Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Subara skrev (8 timer siden):

Kom over denne, en forsker ved FHI som uttaler seg privat og ikke på vegne av FHI.

FHI tar feil. Senfølger av covid-19 er vanlige og ofte vedvarende.

Det er altså trolig longcovid som koster samfunnet mye i sykepenger. Økningen i sykefravær er drevet av tre diagnosekoder (A04, P02 og P29) som alle er forbundet med senfølger.

Vel; nå skal ikke jeg bidra til at det drar ut i nok en diskusjon om long covid som det er mange av på forumet allerede; men jeg legger merke til at legen som har skrevet artikkelen kritiserer "slippe smitten fri-strategien"; altså det motstatte av lockdown og permanent smittevernstat. Jeg mener; hele verden har "sluppet smitten fri"; det vil si sluttet å leve etter en smittevernstat-modell. Jeg kan ikke se noe annet enn at denne legen mener at vi burde ha befunnet oss i en slik permanent tilstand når han omtaler det å leve i et normalt samfunn hvor folk beveger seg fritt som "å slippe fri smitten". Hvis disse mener at vi burde ha levd i et permanent lockdownsafunn som nå ville ha vært femte året på rad bør de se det. Jeg kan ikke se at det er noe annet de mener når de kritiserer "slippe smitten fri". Og slikt koster samfunnet mangfoldige milliarder og ville neppe ha løst helsevesenets problemer for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/norge/milliardsprekk-i-kommunebudsjettene_-_-jeg-blir-bare-oppgitt-og-trist-1.17069176

Jaja, da får vi bare håpe Støre står ved løftet til kommunene i forbindelse med ny inntektsmodell for kommunene.  Han lovet å trå til med midler der det var nødvendig.

Og nevnte jeg at i den nye inntektsmodellen så tar staten halvparten av eiendomsskatten, så da hjelper det ikke like mye å innføre eller øke eiendomsskatten for kommunene.

Kommuner som er rike på kraft eller naturressurser skjermes selvfølgelig mot omfordeling av sitt overskudd, han Vedum skal tross alt ha en god karriere i distriktene senere.  Kilde s12 i Prop 102S 

Sitat

Regjeringen mener at for inntekter fra naturressurser er det viktig med lokal forankring. Regjeringen har varslet at lokalsamfunn som stiller sine naturressurser til disposisjon for utbygging får mer igjen for det og sikres en rettmessig andel av verdiskapingen. I forslaget til nytt inntektssystem blir dette fulgt opp ved at inntekter fra naturressurser som vannkraft, vindkraft og havbruk fremdeles holdes utenfor inntektsutjevningen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (11 timer siden):

Toppen av latskap er vel heller å kopiere store deler av masteroppgaven sin, ikke å ligge under dyna med depresjon

Ja, og jeg vil absolutt si at det var karma som slo til her. Jeg regner med at hun i fremtiden vil være forsiktig i å stemple og mistenkeliggjøre uføre etter denne fadesen. Sykmeldte hun seg etter dette tro? Det vil isåfall være dobbelt ironisk.

 

Rune_says skrev (6 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/milliardsprekk-i-kommunebudsjettene_-_-jeg-blir-bare-oppgitt-og-trist-1.17069176

Jaja, da får vi bare håpe Støre står ved løftet til kommunene i forbindelse med ny inntektsmodell for kommunene.  Han lovet å trå til med midler der det var nødvendig.

Og nevnte jeg at i den nye inntektsmodellen så tar staten halvparten av eiendomsskatten, så da hjelper det ikke like mye å innføre eller øke eiendomsskatten for kommunene.

Kommuner som er rike på kraft eller naturressurser skjermes selvfølgelig mot omfordeling av sitt overskudd, han Vedum skal tross alt ha en god karriere i distriktene senere.  Kilde s12 i Prop 102S 

 

Det skrytes av at Norge "går så det suser for tiden" rent økonomisk, men det merker ikke befolkningen mye til, med mindre man er kraftprofittør selvfølgelig. Hos endel har Norge rykte på seg som et styrtrikt og vellykket velferdssamfunn og mange jeg har snakket med i utlandet blir faktisk sjokkert når de hører om hvordan det står til i helsevesenet, innenfor offentlig transport som jernbane og at norsk krone har blitt en søppelvaluta som finansfolk ikke vil ta med en ildtang.

Vi får nå se hvordan det går med Vedums karriere i distriktene senere da; han er nå fortsatt ung - eller ihvertfall ung nok til å fortsatt ha karriere. Støre er derimot på vei inn i pensjonistenes rekker og om cirka et år er han ikke statsminister lenger og har ryddet statsministerkontoret og statsministerboligen så han bryr seg neppe.

Lenke til kommentar
Quote

I tillegg er det ventet at utgiftene til AAP vil øke med 5,9 milliarder og utgiftene til uføretrygd med 6,6 milliarder. 

Ekstremt mange går på trygd og AAP. I realiteten er mye av dette skjult arbeidsledighet. Noen går i evigheter på dette, eller hele livet nærmest. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (21 timer siden):

Det norske sykefraværet er rekordhøyt. Det bidrar til over 20 milliarder ekstra i utgifter på neste års statsbudsjett.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zA8KGr/brenna-slaar-alarm-om-utgiftsbombe-noedt-til-aa-bremse?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Hun kan kunsten å sparke nedover, broileren som selv aldri har bidratt med noen verdiskapning i samfunnet.

Jeg er selvsagt enig at det er for store offentlige utgifter i samfunnet som går ned i et stort sluk, men jeg ville begynt på toppen, hvor sannsynligvis mye av omgangskretsen til Brenna er. Jeg vil omformulere "det er for mange utenfor arbeidslivet" til "det er for mange i samfunnet som ikke bidrar til verdiskapning i det hele tatt". At vi har Europas største offentlige sektor fullt av overbetalte papirflyttere er et langt større problem enn at syke skal ha rettigheter og ikke sulte.

Hennes "ambisiøse" plan om å sette pensjonsalderen til 70 år gjelder selvfølgelig ikke for henne. Disse folkene har ikke skamvett.:wallbash:

 

kremt skrev (20 timer siden):

Ekstremt mange går på trygd og AAP. I realiteten er mye av dette skjult arbeidsledighet. Noen går i evigheter på dette, eller hele livet nærmest. 

Hva mener du? Ingen går på AAP "hele livet". Det er en tidsbegrenset ytelse. Men uføretrygd er en varig ytelse når man får den; det vil si man får det til man når pensjonsalderen som foreløbig er 67 år.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
On 3.10.2024 at 7:01 PM, Morromann said:

(...) men jeg legger merke til at legen som har skrevet artikkelen kritiserer "slippe smitten fri-strategien"; altså det motstatte av lockdown og permanent smittevernstat. Jeg mener; hele verden har "sluppet smitten fri"; det vil si sluttet å leve etter en smittevernstat-modell. Jeg kan ikke se noe annet enn at denne legen mener at vi burde ha befunnet oss i en slik permanent tilstand når han omtaler det å leve i et normalt samfunn hvor folk beveger seg fritt som "å slippe fri smitten". Hvis disse mener at vi burde ha levd i et permanent lockdownsafunn som nå ville ha vært femte året på rad bør de se det. Jeg kan ikke se at det er noe annet de mener når de kritiserer "slippe smitten fri". Og slikt koster samfunnet mangfoldige milliarder og ville neppe ha løst helsevesenets problemer for å si det mildt.

Når du stiller spørsmålstegn ved legens utrop er du nesten nødt til å se det i konteksten som legen har gitt deg:

Quote

Koronastudien, som ser på helse i stedet for fastlegebesøk, viste nylig at covid-19 førte til 6 prosent risiko for hukommelsesproblemer mer enn ett år senere hos nordmenn uten immunitet. Vaksiner og immunitet er cirka 50 prosent effektive mot senfølger, så risikoen kan reduseres til 3 prosent for de fleste. Dette gjelder pr. infeksjon.

Den samlede risikoen etter to infeksjoner er da 5,9 prosent, etter fire infeksjoner 11,5 prosent, etter seks infeksjoner 16,7 prosent.

Dersom premisset er riktig - og det kommer altså fra en smittespesialist - så har vi en veldig spesielt situasjon.

Hvis 16,7% av de som har hatt "vanlig virus" seks ganger har utviklet senskader som hjernetåke, hvordan ser da samfunnet ut etter 6x10 runder med smitte?

De milliardene som diskuteres her blir da et apropos.

 

Så kan det være, må vi håpe, at framstillingen er noe tabloid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5.10.2024 at 6:23 PM, Jarmo said:

Skremmende at de bruker eksempel på "effektivisering" via å demonstrere lavthengende frukter. Eller å prater om "kollektiv innsats". 
Veldig tydelig at det nærmer seg valg, og man prøver desperat å skaffe noe å vise i stede for å starte for 3 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 3.10.2024 den 7:01 PM):

Vel; nå skal ikke jeg bidra til at det drar ut i nok en diskusjon om long covid som det er mange av på forumet allerede; men jeg legger merke til at legen som har skrevet artikkelen kritiserer "slippe smitten fri-strategien"; altså det motstatte av lockdown og permanent smittevernstat. Jeg mener; hele verden har "sluppet smitten fri"; det vil si sluttet å leve etter en smittevernstat-modell. Jeg kan ikke se noe annet enn at denne legen mener at vi burde ha befunnet oss i en slik permanent tilstand når han omtaler det å leve i et normalt samfunn hvor folk beveger seg fritt som "å slippe fri smitten". Hvis disse mener at vi burde ha levd i et permanent lockdownsafunn som nå ville ha vært femte året på rad bør de se det. Jeg kan ikke se at det er noe annet de mener når de kritiserer "slippe smitten fri". Og slikt koster samfunnet mangfoldige milliarder og ville neppe ha løst helsevesenets problemer for å si det mildt.

Det er ulike meninger om longcovid, jeg plasserer meg et sted midt i mellom. Saken var oppe på Dagsnytt 18 i dag. Lockdown håper jeg aldri blir nødvendig igjen. Men å ta hensyn til andre når man er forkjølet, og oppmerksomhet rundt smittehygiene er gode ting som kom ut av pandemien, som jeg synes det er fint vi fortsetter med.

Det jeg kunne ønsket meg - men nå er altså den tiden forbi -  at man tar en hjemmetest hvis man mistenker korona, og holder seg hjemme fra jobb et par dager eller bruker munnbind de første dagene når man er ute blant folk.

Vanen eller uvanen - alt etter som man ser det - fra pandemien om å ha lav terskel for å bli hjemme ved forkjølelse er noe samfunnet ikke har råd til lenger. Men jeg vet ikke om sykefraværet blir noe mindre av at folk går på jobb og smitter hverandre.

Argumentet til forskeren, var at det bare er korona som gir longcovid av luftveisinfeksjonene, derfor må vi ta det litt mer på alvor. Selv om det skulle gjelde en mye mindre prosent enn det denne forskeren hevder. Tiden vil vise hvem som får rett.

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202410/episode/NNFA56100724

Sitat

9. Strid om korona-konsekvenser

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 5.10.2024 den 6:23 PM):

Det er sånn jeg tror når jeg ser det. Det jeg vet er at de har begynt på valgkampen alt og gjør noen desperate stunt for å få et ufortjent løft på partimålingene. Det er jo dette utesende byråkratiet som har vært hjertesaken deres i et kvart århundre nå. Og løsningen...."sette ned en arbeidsgruppe":roll:. Tenkte jeg det ikke. Byråkrati for å gjøre det mindre byråkratisk. Hvilken bombe.

del_diablo skrev (14 timer siden):

Skremmende at de bruker eksempel på "effektivisering" via å demonstrere lavthengende frukter. Eller å prater om "kollektiv innsats". 
Veldig tydelig at det nærmer seg valg, og man prøver desperat å skaffe noe å vise i stede for å starte for 3 år siden.

Eller 25 år siden. Men foretaksmodellen er hellig og noe de ikke vil ta i med en ildtang. Og heller ikke å fundamentalt gå igjennom "den norske modellen" som har gått ut på å bruke mest mulig oljepenger på å skape en overvektig stat, noe vi betaler prisen for nå med dyrtid, kronekollaps og rentemareritt.

 

 

Subara skrev (8 timer siden):

 Lockdown håper jeg aldri blir nødvendig igjen.

 

Lockdown var aldri nødvendig. Det var et ekstremt og orwellsk eksperiment importert fra Kina(med en Xtra light variant i Norge, men likefullt)som man kan forstå ut i fra at man i villrede på et visst tidspunkt, men som ikke lot seg forsvare lenger når vi snakker høst 2020; et eksperiment som aldri noensinne bør vurderes igjen og legges i historiens arkivskap.

 

Subara skrev (8 timer siden):

Men å ta hensyn til andre når man er forkjølet, og oppmerksomhet rundt smittehygiene er gode ting som kom ut av pandemien, som jeg synes det er fint vi fortsetter med.

 

 

DET er jeg helt enig med deg i og det praktiserte jeg selv før coronapandemien. Men det virker desverre som om store deler av befolkningen overhodet ikke føler det samme og jeg er helt enig med deg i at det er trist. For meg handler slikt bare om grunnleggende folkeskikk og oppdragelse. Er man syk og det synes så holder man seg unna andre folk så godt det lar seg gjøre om det ikke er helt tvingende nødvendig og dropper unødvendige sosiale besøk og fester og holder seg; av hensyn både til seg selv og andre mest mulig i ro til man er frisk igjen. Og gjerne ta på et munnbind på bussen og butikken om det er mange folk der så man ikke smitter andre folk rundt seg som ikke synes det er så gøy å ligge hele natta og hoste.

Jeg selv slipper ikke folk som er forkjølet inn til meg om det ikke er helt tvingende nødvendig. Frem til de er friske igjen er de spedalske for meg. Men det er mine egne regler og jeg synes at folk selv må ta ansvar for sin egen sunne fornuft, ikke at det skal lovpålegges av staten.

Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

 

Det jeg kunne ønsket meg - men nå er altså den tiden forbi -  at man tar en hjemmetest hvis man mistenker korona, og holder seg hjemme fra jobb et par dager eller bruker munnbind de første dagene når man er ute blant folk.

 

 

Enig. Men det er ikke så lett å få tak i tester lenger da. Men har man feber skal man uansett holde seg hjemme fra jobb.

 

Subara skrev (8 timer siden):

 

Vanen eller uvanen - alt etter som man ser det - fra pandemien om å ha lav terskel for å bli hjemme ved forkjølelse er noe samfunnet ikke har råd til lenger. Men jeg vet ikke om sykefraværet blir noe mindre av at folk går på jobb og smitter hverandre.

 

 

Enig.

 

Subara skrev (8 timer siden):

 

Argumentet til forskeren, var at det bare er korona som gir longcovid av luftveisinfeksjonene, derfor må vi ta det litt mer på alvor

 

Ja, det er bare covid som gir long covid selvfølgelig, akkurat som det bare er influensa som gir "long flu". Alle viruser kan ha langtidsvirkninger.

 

Subara skrev (8 timer siden):

Selv om det skulle gjelde en mye mindre prosent enn det denne forskeren hevder. Tiden vil vise hvem som får rett.

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202410/episode/NNFA56100724

 

Jeg skjønner nå at han ikke tenkte på lockdown og avstandsrestriksjoner, men til selvtesting og oppfordring til hensyn. Joda, enig i det. Men modellen om at en kvart million nordmenn vil få long covid; slike tall er alltid ekstreme og basert på overveldende usannsynlige worst case scenarier som vi har sett og hørt atskillie eksempler på de siste årene.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (3 minutter siden):

Merker at jeg har en helt annen måte å ta og dra i dørhåndtak på nå enn før pandemien, det har skjedd nærmest ubevisst men kommer nok av at man er mer obs på kontaktsmitte enn før.

Noe som forøvrig er fullstendig bortkastet i og med at covid-19 er et luftveisvirus, ikke en bakterie. Sjansen for å få det fra et dørhåndtak er praktisk talt lik 0 med mindre det ligger sekunderferskt spytt på det som noen nettopp spyttet på og du slikker nøye på det eller gnir det ferske spyttet inn i øynene. Kanskje da. Helt utrolig at slike fakta ble så underkommunisert. Covid får du om en som er smittet sprer sine aerosoler rett inn i trynet på deg fra veldig nær avstand, aerosoler som holder seg en stund i lufta. Helt utrolig at så mange i Norge fortsatt er helt uvitende. Jeg vakser meg etter å ha kommet hjem, men det er på grunn av bakterier som er rundt omkring og som i verste fall kan gi diare og oppkast, ikke luftviruser som bare er aktive i sekunder på overflater.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Noe som forøvrig er fullstendig bortkastet i og med at covid-19 er et luftveisvirus, ikke en bakterie. Sjansen for å få det fra et dørhåndtak er praktisk talt lik 0 med mindre det ligger sekunderferskt spytt på det som noen nettopp spyttet på og du slikker nøye på det eller gnir det ferske spyttet inn i øynene. Kanskje da. Helt utrolig at slike fakta ble så underkommunisert. Covid får du om en som er smittet sprer sine aerosoler rett inn i trynet på deg fra veldig nær avstand, aerosoler som holder seg en stund i lufta. Helt utrolig at så mange i Norge fortsatt er helt uvitende. Jeg vakser meg etter å ha kommet hjem, men det er på grunn av bakterier som er rundt omkring og som i verste fall kan gi diare og oppkast, ikke luftviruser som bare er aktive i sekunder på overflater.

Jeg trodde det var lengre tid ved dråpesmitte på overflater men jeg har ikke lest meg opp, takk for info.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (På 8.10.2024 den 8:49 AM):

Jeg trodde det var lengre tid ved dråpesmitte på overflater men jeg har ikke lest meg opp, takk for info.

Visuer lever en stund på overflater men blir veldig inaktive etter kort tid. Som sagt så er coronaviruset luftbårent og FHI underspilte dette i begynnelsen av pandemien for ikke å skape massepanikk i en tid da det manglet munnbind og overdrev effekten av å gni hendene inn med antibac; noe som var pandemiens absolutt største eksempel på falsk trygghetsfølelse og som stort sett bare førte til en stor økning i håndeksem hos folk. At dette var en falsk trygghetsfølelse så man jo av folk som gnidde hendene inn med svineriet før de gikk inn i en butikk hvor de gikk rett inn i folk de snakket med på nært hold og kanskje hostet litt også. Snakk om til de grader å la en potensiell vinning gå opp i spinninga med en gang. Kanskje noen trodde at antibac la et "beskyttende magnetisk lag" rundt hele kroppen, hvem vet?

 

Powertrainer skrev (3 timer siden):

https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/covid-19/?term=

Ser ut til at det kan overleve fra noen timer til flere dager på overflater avhengig av mengde men smitte mellom mennesker hovedsaklig skjer gjennom luftsmitte, og sannsynligheten er lav for å bli smittet av kontaktflater.

Linken bekrefter jo hva jeg sier. Smitte skjer gjennom næørkontakt med smittet som hoster, nyser, synger eller prater; IKKE ved at man tar på dørhåntak eller spaghettipakker på Rema. Ikke et eneste av smittebølgene som oppstår hadde sine opphav i dørhåntak, spaghettipakker eller handlevogner men NÆRKONTAKT via luftveiene.

HIV-viruser "overlever" forøvrig også på overflater noen timer; men det har vært godt kjent i minst 30 år nå at man ikke kan få HIV av å ta på ting og gjenstander og hvordan man får det. Skjønt det er noen som fortsatt er redd for å bli smittet på den måten. Akkurat som folk som tror at man kan få corona av gjenstander. Samme prinsipp.

Edit: man KAN blir syk, hvis man har MAX UFLAKS av å ta på dørhåntaker. Men ikke viruser; men heller bakterier dersom en skikkelig gris har tatt på håndtaket før deg om du skjønner. Altså; alvorlige tarmbakterier som e-coli for eksempel; så det er ikke så dumt å vaske seg etterpå. Med vann og såpe selvfølgelig; ikke hudskadelig antibac.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...