær, eller uføretrygdede.. gud hjelpe meg.. Da er det offer rollen med en gang, og det er ikke måte på hva vi vanlige som møter opp og bidrar ikke forstår.. 

Hvorfor skal man kritisere og spørre spørsmål ang sykdom, fravær og uføretrygdede? Helse er en privatsak av gode grunner. Har man en sterk og reell mistanke om misbruk av ordningene, så kan man ta det opp med sjefen eller nav. 

Det er ganske graverende for mange syke at folk skal grave i sykdommen og livet deres for å finne noe å kritisere. Hva godt kommer det ut av slik dømming? Tror du folk blir friskere av det? 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Jeg tror heller ikke helsevesenet er så dårlig, det er ventetid på det som tåler venting, er det akutt og så er helsevesenet vårt veldig raskt.

1 måned venting på MR

6 måneders venting på konsultasjon med ortoped

10 måneders ventetid på operasjon

 

Jeg vil si at det er ganske dårlig. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, skaftetryne32 said:

Om det er noe seriøst, noe farlig, en dag. Det er ikke dårlig, det er prioritering.  

Är säker på att det är många som har något problem med hälsan som ikke er livstruende men viktigt for dem och kanske deras arbete som får vänta länge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Om det er noe seriøst, noe farlig, en dag. Det er ikke dårlig, det er prioritering.  

Du synes det er innafor med 1,5 år ventetid før man kan operere et kne som har ført til langtidssykemeldelse? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal man kritisere og spørre spørsmål ang sykdom, fravær og uføretrygdede? Helse er en privatsak av gode grunner. Har man en sterk og reell mistanke om misbruk av ordningene, så kan man ta det opp med sjefen eller nav. 

Det er ganske graverende for mange syke at folk skal grave i sykdommen og livet deres for å finne noe å kritisere. Hva godt kommer det ut av slik dømming? Tror du folk blir friskere av det? 

 

Nå mener jeg ikke at folk skal grave i andres sykdom, det jeg snakker om er en generell holdningsendring blant folk til å ha fravær fra jobb.  
 

Det har blitt mye mer akseptert og normalisert. Før så var vi ett stoltere folk, med mye bedre arbeidsmoral. Mitt forslag for å få ned sykefraværet er å redusere til 80% av lønn når man har fravær. Dette vil spare det offentlige for store summer, samtidig som det gir arbeidstaker incentiver til å være på jobb. 
 

Noe må vi gjøre, dit vi er på vei nå er absolutt ikke bærekraftig.

Lenke til kommentar
kåre b skrev (8 timer siden):

Det jeg skriver nå er ikke ment til deg tussi, men den siste setningen din passet godt. 
 

Det er noe som har forandret seg de siste 5-10 årene, som jeg merker godt i mitt yrke. Før så ble du uglesett hvis du var sykemeldt, eller hadde fravær fra jobb. Da var du stemplet som en lat unnasluntrer. 
 

Nå er det snudd, hvis du våger å kritisere, eller stille spørsmål ved fravær, eller uføretrygdede.. gud hjelpe meg.. Da er det offer rollen med en gang, og det er ikke måte på hva vi vanlige som møter opp og bidrar ikke forstår.. 

Ingen kan fullt forstå en sykdom eller lidelse uten å ha hatt noe tilsvarende selv. Folk som er/blir invalide/syke blir ofte latterliggjort og ikke tatt seriøst i arbeidslivet. For dere "vanlige" som du kaller det, vil ikke forstå en døyt før dere blir tilsvarende syk/invalid selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir ofte latterliggjort ? 
 

på mine år i arbeidslivet har jeg aldri overhørt noen som har latterliggjort noen som er ufør/for syk til å bidra i samfunnet.  

Som jeg nevnte i innlegget du siterte… offer rollen…

 

Lenke til kommentar
kåre b skrev (48 minutter siden):

Nå mener jeg ikke at folk skal grave i andres sykdom, det jeg snakker om er en generell holdningsendring blant folk til å ha fravær fra jobb.  
 

Det har blitt mye mer akseptert og normalisert. Før så var vi ett stoltere folk, med mye bedre arbeidsmoral. Mitt forslag for å få ned sykefraværet er å redusere til 80% av lønn når man har fravær. Dette vil spare det offentlige for store summer, samtidig som det gir arbeidstaker incentiver til å være på jobb. 
 

Noe må vi gjøre, dit vi er på vei nå er absolutt ikke bærekraftig.

Jeg er ganske sikker på at hvis norske arbeidsplasser går tilbake til et mer bedagelig tempo med mindre krav, press og stress slik som før, vil den såkalte stoltheten og høye arbeidsmoralen du kaller det for, fort komme tilbake. 

Du vil altså straffe mennesker som sliter med helsen, for å skape enda mer press, stress og krav på de som absolutt tåler det minst. Smart! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Du synes det er innafor med 1,5 år ventetid før man kan operere et kne som har ført til langtidssykemeldelse? 

Jeg synes det er å forvente, et kne er ikke livstruende, som tidligere nevnt en kan ikke ha et overskudd av kirurger bare for at en skal ha ta seg av småting som du føler bør være gjort med engang, det kommer inn mange akutte tilfeller hver eneste dag som blir prioritert lenge før deg, og det er det en grunn til. Du skal være veldig glad for at du ikke er av dem, du er heldig. og den dagen det skjer, om det skjer så ser du hva det norske helsevesenet kan, og hvordan det prioriterer. 

 

fredrik2 skrev (2 timer siden):

Är säker på att det är många som har något problem med hälsan som ikke er livstruende men viktigt for dem och kanske deras arbete som får vänta länge. 

At det er viktig for dem, gjør det ikke til en prioritering, om det er viktig for deg så mener du at de skal prioriteres foran noen med kreft, fordi det er viktig for dem ? Hvor jævla egoistisk er ikke det, sorry mac, men det er ikke sånn det fungerer. 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (13 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at hvis norske arbeidsplasser går tilbake til et mer bedagelig tempo med mindre krav, press og stress slik som før, vil den såkalte stoltheten og høye arbeidsmoralen du kaller det for, fort komme tilbake. 

Du vil altså straffe mennesker som sliter med helsen, for å skape enda mer press, stress og krav på de som absolutt tåler det minst. Smart! 

Var det nå virkelig mindre krav, stress og press før? Jeg er uenig med deg, de fleste i Norge har fine jobber. 
 

Det som kanskje er idag, som vi ikke hadde før er sosiale medier. Det er blitt veldig lett å sammenligne seg med andre, og andre fronter stort sett solskinnshistorier på sosiale media. Det kan sikkert være tøft for mange ungdommer og fører sikkert til en del depresjon og andre problemer.
 

Presset mange føler på tror jeg i mange tilfeller er selvpålagt.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, skaftetryne32 said:

At det er viktig for dem, gjør det ikke til en prioritering, om det er viktig for deg så mener du at de skal prioriteres foran noen med kreft, fordi det er viktig for dem ? Hvor jævla egoistisk er ikke det, sorry mac, men det er ikke sånn det fungerer. 

Trodde dere snakkade om vårdköer. Det jag ville fram till var att det finns en hel del mellanting mellan livstruende=hög prioritet och helt oviktigt=lav prioritet. Ett knä kan vara viktigt både för individen själv och faktiskt möjligheten att jobba, dvs resultera i sykemelding. 

Borde också gå att få till ett mellanting mellan 1.5 år kö och det att legene rullar tummar. 

Tycker ikke heller vi ska vara förnöjda för att folk får raskt hjälp vid livshotande problem oberoende av hur lång tid det tar för annat. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Trodde dere snakkade om vårdköer. Det jag ville fram till var att det finns en hel del mellanting mellan livstruende=hög prioritet och helt oviktigt=lav prioritet. Ett knä kan vara viktigt både för individen själv och faktiskt möjligheten att jobba, dvs resultera i sykemelding. 

Det er alltids private, om man ikke er fornøyd med helsevesenet. 

fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Borde också gå att få till ett mellanting mellan 1.5 år kö och det att legene rullar tummar. 

Det er neppe noen som rullar tummar, og leger er en ting, kirurger noe annet, selv en enkel operasjon kan ta mange timer, det kreves store ressurser, det er bare en selvfølge at et vondt kne tar litt mer tid, og det blir selvfølgelig ikke prioritert foran noe som er faktisk livstruende, det burde være en selvfølge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...