Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

On 27.9.2024 at 3:47 PM, leticia said:

Selvsagt bare tull at det er de målbare verdiene som forklarer hvor stort et problem er, jfr eksempelet mitt med voldtekter. 

Jeg vet nå ikke med deg, men det er sykelønnsordningen og ikke juksende uføre jeg diskuterer i denne tråden. Når man først har komt så langt at man blir uføretrygdet så har man vært gjennom såpass mye av forskjellige leger, legespesialister, arbeidsutprøvinger, behandlinger osv at "jukseprosenten" må regnes å være forholdsvis lav. Det er enklere å "lure seg til" en uberettiget sykemelding hos en tidspresset fastlege. 

Jeg sliter med å ta eksemplet ditt seriøst, jfr. "hitling". Når det er sagt, deler jeg din oppfatning av at det er enklere å lure seg til en uberettiget sykemelding enn å jukse seg til uføretrygd. Og enda enklere å ha for lav terskel for egenmelding. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 27.9.2024 at 2:17 PM, Tussi said:

Og så sitter fjomper som Rotevatn eller hva han heter, og kjendisleger og vil frata meg og andre lønna vår når vi er syk

De kan kanskje begynne med å endre på sykemeldingsreglene på Stortinget, hvorfor skal ikke de over på aap etter 1 år? Hvorfor har de både 4  år med sykepenger OG fulle sykepenger selv om de tjener over 740 000.

Dødsprovoserende!

Rotevatn og hans parti for nyrike bedriftseiere lever i en alternativ verden. Jeg tenker at egentlig burde dere som jobber i helseverket samt de som jobber i skoleverket og barnehage hatt en egen "karantenedager"-pott for 48-timers regelen. Kanskje som en del av tariffavtalen heller enn som en del av NAV-ordningene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (23 timer siden):

Ja, kan bli helt uutholdelig å komme seg gjennom en dag om det blir to timer i kø til jobb, og to timer hjem fra jobb, og to timer i kassakø. For ikke snakke om fire timer i kø på legevakten dagen etter. Så det er mange grunner til å heller holde sengen.

Gud hjelpe… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Rotevatn og hans parti for nyrike bedriftseiere lever i en alternativ verden. Jeg tenker at egentlig burde dere som jobber i helseverket samt de som jobber i skoleverket og barnehage hatt en egen "karantenedager"-pott for 48-timers regelen. Kanskje som en del av tariffavtalen heller enn som en del av NAV-ordningene. 

Enig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 28.9.2024 den 7:01 AM):

Jeg skal først nevne at det i denne tråden ofte forveksles mellom det å få sykemelding og det å få uføretrygd. Sistnevnte er ikke noe det er lett å få eller lure seg til men førstnevnte ER og det skjønner man jo når man leser denne artikkelen. Interessant med en del av kommenatarene under(Aftenpostens kommentarfelt er et av de bedre uten det sølet man finner i mange andre)og det nevnes at antall pasienter som er inne hos legen og trygler om sykemelding kommer godt med i rapportene om "effektivitet"(NPM)mens en annen nevner at på Island og i Danmark er det en nemd som avgjør om noen skal ha sykemelding; noe som burde innføres her og luke ut de som bare ønsker seg et år fri fra jobben på skattebetalernes regning. Når det kommer så direkte fra en lege som vet hvordan det fungerer sier det jo seg selv at det desverre ER folk som jukser til seg sykemelding hvis den jevne fastlege tar alt noen kommer for god fisk uten å henvise dem til spesialister først for å avdekke om det er noe i det som påstås. Ille er det jo også om de som misbruker fastlegeordningen på denne måten tar tiden fra andre pasienter som f.eks pasienter som har symptomer på kreft og hjertesykdommer.

Nettopp. Det er to helt forskjellige ting. En sykemelding får man av å møte opp 10 minutter hos fastlegen. Uføretrygd er en prosess som tar i gjennomsnitt 7,5 år; for noen enda lenger(over 20 år er ikke ukjent). Hva skulle være poenget med å "jukse" seg til dette:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/aapaksjonen--det-tar-i-snitt-75-ar-a-bli-avklart-for-uforetrygd-men-syke-far-penger-i-bare-fire-ar-6.158.751171.099924eeb1

Hva mener de som påstår det er "lett" å få uføretrygd om denne historien:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-nektet-alenepappa-rune-aap--det-knekte-okonomien-min-6.469.726887.945396b9d2

Sjuke greier. Norsk byråkrati på sitt mest antuhumane. De ansvarlige burde skamme seg over slik herjing med mennesker. Og når "arbeider"-partiet nå har slått seg på uførehets i et desperat håp om å vinne tilbake velgere fra Høyre/FRP(det vil de ikke); mener de at det skal ta gjennomsnitt 14 år isteden for de som er i denne fortvilte situasjonen eller 20 år(som er det dobbelte av det han i artikkelen har vært igjennom)?

Det er dumt da, at folk ikke ser forskjellen på sykemelding og uføretrygd, og ender opp med å hetse de som får sistnevnte, mens de gledelig selv misbruker førstnevnte...:wallbash:

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 27.9.2024 den 11:30 AM):

Ja, shit, på samme måte som det er et fåtall av de som blir voldtatt som anmelder forholdet. Så antallet som blir voldtatt må være forsvinnende lite... Du skjønner at du ikke kan bruke statistikken kun basert på antall anmeldte saker? 

Jeg hadde 10 av 10 ganger ville valgt å forholde meg til en ufullstendig statistikk fremfor enkeltpersoners subjektive synsing om hva de tror er tilfelle. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 29.9.2024 den 3:35 PM):

Det er dumt da, at folk ikke ser forskjellen på sykemelding og uføretrygd, og ender opp med å hetse de som får sistnevnte, mens de gledelig selv misbruker førstnevnte...:wallbash:

Senterpartiet er vel det partiet som har stått i spissen for mest hetsing av uføre; men vi husker jo hvordan Navarsete sykmeldte seg etter mediepress og brukete sykemeldingstiden på å dra på ferie til Tyskland for å besøke sin lobbyistvennine Åslaug Haga. Men...det er nå "gjør som vi sier og ikke som vi gjør" fra den gjengen der.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Senterpartiet  er vel det partiet som har stått i spissen for mest hetsing av uføre; men vi husker jo hvordan Navarsete sykmeldte seg etter mediepress og brukete sykemeldingstiden på å dra på ferie til Tyskland for å besøke sin lobbyistvennine Åslaug Haga. Men...det er nå "gjør som vi sier og ikke som vi gjør" fra den gjengen der.

Og det har du selvfølgelig en rekke eksempler på?

Og nei, det at Vedum har sagt (omtrentlig) at "det skal lønne seg å stå opp på morran og komme seg på jobb", det er ikke "hetsing av uføre" i noen andres ører enn krenkekoret i media.

Så kan du jo f.eks. lese denne: https://fagbladet.no/nyheter/senterpartiet-vil-stenge-uforefella-ap-vil-ikke-svare-for-etter-paske-6.91.867327.151a2dc6a1

Ellers kan jeg jo anbefale deg å lese ditt eget innlegg fra 21. september om hva du mener syke skal kunne gjøre, derunder å reise til utlandet uten å bli straffet (men hetsing av syke er tydeligvis mer OK enn hetsing av uføre i dine øyne?) for det...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (23 minutter siden):

Og det har du selvfølgelig en rekke eksempler på?

Og nei, det at Vedum har sagt (omtrentlig) at "det skal lønne seg å stå opp på morran og komme seg på jobb", det er ikke "hetsing av uføre" i noen andres ører enn krenkekoret i media.

Så kan du jo f.eks. lese denne: https://fagbladet.no/nyheter/senterpartiet-vil-stenge-uforefella-ap-vil-ikke-svare-for-etter-paske-6.91.867327.151a2dc6a1

Ellers kan jeg jo anbefale deg å lese ditt eget innlegg fra 21. september om hva du mener syke skal kunne gjøre, derunder å reise til utlandet uten å bli straffet (men hetsing av syke er tydeligvis mer OK enn hetsing av uføre i dine øyne?) for det...

Selvsagt skal sykemeldte kunne reise til utlandet på ferie. Det vil kunne bedre helsen og fører sjelden til noen forverring. Noen ganger er man tvunget til å dra utenlands for å bli undersøkt og kunne få behandling som ikke utføres her i landet, er for dyr eller fordi det er for lang ventetid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 21.9.2024 den 10:22 AM):

(...) inhumane og menneskefiendtlige ved systemet å kaste ressurssvake og syke nordmenn i FENGSEL for å ha gjort noe så "forferdelig" som å ha vært noen turer i utlandet. Når man har blitt syk skal man jo behandles som statens eiendom og leilending i flere år må vite. Jeg tror vi trygt kan slå fast at mange av disse må ha fått sin aller siste rest av arbeidsevne ødelagt ved å bli kriminalisert kastet i fengsel.

Morromann skrev (8 timer siden):

(...) vi husker jo hvordan Navarsete sykmeldte seg etter mediepress og brukete sykemeldingstiden på å dra på ferie til Tyskland for å besøke sin lobbyistvennine Åslaug Haga. Men...det er nå "gjør som vi sier og ikke som vi gjør" fra den gjengen der.

Du mener altså at syke (og da også formodentlig sykemeldte) nordmenn ikke skal straffes for å ha vært i utlandet (Noe jeg forøvrig er enig i...) mens de har vært syke/sykemeldte, jeg ser ikke andre måter å tolke det på. Men å hetse navngitte  politikere for å ha besøkt venner og bekjente i utlandet mens de var sykemeldte (i stedet for å være sengeliggende hjemme, som jeg nesten kunne mistenke deg for å mene hun skulle vært forpliktet til, om du da ikke selv hadde skrevet noe som egentlig tilsier det motsatte) mens de var sykemeldte, det er tydeligvis helt OK etter din mening?

Det er ikke veldig ofte jeg er enig med Sylvi Listhaug i noe, men akkurat her sier hun faktisk en god del fornuftig:

https://www.kapital.no/reportasjer/livsstil/2020/10/07/7570024/min-tid-sylvi-listhaug-42?zephr_sso_ott=Ly9Yru6

"Men det å være toppolitiker er psykisk tøft. Det krever veldig mye, men det kan bli for mye, selv for den sterkeste. Jeg har observert andre politikere som har blitt jaktet på, og som hatt det svært tungt og som har blitt syke av det.

– Du har aldri sykemeldt deg?

– Nei, jeg har aldri vært sykemeldt uansett hvor tøft det har vært, men ingen må harselere over at politikere sykemeldes.* Politikere er mennesker med følelser, familie og et vanlig liv ved siden av jobben."

og videre:

"Sosiale medier er bra, (for alle kan si hva de mener,) men det blir mye mer sjikane og drittslenging* som er uheldig."

*) eksempelvis som det du driver med i innlegget jeg svarte på...

Lenke til kommentar

«Endelig» fikk jeg også korona. Det får meg til å tenke på at det ikke var noe som het koronavirus før, og sykemeldingene i befolkningen må ha økt bare av den grunn. 

Feber, hoste og rennende nese. Det er altså ingen mild forkjølelse, som korona skulle gå over til å bli med Omicron. Kan være «mild» betyr at det går fort over.

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (7 timer siden):

Du mener altså at syke (og da også formodentlig sykemeldte) nordmenn ikke skal straffes for å ha vært i utlandet (Noe jeg forøvrig er enig i...) mens de har vært syke/sykemeldte, jeg ser ikke andre måter å tolke det på. Men å hetse navngitte  politikere for å ha besøkt venner og bekjente i utlandet mens de var sykemeldte (i stedet for å være sengeliggende hjemme, som jeg nesten kunne mistenke deg for å mene hun skulle vært forpliktet til, om du da ikke selv hadde skrevet noe som egentlig tilsier det motsatte) mens de var sykemeldte, det er tydeligvis helt OK etter din mening?

Ikke hets, men påpeking av dobbeltmoral. Det er en kjensgjerning at politikerne gjerne opptrer på måter de forkynner til velgerne og skattebetalerne at de ikke skal opptre selv. Det er ingen motsetning her. Var det enklere å forstå nå; at det er dobbeltmoralen og hykleriet jeg vil til livs?

Men i nettdebatten må man regne med å tillegges motvier og meninger man ikke har. Det har jeg opplevd ganske så mange ganger etterhvert men det blir like feil hver gang.

Tronhjem skrev (På 30.9.2024 den 8:50 AM):

Jeg hadde 10 av 10 ganger ville valgt å forholde meg til en ufullstendig statistikk fremfor enkeltpersoners subjektive synsing om hva de tror er tilfelle. 

Enig; synsing og anekdoter har liten verdi for analyser av hvordan ting egentlig er.

Trulss skrev (11 timer siden):

Selvsagt skal sykemeldte kunne reise til utlandet på ferie. Det vil kunne bedre helsen og fører sjelden til noen forverring. Noen ganger er man tvunget til å dra utenlands for å bli undersøkt og kunne få behandling som ikke utføres her i landet, er for dyr eller fordi det er for lang ventetid.

Men NAV-byråkratiet mener ofte noe annet og baserer seg på en utdatert forestilling om "tilgjengelighet" basert på hvordan ting var mer i tiden før vi fikk Internet. For eksempel er det ingen problemer å møte klienten på nettmøte; noe som ofte også vil føles lettere for de mer sårbare som opplever det som en stor belastning å møte opp i NAVs åpne landskap.

Subara skrev (5 timer siden):

«Endelig» fikk jeg også korona. Det får meg til å tenke på at det ikke var noe som het koronavirus før, og sykemeldingene i befolkningen må ha økt bare av den grunn. 

Vi har nå alltid hatt koronavisuer da; her snakker du nok om et spesifikt et.

Lenke til kommentar
Subara skrev (6 timer siden):

Feber, hoste og rennende nese. Det er altså ingen mild forkjølelse, som korona skulle gå over til å bli med Omicron. Kan være «mild» betyr at det går fort over.

Det man mener med mil er at det ikke er noen veldig alvorlig sykdom med høy sannsynlighet for innleggelse på intensiven og død. Nei; det jeg fikk var heller ikke forkjølelse; men heller ikke noe livstruende. Jeg vet ikke hva du antok at det skulle gå over til. Men det jeg fikk var ihvertfall ikke noe å stenge ned samfunnet for. Omicron mener jeg.

Høres ut som det jeg fikk. Og for meg var det da hvile, paracet, drikke vann, hvilke. Og hvile. Du får ha god bedring da. Dette går nok bra.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Ikke hets, men påpeking av dobbeltmoral. Det er en kjensgjerning at politikerne gjerne opptrer på måter de forkynner til velgerne og skattebetalerne at de ikke skal opptre selv. Det er ingen motsetning her. Var det enklere å forstå nå; at det er dobbeltmoralen og hykleriet jeg vil til livs?

Jeg venter fortsatt på eksempler på det du mener er dobbeltmoral og hetsing av uføre fra Navarsete (siden det var hun personlig du kritiserte; har hun sagt at sykemeldte ikke skal kunne reise noe sted?), SP, eller andre partier for den del, noe mer konkret enn at "det skal lønne seg å jobbe så mye man er i stand til".

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Det man mener med mil er at det ikke er noen veldig alvorlig sykdom med høy sannsynlighet for innleggelse på intensiven og død. Nei; det jeg fikk var heller ikke forkjølelse; men heller ikke noe livstruende. Jeg vet ikke hva du antok at det skulle gå over til. Men det jeg fikk var ihvertfall ikke noe å stenge ned samfunnet for. Omicron mener jeg.

Høres ut som det jeg fikk. Og for meg var det da hvile, paracet, drikke vann, hvilke. Og hvile. Du får ha god bedring da. Dette går nok bra.

Takk skal du ha! Feberen har gitt seg, men litt rart når peanøtter ikke lenger smaker salt.

Jeg antok at Covid hadde gått over til mild forkjølelse uten feber og med mindre hoste.

"Mildt virus" betyr rett og slett ikke hva jeg vanligvis definerer som mildt, da å sammenligne med sykehusinnleggelse og død ikke har vært aktuelt i andre sammenhenger.

Tenker i tillegg at dette viruset må koste samfunnet en god del i sykepenger, så tidspunktet for politikerne å klage på befolkningens bruk av sykemelding uten å ta med Covid i regnskapet er vel ikke helt fair play?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 timer siden):

Takk skal du ha! Feberen har gitt seg, men litt rart når peanøtter ikke lenger smaker salt.

Jeg antok at Covid hadde gått over til mild forkjølelse uten feber og med mindre hoste.

"Mildt virus" betyr rett og slett ikke hva jeg vanligvis definerer som mildt, da å sammenligne med sykehusinnleggelse og død ikke har vært aktuelt i andre sammenhenger.

Et merkelig virus var det nå. For selv om feberen har gitt seg nå kan det godt hende den dukker opp igjen i morgen. Slik var det ihvertfall med meg. Trodde det hele var over, men neste dag var det høy feber igjen. Men det går over til slutt.

Subara skrev (4 timer siden):

Tenker i tillegg at dette viruset må koste samfunnet en god del i sykepenger, så tidspunktet for politikerne å klage på befolkningens bruk av sykemelding uten å ta med Covid i regnskapet er vel ikke helt fair play?

Koster vel ikke mer enn fravær grunnet influensa og andre smittsome virus som gjør at man slås ut noen dager?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (30 minutter siden):

Et merkelig virus var det nå. For selv om feberen har gitt seg nå kan det godt hende den dukker opp igjen i morgen. Slik var det ihvertfall med meg. Trodde det hele var over, men neste dag var det høy feber igjen. Men det går over til slutt.

Ja, best å være tålmodig.

Morromann skrev (30 minutter siden):

Koster vel ikke mer enn fravær grunnet influensa og andre smittsome virus som gjør at man slås ut noen dager?

Nei, men for 4 år siden hadde vi ett virus mindre å betale ut sykepenger for.

Lenke til kommentar

Angående Senterpartiets hets av uføre så er de litt å grave frem. Eksamenssvindleren i SP har tidligere vært notorisk i hetsing av spesielt unge uføre og drevet mye regelrett desinformasjon av om hvordan systemet fungerer som påstander om at det bare er å møte opp på NAV og så får man uføretrygd:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/_-ganske-enkelt-for-unge-a-fa-trygd-1.11027117

Hun har uttalt at personer som har førerkort ikke må ha uføretrygd, for "kan de kjøre bil kan de jobbe". Akkurat. En dødende kreftpasient med stadie 4 terminal kreft som kan kjøre bil på gode dager skal nektes uføretrygd men tvinges til å kjøre pizza til de stryker med. For et menneskesyn. Men å holde seg for god til å svindle offentlige institusjoner, som utdanningsinstitusjoner; DET kan hun ikke holde seg for god til da. It takes one to know one.

https://www.handikapnytt.no/svaer-i-kjeften/

Geir Pollestad: justismordofrene i NAV-skandalen er "moralsk skyldige"(ren mistenkeliggjøring og synsing):

https://www.nettavisen.no/nyheter/sp-frykter-trygdeskandalen-skal-gjore-norge-tannlose-i-mote-med-eos/s/12-95-3423873541

Jeg vet Navarsete også har gulpet opp myter og usannheter men jeg sliter med å finne linkene(siden de sikkert er gamle, kanskje slettet og søkemotorer har blitt så mye mer elendige de siste årene).

Men Senterpartiet rommer veldig mye dypt reaksjonært og fodomsfullt grums, som vi også kan se i debatten om rusmisbrukere(som forøvrig jeg ikke vil gå mer inn på her siden det er en annen diskusjon),noe jeg helt bestemt mener skyldes bygdesladdermentaliteten hos det partiets representanter og medlemmer. At AP har valgt å legge seg til høyre for Høyre om rusreformen og Tonje Brennas uførehets har helt klart med APs "apeasement" ovenfor Senterpartiet å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kom over denne, en forsker ved FHI som uttaler seg privat og ikke på vegne av FHI.

FHI tar feil. Senfølger av covid-19 er vanlige og ofte vedvarende.

Sitat

Det er ikke overraskende at økningen i sykefravær drives av diagnoser som alle er forbundet med senfølger etter koronasmitte.

I en artikkel i Aftenposten 27. september hevder professor og direktør Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet (FHI) at senfølger av covid-19 er «sjeldne og går ofte over etter hvert».

Dette er feil – senfølger av covid-19 er vanlige og ofte vedvarende.

Aavitslands påstand om varigheten kommer trolig fra FHIs studie, som kun analyserer antall fastlegebesøk etter koronasmitte. Hans tolkning av at færre besøk betyr at senfølgene har gått over, er feilaktig. Folk slutter å gå til legen når legen ikke kan hjelpe dem, selv om senfølgene vedvarer.

Øker den samlede risikoen

Koronastudien, som ser på helse i stedet for fastlegebesøk, viste nylig at covid-19 førte til 6 prosent risiko for hukommelsesproblemer mer enn ett år senere hos nordmenn uten immunitet. Vaksiner og immunitet er cirka 50 prosent effektive mot senfølger, så risikoen kan reduseres til 3 prosent for de fleste. Dette gjelder pr. infeksjon.

Den samlede risikoen etter to infeksjoner er da 5,9 prosent, etter fire infeksjoner 11,5 prosent, etter seks infeksjoner 16,7 prosent.

Dette er ett eksempel, men flere studier viser det samme resultatet – gjentatte infeksjoner øker den samlede risikoen til et uakseptabelt nivå. Dette må ses i konteksten av dagens «fri smitte»-strategi, der folk i gjennomsnitt blir smittet én gang i året.

Det er ikke overraskende at økningen i sykefravær er drevet av tre diagnosekoder (A04, P02 og P29), som alle er forbundet med senfølger.

Bagatelliserer byrden

«Fri smitte»-strategien var støttet av FHIs risikovurdering, som kun så på akutt covid-19. FHI har aldri publisert en risikovurdering av strategien som nevner senfølger.

I lys av det høye sykefraværet, trolig på grunn av senfølger, har de som var ansvarlige for strategien og de manglende risikovurderingene, gode insentiver til å bagatellisere byrden senfølger utgjør for samfunnet.

Vi må forebygge covid-19-smitte og senfølger. Dette kan vi gjøre ved å forbedre ventilasjonen, bruke luftrensere og anbefale bruk av FFP2-åndedrettsvern når smitten er høy.

Richard Aubrey White har en doktorgrad i biostatistikk fra Harvard University. White er forsker ved Folkehelseinstituttet, men uttaler seg ikke på vegne av FHI.

Det er altså trolig longcovid som koster samfunnet mye i sykepenger. Økningen i sykefravær er drevet av tre diagnosekoder (A04, P02 og P29) som alle er forbundet med senfølger.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...