Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Nå sier ikke jeg at Sanna er veldig treffsikker men:

1: 4 prosent imot 6 prosent arbeidsledige. Har svingt litt og vært på Norske nivåer til tider. Altså ikke grunnen.

2: Sverige har 220 000 på deres sjukerstatning som er en nær identisk løsning som oss. Ned fra over en halv million i 2005. Vi har økt antallet med ca 10% i samme tidsrom. Dette er altså ikke grunnen.

Det henger faktisk ikke på greip at verdens sikreste, rikeste land med gratis helsetjenester har høyest prosentandel på uføretrygd. Det er helt åpenbart folk som svindler systemet.

Prøver ikke å få folk til å skamme seg over trygden sin, sette spørsmål ved skader eller noe - det er bare en utrolig merkelig sammenheng. 

 

Rikt land og gratis helsetjenester betyr ikke nødvendigvis at det er gode tjenester. Vi har en praksis med lite antibiotikabruk og er svært restriktive med enkelte typer medisiner som faktisk gjør at folk blir gående lenger syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (1 time siden):

Rikt land og gratis helsetjenester betyr ikke nødvendigvis at det er gode tjenester. Vi har en praksis med lite antibiotikabruk og er svært restriktive med enkelte typer medisiner som faktisk gjør at folk blir gående lenger syke.

Vi har et godt helsevesen i dette landet, jo. Og for folk som kan klare å leve med den inntekten så er det supert. Da har man fri hver dag. Jeg mistet jobben da økonomien gikk under sist, da hadde jeg tjent mer fra NAV enn hva jeg hadde gjort i de stillingene jeg ble tilbudt og omtrent lik den jobben jeg tok.

Det er så vanlig å svindle til seg sykepenger at det ble nyhetssaker av det og et nytt ord oppsto. Tror dere virkelig ikke det er et problem, med en utvikling som dette?

https://www.nrk.no/innlandet/unge-bruker-nav-stotte-til-friar-1.8053044

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (12 timer siden):

Rikt land og gratis helsetjenester betyr ikke nødvendigvis at det er gode tjenester. Vi har en praksis med lite antibiotikabruk og er svært restriktive med enkelte typer medisiner som faktisk gjør at folk blir gående lenger syke.

Norge har da et av verdens beste helsevesen, men noen av de beste resultatene for befolkningen som helhet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Denne svært godt dokumenterte kommentaren kan være verdt å lese for de mest innbitte som mener på at Norge skiller seg ut i så negativ grad på sykefravær og trygdede sammenligned med andre utviklede land. Det er mye tekst men god lesing. Myten om det norske utenforskapet | Søkelys på arbeidslivet (idunn.no) 

Interessant lesning. Mon tro om noen har argumenter mot det som kommer frem her.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Norge har da et av verdens beste helsevesen, men noen av de beste resultatene for befolkningen som helhet?

Jeg hører mange mene dette (og er forsåvidt enig selv hvis jeg skulle dømt etter egne erfaringer), men hvordan kan vi ha et av verdens beste helsevesen samtidig som vi har så mange som er syke (kort og langtid) og så mange som er uføre og på annen trygd/stønad og en helsekø på 250.000 (tror jeg det var).

I hvert fall når det brukes så enorme summer på det som vi gjør i Norge.
Bare fra 2021 til 2022 var det en økning på nesten 7%.
 

Sitat

Foreløpige tall viser at de samlede løpende helseutgiftene i Norge var 453 milliarder kroner i 2022. Det er 29 milliarder kroner mer enn i 2021. Samlede utgifter til helse i Norge utgjorde 83 100 kroner per innbygger i 2022

SSB link

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man kan tolke resultatet av antall uføre og syke dit at vi har et for dårlig helsevesen. Det å få time hos legen (for de som er heldige å ha fastlege) tar det ofte 3 uker. Deretter må man ofte vente i tre nye uker for å se an situasjonen før man blir sendt til røntgen som ofte har måneder med ventetid. Jeg vil ikke kalle dette et bra helsevesen. Så ser vi jo at Albania og andre land har bedre kreftmedisiner enn oss, og at mange må betale av egen lomme på privatsykehus eller bruke sin private forsikring.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Markiii said:

Norge har da et av verdens beste helsevesen, men noen av de beste resultatene for befolkningen som helhet?

Nja
Mitt inntrykk er at akuttkapasiteten er fabelaktig, hvor det også gjøres en god job etterpå med å få deg fulgt opp på smertestillende og timer til fysioterapi.
Men medaljens bakside: Må du ha en ekstra operasjon etterpå er plutselig ventelisten på 1+ år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (2 timer siden):

Jeg hører mange mene dette (og er forsåvidt enig selv hvis jeg skulle dømt etter egne erfaringer), men hvordan kan vi ha et av verdens beste helsevesen samtidig som vi har så mange som er syke (kort og langtid) og så mange som er uføre og på annen trygd/stønad og en helsekø på 250.000 (tror jeg det var).

Trulss skrev (2 timer siden):

Man kan tolke resultatet av antall uføre og syke dit at vi har et for dårlig helsevesen. Det å få time hos legen (for de som er heldige å ha fastlege) tar det ofte 3 uker. Deretter må man ofte vente i tre nye uker for å se an situasjonen før man blir sendt til røntgen som ofte har måneder med ventetid. Jeg vil ikke kalle dette et bra helsevesen. Så ser vi jo at Albania og andre land har bedre kreftmedisiner enn oss, og at mange må betale av egen lomme på privatsykehus eller bruke sin private forsikring.

Å ha et av verdens beste helsevesen, noe vi faktisk har, trenger ikke bety at legene er trollmenn som magisk tryller vekk kroniske lidelser. 

Hvor lenge man må vente i kø avhenger 100% av om det er mulig og vente, det er ganske enkelt prioritering, er det akutt blir det behandlet først, det sier seg selv, skal vi bruke enda mer penger på helsevesen fordi det er mennesker som ikke vil vente til det er deres tid for behandling ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

Å ha et av verdens beste helsevesen, noe vi faktisk har, trenger ikke bety at legene er trollmenn som magisk tryller vekk kroniske lidelser. 

Hvor lenge man må vente i kø avhenger 100% av om det er mulig og vente, det er ganske enkelt prioritering, er det akutt blir det behandlet først, det sier seg selv, skal vi bruke enda mer penger på helsevesen fordi det er mennesker som ikke vil vente til det er deres tid for behandling ? 

Om man bruker mindre penger på behandling vil jo bare enda flere gå sykemeldt lenger, og antall uføre skyte i været?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 minutter siden):

Om man bruker mindre penger på behandling vil jo bare enda flere gå sykemeldt lenger, og antall uføre skyte i været?

Altså man får ikke ufør bare fordi man har ett midlertidig helseproblem, så nei antall uføre vil ikke skyte i været, og jeg argumenterer ikke for å bruke mindre, jeg bare sier at det ikke nødvendigvis gir økonomisk mening å bruke mer penger. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er nok bestemt "ovenifra" at Covid-19 ikke skal koste samfunnet mer penger.

https://www.dagogtid.no/samfunn/ei-skrantande-folkehelse-6.129.36438.ae444a490a?sharer_id=67845 

Sitat

Sekkeposten «psykiske symptom og plager» er særskild interessant. Denne diagnosen har hatt den største auken blant dei psykiske lidingane, og Helsedirektoratet har mellom anna tilrådd at sjukmelding for utbrentheit høyrer heime her. Og kva er utbrentheit? «En tilstand/opplevelse av fysisk, følelsesmessig og/eller mental utslitthet på grunn av lang tids krevende jobbsituasjon», ifølge direktoratet. Altså nokså likt ein definisjon av utmatting.

Mistanke

Det lèt seg ikkje bevise at etterverknader av covid-19 er opphav til auken i slike psykiske plager. Men det er grunn til å mistenke at det er slik. Ikkje minst fordi dei diagnosane som har auka mest sidan 2019, var stabile eller i svak nedgang gjennom ti år – heilt fram til pandemien byrja.

 

Lenke til kommentar
wampster skrev (13 timer siden):

Jeg hører mange mene dette (og er forsåvidt enig selv hvis jeg skulle dømt etter egne erfaringer), men hvordan kan vi ha et av verdens beste helsevesen samtidig som vi har så mange som er syke (kort og langtid) og så mange som er uføre og på annen trygd/stønad og en helsekø på 250.000 (tror jeg det var).

I hvert fall når det brukes så enorme summer på det som vi gjør i Norge.
Bare fra 2021 til 2022 var det en økning på nesten 7%.
 

SSB link

Vi bruker langt mindre per innbygger enn USA, men vi ligger ganske høyt på statistikken ja. Men de som ligger høyt på statistikken er gjerne andre rike land. Mye av dette kommer nok av høye priser og lønninger i helsevesenet tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (4 timer siden):

Hva om nordmenn har blitt mer syk og at det ikke er noe sært med det: https://www.dagogtid.no/samfunn/ei-skrantande-folkehelse-6.129.36438.ae444a490a?sharer_id=67845 (Paywall, men fant delingslenke)

Det som er en smule skandaløst her er at NAV har egen forskning som forklarer økning, men ledelsen velger altså å ikke nevne denne.

Du kunne jo kort oppsummert noe av det de snakker om: Covid virker å være mye av forklaringen, og gjerne ettervirkninger av Covid som utmattelse, som mange rapporterer. Hjernetåke og annet etter Covid kan også gjøre det mer vanskelig å mester jobben, og dermed lettere føre til utbrenthet, står det.

Det står også at andre land har sett lignende økning i sykefravær.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (11 timer siden):

Nja
Mitt inntrykk er at akuttkapasiteten er fabelaktig, hvor det også gjøres en god job etterpå med å få deg fulgt opp på smertestillende og timer til fysioterapi.
Men medaljens bakside: Må du ha en ekstra operasjon etterpå er plutselig ventelisten på 1+ år.

Min erfaring fra oppfølging etter en traumatisk møteulykke (både psykisk og fysisk) var at jeg ble ekspeditert ut av sykehuset så fort som mulig, før jeg var fysisk i stand til å gjøre ting som å komme meg opp av senga uten hjelp, eller komme meg på do uten hjelp. Til tross for protester fra meg og sykepleier/hjelpepleier hadde legen bestemt at jeg skulle ut døra den dagen. Når jeg kom hjem var det ikke linet opp eller planlagt noe oppfølging, rehabilitering eller psykisk helsehjelp. Jeg fikk en resept på paralgin forte å det var det. Hadde ikke stort annet valg enn å flytte hjem til foreldrene mine da jeg fysisk ikke var i stand til å ta vare på meg selv, i en alder av 30 er det lite kult å måtte ha hjelp til ting som å gå på do av dine foreldre for å si det slik. 

Selv måtte jeg bestille meg time med fastlegen min for oppfølging, jeg fikk høre fra en overarbeidet kommune psykolog at de psykologiske traumene ville gå av seg etter en stund og at alt skulle ordne seg å kastet på dør. Det ordnet seg ikke og jeg endte opp med å stå i over ett år i kø for å få komme på DPS å faktisk få litt hjelp, det ble forsøkt å søkt meg inn på rehabiliterings tjenester, men her ble det bare avslag. Som en konsekvens av dette har jeg en permanent skadet synsnerve da jeg ikke fikk noe rehabilitering etter en alvorlig hjernerystelse, jeg har konstante smerter i bena, mobiliteten min har blitt betydelig begrenset og hjelpen har uteblitt til tross for tapre forsøk fra min fastlege å søke meg inn på forskjellige ordninger. Først når jeg etter en mangeårig kamp med forsikringsselskapet og jeg fikk en erstatning som gjorde det mulig for meg å betale for private behandlingsalternativer har jeg fått genuin hjelp og ikke bare vært en kastefille mellom div. offentlige helse instanser som helst ikke ville bruke noe tid på meg . Så her har vi nok svært forskjellige inntrykk. 

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar

Så her har vi nok svært forskjellige inntrykk. 
Jeg tror ikke det. De lapper, og satser på at det går bra. Går det bra holdet det ofte med fysioterapi og smertestillende.

Men der er problemet. Går det ikke bra, så blir fastlegen til bry, for fastlegen kommer ikke til å sette seg inn i operasjonnavnene, så fastlegen klarer ikke å søke igjennom til henvisning til "normal" kø. Så der får du plutselig 1+ år ventetid, og fastlegen til glemme å faktisk søke deg til alt i stede for det som er mest prekært. 
Spesialistene som har lappet kan å også finne på å ikke ta etterkontroll. Noe som er dumt, for da hadde man stilt seg først i køen.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Markiii said:

Du kunne jo kort oppsummert noe av det de snakker om: Covid virker å være mye av forklaringen, og gjerne ettervirkninger av Covid som utmattelse, som mange rapporterer. Hjernetåke og annet etter Covid kan også gjøre det mer vanskelig å mester jobben, og dermed lettere føre til utbrenthet, står det.

Det står også at andre land har sett lignende økning i sykefravær.

Det kunne jeg sikkert, men nå stod det mer i artikkelen enn det, og jeg fortrekker om andre brukere faktisk leser hele. Den var lang men jeg syns det var verdt lesingen. Av andre ting drøftes det hvorfor fraværet kan kobles til Covid, selv om det skjer flere år etter toppen, og det er interessant når de går inn på hvilke yrkesgrupper som har høyt fravær.

Men fremfor alt syns jeg artikkelen viser rett fremgangsmåte etter min mening: Man begynner å søke kunnskap om mulig årsak og å forstå det som skjer. Debatten om hva slags sykelønnsordning er langt fra ny, og statistikken om sykefravær har ikke gjort stort i media enn et de som mener noe i denne saken gjentar det de alltid har ment. Diskusjonen om hvordan vi skal bruke penger overdøver den om hvordan vi kan bli friskere.

Det eneste jeg har hørt forøvrig i debatten som er noenlunde fornuftig er når Tonje Brenna stiller spørsmål om sykemelding alltid er rett. Man har liksom antatt at man trenger «å hvile» når man er syk, men for mange som er sykmeldt kan isolasjon gjøre ting verre om det er psyken som er årsak. At gode menneskelige relasjoner er helsebringende er noe forskning viser. Da kommer det selvsagt mye an på hvor gode relasjonene er på arbeidsstedet, men det er uansett nødvendig å tenke nytt.

Endret av Feynman
Skrive ferdig.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 13.9.2024 den 8:47 PM):

Rikt land og gratis helsetjenester betyr ikke nødvendigvis at det er gode tjenester. Vi har en praksis med lite antibiotikabruk og er svært restriktive med enkelte typer medisiner som faktisk gjør at folk blir gående lenger syke.

Vel; overdreven antibiotikabruk er skadelig for immunforsvaret. Jeg tror ikke det var tilfeldig at landene med høy dødelighet i corona var land hvor det var høy anitibiotikaresistens blant befolkningen.

 

DrAlban3000 skrev (På 13.9.2024 den 10:18 PM):

Vi har et godt helsevesen i dette landet, jo. Og for folk som kan klare å leve med den inntekten så er det supert. Da har man fri hver dag. Jeg mistet jobben da økonomien gikk under sist, da hadde jeg tjent mer fra NAV enn hva jeg hadde gjort i de stillingene jeg ble tilbudt og omtrent lik den jobben jeg tok.

Det er så vanlig å svindle til seg sykepenger at det ble nyhetssaker av det og et nytt ord oppsto. Tror dere virkelig ikke det er et problem, med en utvikling som dette?

https://www.nrk.no/innlandet/unge-bruker-nav-stotte-til-friar-1.8053044

Nå blander du kortene fullstendig og det er meningsløst å diskutere om man skal akseptere et prmiss om at det er kun en stønad i samfunnet som heter "nav". Den linken din forteller absolutt ingen verdens ting om ufæ-re-trygd. Det er snakk om ungdommer som hopper av skolen for å gå på SOSIALHJELP, IKKE uføretrygd. To himmelvidt forskjellige ting med himmelvidt forskjellige vinklinger til. Man får ikke UFØRETRYGD som er en pensjonsordning for de som grunnet sykdom og lyte ikke har noen mulighet til å tilbakevendes til arbeidslivet; en prosess som tar flere år og har det trangeste nåløyet av samtlige av offentlige ordninger å trenge igjennom. Noen av disse ordningene er enklere å få, men uføretrygd er det ikke og praktisk talt umulig å lure seg til. Men sosialhjelp har man krav på dersom man bor alene, er arbeidsledig og ikke har opptjent noen rettighet til å få dagpenger(arbeidsledighetstrygd). Ellers kommenterer jeg ikke denne 12 år gamle artikkelen om ungdommer i Gokk som hopper av skolen for å gå på sosialen; det er fullstendig irrelevant i forhold til uføretrygd som er noe fundamentalt annet og ikke har noen sammenheng eller relevans. Det har heller ikke noe med sykepolitikk å gjøre siden man ikke må være syk for å gå på sosialen; som førvrig ikke er noe noen vil med mindre man har ekstremt få ambisjoner i livet og ønsker å leve på 8000 kroner i måneden.

Og igjen; det er også himmelvid forskjell på vilkårene for sykelønn og vilkårene for uføretrygd. Dersom man ikke kan eller gidder å skjønne disse forskjellene blir det fullstendig meningsløst å diskutere dette.

Leste du forresten Evil-Ducks svar om erfaringene med NAV og sykdom? Hvordan i all verden tror du noen klarer å lure et slikt system trill rundt og hva skulle motivasjonen være? Å frivillig miste 34% av sin inntekt og leve under fattigdomsgrensen resten av livet? Hvorfor ikke bare svindle rike demente enker isteden?

 

Evil-Duck skrev (På 14.9.2024 den 1:21 AM):

Denne svært godt dokumenterte kommentaren kan være verdt å lese for de mest innbitte som mener på at Norge skiller seg ut i så negativ grad på sykefravær og trygdede sammenligned med andre utviklede land. Det er mye tekst men god lesing. Myten om det norske utenforskapet | Søkelys på arbeidslivet (idunn.no) 

En nydelig og godt dokumentert artikkel som med klare grafer slår fast at Norge IKKE er det mest trygde land i verden. Nå er det nok ikke tatt med i statistikken hvor mange som får sin inntekt fra det offentlige som helt klart er den høyeste i Europa; så jeg skulle gjerne sett en statistikk av hvor mange sysselsatte som reelt deltar i verdiskapning i Norge og hvem som høster av denne verdiskapningen. Nevner spesielt det siden artikkelen også nevner politikere og OFFENTLIG ANSATTE som snakker ned norske trygdede; altså et segment som burde gå litt stille i dørene da de selv ofte ikke har bidratt med særlig om noe verdiskapning i samfunnet. I motsetning til  mange uføretrygdede; det slås jo fast at flesteparten av uføre er oppunder pensjonsalder så mange av disse har nok bidratt MER til verdiskapning i løpet av sitt yrkesliv enn de offentlig ansatte som snakker dem ned.

Ble litt overrasket over at Irland nesten har like mange på uføretrygd enn Norge; det hadde jeg ikke trodd. Ellers ser jeg at stønader i seg selv er langt mer brukt i forskjellige land enn Norge. Noe som også viser hvor meningsløs mye av diskusjonen i Norge er hvor noen ikke en gang holder seg til tema og drar inn 12 år gamle clickbait-artikler fra Dagbladet om ungdommer i Porsgrunn som går på sosialen, noe som har null og nada med dette temaet å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...