Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (21 minutter siden):

Mangler egentlig ord for hvor ufyselige disse "folkevalgte" er. Sitter å lager regler som er mye bedre for seg selv enn alle andre. De som er for denne forskjellsbehandlingen er ikke egnet til å representere folket spør du meg.

Kvalmest av alt er når de selv retter moraliserende pekefingre mot syke og uføre velgere og skattebetalere.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 29.11.2024 at 7:51 PM, Morromann said:

Skummelt. Men litt forståelig. 

Some patients’ health-related life quality scores worse than those of people with stage 4 lung cancer

https://www.theguardian.com/society/2023/jun/08/long-covid-impact-quality-of-life-cancer-study

• Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Morromann said:

Her var det en smule stråmenn; muligens bevisst; muligeubevisst. (...) En annen stråmann er at jeg har inntatt noe "politisk" synspunkt. (...)

Meg bekjent er det ytterst sjeldent at slike relevante fagautoriteter deltar i diskusjonsoforumer. Javisst; jeg synser; og det gjør ikke du? Er du lege?

Og at jeg tror jeg vet mer enn leger er også en stråmann. (...)

Og apropos; politikk som du nevner; ja mange av tiltakene regjeringen innførte i unntaksårene 2020-2022 var nettopp POLITISKE. (...) Stenging av båthavner og ombygging av kyststier er eksempel på slike meningsløse og anti-medisinske tulletiltak.

Eventuelle stråmenn er ubevisst, men jeg har nok en tendens til å ekstrapolere når jeg er i en tråd som legger som grunnlag at nordmenn ikke er syke på ordentlig og trekker inn long covid som en del av det. Det er ikke hokus-pokus å tolke hva som antydes da. 

I denne tråden og i alle andre tråder jeg er aktiv i så velger man å ikke i det hele tatt gi noen tiltro til helsevesen/stat/departementer/NAV, og det er dessverre sånn at de som fronter dette har blitt fortalt av "sine" politikere at det er sånn. Og kaosagenter, som det er nok av her. 

Jeg er ikke lege, men min konklusjon er at de som er skråsikre i denne tråden ikke har medisinsk grunnlag for det. Det har heller ikke jeg, så jeg velger å være avventende framfor skråsikker. 

Når det gjelder politiske vedtak, så er det kun politikerne som har mandat til å ta disse vedtakene. Noen vil være for å berolige opinionen og andre vil være for å redusere risiko. Det satt to forskjellige regjeringer gjennom dem, og jeg kritiserer ikke noen av dem for dette. Det er summen av tiltakene som betyr noe. Selv om noen av tiltakene kanskje hadde liten smittebeskyttende effekt, betyr det ikke at det nødendigvis var feil å ta dem framfor å unnlate å ta tiltak.

Spesielt hvis det stemmer at covid fortsetter å ha skadelig effekt også femte og tiende gangen man får det. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (41 minutter siden):

I denne tråden og i alle andre tråder jeg er aktiv i så velger man å ikke i det hele tatt gi noen tiltro til helsevesen/stat/departementer/NAV, og det er dessverre sånn at de som fronter dette har blitt fortalt av "sine" politikere at det er sånn. Og kaosagenter, som det er nok av her. 

Det handler mye om mangel på kunnskap. Noen er lettere enn andre å lure / lede.

Jeg vet om folk som har vært friske til et punkt og plutselig så skjer det noe slik at de må til legen, og så kan de ikke forstå at de må betale en egenandel for legetimen, fordi de "betaler jo skatt for å sponse velferdsstaten". De har altså trodd at å gå til lege er helt gratis...

Samme gjelder ofte om de som blir uføretrygdede. At det virker som mange tror at dette er noe fastlegen ordner for dem etter en legetime... Mens det i realiteten tar i snitt 7,5 år å bli uføretrygdet etter mye behandlinger og arbeidsutprøvinger...

Når det gjelder longcovid så har den mye til felles med fatigue som kommer av kroniske sykdommer, infeksjoner o.l. Og når det gjelder ME så er det en nevrologisk sykdom som har mange andre symptomer enn selve utmattelsen... det er vel bare å lese seg opp for de som ikke tror på slikt...

Det sagt så hvis man er i en tilstand med kronisk sykdom og utmattelse så kan man få en forverring av sykdommen hvis man har en negativ innstilling til livet.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En kreftoverlever som vil jobbe igjen etter å ha kommet seg igjennom sykdommen.

Da kampen for å overleve var over, begynte kampen for økonomisk overlevelse

Sitat

Overlever jeg økonomisk? Og får jeg beholde noe jobb?

Det korte svaret er nei.

Selv etter et kvart århundre som ansatt i en IA-virksomhet, kunne ikke min arbeidsgiver tilrettelegge. En skjebne jeg deler med svært mange i samme situasjon. Så det står derfor ikke på viljen til de som rammes av sykdom eller skade å bidra til arbeidslinja, slik det ofte fremstilles fra både politikere og annet hold.

Eneste alternativet for meg var derfor å bli 100 prosent ufør og si opp min stilling.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

En kreftoverlever som vil jobbe igjen etter å ha kommet seg igjennom sykdommen.

Da kampen for å overleve var over, begynte kampen for økonomisk overlevelse

Noe i systemet er helt klart feil når de som faktisk ønsker seg tilbake til sin praksis men trenger oppfølging ikke gis noe alternativ enn uføretrygd. Arbeidslinjen som de da snakker om virker ikke helt etter sin hensikt i alle tilfeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (16 timer siden):

1. Jeg har ikke benektet eksistensen av tilstanden long covid.

2. Jeg har ikke lenket til noe som helst annet enn "stuerene" kilder.

3. Forutinntatthet er kanskje vanlig om man annonserer på et sett med ideologiske føringer som det ser ut til å være et stort flertall av på forumet(vet man hva noen mener om en ting vet man automatisk hva de mener om noe annet i mange tilfeller). Men slikt er det ikke for alle og jeg er i aller høyeste grad noen som ikke abbonerer på en ideologi og jeg har heller ikke noen "mine" politikere; tro det eller ei. Jeg er ikke gift med meningene mine, har byttet meninger om ganske mye opp gjennom årene og fortsetter å gjøre det. Jeg er ikke lojal eller hengiven til noen ideer og meninger og skiller meg lett fra dem på kort varsel. Tro det eller ei; men vi finnes og det er ganske mange av oss.

Sååå til slutt, kan du opplyse meg om hvilke "mine" politikere og "kaosagenter" som jeg angivelig har blitt forledet av? Siden du muligens vet mer om hva jeg tenker enn det jeg selv gjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...