Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Anbefalte innlegg

:utakt skrev (55 minutter siden):

Og dette kommer altså fra ei som ble sykmeldt, og trengte terapi, etter et samlivsbrudd. Det blir for dumt.

Alt hun skriver har kun ett formål, å få klikk, skape engasjement i kommentarfeltene og trekke flere lesere til saken/nettstedet som tilfeldigvis har publisert den. Jeg skulle ønske folk kunne slutte å gi denne dama oppmerksomhet. 

Godt tilsvar av Mimir Kristjansson. 

Så klart, en skilsmisse kan være ekstremt tøft og belastende. En stor sorg og påkjenning. Men ingen sykdom selv om jeg tror de fleste forstår og aksepterer at man blir sykemeldt i slike tilfeller samtidig kan det være forebyggende. 

Men å sitte på sin høye hest å dømme andre som er ufør blir for dumt ja. 

I tillegg påstå at det hadde vært enklere å bli enke! Hun vet tydelig ikke hva hun snakker om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (13 timer siden):

I så fall er det vel et godt spørsmål hvorfor antall uføre fortsetter å øke. Særlig blant unge.

Man kan også spørre arbeidsgivere som f.eks Morten Wiese om han egentlig noen gang har ansatt noen med kroniske problemer, kanskje Wiese har, men mange gjør ikke det, får man ikke jobb pga kroniske problemer så ender man etter hvert opp som ufør. Så hvem pusher på arbeidsgiverne til å ansette personer med kroniske problemer, tilsynelatende ingen, de kan diskriminere som de vil, også kan de bitche og klage i finansavisen om uføre, som om de egentlig er problemet fordi de har kroniske sykdommer.

Sanna Sarromaa er forøvrig på ville veier, som vanlig, hun hater tilsynelatende Norge og alt ved landet vårt. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/EypKo3/smak-paa-den-sanna

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Og dette kommer altså fra ei som ble sykmeldt, og trengte terapi, etter et samlivsbrudd. Det blir for dumt.

Alt hun skriver har kun ett formål, å få klikk, skape engasjement i kommentarfeltene og trekke flere lesere til saken/nettstedet som tilfeldigvis har publisert den. Jeg skulle ønske folk kunne slutte å gi denne dama oppmerksomhet. 

Godt tilsvar av Mimir Kristjansson. 

Her tar du personen i stedet for ballen.

Tematikken som Sanna presenterer burde være interessant for de fleste, forutsatt at man diskuterer epler og ikke sidestiller epler og bananer.

Trygdeordningene må innrettes slik at de med reellle muligheter tilbakeføres til arbeidslivet.
Dermed ville nødvendigheten av arbeidsinnvandring reduseres, utenforskapet minske osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 minutt siden):

Tematikken som Sanna presenterer burde være interessant for de fleste

Om noe av det hun faktisk hadde skrevet stemte med virkeligheten, men det gjør det veldig sjelden med den godeste Sanna.

 

Inspector skrev (2 minutter siden):

Trygdeordningene må innrettes slik at de med reellle muligheter tilbakeføres til arbeidslivet.

Man kan ikke bli ansatt om ingen ansetter, utenom det så er jeg enig, men det er ikke i trygdeordningene problemet ligger, det er i arbeidsgivernes rett til å diskriminere kronisk syke, som de ofte velger å gjøre, som regel helt uten konsekvenser. Det er mye snakk om at Ahmed Muhammed må bytte navn til Ola Brunost Nordmann, men diskrimineringen av kronisk syke er det ingen som snakker stort om.  

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 timer siden):

Kanskje starte med å tilby jobber til uføre mer restarbeidsevne? Men det koster mer enn det smaker. Unge med feks. angstlidelse og dårlig selvtillitt bør følges opp på en bedre måte av NAV. Når vi har en arbeidslinje bør det også være en rettighet å ha jobb - i hvert fall blant ungdom/yngre.

Det er vel nettopp det han gjør. At det plutselig skal være negativt at noen grunnlegger flere bedrifter virker bare helt fjernt.

Sitat-
Thoresen stiller et betimelig spørsmål om hvor mange jeg selv har ansatt med funksjonsnedsettelser eller med store hull i CV-en? Det er en hel rekke, fordi gründere forstår at det finnes kvaliteter gjennom hullene i CV-en. Vi er i tillegg pragmatikere som ser etter flinke folk uavhengig av om du er funksjonsfrisk eller har funksjonsnedsettelser.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Det er vel nettopp det han gjør. At det plutselig skal være negativt at noen grunnlegger flere bedrifter virker bare helt fjernt.

Sitat-
Thoresen stiller et betimelig spørsmål om hvor mange jeg selv har ansatt med funksjonsnedsettelser eller med store hull i CV-en? Det er en hel rekke, fordi gründere forstår at det finnes kvaliteter gjennom hullene i CV-en. Vi er i tillegg pragmatikere som ser etter flinke folk uavhengig av om du er funksjonsfrisk eller har funksjonsnedsettelser.

Wiese sier også at de har begynt å søke til utlandet på grunn av høye skatter.

Sitat

Thoresen stiller et betimelig spørsmål om hvor mange jeg selv har ansatt med funksjonsnedsettelser eller med store hull i CV-en? Det er en hel rekke, fordi gründere forstår at det finnes kvaliteter gjennom hullene i CV-en. Vi er i tillegg pragmatikere som ser etter flinke folk uavhengig av om du er funksjonsfrisk eller har funksjonsnedsettelser. Men nå er skatte- og avgiftsnivået blitt så høyt at vi istedenfor nyansettelser ser etter veier ut av landet. Politikerne som skal finne finansiering til de fremtidige trygdeordningene er i ferd med å ødelegge hele fundamentet for fremtidig verdiskapning i Norge.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/05/24/8134637/hver-femte-nordmann-pa-trygd

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

men diskrimineringen av kronisk syke er det ingen som snakker stort om.  

En inkluderene bedrift tar gjerne inn unge, handikappete som mangler et lem men ellers er friske. Eks. sitter i rullestol. Da blir arbeidsplassen veldig synlig innkluderende og skaper goodwill utad. Enkelte med aspergers syndrom har blitt satt inn i it-avdelingen.

Kronisk syke tenker jeg arbeidsgivere ikke vil ha med å gjøre. Kroppslige plager og sykdom som gir smerter etc. Da jobber man antagelig litt saktere, blir fortere sliten.

Bare hvis NAV betaler for vedkommende. Det skapes samtidig ett A -og B- lag på arbeidsplassen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Enkelte med aspergers syndrom har blitt satt inn i it-avdelingen.

Ja autister er gjerne blitt "typecasta" som gode i it, men det er en sannhet med modifikasjoner, ikke alle autister har en "superkraft" som kan utnyttes, de aller fleste er ikke sånn, det gjør det vanskelig å få jobb når trynefaktor spiller inn og arbeidsgiver ikke liker at arbeidssøker ikke er en nevrotypiker, serviceyrker f.eks er nærmest fullstendig utelukket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Ja autister er gjerne blitt "typecasta" som gode i it, men det er en sannhet med modifikasjoner, ikke alle autister har en "superkraft" som kan utnyttes, de aller fleste er ikke sånn, det gjør det vanskelig å få jobb når trynefaktor spiller inn og arbeidsgiver ikke liker at arbeidssøker ikke er en nevrotypiker, serviceyrker f.eks er nærmest fullstendig utelukket. 

Ja, tenker at i serviceyrker må man være litt tøff.

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (17 timer siden):

66% av inntekten ja. Er det lukrativt?  I tillegg går man glipp av inntektsøkningen man normalt ville hatt hvis man jobbet normalt. 

For ikke å snakke om selvfølelsen, det sosiale, selv utvikling, føle seg som en del av samfunnet etc. 

For en uføretrygd på 744 000, - må man ha hatt en inntekt på over 1 mill. I 2021 var det 6% av Norges befolkning som hadde en lønn på over 1 mill. 

Det er ingenting lukrativt med å være ufør. Da er man ikke helt god i hodet hvis man mener det og utnytter systemet. 

 

Screenshot_20240527_162612_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Inspector skrev (20 timer siden):

Mye sant i dette finske sleivsparket:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LMn4Vq/det-er-typisk-norsk-aa-vaere-syk

«Alle» nordmenn har relativt god råd. Likevel klager vi mer enn før. 
Køene i helsevesenet vokser, kriminaliteten vokser, sykefraværet øker osv osv

Har vi fått det så godt at vi har blitt feite og late ?

Men hvem er det som er på trygd da? Hvilket kjønn? Hvilken kultur- eller landbakgrunn?

Er det etniske norske menn som er overrepresentert? Eller er det andre grupper?

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Sanna Sarromaa er forøvrig på ville veier, som vanlig, hun hater tilsynelatende Norge og alt ved landet vårt. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/EypKo3/smak-paa-den-sanna

Men en som ikke har jobb men fortsatt arbeidsfør er jo ikke det samme som en som kunne ha jobbet men som ikke er frisk nok? Jeg ser ikke helt poenget med å sammenligne totale arbeidsløshetstall med antall trygdede. At vi har lav arbeidsledighet har vel mer å gjøre med at vi har en oljesmurt økonomi?

Finnene må se på hvordan de kan øke antallet arbeidsplasser. Vi må se på hvorfor så mange er på trygd. Blir det ikke slik da?

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Om noe av det hun faktisk hadde skrevet stemte med virkeligheten, men det gjør det veldig sjelden med den godeste Sanna.

Mye av det hun skriver stemmer med virkeligheten.

Trygdesystemene i Norge kan ikke sammenlignes med tilsvarende land. Derfor er det fristende å bruke bruddstykker fra statistikkene for å avspore debatten. 

Essensen er likevel den samme:

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/norges-sykefravaer-passerte-sveriges-og-nederlands-etter-lovendringer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at mange misbruker dette. Det er blitt for fett å være trygdet.

Sjekket selv for morro skyld, ut i fra det jeg kan forstå hadde jeg fått ca 500k(maks) i trygd samt masse penger i fra forsikringsselskapet.

Klart det frister for folk som kjeder seg på jobb.

For min del kunne det heldigvis ikke fristet mindre. Jobb er en stor del av livet mitt og jeg trives svært lite når jeg ikke har mulighet til å jobbe.

Dette har jeg erfart med en lengre sykemelding samt når jeg fikk barn.

Men jeg forstår absolutt at det frister for de som ikke finner plassen sin.

I mitt hode må en stille høyere krav. Ok, en er ufør. Men kan en bidra med noe? Kan en jobbe noen timer i måneden på Nav? De er jo allerede betalt...

Om en er på TikTok og kikker rundt lunsjtider så er det jo flust av trygdede unge mennesker som holder live etc. De kunne absolutt bidratt til noe.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Ja, tenker at i serviceyrker må man være litt tøff.

Det er ikke nødvendigvis problemet, problemet er at autister ikke er nevrotypikere, og nevrotypikere tenker at autister er ikke sosialt helt tilstede, men det er fremdeles nevrotypikerns problem ikke autisten sitt, det er ikke nødvendigvis et problem å gjøre slikt arbeid for en autist, noen kan kanskje få problemer med alt for mye sosial interaksjon, men det finner vi ikke ut av før de i det minste gis muligheten, nå er det nesten blitt sånn at en diagnose som autist gir automatisk uføretrygd. 

 

Markiii skrev (1 time siden):

Finnene må se på hvordan de kan øke antallet arbeidsplasser. Vi må se på hvorfor så mange er på trygd. Blir det ikke slik da?

Har de ikke uføretrygd så havner nødvendigvis en viss prosentandel på arbeidsløshetstrygd, da er spørsmålet hvorfor er de på arbeidsløshetstrygd. 

 

Inspector skrev (1 time siden):

Mye av det hun skriver stemmer med virkeligheten.

Jeg tviler, en stor populistisk sytekopp er mitt inntrykk, men det hun skriver stemte hvert fall ikke denne gangen. 

Bare Island, Sverige og Nederland er over oss på denne statistikken, mens de fabelaktige finnene altså later seg med en yrkesdeltagelse på 78,3 prosent.

Så om man skal late som man er sanna, det er typisk finsk å ikke være i jobb. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ingen tvil om at mange misbruker dette. Det er blitt for fett å være trygdet.

Hvor mange misbruker det? Statistikk? 

Hvordan er det å være ufør fett? På hvilken måter? 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Sjekket selv for morro skyld, ut i fra det jeg kan forstå hadde jeg fått ca 500k(maks) i trygd samt masse penger i fra forsikringsselskapet.

Ikke alle får uføreforsikring. I tillegg er det ikke bare å få uføretrygd. Man må igjennom behandling, utprøving, samtaler etc. Og man må ha nedsatt arbeidsevne. 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Klart det frister for folk som kjeder seg på jobb.

Da bytter man jobb. Frister det mer med lav inntekt, år med aap og det som hører til samt gå glipp av mye arbeidslivet kan tilby, i stede for å skifte jobb, er man ikke riktig frisk uansett. 

Salvesen. skrev (1 time siden):

I mitt hode må en stille høyere krav. Ok, en er ufør. Men kan en bidra med noe? Kan en jobbe noen timer i måneden på Nav? De er jo allerede betalt...

Om en er på TikTok og kikker rundt lunsjtider så er det jo flust av trygdede unge mennesker som holder live etc. De kunne absolutt bidratt til noe.

Da må det være arbeidsplasser som kan ansetter folk man ikke vet når kommer og hvor lenge til neste gang. 

For mennesker som er syke har de kanskje noen timer hvor de fungerer ok, eller noen dager her og der. Noen har generelt begrenset med kapasitet, men klarer å gjøre en del i løpet av dagen, blir det for mye bukker de under. Uansett, det er da du ser de. På butikken, på treningssenteret, på some etc. Det betyr ikke at de gjør veldig mye mer, eller har kapasitet til veldig mye mer. Og selv om man er ufør, skal man ha lov til å ha noe livskvalitet hvor ikke all kapasitet går til arbeid. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (11 minutter siden):

 

 

Sitat

Hvor mange misbruker det? Statistikk? 

Hvordan er det å være ufør fett? På hvilken måter? 

Jeg har ingen statistikk, men det er naivt å tro noe annet. Mener jeg. 

Fett, som nevnt 500k + penger fra forsikring kan friste mange. Mener jeg. 

Sitat

Ikke alle får uføreforsikring. I tillegg er det ikke bare å få uføretrygd. Man må igjennom behandling, utprøving, samtaler etc. Og man må ha nedsatt arbeidsevne. 

Har ikke uføre forsikring jeg heller. Har ikke sagt det "bare er å få" heller jeg, men det er åpenbart lett. Bare sjekk inn på tiktok rundt lunsjtider.

Sitat

Da bytter man jobb. Frister det mer med lav inntekt, år med aap og det som hører til samt gå glipp av mye arbeidslivet kan tilby, i stede for å skifte jobb, er man ikke riktig frisk uansett. 

Som nevnt over, trenger ikke være dårlig betalt som uføre. Og ja, de fleste enten blir i den misserable jobben eller bytter, men jeg forstår at noen søker en annen redning. 

Sitat

Da må det være arbeidsplasser som kan ansetter folk man ikke vet når kommer og hvor lenge til neste gang. 

Ja, hvorfor ikke? Det er 100 tusenvis å ta av, sett opp 10 til samme vakt og det bør gå greit. 

Sitat

For mennesker som er syke har de kanskje noen timer hvor de fungerer ok, eller noen dager her og der. Noen har generelt begrenset med kapasitet, men klarer å gjøre en del i løpet av dagen, blir det for mye bukker de under. Uansett, det er da du ser de. På butikken, på treningssenteret, på some etc. Det betyr ikke at de gjør veldig mye mer, eller har kapasitet til veldig mye mer. Og selv om man er ufør, skal man ha lov til å ha noe livskvalitet hvor ikke all kapasitet går til arbeid. 

Stråmann.

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (7 minutter siden):

Hvor mange misbruker det? Statistikk? 

Hvordan er det å være ufør fett? På hvilken måter? 

Jobbe svart så mye vedkommende gidder/orker er en ganske vanlig måte.
Han jeg hørte om nå sist jobber som snekker, flislegger(og litt elektriker arbeid) for kr 500 pr time.
Han har allerede jobbet for 35.000,- så lang med oppussing av 3 soverom. Nå skulle han fortsette utendørs med terrasse, og det blir nok raskt minst 10.000 til 15.000 der også. Og det er ikke mangel på arbeid slik jeg forsto det.

Og han er ikke alene om slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...