Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Subara said:

Ja, det er det store spørsmålet. Jeg tror det er på grunn av et tøffere arbeidsmarked.

Igjen, har ikke arbeidsmarkedet blitt tøffere også i Sverige, Danmark og Finland?

Jeg tror en må se på hva skilnaden på systemene er. Og det er etter hva jeg kjenner til først og fremst rausere ordninger og at det egentlig ikke er så vanskelig å bli ufør i Norge. Men det er riktignok ren synsing fra min side.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 timer siden):

og at det egentlig ikke er så vanskelig å bli ufør i Norge.

Om man har en helse som gjør det mer eller mindre umulig å jobbe, så er svaret ja, men man blir ikke ufør bare fordi man ikke er fan av å jobbe, og man må strengt tatt nesten være dum for å ville være ufør, er man så dum er det nesten grunn nok til å få ufør, det er virkelig ikke noe å trakte etter. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (17 timer siden):

Igjen, har ikke arbeidsmarkedet blitt tøffere også i Sverige, Danmark og Finland?

 

Jo, men som sagt er det også stadig flere, spesielt i Sverige som lever på "ingenting"; altså er borte fra både jobb- og trygdestatistikk og sannsynligvis blir forsørget av nære relasjoner.

 

Smule8o skrev (17 timer siden):

 

Jeg tror en må se på hva skilnaden på systemene er. Og det er etter hva jeg kjenner til først og fremst rausere ordninger og at det egentlig ikke er så vanskelig å bli ufør i Norge. Men det er riktignok ren synsing fra min side.

Jo, det er vanskelig å gå gjennom slike prosesser. Det vet alle som både jobber i systemene og de som har noen nære som har vært gjennom eller er gjennom slike prosesser. Så du har helt rett i at det er ren synsing fra din side. Som sagt; for mange som er syke og arbeidsuføre er alternativet til velferdsstaten å  bli forsørget av venner og familie eller gå til grunne i rennesteinen. Det er nok politikerne som stadig kappes om å være "hardere i klypa" ovenfor de uføre og "få flere i jobb". De vet veldig godt at disse arbeidsplassene for uføre som de vil "tvinge de ut i" ikke finnes; arbeidsgivere er ikke interessert i uføre med store hull og mangler i CV-en. Med mindre politikerne faktisk har noen plan om å innføre ansettelsestvang for bedrifter viderefulgt med fullt pålegg om også å tilrettelegge for speiselle behov for uføre, både fysisk og psykisk syke; noe som er en fullstendig illusjon og veldig kostnadskrevende er dette bare ren retorikk og et skalkesjul for å få flere ut av uførestatistikken; ikke gjennom å "få de i arbeid"; for det vil de ikke; men "hjelp til selvhjelp"; at andre tar seg av dem eller eventuelt at vi får en økning i hjemløse i Norge. Ja; det er dyrere å ha en velferdsstat med gode ordninger; det er en ærlig sak; men målet for politikerne er færre uføre; og DET innebærer flere syke mennesker på sosialhjelp eler ingenting. Og det er også realiteten i land som har gjort velferdsordninger dårligere. Du kan spørre deg selv; ville DU ha ansatt individer med store helseutfordringer; både fysisk og psykisk og med store CV-hull i CV-en?

 

skaftetryne32 skrev (14 timer siden):

Om man har en helse som gjør det mer eller mindre umulig å jobbe, så er svaret ja, men man blir ikke ufør bare fordi man ikke er fan av å jobbe, og man må strengt tatt nesten være dum for å ville være ufør, er man så dum er det nesten grunn nok til å få ufør, det er virkelig ikke noe å trakte etter. 

Det tar vel gjennomsnittelig rundt 7-8 år å bli uføretrygdet og det innebærer endeløse utredninger, søknader, avslag, søknader, avslag, endeløse tiltak og utprøvinger, "second opinions" og ubegripelige skjemaer. Dessuten; er det virkelig noen som lykkes å svindle et så avansert apparat som NAV til å få uføretrygd? Jeg mener; da snakker vi mestersvindel med tanke på hvor mange reelt uføre som får avslag og må flere runder i retten for å overprøve det. Da tror jeg isåfall vi snakker om veldig profesjonelle svindlere. Men det er isåfall noe som skurret der; ville ikke en profesjonell svindler prøvd seg på noe mer økonomisk innbringende enn å få innvilget uføretrygd for å leve på fattiggrensa? Ville de ikke med slike evner ha gjort noe som ga de mer penger mellom hendene, som å lure rike enker for eksempel?

Det er en del myter og anekdoter om uføre og ofte spredd av uvitende naboer av uføre på nettet som "jeg har en nabo som er ufør og jeg ser at h*n er i stand til å gå i postkassa så da må vedkommende være helt frisk og arbeidsfør". Anekdoter som er helt ubrukelige og verdiløse og fra folk som kun sprer ondsinnet sladder om  naboer de overhodet ikke kjenner eller har sett taushetsbelagte dokumenter om på nettet. Det er tross alt fagfolk og ikke naboer som skal avgjøre om noen er ufør.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

. Dessuten; er det virkelig noen som lykkes å svindle et så avansert apparat som NAV til å få uføretrygd? Jeg mener; da snakker vi mestersvindel med tanke på hvor mange reelt uføre som får avslag og må flere runder i retten for å overprøve det. Da tror jeg isåfall vi snakker om veldig profesjonelle svindlere. Men det er isåfall noe som skurret der; ville ikke en profesjonell svindler prøvd seg på noe mer økonomisk innbringende enn å få innvilget uføretrygd for å leve på fattiggrensa? Ville de ikke med slike evner ha gjort noe som ga de mer penger mellom hendene, som å lure rike enker for eksempel?

Tror jeg nevnte det tidligere. Jeg ser ukentlig folk med hcp-bevis på bilen som er i full stand til å trene/løpe/golfe/sykle/bære tungt, med mer. Det er det NAV som utsteder så det tydelig at folk klarer å svindle dem når det kommer til det..

Våre egne politikere svindler med en haug av ordninger (etterlønn, reiseregninger, pendlerbolig, diettpenger, dokumentforfalskning +++  

Bjørnar Moxnes ble sykemeldt 3-5 måneder ish fordi han ble tatt i å stjele. Er det innafor? Er det der vi skal legge listen?
Dette er langt fra et personangrep på Moxnes. Kun ment som et eksempel til utsagnet "er det virkelig noen som lykkes å svindle NAV". Moxnes gjorde det i fult dagslys med hele Norge som tilskuer og det var ingen som sa noe.

Så har du han her:
https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/09/11/8178593/kfum-sjef-fredrik-glad-gjernes-er-sykmeldt-jeg-jobber-35-40-timer-i-uken-som-demonstrant

Hvis man er så naiv å tror at ingen klarer å svindle/lure NAV så er man for godtroende spør du meg. Tallenes tale er ganske klar. Vi har en ekstrem mengde uføre. Mange flere enn det som logisk/statistisk kan forsvares.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du blander forskjellige kort her. Jeg snakket spesifikt om uføretrygd, ikke om alle sider ved NAV og ikke om sykemelding. Og jeg skrev også eksplisitt et annet sted at det er for lett å få sykemelding men at historien er en helt annen med uføretrygd. En annen ting; 1)de med handicapbevis er ikke nødvendigvis uføretrygdede og 2)hvem som helt kan kjøre en bil med handicapbevis uten å være den handicapede selv. Flere eksempler med ektefelle eller annen nær relasjon til den handicapede som kjører den handicapedes bil og utnytter dette. Som sagt; anekdoter og blanding av kortene.

Vi har mange uføre ja; og heldigvis ikke så mange hjemløse. Men det vil vi få om vi nekter de mest ressurssvake uføretrygd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Du blander forskjellige kort her. Jeg snakket spesifikt om uføretrygd, ikke om alle sider ved NAV og ikke om sykemelding. Og jeg skrev også eksplisitt et annet sted at det er for lett å få sykemelding men at historien er en helt annen med uføretrygd. En annen ting; 1)de med handicapbevis er ikke nødvendigvis uføretrygdede og 2)hvem som helt kan kjøre en bil med handicapbevis uten å være den handicapede selv. Flere eksempler med ektefelle eller annen nær relasjon til den handicapede som kjører den handicapedes bil og utnytter dette. Som sagt; anekdoter og blanding av kortene.

Man kan legitimt bruke handicapbevis hvis man feks. kjører den handicappede. De har ikke nødvendigvis bil selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg glemte å legge til: det er ikke slik at uførhet er uforenelig med det å trene på gode dager. Leger anbefaler og oppfordrer aktivt kronisk og psykisk syke til aktivt å trene. Igjen bekrefter du poenget mitt med anekdoter og sladder om de uføre som du ikke vet noe som helst om men antar at fordi de er i stand til å trene har svindlet systemet; en veldig lite verdifull observasjon og regelrett synsing.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Man kan legitimt bruke handicapbevis hvis man feks. kjører den handicappede. De har ikke nødvendigvis bil selv. 

Godt poeng. Jeg skulle ha tatt med det i debunkingen av all mistenkeliggjøringen av uføre som ganske så forutsigbart dukker opp i slike diskusjoner. Mistenkeliggjøringen er ikke spesielt original heller; alle argumentene har blitt brukt før og er omtrent like verdifull som konspirasjonsteorier.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Man kan legitimt bruke handicapbevis hvis man feks. kjører den handicappede. De har ikke nødvendigvis bil selv. 

Gyldigheten forutsetter at den handicappede må ha hjelp fra tredjeperson, ellers så skal i utgangspunktet den som hjelper en handicapet person slippe av den ved Inngangen(kan brukes HC-parkering til dette) men flytte og parkere bilen som normalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
wampster skrev (31 minutter siden):

Så har du han her:
https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/09/11/8178593/kfum-sjef-fredrik-glad-gjernes-er-sykmeldt-jeg-jobber-35-40-timer-i-uken-som-demonstrant

Hvis man er så naiv å tror at ingen klarer å svindle/lure NAV så er man for godtroende spør du meg. Tallenes tale er ganske klar. Vi har en ekstrem mengde uføre. Mange flere enn det som logisk/statistisk kan forsvares.

Spennende å se om saken får noen konsekvenser.
Utrolig hvis ikke arbeidsgiver bestrider sykmeldingen i dette tilfellet, men det krever at de har litt baller.
Ikke så overraskende synes MDG sånt er helt greit:

image.png.53294f293064a0457a244c82744d7aa7.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Hansien said:

Gyldigheten forutsetter at den handicappede må ha hjelp fra tredjeperson, ellers så skal i utgangspunktet den som hjelper en handicapet person slippe av den ved Inngangen(kan brukes HC-parkering til dette) men flytte og parkere bilen som normalt.

Må heller ikke glemme at hvis man har familie med HC skilt så låner man bilen og skiltet for å kunne parkere mer gunstig. Hadde en tidligere kollega som gjorde dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (38 minutter siden):

Du blander forskjellige kort her. Jeg snakket spesifikt om uføretrygd, ikke om alle sider ved NAV og ikke om sykemelding. Og jeg skrev også eksplisitt et annet sted at det er for lett å få sykemelding men at historien er en helt annen med uføretrygd. En annen ting; 1)de med handicapbevis er ikke nødvendigvis uføretrygdede og 2)hvem som helt kan kjøre en bil med handicapbevis uten å være den handicapede selv. Flere eksempler med ektefelle eller annen nær relasjon til den handicapede som kjører den handicapedes bil og utnytter dette. Som sagt; anekdoter og blanding av kortene.

Vi har mange uføre ja; og heldigvis ikke så mange hjemløse. Men det vil vi få om vi nekter de mest ressurssvake uføretrygd.

Jeg blander ikke kort nei. Jeg brukte eksempler på at ALLE deler av befolkningen svindler. 
NB ! Det er viktig at du ikke leser ALLE i befolkningen og skjønner forskjellen av hva jeg skrev

Unge svindler, eldre svindler, ansatte svindler, ledere svindler, rike svindler, fattige svindler osv..
Å blåøyd tro at INGEN utnytter/svindler uføreordningen vi har når uføretallet i landet her er så hinsides høyt er håpløst naivt på grensen til idioti.

Så kan jo kommentere sykelønnen til KFUM lederen. Det går vel via/gjennom NAV? Eller er det slik at du tror mange kan svindle med sykemelding/lønn, men det er ingen som går hakket videre til å svindle med uføreordningen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitter DU på noe taushetsbelagt materiale om alle disse DU mener har svindlet til seg uføretrygd da? Er det noe du konkret kjenner til som fastleger, NAV-ansatte, spesialister etc. etc. etc. ikke kjenner til om alle disse du "vet" har svindlet til seg uføretrygd. I så fall vil jeg heller høre det enn dine hissige synsinger basert på fordommer om hva sykdom er. Man driver ikke seriøs samfunnsdebatt basert på sladder og anekdoter om mennesker man ikke kjenner. Det hjelper heller ikke med personangrep hvor du kaller andre debattanter for idiot. Så kom med det du VET da,

Er du klar over hva som skal til for å få innvilget uføretrygd? Tror du det bare er å møte opp på NAV og si "jeg er syk, gi meg uføretrygd?". Eh, nei. Har du hørt om aktivitetsplikt? Har du hørt om arbeidsavklaring? Er du klar over at arbeidsavklaring er et absolutt krav for ALLE som er i en skvis mellom sykemelding og uføretrygd og at det er snakk om år etter år med avklaring? Visste du det?

Mye av grunnen til økning i uføretrygd er medisinske fremskritt som gjør at mange med alvorlige sykdommer lever lenger og heller ville vært døde tidligere. Ønsker du å bytte ditt liv med disses liv? Hvorfor dette sinne og aggresjonen mot mennesker som er syke? Mener du også at alvorlig syke ikke skal få lov til å trene?

Med mindre du sitter på noe info så er synsingen din verdiløs. Å si "jeg så en ufør sykle" er 100% verdiløst. Du kan være ufør og likevel være i stand til å bevege deg. Det er ikke slik at man må være mulithandicapet, mates med sonde og hoste blod kontinuerlig for å være ufør.

Nei; jeg kommenterer ikke sykemeldingen til KFUM-lederen fordi det er irrelevant. Og for å gjenta det nok en gang; sykemelding og uføretrygd er det to forskjellige vilkår for å få. Om du ikke har skjønt det er videre diskusjon bortkastet.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (32 minutter siden):

Sitter DU på noe taushetsbelagt materiale om alle disse DU mener har svindlet til seg uføretrygd da? Er det noe du konkret kjenner til som fastleger, NAV-ansatte, spesialister etc. etc. etc. ikke kjenner til om alle disse du "vet" har svindlet til seg uføretrygd. I så fall vil jeg heller høre det enn dine hissige synsinger basert på fordommer om hva sykdom er. Man driver ikke seriøs samfunnsdebatt basert på sladder og anekdoter om mennesker man ikke kjenner. Det hjelper heller ikke med personangrep hvor du kaller andre debattanter for idiot. Så kom med det du VET da,

Er du klar over hva som skal til for å få innvilget uføretrygd? Tror du det bare er å møte opp på NAV og si "jeg er syk, gi meg uføretrygd?". Eh, nei. Har du hørt om aktivitetsplikt? Har du hørt om arbeidsavklaring? Er du klar over at arbeidsavklaring er et absolutt krav for ALLE som er i en skvis mellom sykemelding og uføretrygd og at det er snakk om år etter år med avklaring? Visste du det?

Mye av grunnen til økning i uføretrygd er medisinske fremskritt som gjør at mange med alvorlige sykdommer lever lenger og heller ville vært døde tidligere. Ønsker du å bytte ditt liv med disses liv? Hvorfor dette sinne og aggresjonen mot mennesker som er syke? Mener du også at alvorlig syke ikke skal få lov til å trene?

Med mindre du sitter på noe info så er synsingen din verdiløs. Å si "jeg så en ufør sykle" er 100% verdiløst. Du kan være ufør og likevel være i stand til å bevege deg. Det er ikke slik at man må være mulithandicapet, mates med sonde og hoste blod kontinuerlig for å være ufør.

Nei; jeg kommenterer ikke sykemeldingen til KFUM-lederen fordi det er irrelevant. Og for å gjenta det nok en gang; sykemelding og uføretrygd er det to forskjellige vilkår for å få. Om du ikke har skjønt det er videre diskusjon bortkastet.

Faren min har jobbet som kirurg/overlege og har vært med i legeforeningen i 20+ år samt vært med på å utarbeide fastlegeordningen, så ja jeg har over snittet innsikt i hvordan ting i "helsevesenet" fungerer. edit: Ingenting taushetsbelagt selvfølgelig ettersom det er nettopp det... Og om jeg hadde sittet på det hadde jeg definitivt ikke gått ut med det på et forum i en diskusjon som dette.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk som deg alltid skal gå på at jeg mener alle som er uføre er det urettmessig.
Mange er uføre og har absolutt rett til å være det og burde få all den hjelpen og støtten de trenger og vel så det
Mange som er utføre burde absolutt ikke være det og stjeler ressurser som ellers kunne kommet de som faktisk er uføre til gode

 

Du skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg tar opp det med sykemelding.. Utrolig.
Folk svindler på sykemeldingen, så hvorfor mener du at ingen svindler med uføretrygd?
Hvis folk er kapable å svindle med sykemelding er folk kapable å svindle med uføretrygd. I begge tilfeller er det leger involvert.. Hva er det som gjør det for deg umulig å tenke seg at noen har svindlet med uføreordningen?

 

edit2: Du nevner medisinske fremskritt. Er det noe vi har kun i Norge eller har de det i andre land også? I så fall så er det jo snodig at vi har mye større andel og mye raskere voksende antall enn noe annet land vi kan sammenligne oss med. Forklar?

Endret av wampster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke at INGEN svindler på uføretrygd. Det er en stråmann. Men det er langt mer marginalt enn det som påstås. Og den største svindelen med trydeordninger skjer med dagpenger; altså arbeidsledighetstrygd, ikke uføretrygd og altså av friske arbeidsledige. Og selvfølgelig mer med sykemelding enn med uføretrygd da det er skyhøyt hardere å få uføretrygd enn sykemelding. Men jeg har aldri påstått at 0 mennesker svindlet med uføretrygd; så den ballen legger vi død her og nå OK?

Forresten; har din far delt taushetsbelagt materiale med deg om disse uføre som du mener svindler systemet?

Igjen; å trene når man er arbeidsufør er ikke synonymt med svindel.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske mye forskjell på hvor mye innsats/langsiktighet som skal til for å kunne svindle på uføretrygd vs. sykemelding.

Man vil alltid ha noen som greier å snike til seg en ytelse. Spørsmålet er hvor mye jobb man skal legge inn for å ta dem, og hvor mye ekstra smerte dette påfører de som faktisk har rett på ytelsen.

Hovedproblemet er at det ikke er lett å se forskjell på de som faktisk har rett på ytelsen og de som ikke har det. Så jo hardere man skviser, jo mer rammer man de som burde fått hjelp. 

 

Jeg tenker at det finnes offentlig byråkrater som er større kviser på samfunnets rumpe (når man tenker på hvor mye de koster i lønn og hvor mye de drar ned andre folks produktivitet) enn de fleste trygdesvindlere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

1, Jeg skrev ikke at INGEN svindler på uføretrygd. Det er en stråmann. Men det er langt mer marginalt enn det som påstås.

2, Og den største svindelen med trydeordninger skjer med dagpenger; altså arbeidsledighetstrygd, ikke uføretrygd og altså av friske arbeidsledige. Og selvfølgelig mer med sykemelding enn med uføretrygd da det er skyhøyt hardere å få uføretrygd enn sykemelding. Men jeg har aldri påstått at 0 mennesker svindlet med uføretrygd; så den ballen legger vi død her og nå OK?

3, Forresten; har din far delt taushetsbelagt materiale med deg om disse uføre som du mener svindler systemet?

Igjen; å trene når man er arbeidsufør er ikke synonymt med svindel.

1, Ok så folk svindler på uføretrygd, da er vi enige. 👍

2, Hvor har du det fra? Interessert i å lese den statistikken

3, Nei han har ikke delt taushetsbelagt materiale. Det er taushetsbelagt
Men når man er i de kretser så hører man selvfølgelig mye om hvordan systemet "fungerer" og så ser man de på statistikken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det finnes offentlig byråkrater som er større kviser på samfunnets rumpe (når man tenker på hvor mye de koster i lønn og hvor mye de drar ned andre folks produktivitet) enn de fleste trygdesvindlere. 

100% enig. Men man burde kunne prøve å ta tak i begge "problemene" samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...