Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (Akkurat nå):

Og skattenivået i Norge er helt greit. Folk shopper som før. Det er ikke skattenivået som hovedsakelig påvirker folks levevilkår. 

Ok. Å få utbetalt like mye penger av å være hjemme som å gå på jobb synes ikke jeg er greit.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (Akkurat nå):

Inntil du selv blir kronisk syk, selvfølgelig. 

Det blir bare en antagelse fra deg, ettersom du ikke vet noe om min helse. Kanskje jeg allerede er sykemeldt, eller kanskje ikke.

Den norske ordningen er for god, og man kunne fint ha redusert til et sted mellom 70 % og 80 % av lønn.  Uføre får tross alt  66 % av tidligere lønn, mens arbeidsledige får enda lavere,  62,4 % (hvis jeg ikke husker helt feil).

Vi kunne sett om vi hadde fått ned sykefraværet på den måten. Blir det ikke redusert så er det fullt mulig å gjøre endringer andre veien igjen,  hvis ønskelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (18 timer siden):

Den påvirker oss alle via skatteseddelen.

Nå som nordmenn har dårlig råd og vi er i en såkalt dyrtid så smaker det ikke så godt med redusksjon i ytelser som gjør folk fattigere. Staten renner over av penger, og man er ganske blåøyd om man tror at skattenivået vil reduseres om sykelønnsordningen endres.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tenker at det er best å kjempe for å beholde denne rettigheten/sykelønnsordningen som i motsatt fall vil gå mest utover de som har minst i fra før.

Man kan ikke stole på at prøveår med lavere sykelønn  - og deretter tilbake til sånn det var - vil foregå uten slanking og tap av rettigheter. Gjerne forkledd som noe annet.

Regjeringen kan foreslå folkeavstemming for å lodde stemningen? Det blir nok ikke i Støres regjeringstid, for AP trenger hver stemme de kan få.

• Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, leticia said:

Den norske ordningen er for god

Hvorfor er den for god? 

1 hour ago, Trulss said:

Nå som nordmenn har dårlig råd og vi er i en såkalt dyrtid så smaker det ikke så godt med redusksjon i ytelser som gjør folk fattigere. Staten renner over av penger, og man er ganske blåøyd om man tror at skattenivået vil reduseres om sykelønnsordningen endres.

Nettopp! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (1 time siden):

Hvorfor er den for god? 

Den fører til at folk kjenner litt ekstra etter på vondt her og der, når vi vet at vi uansett bare kan bli hjemme og få like godt betalt. Den fører til en dårligere arbeidsmoral og tilhørende mange tapte årsverk. Det er negativt for den enkelte og for samfunnet som helhet. 

Trulss skrev (2 timer siden):

Hvilken "tid" vi er i nå er vel ikke så relevant. Gode og dårlige perioder kommer, og man må planlegge for begge.  Ei heller så svømmer staten over av penger. Statsbudsjettet (fastland) går i kraftig minus hvert år, og vi er avhengig av oljepenger for å få det til å gå rundt. Oljen er planlagt å fases ut, så det er vel der bekymring fra politikerne ligger,  hva som skal skje i fremtiden. 

Så tror heller ikke jeg at skattene reduseres hvis sykelønnsordningen endres, og det er også på andre områder man kan spare inn. Men en slik sykelønnsordning er rett og slett ikke bærekraftig i lengden når fraværet bare øker og øker.

Når det gjelder fattige (som alltid løftes frem i diskusjoner), de fattigste av oss er vel ofte ikke i jobb engang, så de trenger iallefall ikke en sykelønnsordning hvor de får utbetalt 100 % lønn. Vi må heller hjelpe de fattigste til å klare seg selv, med å hjelpe dem inn på arbeidsmarkedet. (Så sant det ikke er evt sykdom som hindrer dem da, men mange syke kan få mulighet til å gjøre litt, det er bedre for selvfølelsen enn å ikke gjøre noe).

En annen ting er  "følt fattige"som har vært med på å bidra til sin situasjon selv, med bl.a. overforbruk og av å ikke ta kontroll over egen økonomi. Kanskje Det det er en "det ordner seg holdning blant dem, og det ordner seg jo som regel fordi staten stiller opp for oss...

Det burde ikke være så veldig vanskelig å inngå avtale om fastrente på boliglånet da vi hadde en styringsrente nede på 0... Man må ikke ha like stort og dyrt hus som naboen, man må ikke ha 2 teslaer, hytte, båt, kjøpe sydenferien på kreditt... Dette er bare eksempler på hvilke valg man selv kan gjøre. Ta ansvar selv, i stedet for å klage på politikerne. Vi nordmenn er for bortskjemte,  og flere burde lære seg til å stå på egne ben. Med andre ord, tilpasse eget forbruk til hva man får inn på kontoen.

Endret av leticia
irriterende skrivefeil 😂
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Den fører til at folk kjenner litt ekstra etter på vondt her og der, når vi vet at vi uansett bare kan bli hjemme og få like godt betalt. Den fører til en dårligere arbeidsmoral og tilhørende mange tapte årsverk. Det er negativt for den enkelte og for samfunnet som helhet. 

Hvilken "tid" vi er i nå er vel ikke så relevant. Gode og dårlige perioder kommer, og man må planlegge for begge.  Ei heller så svømmer staten over av penger. Statsbudsjettet (fastland) går i kraftig minus hvert år, og vi er avhengig av oljepenger for å få det til å gå rundt. Oljen er planlagt å fases ut, så det er vel der bekymring fra politikerne ligger,  hva som skal skje i fremtiden. 

Så tror heller ikke jeg at skattene reduseres hvis sykelønnsordningen endres, og det er også på andre områder man kan spare inn. Men en slik sykelønnsordning er rett og slett ikke bærekraftig i lengden når fraværet bare øker og øker.

Når det gjelder fattige (som alltid løftes frem i diskusjoner), de fattigste av oss er vel ofte ikke i jobb engang, så de trenger iallefall ikke en sykelønnsordning hvor de får utbetalt 100 % lønn. Vi må heller hjelpe de fattigste til å klare seg selv, med å hjelpe dem inn på arbeidsmarkedet. (Så sant det ikke er evt sykdom som hindrer dem da, men mange syke kan få mulighet til å gjøre litt, det er bedre for selvfølelsen enn å ikke gjøre noe).

En annen ting er  "følt fattige"som har vært med på å bidra til sin situasjon selv, med bl.a. overforbruk og av å ikke ta kontroll over egen økonomi. Kanskje Det det er en "det ordner seg holdning blant dem, og det ordner seg jo som regel fordi staten stiller opp for oss...

Det burde ikke være så veldig vanskelig å inngå avtale om fastrente på boliglånet da vi hadde en styringsrente nede på 0... Man må ikke ha like stort og dyrt hus som naboen, man må ikke ha 2 teslaer, hytte, båt, kjøpe sydenferien på kreditt... Dette er bare eksempler på hvilke valg man selv kan gjøre. Ta ansvar selv, i stedet for å klage på politikerne. Vi nordmenn er for bortskjemte,  og flere burde lære seg til å stå på egne ben. Med andre ord, tilpasse eget forbruk til hva man får inn på kontoen.

Det jeg bekymrer meg for, er dette intense presset mot mennesker som er syke av en eller annen grunn. Jeg jobber som sagt innen helse, og det er et ordentlig hardkjør.  Det er også grunnen til at folk i så stor grad er sykemeldte. 

Mennesker som er uføre,  slik jeg var før, ønsker man inn i jobb igjen,  da må vi kunne tilby et arbeidsliv som ikke gjør folk syke, ikke et arbeidsliv der man snakker ned syke som et problem, og der man skal kutte. 

Skal man ha færre uføre og flere i jobb må vi ha et arbeidsliv som kan fikse det. Jeg jobber f eks ikke 100%, av helsemessige årsaker,og vil da bli hardere rammet av et kutt enn noen i 100% som har mer å gå på. Det er de med deltidsstillinger der en dagslønn utgjør en forholdsvis større del av inntekten som blir hardest rammet.

Men faktum er, skal vi ha syke ut i jobb må det være toleranse for et visst sykefravær 

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Siden vi importerer syke mennesker så vil jo sykefraværet gå opp.
Siden vi har dårlig helsevesen med lange køer i alle ender så vil sykefraværet gå opp.
Så lenge vi har så dårlig kollektivtransport og er plaget med køer som gjør at reisetiden øker med et par timer så vil sykefraværet gå opp.
Listen er utømmelig.

Det er derfor mye som kan gjøres før man kutter i sykelønnen.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, leticia said:

Hvordan vet du det, snakker du om deg selv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (5 minutter siden):

Nå skal ikke jeg uttale meg om det,men jeg vet at jeg gikk på jobb med en veldig lett forkjølelse, og flere pasienter ble smittet av Covid (visste det ikke). Det var en forferdelig opplevelse. Hadde kostet absolutt alle mye mindre hvis jeg hadde blitt hjemme. 

Men vi har faktisk fått beskjed om å jobbe med covid. Men pasientene skal isoleres, tro det eller ei

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tussi said:

Nå skal ikke jeg uttale meg om det,men jeg vet at jeg gikk på jobb med en veldig lett forkjølelse, og flere pasienter ble smittet av Covid (visste det ikke). Det var en forferdelig opplevelse. Hadde kostet absolutt alle mye mindre hvis jeg hadde blitt hjemme. 

Men vi har faktisk fått beskjed om å jobbe med covid. Men pasientene skal isoleres, tro det eller ei

Vi har blitt solgt en historie om at det er så mange nordmenn som skulker og har dårlig arbeidsmoral, men ingen stiller spørsmålstegn ved om dette er sant eller ikke. Ja, det er utvilsomt noen som utnytter godene vi har, men det må være et flertall til for at jeg mener det er riktig å skrote ordningene vi har. Så lenge det bare er et mindretall gjør det ingen ting. 

Det man heller burde fokusere på, er hva som skjer på Stortinget blant politikerne som kommer med disse påstandene.  Vi vet jo at Erna og den slimete ektemannen hennes er korrupt som faan. 

Og det er grunnen til økt sykefravær. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (22 timer siden):

Inntil du selv blir kronisk syk, selvfølgelig. 

Krig og fred skrev (27 minutter siden):

Okay, du var ikke interessert i å diskutere saken, men å skåre billige poeng med å gå til persondebatt. Det er ikke jeg interessert i å følge opp på.

Samme med innlegget under her, tar personer i stedet for meningene deres. Uten grunnlag såklart. Har du bevis for korrupsjon? Isåfall så bør du sende bevisene til skatteetaten / politi.

Krig og fred skrev (16 minutter siden):

Vi vet jo at Erna og den slimete ektemannen hennes er korrupt som faan. 

Endret av leticia
skriveslurv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, leticia said:

Okay, du var ikke interessert i å diskutere saken, men å skåre billige poeng med å gå til persondebatt. Detner ikke jeg interessert i å følge opp på.

Du snakker om mange tapte årsverk og dårlig arbeidsmoral, men det gjelder selvfølgelig ikke deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når man er skikkelig syk, klarer man som regel ikke å dra på jobb.

Hvis man bare er litt syk, må man vurdere hva som lønner seg, både med tanke på risikoen for å bli verre ved å dra på jobb og smitterisikoen for andre.

At noen utnytter systemet ødelgger så mye for alle andre. Trist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...