Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

Visuer lever en stund på overflater men blir veldig inaktive etter kort tid. Som sagt så er coronaviruset luftbårent og FHI underspilte dette i begynnelsen av pandemien for ikke å skape massepanikk i en tid da det manglet munnbind og overdrev effekten av å gni hendene inn med antibac; noe som var pandemiens absolutt største eksempel på falsk trygghetsfølelse og som stort sett bare førte til en stor økning i håndeksem hos folk. At dette var en falsk trygghetsfølelse så man jo av folk som gnidde hendene inn med svineriet før de gikk inn i en butikk hvor de gikk rett inn i folk de snakket med på nært hold og kanskje hostet litt også. Snakk om til de grader å la en potensiell vinning gå opp i spinninga med en gang. Kanskje noen trodde at antibac la et "beskyttende magnetisk lag" rundt hele kroppen, hvem vet?

Linken bekrefter jo hva jeg sier. Smitte skjer gjennom næørkontakt med smittet som hoster, nyser, synger eller prater; IKKE ved at man tar på dørhåntak eller spaghettipakker på Rema. Ikke et eneste av smittebølgene som oppstår hadde sine opphav i dørhåntak, spaghettipakker eller handlevogner men NÆRKONTAKT via luftveiene.

HIV-viruser "overlever" forøvrig også på overflater noen timer; men det har vært godt kjent i minst 30 år nå at man ikke kan få HIV av å ta på ting og gjenstander og hvordan man får det. Skjønt det er noen som fortsatt er redd for å bli smittet på den måten. Akkurat som folk som tror at man kan få corona av gjenstander. Samme prinsipp.

Edit: man KAN blir syk, hvis man har MAX UFLAKS av å ta på dørhåntaker. Men ikke viruser; men heller bakterier dersom en skikkelig gris har tatt på håndtaket før deg om du skjønner. Altså; alvorlige tarmbakterier som e-coli for eksempel; så det er ikke så dumt å vaske seg etterpå. Med vann og såpe selvfølgelig; ikke hudskadelig antibac.

Regjeringen hadde sikkert aksjer i disse antibacselskapene😂. Det så vi jo under svineinfluensaen med pandemrix, indirekte kjøpt og betalt for å fremme noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/urolig-for-at-vi-skriver-ut-ensomhet/17081204/

Jeg fatter ikke hvorfor man sluttet med f eks aktiv sykemelding... kanskje fordi noen arbeidsgivere utnyttet det. Men jeg tror, når det gjelder forskjell på fullt og delvis sykemeldte, at mange er sykemeldt 100% mer enn de må fordi arbeidsgiver velger å tolke 40% tilstedeværelse som 100% innsats 40% av tiden istedetfor f eks 20% innsats 80% av tiden. Og det er arbeidsgiver som bestemmer

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oi, sykefraværet har økt i Tyskland også. 

sf1.thumb.jpg.81e1e20f9c9ad1cfb3ad8abfa7568365.jpg

Dette er konsekvensene av at man innbilte seg om at Covid er som en vanlig forkjølelse, bare fordi vi har vaksiner. Og mye verre skal det bli så lenge folk blir smittet flere ganger i året. Det er +6% sjanse for å utvikle long covid, selv om man er vaksinert. 

Endret av Krig og fred
Glemte %
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 25.9.2024 at 12:05 PM, sk0yern said:

Det som er litt synd, er at alle går rundt og tror at dette er et gode vi får av staten.
Fakta er jo at dette åpenbart har en enorm kost, som selvfølgelig dekkes av deg og meg.

Som Elin Ørjaseter skriver:

Det er en utbredt misforståelse i Norge at slike ordninger ikke koster dem selv noe.
Staten tar regninga, så da er det ikke noe problem.

Jeg har aldri hørt noen mene dette. Er det en påstått mening?

Skal man gjøre noe med sykelønna så bør man først gjøre noe med årsaken til at mange blir langtidssykemeldte. Årsaken starter gjerne på arbeidsplassen og alt er dokumentert hos de utallige rehabiliteringsplasser som deles ut til store kostnader hvert år. 
Dessverre blir årsaker tåkelagt i rapporter da mange av de privateide rehabilliteringsinstitusjonene har store inntekter basert på denne dysfunksjonaliteten.

Når det gjelder korttidsfravær er bildet annerledes. I alle mine år og hvertfall innen mitt fag har det vært veldig vanlig at man jobber hvertfall hjemmefra også mange av de dagene man er syke med unntak av få sykedager man ikke kommer ut av senga. I tillegg er man gjerne overarbeidet og utsatt for kronisk stress på arbeidsplassen og i tidsklemma som  igjen bidrar til at man får svakere immunforsvar som gjør at man lettere blir smittet av andre som er på kontoret når de er småsyke.  Mange av oss jobber allerede mens vi er syke og vi blir syke av andre på jobb. Vi lever også i et land hvor man gjerne blir syk når været blir kaldere.

Men dette er ting man helst vil koste under teppet.

Når Nicolai Tangen sier at nordmenn har dårligere arbeidsmoral enn andre nasjoner så tror jeg han i stor grad feier for egen dør og baserer dette på egen bekjentskapskrets. Generelt sett er avspasserings timer et problem på alle arbeidsplasser jeg har vært. Man sliter med og få avviklet dem og de kuttes gjerne hvert halvår.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 1.11.2024 den 8:37 PM):

Oi, sykefraværet har økt i Tyskland også. 

sf1.thumb.jpg.81e1e20f9c9ad1cfb3ad8abfa7568365.jpg

Dette er konsekvensene av at man innbilte seg om at Covid er som en vanlig forkjølelse, bare fordi vi har vaksiner. Og mye verre skal det bli så lenge folk blir smittet flere ganger i året. Det er +6% sjanse for å utvikle long covid, selv om man er vaksinert. 

Tyskerne er bekymret over økende sykefravær ja. Men tross alt heldige, de kunne jo hatt virksomheten sin i Norge.
Image

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Tenker det er på tide å gå etter årsakene fremfor å gå etter sikkerhetsnettet som vil ramme alle. Det er typisk ryggradløs politikk.

Og årsakene er nok at Norge har et mye tøffere arbeidsliv en sammenlignbare land?
Tøffere arbeidsmiljø? Lengre dager?
Hva er egentlig årsakene? Og hvorfor har ikke nabolandene våre de samme problemene?
Det er vel på tide å være ærlige tenker jeg, ikke snakke rundt grøten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, sk0yern said:

Og årsakene er nok at Norge har et mye tøffere arbeidsliv en sammenlignbare land?
Hva er egentlig årsakene? Og hvorfor har ikke nabolandene våre de samme problemene?

Ja vi har mye ryggradløs ledelse som ikke tør å ta tak i  de faktiske problemene på arbeidsplassene. De er redde for å bli upopulære. Ergo får problemer skure og gå til det vokser seg så stort at det går utover helsen til ansatte. Denne grøten bør vi slutte å gå rundt.

Ergo blir de en del av problemet. 

At man har et mer hensynsløst arbeidsmiljø i enkelte land er ingen målestokk. Vi hadde hatt vesentlig mindre fravær hvis ledere ledet.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 timer siden):

I tillegg er man gjerne overarbeidet og utsatt for kronisk stress på arbeidsplassen og i tidsklemma som  igjen bidrar til at man får svakere immunforsvar som gjør at man lettere blir smittet av andre som er på kontoret når de er småsyke. 

Jeg har aldri skjønt den der med "tidsklemma". Nordmenn har aldri hatt så mye ledig fritid som nå og jobber mindre enn mange andre i land det er naturlig å sammenligne oss med hvor de likevel ikke snakker om "tidsklemma". Det var heller ingen som snakket om noen "tidsklemme" på 1950-tallet. Er vel heller at folk har for store forventninger til hva de skal fylle livene sine med; et moderne luksusproblem og kanskje får en knekk når de innser at mange av idealene de forventer seg ikke er så realistiske i den virkelige verden.

Theo343 skrev (12 timer siden):

Når Nicolai Tangen sier at nordmenn har dårligere arbeidsmoral enn andre nasjoner så tror jeg han i stor grad feier for egen dør og baserer dette på egen bekjentskapskrets. 

Kanskje ikke den rette mann til å snakke om andres moral; ihvertfall ikke etikk.

sk0yern skrev (11 timer siden):

Tyskerne er bekymret over økende sykefravær ja. Men tross alt heldige, de kunne jo hatt virksomheten sin i Norge.
Image

Ja, det er jo et godt poeng det. Skjønner ikke poenget med å trekke frem corona her og å påstå at det er grunnen til sykefravær i Tyskland. Ellers så er jo svaret hva så. Samfunnet kunne jo uansett ikke fortsatt i det uendelige med nedstenginger av økonomi og samfunn for å forhindre covid; spesielt ikke i en energikrise og levekostnadskrise.

sk0yern skrev (11 timer siden):

Flere tanker i hodet samtidig og ikke enten-eller-svar er nok også det riktige her ja. Det sier seg selv at det ER mer fristende og at terkselen ER lavere for sykemelding både når det er snakk om 100% sykelønn og at det i Norge er nok at en fastlege uten nøyere utredninger melder pasienten syk. At et arbeidsmiljø er bedritent er i seg selv ikke god nok grunn til å sykemelde seg. Færre ville gjort det om utbetalingene var 65-80% og man måtte gjennom en kommisjon av leger for å få sylemelding godkjent.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 timer siden):

Jeg har aldri skjønt den der med "tidsklemma".

X2, når man jobber 8 timer om dagen til faste tider hver dag er det ingenting som heter "tidsklemma". 

Kan gå med på det om man har uforutsigbare arbeidstider, f.eks. driver eget eller er tilkallingsvikar på kort varsel. 

Tussi skrev (1 time siden):

FRP åpner for å kutte i sykelønnen...

https://www.nettavisen.no/okonomi/de-viktigste-sakene-om-okonomi-i-norske-aviser-mandag-4-november-2024/s/5-95-2107502

Gjett hvem som stemte imot å kutte sykelønnen på stortinget, som er MYYYYE bedre enn den vi alle har....

Karensdager likt de har/hadde i Sverige hadde egentlig vært på sin plass. Jeg tar de 3 første dagene av egen lomme, så kan arbeidsgiver ta over etter det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (Akkurat nå):

X2, når man jobber 8 timer om dagen til faste tider hver dag er det ingenting som heter "tidsklemma". 

Kan gå med på det om man har uforutsigbare arbeidstider, f.eks. driver eget eller er tilkallingsvikar på kort varsel. 

Karensdager likt de har/hadde i Sverige hadde egentlig vært på sin plass. Jeg tar de 3 første dagene av egen lomme, så kan arbeidsgiver ta over etter det.

Bør ikke det gjelde stortingsrepresentanter også, hvis en først skal ha det? 3 dager er forøvrig veldig mye, for meg ville det betydd nesten 4000 for en omgangssyke.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

FRP åpner for å kutte i sykelønnen...

https://www.nettavisen.no/okonomi/de-viktigste-sakene-om-okonomi-i-norske-aviser-mandag-4-november-2024/s/5-95-2107502

Gjett hvem som stemte imot å kutte sykelønnen på stortinget, som er MYYYYE bedre enn den vi alle har....

Har stortingspolitikerne en annen sykelønnsordning enn oss plebeiere?

Valmeth skrev (7 minutter siden):

Helt riktig. Det er moderne luksusproblemer vi har skapt oss selv i moderne tid. Fabrikkdamene på 1920-tallet og pendlerne som tilbrakte hele uken på brakka før et kort pusterom med familien på tampen av helgen hadde ingen "tidsklemme".

Tussi skrev (7 minutter siden):

Bør ikke det gjelde stortingsrepresentanter også, hvis en først skal ha det? 

I aller høyeste grad og de må stå i første rekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo absolutt, det bør gjelde alle ansatte. Så sant ikke annet er avtalt med sjefen, i privat næringsliv evt samfunnskritisk statlig etat. Politikere er ikke en av dem.

Videre mener jeg at om man sliter med å klare 3 dager uten lønn en mnd lever man for dyrt. Er man skikkelig syk er det ingenting å vegen for å reise til lege/legevakt på kort varsel og få en sykemelding på dette.

Selvsagt mer tungvint enn i dag, men man sparer mye på de som bare er late og ikke gidder.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Har stortingspolitikerne en annen sykelønnsordning enn oss plebeiere?

Ja, du og jeg fpr ikke sykelønn for lønn over 740 0000, stortingspolitikere får for helle lønnen på 1.1mill. I tillegg har de sykelønn 100% inntil 4 år

• Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (Akkurat nå):

Jo absolutt, det bør gjelde alle ansatte. Så sant ikke annet er avtalt med sjefen, i privat næringsliv evt samfunnskritisk statlig etat. Politikere er ikke en av dem.

Videre mener jeg at om man sliter med å klare 3 dager uten lønn en mnd lever man for dyrt. Er man skikkelig syk er det ingenting å vegen for å reise til lege/legevakt på kort varsel og få en sykemelding på dette.

Selvsagt mer tungvint enn i dag, men man sparer mye på de som bare er late og ikke gidder.

Så det er kun egenmelding man skal tape på, ikke sykemelding? Hvordan skal dette funke i et land med massiv fastlegemangel og 8-10 timers ventetid på legevakt?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Morromann said:

Ja, det er jo et godt poeng det. Skjønner ikke poenget med å trekke frem corona her og å påstå at det er grunnen til sykefravær i Tyskland. Ellers så er jo svaret hva så. Samfunnet kunne jo uansett ikke fortsatt i det uendelige med nedstenginger av økonomi og samfunn for å forhindre covid; spesielt ikke i en energikrise og levekostnadskrise.

Det er en kraftig økning av sykefravær i hele Europa etter at man slapp smitten fri, og du skjønner ikke poenget når man diskuterer økt sykefravær i Norge?

Et virus bryr seg ikke om økonomi, men et virus som har senfølger VIL diktere konsekvensene av å la det herje fritt. Svaret ditt er et godt eksempel på hva som skjer når den biofysiske verden kolliderer med den abstrakte virkeligheten mennesker har flyktet inn i. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...