Morromann Skrevet 4 timer siden Rapporter Del Skrevet 4 timer siden (endret) Tussi skrev (41 minutter siden): Ja, du og jeg fpr ikke sykelønn for lønn over 740 0000, stortingspolitikere får for helle lønnen på 1.1mill. I tillegg har de sykelønn 100% inntil 4 år Et eksempel på hvordan makta rår og sørger for sine egne. Burde kanskje vært noen mekanismer hvor det var andre enn stortingspolitikere som bestmte sin egen lønn og frynsegoder; opprettelse av et eksternt organ eller noe skjønt det hadde kanskje vært komplisert i praksis. Endret 4 timer siden av Morromann 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4 timer siden Rapporter Del Skrevet 4 timer siden (endret) 1 hour ago, Valmeth said: X2, når man jobber 8 timer om dagen til faste tider hver dag er det ingenting som heter "tidsklemma". Kan gå med på det om man har uforutsigbare arbeidstider, f.eks. driver eget eller er tilkallingsvikar på kort varsel. Karensdager likt de har/hadde i Sverige hadde egentlig vært på sin plass. Jeg tar de 3 første dagene av egen lomme, så kan arbeidsgiver ta over etter det. Jeg vet "tidsklemma" i dag er helt annerledes enn når jeg var småbarnsfar for 20 år siden. Da hadde vi langt i fra like romslige ordninger som foreldre og spesielt fedre har i dag. Det var heller ikke snakk om den gang at man kunne komme senere eller gå tidligere fra et møte på slutten av dagen for å hente barn. Vi hadde ofte problemer med å rekke jobb kl. 8 etter levering i barnehage og det samme med henting etter jobb. I dag er dette -MYE- slackere og folk med barn kommer og går nærmest som de vil ift. barn nå om dagen. Det en en helt annen virkelighet enn det var for 20 år siden. 1 hour ago, Morromann said: Helt riktig. Det er moderne luksusproblemer vi har skapt oss selv i moderne tid. Fabrikkdamene på 1920-tallet og pendlerne som tilbrakte hele uken på brakka før et kort pusterom med familien på tampen av helgen hadde ingen "tidsklemme". Ikke helt enig i den betraktningen. Jeg vet godt hvordan det var når jeg var småbarnsfar. I dag er det en helt annen virkelighet. Så vesentlig endret at det til tider føles belastende med fravær hos foreldre. PS! Gjelder heldigvis ikke alle, men noen ser ut til å utnytte det. Vel kanskje vi er enige likevel siden vi snakker om nåtiden. 14 hours ago, Morromann said: Kanskje ikke den rette mann til å snakke om andres moral; ihvertfall ikke etikk. Der er vi nok enige ift. NT. Endret 3 timer siden av Theo343 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden Valmeth skrev (1 time siden): Videre mener jeg at om man sliter med å klare 3 dager uten lønn en mnd lever man for dyrt Ja, mat, barnehage, transport, strøm, fritidsaktiviteter etc er dyrt, særlig for aleneforeldre Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Krig og fred skrev (1 time siden): Alenemødre og lavtlønte, disse eksisterer ikke i din verden? Jovisst, jeg kjenner flere. Tussi skrev (2 timer siden): Så det er kun egenmelding man skal tape på, ikke sykemelding? Hvordan skal dette funke i et land med massiv fastlegemangel og 8-10 timers ventetid på legevakt? Dette blir litt domino. Egenmeldingsordning fordi (enkelte) legevakt og fastleger har for mye å gjøre? Fordi enslige foreldre har dårlig økonomi? Sykemelding kan tilbakedateres, så man taper ikke på noen ting om man er syk. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Valmeth skrev (Akkurat nå): Jovisst, jeg kjenner flere. Dette blir litt domino. Egenmeldingsordning fordi (enkelte) legevakt og fastleger har for mye å gjøre? Fordi enslige foreldre har dårlig økonomi? Sykemelding kan tilbakedateres, så man taper ikke på noen ting om man er syk. Er det ikke bedre å ta fra folk egenmeldingsretten hvis man misbruker den, enn å ta fra alle som bruker egenmelding penger? Du vet at flere tar til orde for egenmelding over sykemelding fordi sykemelding ofte fører til lengre fravær enn egenmelding gjør? Du kan altså øke sykefraværet ved å ha karens for egenmelding Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Helt enig, i en ideell verden. Men hvordan håndhever man slikt? Det er i prinsipp umulig å bevise ugyldig fravær v/ egenmelding, selv sykemelding kan man egentlig ordne uten å være syk. Folk snakker jo om "å sykemelde meg", noe som egentlig er feil, det er legen som sykemelder folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå