Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, leticia said:

(noe jeg tenker at LO har, og særlig den makten de har over arbeiderpartiet),

Intrykket jeg har fått er et det er motsatt. Det akademiske kamraderiet har ledet til at LO nå er fylt opp med folk uten bakkekontakt. 
Og det er litt paradokset: AP har fungert ved at LO har pustet dem nedover nakken. Og går AP under som styringspartie, er det fordi LO tillater AP å drive ufolkelig eller svak politikk. 

Problemet i denne saken er at man har gått veldig langt unna byggesteinen i frontfagsmodelleren: Hva kan fagforeningen gjøre for arbeiderne, som samtidlig styrker AS Norge på lang sikt?
Så vis IA modellen ikke er bærekraftig så gir det lite mening at LO forhandler uten å sikte seg inn på en solid erstatter som... er bærekraftig for AS Norge og frontfaget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Eller om mottaker ikke vil jobbe? Eller vil ikke tilpasse seg? Eller om sydentur er viktigere enn arbeidsplass? eller? eller? eller? Lett å beskylde ledelsen, har man objektiv synspunk da? Alle saker har gjerne minst 2-3 sider. Ja, vet det. Har vært som arbeidsgiver ørten år. Men, også som arbeidstaker ørten år. Både i virkelig store bedrifter samt noen små. Ikke noe særlig å treffe folk ute på fest, som er sykemeld, jeg har 4 egenmeldinger i året, de må jeg bruke opp. osv. Så manglet vi folk på golvet som mått ta tak i ekstra. Og eller bruke vikarer, eller betale for overtid osv.

Men hvis en møter folk med egenmelding på fest, så kan man ta fra dem retten til egenmelding, det er ikke verre enn det. Hvorfor straffe absolutt alle som ikke jukser?

Hvis hver 1 dag blir karensdag er det mye lettere å bli hjemme 3 dager i strekk så en ikke risikerer en ny karensdag etter 1 dag på jobb, f eks ifm kraftig forkjølelse

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Eller om mottaker ikke vil jobbe? Eller vil ikke tilpasse seg? Eller om sydentur er viktigere enn arbeidsplass? eller? eller? eller? Lett å beskylde ledelsen, har man objektiv synspunk da? Alle saker har gjerne minst 2-3 sider. Ja, vet det. Har vært som arbeidsgiver ørten år. Men, også som arbeidstaker ørten år. Både i virkelig store bedrifter samt noen små. Ikke noe særlig å treffe folk ute på fest, som er sykemeld, jeg har 4 egenmeldinger i året, de må jeg bruke opp. osv. Så manglet vi folk på golvet som mått ta tak i ekstra. Og eller bruke vikarer, eller betale for overtid osv.

Du siterte meg i stad på et innlegg hvor jeg snakket om hvilke partier som er de verste med tanke på holdninger til uføretrygdede. Men det var sykelønnsordningen du egentlig ville snakke om? Bare sånn jeg vet hva du egentlig vil ha svar på her...

Jeg har ikke beskyldt ledelsen for noe. Jeg sier at en god eller dårlig ledelse betyr mye for den psykiske helsen. Da tenker jeg på hvordan de håndterer konflikter på arbeidsstedet. Jeg nevnte også arbeidsmiljø, og da tenkte jeg på hvordan man behandler andre ansatte. Noe av det du nevner her, hvor folk lurer seg unna mens andre må ta i ekstra er jo et godt poeng i så måte med tanke på arbeidsmiljøet. 

Ja, jeg vet også at noen har den holdningen om at sykedager er noe de "må bruke opp". Men det er likevel det legemeldte sykefraværet som er størst og mest bekymringsverdig. Det er det legemeldte sykefraværet som fører til det videre løpet med AAP og evt etterhvert uføretrygd. Det er dette som det haster mest med å få redusert. Vi må likevel ta tak i folk som har "mandagsfravær" pga en fest i helga, "fredagsfravær" fordi de vil dra på hytta, eller folk som bare tenker at sykedagene er det samme som fridager og noe de bare må bruke opp... 

Jeg er ikke for karensdager, men at man reduserer utbetalingen til den sykemeldte, ned til et sted mellom 70 og 80 %. Altså at man reduserer nok til at det skal være større belønning å gå på jobb enn å bli hjemme.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (44 minutter siden):

Hvorfor straffe absolutt alle som ikke jukser?

Dine ord, har du løsning på problemet? Er det arbeidsmoral som har blitt svak? Eller for mye tid foran skjermen ut over natta? Eller noe annet? Eller har vi malt oss inn i hjørnet hele gjengen? Noe bør jo gjøres, Norge er jo i særklasse med fravær. Hvorfor ikke de andre nasjoner?

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Dine ord, har du løsning på problemet? Er det arbeidsmoral som har blitt svak? Eller for mye tid foran skjermen ut over natta? Eller noe annet? Eller har vi malt oss inn i hjørnet hele gjengen? Noe bør jo gjøres, Norge er jo i særklasse med fravær. Hvorfor ikke de andre nasjoner?

Jeg har allerede foreslått en løsning i mitt forrige innlegg... å frata de man vet jukser rett til egenmelding. Kan også frata leger som åpenbart sykemelde i tide og utide retten til å sykemelde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Kan også frata leger som åpenbart sykemelde i tide og utide retten til å sykemelde. 

Lettere å få sykemelding(les lengre) i Norge. Har jobbet i Finland og Sverige og der var det en del strengere føringer, ja..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Lettere å få sykemelding(les lengre) i Norge. Har jobbet i Finland og Sverige og der var det en del strengere føringer, ja..

De siste to sykemeldingene mine var det jeg som sa jeg ikke trengte lengre, og man skal være obs når en sykemelding varer lenge. 

Men et problem er jo f eks hvis noen som jobber med tunge løft venter på ny hofte eller har prolaps, sykemelding kan vare lenge bare i ventetid. Mulig at arbeidsgivere generelt burde tilby ansatte helseforsikring i privat tjeneste så man gikk "foran" i køen. Til en viss grad ihvertfall

Lenke til kommentar
Tussi skrev (20 minutter siden):

De siste to sykemeldingene mine var det jeg som sa jeg ikke trengte lengre, og man skal være obs når en sykemelding varer lenge. 

Men et problem er jo f eks hvis noen som jobber med tunge løft venter på ny hofte eller har prolaps, sykemelding kan vare lenge bare i ventetid. Mulig at arbeidsgivere generelt burde tilby ansatte helseforsikring i privat tjeneste så man gikk "foran" i køen. Til en viss grad ihvertfall

Ved utgangen av 2023 hadde knapt 820 000 personer (nesten 15 prosent av befolkningen) tilgang til private helseforsikringer. Vel å bra, avlaster de offentlige og de aller fleste har gjennom jobben i store selskaper. 

Jeg måtte vente over 3 år for hofteprotese, nesten invalid til slutt. Med kroniske smerter og begrenset mulighet til å løpe etter kvinnfolk. 3-4 utretninger siden røntgenbildene hadde blitt for gamle. Ble operert ifjor vinter og er ca. 99% up to date now. Sønnen min skadet kne og ble operert privat innen 6 mnd. gjennom bedriftsavtaler.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Ved utgangen av 2023 hadde knapt 820 000 personer (nesten 15 prosent av befolkningen) tilgang til private helseforsikringer. Vel å bra, avlaster de offentlige og de aller fleste har gjennom jobben i store selskaper. 

Jeg måtte vente over 3 år for hofteprotese, nesten invalid til slutt. Med kroniske smerter og begrenset mulighet til å løpe etter kvinnfolk. 3-4 utretninger siden røntgen bildene hadde blitt for gamle. Ble operert ifjor vinter og er ca. 99% up to date now. Sønnen min skadet kne og ble operert privat innen 6 mnd. gjennom bedriftsavtaler.

Ja, ikke sant, man kan redusere mye av sykefraværet allerede her...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alfred_A skrev (1 minutt siden):

En enkel løsning for arbeidsgivere kan jo være å spandere f.eks. influensavaksine på ansatte? En triviell investering veid opp mot et potensielt fravær.

Vi får denne gratis, helsesektoren

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Det er nok ikke bare helsesektoren som får den gratis, men offentlig ansatte generelt.

Burde vært en billig investering for alle arbeidsgivere egentlig... fordelen for oss er at vi vaksinerer hverandre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...