Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

On 27.9.2024 at 3:47 PM, leticia said:

Selvsagt bare tull at det er de målbare verdiene som forklarer hvor stort et problem er, jfr eksempelet mitt med voldtekter. 

 

Jeg vet nå ikke med deg, men det er sykelønnsordningen og ikke juksende uføre jeg diskuterer i denne tråden. Når man først har komt så langt at man blir uføretrygdet så har man vært gjennom såpass mye av forskjellige leger, legespesialister, arbeidsutprøvinger, behandlinger osv at "jukseprosenten" må regnes å være forholdsvis lav. Det er enklere å "lure seg til" en uberettiget sykemelding hos en tidspresset fastlege. 

Jeg sliter med å ta eksemplet ditt seriøst, jfr. "hitling". Når det er sagt, deler jeg din oppfatning av at det er enklere å lure seg til en uberettiget sykemelding enn å jukse seg til uføretrygd. Og enda enklere å ha for lav terskel for egenmelding. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 27.9.2024 at 2:17 PM, Tussi said:

Og så sitter fjomper som Rotevatn eller hva han heter, og kjendisleger og vil frata meg og andre lønna vår når vi er syk

De kan kanskje begynne med å endre på sykemeldingsreglene på Stortinget, hvorfor skal ikke de over på aap etter 1 år? Hvorfor har de både 4  år med sykepenger OG fulle sykepenger selv om de tjener over 740 000.

Dødsprovoserende!

Rotevatn og hans parti for nyrike bedriftseiere lever i en alternativ verden. Jeg tenker at egentlig burde dere som jobber i helseverket samt de som jobber i skoleverket og barnehage hatt en egen "karantenedager"-pott for 48-timers regelen. Kanskje som en del av tariffavtalen heller enn som en del av NAV-ordningene. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (23 timer siden):

Ja, kan bli helt uutholdelig å komme seg gjennom en dag om det blir to timer i kø til jobb, og to timer hjem fra jobb, og to timer i kassakø. For ikke snakke om fire timer i kø på legevakten dagen etter. Så det er mange grunner til å heller holde sengen.

Gud hjelpe… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Rotevatn og hans parti for nyrike bedriftseiere lever i en alternativ verden. Jeg tenker at egentlig burde dere som jobber i helseverket samt de som jobber i skoleverket og barnehage hatt en egen "karantenedager"-pott for 48-timers regelen. Kanskje som en del av tariffavtalen heller enn som en del av NAV-ordningene. 

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 28.9.2024 den 7:01 AM):

Jeg skal først nevne at det i denne tråden ofte forveksles mellom det å få sykemelding og det å få uføretrygd. Sistnevnte er ikke noe det er lett å få eller lure seg til men førstnevnte ER og det skjønner man jo når man leser denne artikkelen. Interessant med en del av kommenatarene under(Aftenpostens kommentarfelt er et av de bedre uten det sølet man finner i mange andre)og det nevnes at antall pasienter som er inne hos legen og trygler om sykemelding kommer godt med i rapportene om "effektivitet"(NPM)mens en annen nevner at på Island og i Danmark er det en nemd som avgjør om noen skal ha sykemelding; noe som burde innføres her og luke ut de som bare ønsker seg et år fri fra jobben på skattebetalernes regning. Når det kommer så direkte fra en lege som vet hvordan det fungerer sier det jo seg selv at det desverre ER folk som jukser til seg sykemelding hvis den jevne fastlege tar alt noen kommer for god fisk uten å henvise dem til spesialister først for å avdekke om det er noe i det som påstås. Ille er det jo også om de som misbruker fastlegeordningen på denne måten tar tiden fra andre pasienter som f.eks pasienter som har symptomer på kreft og hjertesykdommer.

 

Nettopp. Det er to helt forskjellige ting. En sykemelding får man av å møte opp 10 minutter hos fastlegen. Uføretrygd er en prosess som tar i gjennomsnitt 7,5 år; for noen enda lenger(over 20 år er ikke ukjent). Hva skulle være poenget med å "jukse" seg til dette:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/aapaksjonen--det-tar-i-snitt-75-ar-a-bli-avklart-for-uforetrygd-men-syke-far-penger-i-bare-fire-ar-6.158.751171.099924eeb1

 

Hva mener de som påstår det er "lett" å få uføretrygd om denne historien:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-nektet-alenepappa-rune-aap--det-knekte-okonomien-min-6.469.726887.945396b9d2

Sjuke greier. Norsk byråkrati på sitt mest antuhumane. De ansvarlige burde skamme seg over slik herjing med mennesker. Og når "arbeider"-partiet nå har slått seg på uførehets i et desperat håp om å vinne tilbake velgere fra Høyre/FRP(det vil de ikke); mener de at det skal ta gjennomsnitt 14 år isteden for de som er i denne fortvilte situasjonen eller 20 år(som er det dobbelte av det han i artikkelen har vært igjennom)?

Det er dumt da, at folk ikke ser forskjellen på sykemelding og uføretrygd, og ender opp med å hetse de som får sistnevnte, mens de gledelig selv misbruker førstnevnte...:wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 27.9.2024 den 11:30 AM):

Ja, shit, på samme måte som det er et fåtall av de som blir voldtatt som anmelder forholdet. Så antallet som blir voldtatt må være forsvinnende lite... Du skjønner at du ikke kan bruke statistikken kun basert på antall anmeldte saker? 

Jeg hadde 10 av 10 ganger ville valgt å forholde meg til en ufullstendig statistikk fremfor enkeltpersoners subjektive synsing om hva de tror er tilfelle. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...