Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (1 time siden):

Det jeg bekymrer meg for, er dette intense presset mot mennesker som er syke av en eller annen grunn. Jeg jobber som sagt innen helse, og det er et ordentlig hardkjør.  Det er også grunnen til at folk i så stor grad er sykemeldte. 

Jeg deler denne bekymringen med deg, men her så må man få økt bemanningen for at presset ikke skal bli så stort på den enkelte.

Mennesker som er uføre,  slik jeg var før, ønsker man inn i jobb igjen,  da må vi kunne tilby et arbeidsliv som ikke gjør folk syke, ikke et arbeidsliv der man snakker ned syke som et problem, og der man skal kutte. 

Akkurat her så syns jeg politikere snakker med 2 tunger. De sier at de vil ha flere uføre inn i jobb, men det nytter ikke når det ikke blir skikkelig samarbeid med arbeidsgiverne. Hvis man skal drive en effektiv bedrift så nytter det ikke med folk som kanskje kan møte opp. Man burde få bedre ordninger hvor uføre kunne gått "oppå", eller jobbe i tilrettelagte bedrifter. Innen ditt eget yrke, helse, så er det kanskje ikke så lurt for pasienter og brukere sin del at man setter inn uføre folk som er uføre pga psyken. (Avhengig av årsak til det psykiske såklart).Det kan være vanskelig å hjelpe andre når man sliter nok med seg selv.

Jeg tror man har kommet frem til at det koster mye mer og er en mye større jobb å tilrettelegge for uføre enn det er å bare gi dem en månedlig pengesum. Jeg syns det er trist at det er sånn,  kanskje det blir en endring på det nå når man har mer fokus på å få uføre inn i arbeid. Men jeg tviler, det blir nok bare nok en gang hvor man bruker fine ord, men ikke følger opp med ressursene og pengesekken som trengs for at det skal bli vellykket. 

Det er dw med deltidsstillinger der en dagskonferanse utgjør en forholdsvis større del av inntekten som blir hardest rammet.

Dagskonferanse? Mente du karensdag? Med en lav lønn så vil man miste forholdsvis mindre ved at man går ned til et sted mellom 70 og 80 % som er mitt forslag. Jeg er imot karensdag.

Så lenge dette går på prosent av inntekt så vil det påvirke forholdsmessig fra det utgangspunktet man har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (4 minutter siden):

Jeg deler denne bekymringen med deg, men her så må man få økt bemanningen for at presset ikke skal bli så stort på den enkelte.

Akkurat her så syns jeg politikere snakker med 2 tunger. De sier at de vil ha flere uføre inn i jobb, men det nytter ikke når det ikke blir skikkelig samarbeid med arbeidsgiverne. Hvis man skal drive en effektiv bedrift så nytter det ikke med folk som kanskje kan møte opp. Man burde få bedre ordninger hvor uføre kunne gått "oppå", eller jobbe i tilrettelagte bedrifter. Innen ditt eget yrke, helse, så er det kanskje ikke så lurt for pasienter og brukere sin del at man setter inn uføre folk som er uføre pga psyken. (Avhengig av årsak til det psykiske såklart).Det kan være vanskelig å hjelpe andre når man sliter nok med seg selv.

Jeg tror man har kommet frem til at det koster mye mer og er en mye større jobb å tilrettelegge for uføre enn det er å bare gi dem en månedlig pengesum. Jeg syns det er trist at det er sånn,  kanskje det blir en endring på det nå når man har mer fokus på å få uføre inn i arbeid. Men jeg tviler, det blir nok bare nok en gang hvor man bruker fine ord, men ikke følger opp med ressursene og pengesekken som trengs for at det skal bli vellykket. 

Dagskonferanse? Mente du karensdag? Med en lav lønn så vil man miste forholdsvis mindre ved at man går ned til et sted mellom 70 og 80 % som er mitt forslag. Jeg er imot karensdag.

Så lenge dette går på prosent av inntekt så vil det påvirke forholdsmessig fra det utgangspunktet man har.

Jeg mente dagslønn...

Jeg var selv ufør av psykiske problemer, men har jo kommet meg mye da, så jeg klarer jobben, og det å stå i krevende menneskemøter, men med dagens bemanning, og hvor sliten man blir over tid, er det umulig å jobbe 100% og likevel ha overskudd til å klare det over lengre tid. De hullene jeg har i turnus gir meg den pausen jeg trenger. Så jeg tror mange ja med psykiske utfordringer, som har restproblemer fint kan klare en slik jobb, men vi er jo de som merker det først på kroppen med dårlig bemanning da... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Siden vi importerer syke mennesker så vil jo sykefraværet gå opp.
Siden vi har dårlig helsevesen med lange køer i alle ender så vil sykefraværet gå opp.

Så lenge vi har så dårlig kollektivtransport og er plaget med køer som gjør at reisetiden øker med et par timer så vil sykefraværet gå opp.
Listen er utømmelig.

Det er derfor mye som kan gjøres før man kutter i sykelønnen.

Ja det er mye som kan gjøres før man kutter i sykelønnen. Spesielt det som er uthevet bidrar sterkt til at sykefraværet går opp. Jeg følger deg ikke helt på det du skriver om kollektivtransport, men kanskje fordi jeg kommer fra et mindre sted, hvor jeg fint kan kjøre til jobb med egen bil uten å stå i kø, evt hoppe på toget, uten at det er kø. I større byer er det sannsynligvis en annerledes historie...

Men selv om det er mye man kan gjøre før man kutter i sykelønnen så går det an å ha flere tanker i hodet samtidig.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Jeg mente dagslønn...

Jeg var selv ufør av psykiske problemer, men har jo kommet meg mye da, så jeg klarer jobben, og det å stå i krevende menneskemøter, men med dagens bemanning, og hvor sliten man blir over tid, er det umulig å jobbe 100% og likevel ha overskudd til å klare det over lengre tid. De hullene jeg har i turnus gir meg den pausen jeg trenger. Så jeg tror mange ja med psykiske utfordringer, som har restproblemer fint kan klare en slik jobb, men vi er jo de som merker det først på kroppen med dårlig bemanning da... 

Så bra at du klarer det. 🙂Men du har ikke tenkt på mulighet for omskolering eller jobbytte da, siden bemanningen er så dårlig,noe som kan bidra til økt slitasje?

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Så bra at du klarer det. 🙂Men du har ikke tenkt på mulighet for omskolering eller jobbytte da, siden bemanningen er så dårlig,noe som kan bidra til økt slitasje?

Nå er det relativt nylig bemanningen er kuttet, jeg tenker å  "vente det ut", dvs se om situasjonen blir så kritisk at sykepleiere i større grad tas ut av den daglige pleien, i tillegg til at det å ha elev i stor grad hjelper. Men klart, vi kjenner det. Men jeg elsker jobben min. 

La.meg ta et eksempel: vi har en pasient som i stor grad kaster ut pleiere som vil hjelpe med stell på kvelden. Den ene kvelden jeg hjalp hen så tok jeg hen i hånden og sa "tusen takk for at jeg fikk hjelpe deg", sa sa hen "vil du være min hver dag?" 

Kan man  få en bedre jobb? Men jeg vurderer å gå ned i stilling kanskje hvis dette fortsetter. Men jeg vil ikke bytte jobb, jeg er kjent som en dyktig og pålitelig sykepleiere,  og det er en viktig del av identiteten min 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Kan man  få en bedre jobb? Men jeg vurderer å gå ned i stilling kanskje hvis dette fortsetter. Men jeg vil ikke bytte jobb, jeg er kjent som en dyktig og pålitelig sykepleiere,  og det er en viktig del av identiteten min 

Bedre jobb, det avhenger vel av hva man interesserer seg for. Jeg kunne aldri tenkt meg å vært sykepleier f.eks.  Flott at du har en jobb du trives i allefall. Det er det ikke alle som har ❤️ 

Håper du har uføretrygden i bunn, altså at du ikke bare går ned i stilling uten et økonomisk sikkerhetsnett. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Bedre jobb, det avhenger vel av hva man interesserer seg for. Jeg kunne aldri tenkt meg å vært sykepleier f.eks.  Flott at du har en jobb du trives i allefall. Det er det ikke alle som har ❤️ 

Håper du har uføretrygden i bunn, altså at du ikke bare går ned i stilling uten et økonomisk sikkerhetsnett. 

Jeg har uføretrygdrettigheter i 4 år til, men har for høy inntekt til å få noe utbetalt, og det er jo en god ting 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...