Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Inge Rognmo skrev (45 minutter siden):

Det kan, men som jeg spurte Nasjonalisten/sykemeldings-svindleren, som hittil ikke har svart på det, hvor stort tror du dette problemet er?

Eller for å ta en annen vinkling på i prinsippet samme spørsmål; hvor mange dager i et år tenker du det er normalt/akseptabelt å være så syk at man ikke kan dra på jobb?

image.thumb.png.4026f0dda740d5d9f060586e8ff81a23.png

Er det noen grunn til at vi er såpass mye sykere enn de andre landene i tabellen over?
Hva er i så fall grunnen?
Slik jeg ser det, så har enten Norge et problem, eller så har de 5 andre landene et problem?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Fastlegene taper penger på å prøve å snakke pasienter ut av 100 prosent sykelønn i en situasjon hvor de allerede har for liten tid til pasientene og for stor administrativ byrde.

Fastlegene vet ofte lite om hva pasientene egentlig gjør på jobben, og derfor vet de heller ikke alltid så mye om hvordan akkurat disse symptomene, eller denne sykdommen, reduserer pasientens arbeidsevne.

I sum gjør dette at fastlegens rolle i sykmeldingsarbeidet er litt overvurdert, og dette tror jeg mange leger vil reagere på å høre.
Men realiteten er at pasienter som vil ha 100 prosent sykelønn, pleier å få det – også når de ikke burde hatt det.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/eMdKlM/fastleger-tjener-paa-aa-gi-100-prosent-sykmelding

• Liker 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):

Statistikk er naturlig begrenset til målbare verdier. Når det er så lite målbare verdier her, er det fordi at problemet er maksimalt oppblåst i forhold til det som faktisk er opplevd. 

Selvsagt bare tull at det er de målbare verdiene som forklarer hvor stort et problem er, jfr eksempelet mitt med voldtekter. 

tommyb skrev (3 timer siden):

Noe som er relevant for denne tråden, i motsetning til innbilte kjempeproblemer med juksende uføre. 

Jeg vet nå ikke med deg, men det er sykelønnsordningen og ikke juksende uføre jeg diskuterer i denne tråden. Når man først har komt så langt at man blir uføretrygdet så har man vært gjennom såpass mye av forskjellige leger, legespesialister, arbeidsutprøvinger, behandlinger osv at "jukseprosenten" må regnes å være forholdsvis lav. Det er enklere å "lure seg til" en uberettiget sykemelding hos en tidspresset fastlege. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Nå er det vel en person i tråden her som har innrømmet å snyte på sykepenger på egenmelding,  er det ikke bedre at de som man faktisk vet eller mistenker at snyter mister retten til egenmelding enn at alle vi andre skal straffes?

Hvorfor skal f eks jeg som jobber med eldre straffes med karensdager fordi jeg må bli hjemme 48 timer etter siste symptomer med norovirus som jeg fikk på jobb? Og det er et eksempel som er fra virkeligheten,  bare ikke karensdager

Når man begynner å anse en endring i et økonomisk gode som en "straff" syns jeg at det har gått langt over streken med hvor bortskjemte vi nordmenn skal oppføre oss. Hva med takknemlighet for at vi bor i et land som tar vare på sine borgere økonomisk når vi ikke greier det selv? Vi har så vanvittig mange ordninger for at folk skal greie seg i hverdagen. Vi må slutte å se på disse ordningene som en selvfølge. 

Jeg har ikke lagt karensdag på bordet. Mitt forslag er at de som er syke skal få utbetalt 80 % sykelønn, i stedet for 100 %. For kronisk syke så syns jeg at de kan få utbetalt 90 %. Og for folk som f.eks jobber med eldre som blir pålagt å holde seg unna jobben fordi de kan skade / potensielt ta livet av folk ved å komme på jobb pga et norovirus, så bør det være unntak, slik at man fikk utbetalt som om man hadde vært på jobb. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (2 timer siden):

Det kan, men som jeg spurte Nasjonalisten/sykemeldings-svindleren, som hittil ikke har svart på det, hvor stort tror du dette problemet er?

Eller for å ta en annen vinkling på i prinsippet samme spørsmål; hvor mange dager i et år tenker du det er normalt/akseptabelt å være så syk at man ikke kan dra på jobb?

Jeg tror ikke problemet med egenmeldingsdager er spesielt stort. Faktisk her er tallene for hvor stort egenmeldingsdager og legemeldte dager var i 2. kvartal. Det egenmeldte lå på 1,12 % Endringen fra kvartalet før var stort da, 20,8 %, men det kan også komme av sesongvariasjoner. 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/arbeidsmiljo-sykefravaer-og-arbeidskonflikter/statistikk/sykefravaer

Det legemeldte fraværet er litt mer bekymringsverdig sånn sett. Det kan ha flere årsaker. Er faktisk folk så syke? Springer folk ned legekontoret og får sykemelding for småting? Skriver leger ut sykemelding for lett, og for lange sykemeldinger i forhold til sykdommen man får sykemelding for? 

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

legemeldte fraværet er litt mer bekymringsverdig sånn sett. Det kan ha flere årsaker. Er faktisk folk så syke? Springer folk ned legekontoret og får sykemelding for småting? Skriver leger ut sykemelding for lett, og for lange sykemeldinger i forhold til sykdommen man får sykemelding for?

Min erfaring med sykemelding fra min lege er at en får korte sykemeldinger (ca 2 uker om gangen) og at spørsmålet om gradert kommer med en gang, selv om jeg fikk 100% de første 2 ukene. 

Kan sikkert være leger som er mer slepphendte, men også her kan løsningen være å frata problempersonen(e) rettigheter, nemlig retten til å skrive ut sykemelding 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke problemet med egenmeldingsdager er spesielt stort. Faktisk her er tallene for hvor stort egenmeldingsdager og legemeldte dager var i 2. kvartal. Det egenmeldte lå på 1,12 %. (...)

Det legemeldte fraværet er litt mer bekymringsverdig sånn sett.

Nei, det var nettopp det jeg ville frem til, fortrinnsvis uttalt av en av de her i tråden som påstår at egenmeldingsdager misbrukes i stor stil.

1,1% egenmeldt fravær tilsvarer at 1,1% av arbeidstakerene er borte til enhver tid, eller at hver arbeidstaker er borte 1,1% av arbeidstiden. Med 230 arbeidsdager i året tilsvarer 1,1% ganske nøyaktig to og en halv sykedager (egenmelding) i året. Ikke alarmerende mye, spør du meg. Da er det som du sier større grunn til å bekymre seg over det legemeldte fraværet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (9 minutter siden):

Nei, det var nettopp det jeg ville frem til, fortrinnsvis uttalt av en av de her i tråden som påstår at egenmeldingsdager misbrukes i stor stil.

1,1% egenmeldt fravær tilsvarer at 1,1% av arbeidstakerene er borte til enhver tid, eller at hver arbeidstaker er borte 1,1% av arbeidstiden. Med 230 arbeidsdager i året tilsvarer 1,1% ganske nøyaktig to og en halv sykedager (egenmelding) i året. Ikke alarmerende mye, spør du meg. Da er det som du sier større grunn til å bekymre seg over det legemeldte fraværet.

Jeg synes faktisk ikke 2 1/2 dag egenmelding er mye i det hele tatt. Det er 1 hard forkjølelse.....

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (6 timer siden):

Dette er irrelevant. Dette gjelder skolelever på videregående som blir småsyk og holder sengen et par-tre dager, men som må ha legeattest fordi Høyres mistillit mot elevene, deres foreldre og lærerne fikk de til å innføre et autoritært og rigid fraværsregelverk for videregående skole hvor verken lærer, eleven selv eller dens foreldre kan avgjøre om man er syk, men må ha legeattest selv for vanlige sesongsykdommer for at fraværet kan anses som gyldig fravær. 

Dette har ingen relevans for sykelønnsdebatten.

Ærlig talt, les i det minste ingressen?

Sitat

Arbeidstagere og skoleelever som er redd for fraværsgrensen kan få legemelding med noen få tastetrykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 minutter siden):

Ærlig talt, les i det minste ingressen?

De kunne få en e-konsultasjon utfra det jeg leste, og det er jo fint hvis man har covid eller influensa,  ikke greit å få det inn på legekontoret

Lenke til kommentar

Legen sykmeldte Christian Unnerud (48) for depresjon. Det var ikke nok for å få sykepenger.

Sitat

Først mente Nav han bare hadde kranglet med sjefen. Deretter mente de fastlegens dokumentasjon ikke var god nok. Uten sykepenger måtte Christian Unnerud tømme sparekontoen.

Sitat

Unnerud og fastlegen mener arbeidskonflikten ikke har noe med sykmeldingen å gjøre.

– Det var ingen grunn til å tvile på at han hadde en depresjon, da han hadde flere av de klassiske symptomene for diagnosen, skrev fastlegen i et brev til Nav.

Sitat

Unnerud klaget derfor på avgjørelsen.

Etter fire måneder fikk han svar. Da skrev Navs klageinstans at de trodde på at Unnerud var syk.

Men fortsatt får ikke Unnerud sykepenger av Nav.

Hvorfor? Nav mener fastlegen ikke hadde dokumentert godt nok hvordan Unnerud var arbeidsufør.

Selv om Nav mener han oppfyller vilkåret for sykdom, er det ikke dokumentert at han var arbeidsufør, ifølge Nav.

Og da var det for sent. Nav vektlegger nemlig at dokumentasjonen skal være i nær tid til sykmeldingsperioden.

Her har NAV prøvd seg uten å ha ressursene til å gå ordentlig gjennom saken. Saken havnet til slutt i trygderetten-byråkratiet fordi NAV gjorde feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Legen sykmeldte Christian Unnerud (48) for depresjon. Det var ikke nok for å få sykepenger.

Her har NAV prøvd seg uten å ha ressursene til å gå ordentlig gjennom saken. Saken havnet til slutt i trygderetten-byråkratiet fordi NAV gjorde feil.

Dette er ille. Jeg vet selv at hadde jeg hatt en skikelig konflikt med sjefen ville jeg blitt syk, ikke fordi jeg ikke ville gå på jobb, men fordi min underliggende angst og depresjon ville gjort det umulig, jeg er helt avhengig av å føle meg trygg på jobb for å klare å gjøre en god jobb. Dette vil jeg tro gjelder mange, og viser bare at arbeidsmiljøet kan gjøre en syk

• Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (15 timer siden):

Jeg skal først nevne at det i denne tråden ofte forveksles mellom det å få sykemelding og det å få uføretrygd. Sistnevnte er ikke noe det er lett å få eller lure seg til men førstnevnte ER og det skjønner man jo når man leser denne artikkelen. Interessant med en del av kommenatarene under(Aftenpostens kommentarfelt er et av de bedre uten det sølet man finner i mange andre)og det nevnes at antall pasienter som er inne hos legen og trygler om sykemelding kommer godt med i rapportene om "effektivitet"(NPM)mens en annen nevner at på Island og i Danmark er det en nemd som avgjør om noen skal ha sykemelding; noe som burde innføres her og luke ut de som bare ønsker seg et år fri fra jobben på skattebetalernes regning. Når det kommer så direkte fra en lege som vet hvordan det fungerer sier det jo seg selv at det desverre ER folk som jukser til seg sykemelding hvis den jevne fastlege tar alt noen kommer for god fisk uten å henvise dem til spesialister først for å avdekke om det er noe i det som påstås. Ille er det jo også om de som misbruker fastlegeordningen på denne måten tar tiden fra andre pasienter som f.eks pasienter som har symptomer på kreft og hjertesykdommer.

leticia skrev (14 timer siden):

Selvsagt bare tull at det er de målbare verdiene som forklarer hvor stort et problem er, jfr eksempelet mitt med voldtekter. 

Jeg vet nå ikke med deg, men det er sykelønnsordningen og ikke juksende uføre jeg diskuterer i denne tråden. Når man først har komt så langt at man blir uføretrygdet så har man vært gjennom såpass mye av forskjellige leger, legespesialister, arbeidsutprøvinger, behandlinger osv at "jukseprosenten" må regnes å være forholdsvis lav. Det er enklere å "lure seg til" en uberettiget sykemelding hos en tidspresset fastlege. 

Nettopp. Det er to helt forskjellige ting. En sykemelding får man av å møte opp 10 minutter hos fastlegen. Uføretrygd er en prosess som tar i gjennomsnitt 7,5 år; for noen enda lenger(over 20 år er ikke ukjent). Hva skulle være poenget med å "jukse" seg til dette:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/aapaksjonen--det-tar-i-snitt-75-ar-a-bli-avklart-for-uforetrygd-men-syke-far-penger-i-bare-fire-ar-6.158.751171.099924eeb1

Hva mener de som påstår det er "lett" å få uføretrygd om denne historien:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-nektet-alenepappa-rune-aap--det-knekte-okonomien-min-6.469.726887.945396b9d2

Sjuke greier. Norsk byråkrati på sitt mest antuhumane. De ansvarlige burde skamme seg over slik herjing med mennesker. Og når "arbeider"-partiet nå har slått seg på uførehets i et desperat håp om å vinne tilbake velgere fra Høyre/FRP(det vil de ikke); mener de at det skal ta gjennomsnitt 14 år isteden for de som er i denne fortvilte situasjonen eller 20 år(som er det dobbelte av det han i artikkelen har vært igjennom)?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi importerer syke inn fra andre land, så det er klart at antall sykemeldte da vil øke kraftig. Mange har ikke fastleger og det er vanskelig å få time. Det å gå på legevakten fører ofte til nær en dags venting og reisetid slik at man ikke kommer på jobb den dagen. Videre er man restriktive med medisiner slik at sykdomsforløpet ofte blir forlenget i forhold til andre land. Så har vi kollektivtrafikken og kø på veinettet som skaper både fysisk og psykisk sykdom alene.

Dette betyr at det er mange grunner til at nordmenn er sykere. 

Enkelte yrker skiller seg ut i statistikken og dette beviser at arbeidsgiver er ansvarlig, både med tanke på trivsel og smittevern, arbeidsbelastning med mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Jeg skal først nevne at det i denne tråden ofte forveksles mellom det å få sykemelding og det å få uføretrygd. Sistnevnte er ikke noe det er lett å få eller lure seg til men førstnevnte ER og det skjønner man jo når man leser denne artikkelen. Interessant med en del av kommenatarene under(Aftenpostens kommentarfelt er et av de bedre uten det sølet man finner i mange andre)og det nevnes at antall pasienter som er inne hos legen og trygler om sykemelding kommer godt med i rapportene om "effektivitet"(NPM)mens en annen nevner at på Island og i Danmark er det en nemd som avgjør om noen skal ha sykemelding; noe som burde innføres her og luke ut de som bare ønsker seg et år fri fra jobben på skattebetalernes regning. Når det kommer så direkte fra en lege som vet hvordan det fungerer sier det jo seg selv at det desverre ER folk som jukser til seg sykemelding hvis den jevne fastlege tar alt noen kommer for god fisk uten å henvise dem til spesialister først for å avdekke om det er noe i det som påstås. Ille er det jo også om de som misbruker fastlegeordningen på denne måten tar tiden fra andre pasienter som f.eks pasienter som har symptomer på kreft og hjertesykdommer.

Nettopp. Det er to helt forskjellige ting. En sykemelding får man av å møte opp 10 minutter hos fastlegen. Uføretrygd er en prosess som tar i gjennomsnitt 7,5 år; for noen enda lenger(over 20 år er ikke ukjent). Hva skulle være poenget med å "jukse" seg til dette:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/aapaksjonen--det-tar-i-snitt-75-ar-a-bli-avklart-for-uforetrygd-men-syke-far-penger-i-bare-fire-ar-6.158.751171.099924eeb1

Hva mener de som påstår det er "lett" å få uføretrygd om denne historien:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-nektet-alenepappa-rune-aap--det-knekte-okonomien-min-6.469.726887.945396b9d2

Sjuke greier. Norsk byråkrati på sitt mest antuhumane. De ansvarlige burde skamme seg over slik herjing med mennesker. Og når "arbeider"-partiet nå har slått seg på uførehets i et desperat håp om å vinne tilbake velgere fra Høyre/FRP(det vil de ikke); mener de at det skal ta gjennomsnitt 14 år isteden for de som er i denne fortvilte situasjonen eller 20 år(som er det dobbelte av det han i artikkelen har vært igjennom)?

Du mener løsningen på sykemeldingskrisen er en nemnd? Med flere personer? Det er allerede krise i fastlegeordningen, og du vil at alle sykemeldingssakene skal innom ikke bare 1 men 2 eller 3 leger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (54 minutter siden):

skaper fysisk og psykisk sykdom alene?

Absoutt. Kø og kollektivt kaos gjør arbeidsdagen lenger, man får ikke hentet barna i tide, rekker ikke møter, kun ståplasser når man har vondt i ryggen eller trenger sitte som følge av noe annet, økt smittefare osv.

Slike ting oversees helt i debattene om hvorfor folk velger å holde seg hjemme fra jobb og blir syke, utbrente med mer.

Lenke til kommentar
wampster skrev (3 minutter siden):

Uffda. Det neste er vel at man blir fysisk/psykisk syk om man må stå litt i kø ved kassen i matbutikken.

Ja, kan bli helt uutholdelig å komme seg gjennom en dag om det blir to timer i kø til jobb, og to timer hjem fra jobb, og to timer i kassakø. For ikke snakke om fire timer i kø på legevakten dagen etter. Så det er mange grunner til å heller holde sengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...