Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

Tja. Mer kontroll av trygdede vil fort føre til enda flere byråkrater. Ikke gitt at du går i pluss. 

Det er også noe som heter effektivisering...

edit: Alt må ikke føre til økt byråkrati slik politikerne mener.
Det er mulig å kutte kostnader og beholde/forbedre tilbudet
Man klarer det i så å si alle andre sektorer enn den offentlige

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Og igjen er en tilbake på at en ser noen er i stand til å trene, derfor er ikke vedkommende syk, trening er kjempeviktig behandling for å kunne lære seg å leve med sykdom. 

Dette med at så mange svindler seg til uføretrygd tror jeg ikke på, jeg har vært gjennom systemet og er nå på 4. året med arbeidsavklaring. Jeg har en PTSD diagnose stilt av psykiater hos DPS (etter en møteulykke), jeg har nevropatiske smerter som sykehusene har gitt opp på å prøve å behandle og jeg har selv gått over til en private smerteklinikk for å i hovedsak prøve å lære meg å leve med smertene og jeg har betydelig fatigue dokumentert av nevropsykolog hos fysikalsk avdeling på sykehuset, jeg har og en svært omfattende rapport fra lege og psykiater leid inn fra forsikringsselskapet som ikke har noe behandlingsforhold til meg som og konkluderer med at jeg med mine plager ikke vil kunne stå i ordnært arbeid.

Så statlige helsetjenester har gitt opp på meg, jeg har svært omfattende dokumentasjon so bekrefter plagene mine og konklusjoner fra flere uavhengige fagkyndige som sier at jeg ikke vil være i stand til å stå i ordnært arbeid. Så da skulle en kanskje tro at det bare var å spasere inn på nærmeste NAV kontor og hente ut uføre statusen sin? Nei, NAV har ikke gitt opp enda. Jeg har blitt tvunget ut i arbeidsprøving som har gjort meg mye sykere. Jeg er utdannet automasjons ingeniør og har mange årig arbeidserfaring som elektroingeniør/3D Konstruktør, arbeidsutprøvingen NAV sendte meg på var å kutte fiskegarn i en vernet bedrift. Etter denne arbeidsutprøvingen konkluderte arbeidsleder og jobbkonsulent at jeg ikke kunne stå i ordinært arbeid med mine helseplager. Så da har NAV og dokumentasjon fra ett firma de leide inn for å vurdere meg, så da burde vel uføretrygda være i boks? Nei, for jeg var dum nok til å nevne til veilederen min at jeg hadde startet å gå til privat smerteklinikk (fordi det statlige har gitt opp) og da konkluderte NAV med at alt ikke var prøvd og mølla med AAP fortsetter. 

Så dette er jo min erfaring med systemet og hvor tungt og jævlig det faktisk er å stå i, ikke at jeg tror mine erfaringer kommer til å få noen til å ombestemme seg om at det er så mange uføretrygdede som er svindlere, men jeg tror vertfall at det er helt minimalt med mennesker som klarer å komme gjennom dette nåløyet uten å ha faktiske plager som gjør en ikke klarer å stå i ordinært arbeid. 

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, wampster said:

Det er også noe som heter effektivisering...

edit: Alt må ikke føre til økt byråkrati slik politikerne mener.
Det er mulig å kutte kostnader og beholde/forbedre tilbudet
Man klarer det i så å si alle andre sektorer enn den offentlige

Jo, men teori og praksis er to forskjellige ting. Politikerne er definitivt medskyldige i dette, selv under de borgelige fortsatte det offentlige å ese ut. Og det er ikke "folk på gulvet" som blir ansatt, det er mer og mer mellomledelse og toppledelse. Byråkrati avler mer byråkrati. 

Jeg tror det hadde vært bedre med enklere regler, mindre kontroll og mindre rapportering, men det er ikke den veien det går. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Og igjen er en tilbake på at en ser noen er i stand til å trene, derfor er ikke vedkommende syk, trening er kjempeviktig behandling for å kunne lære seg å leve med sykdom. 

Dette med at så mange svindler seg til uføretrygd tror jeg ikke på, jeg har vært gjennom systemet og er nå på 4. året med arbeidsavklaring. Jeg har en PTSD diagnose stilt av psykiater hos DPS (etter en møteulykke), jeg har nevropatiske smerter som sykehusene har gitt opp på å prøve å behandle og jeg har selv gått over til en private smerteklinikk for å i hovedsak prøve å lære meg å leve med smertene og jeg har betydelig fatigue dokumentert av nevropsykolog hos fysikalsk avdeling på sykehuset, jeg har og en svært omfattende rapport fra lege og psykiater leid inn fra forsikringsselskapet som ikke har noe behandlingsforhold til meg som og konkluderer med at jeg med mine plager ikke vil kunne stå i ordnært arbeid.

Så statlige helsetjenester har gitt opp på meg, jeg har svært omfattende dokumentasjon so bekrefter plagene mine og konklusjoner fra flere uavhengige fagkyndige som sier at jeg ikke vil være i stand til å stå i ordnært arbeid. Så da skulle en kanskje tro at det bare var å spasere inn på nærmeste NAV kontor og hente ut uføre statusen sin? Nei, NAV har ikke gitt opp enda. Jeg har blitt tvunget ut i arbeidsprøving som har gjort meg mye sykere. Jeg er utdannet automasjons ingeniør og har mange årig arbeidserfaring som elektroingeniør/3D Konstruktør, arbeidsutprøvingen NAV sendte meg på var å kutte fiskegarn i en vernet bedrift. Etter denne arbeidsutprøvingen konkluderte arbeidsleder og jobbkonsulent at jeg ikke kunne stå i ordinært arbeid med mine helseplager. Så da har NAV og dokumentasjon fra ett firma de leide inn for å vurdere meg, så da burde vel uføretrygda være i boks? Nei, for jeg var dum nok til å nevne til veilederen min at jeg hadde startet å gå til privat smerteklinikk (fordi det statlige har gitt opp) og da konkluderte NAV med at alt ikke var prøvd og mølla med AAP fortsetter. 

Så dette er jo min erfaring med systemet og hvor tungt og jævlig det faktisk er å stå i, ikke at jeg tror mine erfaringer kommer til å få noen til å ombestemme seg om at det er så mange uføretrygdede som er svindlere, men jeg tror vertfall at det er helt minimalt med mennesker som klarer å komme gjennom dette nåløyet uten å ha faktiske plager som gjør en ikke klarer å stå i ordinært arbeid. 

Trist å høre, håper du blir bedre/at det ordner seg. Hørtes ganske håpløst/tåpelig ut å sende deg til å kutte fiskegarn når skadene er slik du beskriver spør du meg. 

Jeg er selv klar over (familiært) hvor vanskelig/tungvint  NAV er å ha med å gjøre.
Jeg tror også at på grunn av at NAV er så vanskelig å ha med å gjøre er det folk som burde ha blitt/være uføre som ikke er det. På samme måte som at jeg tror (statistisk sett når man ser på tallene) det er mange som er uføre som ikke burde være det. Jeg har absolutt ingen problemer med at folk som er uføre/syke/på aap eller lignende trener/er i aktivitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store deler av befolkningen her i landet blir behandlet dårlig av det offentlige. Manglende kollektivtransport og kø gjør at folk får psykiske problemer og man står tett å pådrar seg all verdens smitte. Mange har ikke fastlege og det er ellers lange køer i helsevesenet, man blir ikke skikkelig undersøkt og innen man blir behandlet er det ofte for sent. Videre er vi restriktive med enkelte typer medisiner som kan holde folk gående, og antibiotika-bruken skal ned med det resultat at folk blir sykere lenger. I andre verdensdeler kjøper man antibiotika intravenøst på et hvilket som helst senter tilrettelagt for eldre og syke helt uten innblanding av landets offentlige helsevesen. Det er også lite akseptert at folk kommer syke på jobb her i landet, og det skal vi kanskje være glade for, om ikke vil tallene øke ytterligere. Men vi kommer trolig ikke unna ytterligere økning fordi velferden ser ut til å smuldre opp slik at det blir verre for folk flest, ikke bedre.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (29 minutter siden):

Og igjen er en tilbake på at en ser noen er i stand til å trene, derfor er ikke vedkommende syk, trening er kjempeviktig behandling for å kunne lære seg å leve med sykdom. 

Dette med at så mange svindler seg til uføretrygd tror jeg ikke på, jeg har vært gjennom systemet og er nå på 4. året med arbeidsavklaring. Jeg har en PTSD diagnose stilt av psykiater hos DPS (etter en møteulykke), jeg har nevropatiske smerter som sykehusene har gitt opp på å prøve å behandle og jeg har selv gått over til en private smerteklinikk for å i hovedsak prøve å lære meg å leve med smertene og jeg har betydelig fatigue dokumentert av nevropsykolog hos fysikalsk avdeling på sykehuset, jeg har og en svært omfattende rapport fra lege og psykiater leid inn fra forsikringsselskapet som ikke har noe behandlingsforhold til meg som og konkluderer med at jeg med mine plager ikke vil kunne stå i ordnært arbeid.

Så statlige helsetjenester har gitt opp på meg, jeg har svært omfattende dokumentasjon so bekrefter plagene mine og konklusjoner fra flere uavhengige fagkyndige som sier at jeg ikke vil være i stand til å stå i ordnært arbeid. Så da skulle en kanskje tro at det bare var å spasere inn på nærmeste NAV kontor og hente ut uføre statusen sin? Nei, NAV har ikke gitt opp enda. Jeg har blitt tvunget ut i arbeidsprøving som har gjort meg mye sykere. Jeg er utdannet automasjons ingeniør og har mange årig arbeidserfaring som elektroingeniør/3D Konstruktør, arbeidsutprøvingen NAV sendte meg på var å kutte fiskegarn i en vernet bedrift. Etter denne arbeidsutprøvingen konkluderte arbeidsleder og jobbkonsulent at jeg ikke kunne stå i ordinært arbeid med mine helseplager. Så da har NAV og dokumentasjon fra ett firma de leide inn for å vurdere meg, så da burde vel uføretrygda være i boks? Nei, for jeg var dum nok til å nevne til veilederen min at jeg hadde startet å gå til privat smerteklinikk (fordi det statlige har gitt opp) og da konkluderte NAV med at alt ikke var prøvd og mølla med AAP fortsetter. 

Så dette er jo min erfaring med systemet og hvor tungt og jævlig det faktisk er å stå i, ikke at jeg tror mine erfaringer kommer til å få noen til å ombestemme seg om at det er så mange uføretrygdede som er svindlere, men jeg tror vertfall at det er helt minimalt med mennesker som klarer å komme gjennom dette nåløyet uten å ha faktiske plager som gjør en ikke klarer å stå i ordinært arbeid. 

Betaler NAV i det minste denne smerteklinikken?

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Kommer vel litt ann på hvordan en ser det, NAV betaler jo for det meste nå i den grad at jeg får AAP, men jeg får ikke noe tillegg på stønaden for å dekke smerteklinikken nei. 

Så nav bruker smerteklinikk som grunnlag til å nekte deg uføretrygd,. Men nekter å finansiere "tiltaket " så du må betale av livsopphold...

Det er hjerterått!

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (5 timer siden):

Tror jeg nevnte det tidligere. Jeg ser ukentlig folk med hcp-bevis på bilen som er i full stand til å trene/løpe/golfe/sykle/bære tungt, med mer. Det er det NAV som utsteder så det tydelig at folk klarer å svindle dem når det kommer til det..

At du ser 0.1% av dagen til en person trenger ikke bety at det er sånn hele tiden, eller en gang hele dagen, kort sagt du vet ingenting om hvorfor de har HC kort eller hvordan deres handicap utarter seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter å ha bodd i både såkalte andre og tredjeverdensland kan jeg si EN ting ihvertfall:
"Typisk norsk å være en bortskjemt, narssistisk drittunge som tror du vet alt om verden uten å en gang ha vært i den! Annet en corny charterturer til Syden"
Gjelder både 14-åringer såvel som 40-åringer.
Det triste er.... en 14-åring kan unnskyldes. Når du er 40 burde du kommet lengre enn sofasynsing og luksusproblemer.


Noensinne sett en dau baby ligge i søpla i en slum og råtne med et tonn fluer rundt?
Putter virkelig dine trivielle problemer i Norge i perspektiv.

Kommenter med så mye backlash dere bare ønsker nå, jeg blir ikke en gang å gidde å lese svar her inne mere.

Congratulate yourselves in living in the land of trust fund CRY BABIES and MORONS!

 

 

Endret av Whateverface
Lenke til kommentar
Whateverface skrev (6 minutter siden):

Etter å ha bodd i både såkalte andre og tredjeverdensland kan jeg si EN ting ihvertfall:
"Typisk norsk å være en bortskjemt, narssistisk drittunge som tror du vet alt om verden uten å en gang ha vært i den! Annet en corny charterturer til Syden"
Gjelder både 14-åringer såvel som 40-åringer.
Det triste er.... en 14-åring kan unnskyldes. Når du er 40 burde du kommet lengre enn sofasynsing og luksusproblemer.


Noensinne sett en dau baby ligge i søpla i en slum og råtne med et tonn fluer rundt?
Putter virkelig dine trivielle problemer i Norge i perspektiv.

Kommenter med så mye backlash dere bare ønsker nå, jeg blir ikke en gang å gidde å lese svar her inne mere.

Congratulate yourselves in living in the land of trust fund CRY BABIES and MORONS!

 

 

Mulig du er litt blind og fortumlet over ditt opphold utenlands, men de fleste har heldigvis fått med seg at ikke bare nav-klienter står i matkø, men også folk i fast arbeid. Folk rekker ikke hente ungene sine i barnehagen som følge av dårlig kollektivtrafikk eller kø. Daglig leser vi om mennesker som får forkortet sine liv som følge av dårlig helsebehandling eller nedverdigende behandling i det offenlige rom. Alt dette skjer i et av verdens rikeste land som typisk er veldig godt og bo i?

I land du trolig referer til ligger folk i egen hengekøye under et tre dagen lang og går til matstasjonen for å få sine måltider der. Jeg vet ikke hva som er værst?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (10 minutter siden):

Mulig du er litt blind og fortumlet over ditt opphold utenlands, men de fleste har heldigvis fått med seg at ikke bare nav-klienter står i matkø, men også folk i fast arbeid. Folk rekker ikke hente ungene sine i barnehagen som følge av dårlig kollektivtrafikk eller kø. Daglig leser vi om mennesker som får forkortet sine liv som følge av dårlig helsebehandling eller nedverdigende behandling i det offenlige rom. Alt dette skjer i et av verdens rikeste land som typisk er veldig godt og bo i?

I land du trolig referer til ligger folk i egen hengekøye under et tre dagen lang og går til matstasjonen for å få sine måltider der. Jeg vet ikke hva som er værst?

Min observasjon går over 30 år.
Ikke nåværende situasjon som har oppstått de siste 4 årene.

På tide nordmenn sliter litt spør du meg.

Det er ikke noe matstasjoner der jeg har vært å sett.

Der må du fiske i havet for å overleve.

Jeg må jo også bare tilføye at "observasjon over 30 år "betyr ikke at jeg er i 30-årene, men at jeg har 30 års erfaring med å sammenligne moderlandet med andre land.
Både første andre og tredje verdensland.

Takk! Ha en fin dag! 

Endret av Whateverface
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

At du ser 0.1% av dagen til en person trenger ikke bety at det er sånn hele tiden, eller en gang hele dagen, kort sagt du vet ingenting om hvorfor de har HC kort eller hvordan deres handicap utarter seg. 

Men statistikken viser at vi har et ekstremt antall uføre i et land med et ekstremt antall som jobber i helsevesenet i et land hvor vi har meget gode rettigheter og komfor på jobben. Regnestykket går ikke opp. 1+1 != 2. Det må være lov til å mene det med bakgrunn i tallene/statistikken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Whateverface skrev (2 timer siden):

Etter å ha bodd i både såkalte andre og tredjeverdensland kan jeg si EN ting ihvertfall:
"Typisk norsk å være en bortskjemt, narssistisk drittunge som tror du vet alt om verden uten å en gang ha vært i den! Annet en corny charterturer til Syden"
Gjelder både 14-åringer såvel som 40-åringer.
Det triste er.... en 14-åring kan unnskyldes. Når du er 40 burde du kommet lengre enn sofasynsing og luksusproblemer.


Noensinne sett en dau baby ligge i søpla i en slum og råtne med et tonn fluer rundt?
Putter virkelig dine trivielle problemer i Norge i perspektiv.

Kommenter med så mye backlash dere bare ønsker nå, jeg blir ikke en gang å gidde å lese svar her inne mere.

Congratulate yourselves in living in the land of trust fund CRY BABIES and MORONS!

 

 

Hvem er det som har pissa i ølen din? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (10 minutter siden):

Men statistikken viser at vi har et ekstremt antall uføre i et land med et ekstremt antall som jobber i helsevesenet i et land hvor vi har meget gode rettigheter og komfor på jobben. Regnestykket går ikke opp. 1+1 != 2. Det må være lov til å mene det med bakgrunn i tallene/statistikken? 

Egentlig ikke, statistikken viser at Norge har uføre, mens Sverige f.eks har langt flere arbeidsløse, og på andre typer trygd, det er også den eneste forskjellen, og vi har mangel på personell i helsevesenet. Denne tråden startet med Sanna Sarromaa sine misforståelser om tall å statistikk og de er blitt tilbakevist gang på gang, Norge er kort og godt ikke verre enn andre ikke basert på verken tall eller statistikk. Og det er fremdeles idioti og stemple noen som svindler basert på lite annet enn en dråpe i havet.    

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (58 minutter siden):

Egentlig ikke, statistikken viser at Norge har uføre, mens Sverige f.eks har langt flere arbeidsløse, og på andre typer trygd, det er også den eneste forskjellen, og vi har mangel på personell i helsevesenet. Denne tråden startet med Sanna Sarromaa sine misforståelser om tall å statistikk og de er blitt tilbakevist gang på gang, Norge er kort og godt ikke verre enn andre ikke basert på verken tall eller statistikk. Og det er fremdeles idioti og stemple noen som svindler basert på lite annet enn en dråpe i havet.    

Nå sier ikke jeg at Sanna er veldig treffsikker men:

1: 4 prosent imot 6 prosent arbeidsledige. Har svingt litt og vært på Norske nivåer til tider. Altså ikke grunnen.

2: Sverige har 220 000 på deres sjukerstatning som er en nær identisk løsning som oss. Ned fra over en halv million i 2005. Vi har økt antallet med ca 10% i samme tidsrom. Dette er altså ikke grunnen.

Det henger faktisk ikke på greip at verdens sikreste, rikeste land med gratis helsetjenester har høyest prosentandel på uføretrygd. Det er helt åpenbart folk som svindler systemet.

Prøver ikke å få folk til å skamme seg over trygden sin, sette spørsmål ved skader eller noe - det er bare en utrolig merkelig sammenheng. 

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (39 minutter siden):

Det henger faktisk ikke på greip at verdens sikreste, rikeste land med gratis helsetjenester har høyest prosentandel på uføretrygd.

Nå er det jo åpenbart ingenting gratis med helsetjenester.

 

DrAlban3000 skrev (40 minutter siden):

Det er helt åpenbart folk som svindler systemet.

Det er nokså sikkert at det er til tider enkeltpersoner som har kommet seg gjennom labyrinten på uredelig vis, men at det er noe som skjer i stort volum er det ingenting som tyder på, det er ganske enkelt ikke så lett å narre seg til uføretrygd som du kanskje tror. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...