Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (7 minutter siden):

Finnes det nogen detaljering av det beløp nogen steder?  Virker jo helt absurd, så skulle likt å se i detaljer hva pengene egentlig går til. 

Vet ikke om det fins noe spesifisering men kan jo hende det er noe forskjell på kommunene. Når man tenker på hvor ressurskrevende det er så synes jeg ikke prisenlappen er overraskende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (6 minutter siden):

I overkant av 1 mill, om det er inklusiv eller eksklusiv egenbetaling er jeg usikker på

Det jeg fikk opplyst var for en spesifikk kommune, men at det kan komme helt ned i en million det tror jeg ikke noe på,sorry. Tenk på bemanningen og hjelpebehovet til brukerne, 1 mill dekker ikke en ansatt engang, mange brukere må ha hjelp til det meste.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Powertrainer skrev (30 minutter siden):

Det jeg fikk opplyst var for en spesifikk kommune, men at det kan komme helt ned i en million det tror jeg ikke noe på,sorry. Tenk på bemanningen og hjelpebehovet til brukerne, 1 mill dekker ikke en ansatt engang, mange brukere må ha hjelp til det meste.

Ifølge denne linken koster det mellom 3600 og 3900 i døgnet. Ved en døgn pris på 3750 blir det 1368000 i året,.Men det varierer fra kommune til kommune

https://fagbladet.no/nyheter/tror-pa-en-framtid-for-private-sykehjem--vi-vil-vare-kommunens-beste-venn-6.91.848727.88599de315

Ja, mange skal ha hjelp til alt,.det er en grunn til at vi løpet tæva av oss

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (18 minutter siden):

Ifølge denne linken koster det mellom 3600 og 3900 i døgnet. Ved en døgn pris på 3750 blir det 1368000 i året,.Men det varierer fra kommune til kommune

https://fagbladet.no/nyheter/tror-pa-en-framtid-for-private-sykehjem--vi-vil-vare-kommunens-beste-venn-6.91.848727.88599de315

Ja, mange skal ha hjelp til alt,.det er en grunn til at vi løpet tæva av oss

Det var overraskende lavt, man kan jo lure på om alle driftsutgiftene er medregnet, men det er jo en nokså gammel artikkel i privat regi, om det nasjonale gjennomsnittet bikker under 2-3 mill så blir jeg mildt sagt forbauset men man lærer stadig noe nytt🙂

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (21 minutter siden):

Det var overraskende lavt, man kan jo lure på om alle driftsutgiftene er medregnet, men det er jo en nokså gammel artikkel i privat regi, om det nasjonale gjennomsnittet bikker under 2-3 mill så blir jeg mildt sagt forbauset men man lærer stadig noe nytt🙂

Her er det opp mot 2 mill, om det er spesielt for Tromsø vet jeg ikke, i hovedsak handler variasjoner om bemanningsfaktorer... 

https://www.nordlys.no/alle-beboere-pa-sykehjem-i-tromso-ma-betale-etter-evne-sa-mye-betaler-den-som-ma-ut-med-mest/s/5-34-1905804

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 timer siden):

Vel en kan spørre seg hvorfor det utdannes så få leger/kirurger her til lands, men det har jeg ikke noe godt svar på, uansett så er det ganske opplagt hvorfor et kne blir nedprioritert foran pasienter med langt mer alvorlige lidelser. Penger alene hjelper ikke stort om det ikke er nok folk, og et liv er mer verdt enn penger. 

Det finnes mer relevant personal enn i det offentlige helsevesenet, men de blir ikke brukt av det offentlige fordi det er fy fy. Det må betales privat, og det har mange ikke råd til. Da blir det 1.5 år ventetid på offentlig finansiert operasjon.

Og om jeg har fått det riktig med meg så går personalstrømmen (sykepleiere, leger) fra det offentlige til det private

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ME-syk ble sendt på moti­va­sjonskurs

Sitat

Da den grafiske designeren Kaja Heilo ble alvorlig sjuk, sendte Nav henne til Løvenskiold-brødrenes jobbsøkerkurs. Der skulle hun bli motivert og lære seg å skrive CV.

Sitat

Kaja Heilo fikk sin første jobb som 16-åring.  Da hun var 40 år, hadde hun aldri vært sjukmeldt, men plutselig fikk hun sterke smerter og hjernetåke.

Tydeligvis ikke en diagnose NAV bryr seg om.

Man kan ikke sykemeldes fra jobbsøker-kurs hos NAV.  Er ikke det brudd på regelverket? Interessant å ha fått en jurist til å uttale seg. Hele historien er bak en betalingsmur, men leser det som hun er sykemeldt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 6.7.2024 den 11:43 AM):

ME-syk ble sendt på moti­va­sjonskurs

Tydeligvis ikke en diagnose NAV bryr seg om.

Man kan ikke sykemeldes fra jobbsøker-kurs hos NAV.  Er ikke det brudd på regelverket? Interessant å ha fått en jurist til å uttale seg. Hele historien er bak en betalingsmur, men leser det som hun er sykemeldt.

Som du selv sier er det bak betalingsmur men jeg skjønner hva det handler om. Disse "kursene" NAV tvinger syke og sårbare pasienter til er regelrett svindel som kun har til hensikt å melke staten for penger. Samt for staten å kunne jukse litt på sysselsetingsstatistikken. Man er ifølge statistikken i "jobb" hvis man er i et NAV-tiltak. Uten NAV-klienter hadde disse virksomhetene gått konkurs på dagen, da ingen ved sin fulle fem ville gått frivillig på deres humbug "CV- og motivasjonskurs", kurs som ikke får et menneske tilbake i jobb og som er det siste i verden man bør føre opp på CV-en sin. Ganske umoralsk virksomhet spør du meg. De sårbare tvinges dit, gjerne flere ganger mens eierne ler hele veien til banken.

Edit: fant hele artikkelen her:

https://klassekampen.no/artikkel/2024-07-05/me-syk-ble-sendt-pa-motivasjonskurs/32kna

Og det er som man ventet. NAV skyver som vanlig ansvaret fra seg og spiller dum når de blir konfrontert med media. Fra dette Joblearn kommer de med åleglatt salsgsmannssvada "oppfølgingstiltak" og ikke "avklaringstiltak"; altså at det ikke tas hensyn til helse. Spør du meg er de som eier disse private jobbsøkerkursene de virkelige snylterne i samfunnet; de skaper ikke verdier i det hele tatt, men tjener en formue på at NAV sender dem klienter. Noen som har ideer om hvor mye disse tjener i året?

• Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 12.7.2024 den 8:34 AM):

"Motivasjonskurs" er noe NAV sender deg på når de er lei av deg. Ble sendt på det selv da NAV ville jeg skulle jobbe gratis for dem og jeg begynte å krangle.

Fikk du noe bedre motviasjon av det da?

Nå er det strengt talt ikke slik at man "jobber gratis for NAV", men heller at NAV tvinger mange til å bli sendt til bedrifter man skal jobbe gratis for som et "arbeidstreningstiltak".

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Fikk du noe bedre motviasjon av det da?

Nå er det strengt talt ikke slik at man "jobber gratis for NAV", men heller at NAV tvinger mange til å bli sendt til bedrifter man skal jobbe gratis for som et "arbeidstreningstiltak".

Jeg måtte slutte i deltidsjobben for å gå på det kurset. Hvis ikke hadde jeg mistet støtte. Men jeg hadde såpass flaks at bare to dager inn i kurset fikk jeg en 100% vikarstilling.

Vanligvis får man en eller annen form for støtte når man blir utplassert for arbeidstrening eller hva det nå kalles. Jeg fikk normalt 4700,- i sosialstønad for å jobbe i kommunen. Jeg kunne tjene 1000,- i måneden uten trekk i stønad. Men hvis jeg tjente 1001,- så ville de trekke all stønad, men de ville fremdeles at jeg skulle jobbe for dem for at de ikke skulle trekke fremtidig støtte. Det var dette jeg kranglet om og de hadde egentlig ikke noen gode argumenter så de sendte meg på et motivasjonskurs.

Og jeg er langt fra den eneste som har kranglet om slike tåpelige ting.

Endret av sedsberg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (46 minutter siden):

Jeg måtte slutte i deltidsjobben for å gå på det kurset. Hvis ikke hadde jeg mistet støtte. Men jeg hadde såpass flaks at bare to dager inn i kurset fikk jeg en 100% vikarstilling.

Fullstendig latterlig. Angivelig skal jo poenget med NAV være at man får folk i arbeid og du var jo det med deltidsjobb. Men det er nok en del av det massive bedrageriet som drives i det offentlige hvor NAV får stjerner i boka for å sende stønadsmottakere på "tiltak" som ofte er eid av tidligere NAV-ansatte. Bra å høre at du fikk jobb igjen ihvertfall og slapp å fullføre våset.

Disse "kursene" er ren svindel for å sikre seg sugerør i statskassa. Artiklene er flere år gamle, men jeg tror desverre ikke ting har blitt noe bedre i dag:

https://www.nrk.no/ytring/motivasjonskurset-fra-helvete-1.13407381

https://radikalportal.no/2016/09/09/jobbklubb-med-nav-plassen-som-gjor-deg-gal/

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med hva angår ydmykelse i NAV systemet kan jeg jo fortelle litt om min egen arbeidsutprøving/arbeidstrenings historie. Kan først starte med å liste opp min utdanning og arbeidserfaring da det er relevant. Utdannet elektriker med fagbrev, tok videre utdanning etter endt lærlingtid for å bli automasjonsingeniør. Jobbet 8 år som elektriker og 5 år som elektroingeniør/3d konstruktør. Var i NAV systemet i 3 år på AAP før de bestemte seg for at jeg skulle sendes til "jobbkonsulent" for at det skulle bli tatt en arbeidsevne vurdering av meg. Gikk gjennom prosessen med jobbkonsulent og flyte ut utallige interesse spørreskjema og personlighetstester basert på Myers–Briggs spørreskjemaene som er vidkjent for å være psudovitenskap og lite annet. Uansett var konklusjonen til jobbkonsulent at jeg var godt nok kartlagt av helsevesenet/spesialister og at en arbeidsutprøving ikke var hensiktsmessig med konklusjon om at jeg ikke ville være i stand til å stå i ordinært arbeid og sendte så en anbefaling til NAV om at jeg burde søke uføretrygd.

NAV var ikke enig med vurderingen til spesialisten de leide inn for å finne restarbeidsevne og tvinget meg ut i arbeidsprøving/arbeidstrening tiltak. Dette tiltaket ble utført hos en vernet bedrift hvor min arbeidsoppgave skulle være å kutte garn (skille ut flyt og synk tauene ut fra brukte garn slik de kunne brukes igjen). Dette var samme jobben jeg hadde som sommerjobb når jeg var 14. På dette arbeidsstedet ble jeg møtt av arbeidsledere som ikke ønsket å bruke noe energi på meg da jeg bare var der på arbeidsprøving, jeg fikk ikke garderobeskap, egnede arbeidsklær eller noen form for oppfølging. Jeg fikk en godt brukt kjeledress som var alt for stor, måtte bruke eget fottøy, et par brukte skitne hansker og måtte bytte på meg inne på en toalettstall. Denne arbeidsutprøvingen gjorde meg langt mer sykere både psykisk og fysisk, jeg prøvde å spørre arbeidslederne om tilpasset arbeid da garnkutting fungerte dårlig med de smerteplagene jeg har, men det var eneste arbeidet de hadde for meg vistnok (mistenker de ikke. ønskte å bruke tid på opplæring for noe annet). Hos mine kollegaer var det mange sterke personligheter som skulle markere seg overfor den nye som bare var der på arbeidsutprøving, flere av disse var jo riktignok psykisk utviklingshemmet så jeg bærer ikke noe nag mot disse bare så det er nevnt, men det var ett ganske forfærdelig og ekskluderende arbeidsmiljø.

Nå vet jeg jo at det er enkelte som mener at jo mer ydmykende og jævlig arbeidsoppgavene en gir syke på AAP jo bedre er det, så for de er nok dette en solskinnshistorie om hvor godt systemet kan fungere. For meg var det den mest ydmykende og skadelige måneden jeg har vært gjennom siden jeg ble syk, og det tok lang tid og mye bearbeiding til før jeg ble meg selv igjen etter jeg var ferdig med dette. Konklusjonen ble det samme etter endt arbiedsutprøving, jeg var ikke i stand til å stå i ordinært arbeid og NAV godtok omsider at det ble sendt søknad om uføretrygd. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

NAV var ikke enig med vurderingen til spesialisten de leide inn for å finne restarbeidsevne og tvinget meg ut i arbeidsprøving/arbeidstrening tiltak. Dette tiltaket ble utført hos en vernet bedrift hvor min arbeidsoppgave skulle være å kutte garn (skille ut flyt og synk tauene ut fra brukte garn slik de kunne brukes igjen). Dette var samme jobben jeg hadde som sommerjobb når jeg var 14. På dette arbeidsstedet ble jeg møtt av arbeidsledere som ikke ønsket å bruke noe energi på meg da jeg bare var der på arbeidsprøving, jeg fikk ikke garderobeskap, egnede arbeidsklær eller noen form for oppfølging. Jeg fikk en godt brukt kjeledress som var alt for stor, måtte bruke eget fottøy, et par brukte skitne hansker og måtte bytte på meg inne på en toalettstall. Denne arbeidsutprøvingen gjorde meg langt mer sykere både psykisk og fysisk, jeg prøvde å spørre arbeidslederne om tilpasset arbeid da garnkutting fungerte dårlig med de smerteplagene jeg har, men det var eneste arbeidet de hadde for meg vistnok (mistenker de ikke. ønskte å bruke tid på opplæring for noe annet). Hos mine kollegaer var det mange sterke personligheter som skulle markere seg overfor den nye som bare var der på arbeidsutprøving, flere av disse var jo riktignok psykisk utviklingshemmet så jeg bærer ikke noe nag mot disse bare så det er nevnt, men det var ett ganske forfærdelig og ekskluderende arbeidsmiljø.

Nå vet jeg jo at det er enkelte som mener at jo mer ydmykende og jævlig arbeidsoppgavene en gir syke på AAP jo bedre er det, så for de er nok dette en solskinnshistorie om hvor godt systemet kan fungere. For meg var det den mest ydmykende og skadelige måneden jeg har vært gjennom siden jeg ble syk, og det tok lang tid og mye bearbeiding til før jeg ble meg selv igjen etter jeg var ferdig med dette. Konklusjonen ble det samme etter endt arbiedsutprøving, jeg var ikke i stand til å stå i ordinært arbeid og NAV godtok omsider at det ble sendt søknad om uføretrygd. 

Det handler nok mye om hvordan NAV er pålagt å ta del i hvordan det føres sysselsettingsstatistikk i Norge. Jeg har merket hvordan man fra politisk hold stadig vekk bruker begrepet "arbeid OG aktivitet". Dette "...og aktivitet" er helt klart en eufemisme for arbeidsmarkedstiltak selv når det er snakk om personer som det ikke er sannsynlig vil tilbakeføres til arbeidslivet men de blir raskt offer for hvordan det offentlige "pynter" på ledighetsstatistikken, noe som er ganske alvorlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (19 timer siden):

Vanligvis får man en eller annen form for støtte når man blir utplassert for arbeidstrening eller hva det nå kalles. Jeg fikk normalt 4700,- i sosialstønad for å jobbe i kommunen. Jeg kunne tjene 1000,- i måneden uten trekk i stønad. Men hvis jeg tjente 1001,- så ville de trekke all stønad, men de ville fremdeles at jeg skulle jobbe for dem for at de ikke skulle trekke fremtidig støtte. Det var dette jeg kranglet om og de hadde egentlig ikke noen gode argumenter så de sendte meg på et motivasjonskurs.

Og jeg er langt fra den eneste som har kranglet om slike tåpelige ting.

Vanvidd kalles det.

Samtidig høres det ut som en regelrett slavekontrakt. Man skulle tro arbeidsmiljøloven ikke gjaldt under slike omstendigheter og kanskje den ikke gjør det heller og det er en måte for kommunen å unngå den på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jobbsøker-kurs skal være hjelp til selvhjelp.

Slike kurs fungerer hvis det er en enkel årsak til at man ikke er i jobb. Feks. er mellom to jobber og trenger struktur på jobbsøkingen eller intervjutrening. "Motivasjonskursene fra helvete" skal gi selvtillitboost. Det kan skje, særlig hvis arbeidssøkeren har meldt seg på kurset selv.

Det som er feil, er mangel på individuell tilpasning. Årsaken er ikke viktig: feks. fått sparken på grunn av nedskjæringer, gravid i 7.  måned, ny i landet og bestått Bergens-testen, trivdes ikke på jobben, nedsatt helse, utdannelse som ikke kvalifiserte til jobb, sosial angst, lese- og skrivevansker, mangel på jobberfaring, doktorgrad i noe sært, to år til pensjonsalderen, dårlig form, vikariatet utløp, liten tilpasningsvilje fra arbeidsgiver og krav til utdannelse/fagbrev.

NAV som ren jobbsøker-fabrikk, mens det tidligere var vanlig å få støtte til utdannelse, og man kunne gå på et kompetansegivende kurs mens man søkte på jobber. Vet ikke hvilken stil de kjører nå om dagen.

Om det ikke blir jobb i løpet av kurset, havner man på B-laget og blir tildelt praksisplass fra NAV med sluttdato for å få arbeidstrening, som ligger ganske langt fra å delta på et karrierekurs, som de ofte heter. Praksisplass fra NAV gir ikke konkurransefortrinn på arbeidsmarkedet. Ev. å ta en hvit løgn og bare føre opp firmanavnet på CV-en. Eller å la være å ta det med, men da får man hull i CV-en.

Dessuten bruk av ordet mestringsevne, som for å beskrive en mindre begavet person.

Over til C-laget. Slike kurs har ofte gjengangere som sliter med uhelse, går på AAP og venter på utredning. Det er en stor psykisk belastning i seg selv å akseptere begrensninger man ikke hadde tidligere, og det hjelper ikke å skrive karriereplan for å oppnå drømmejobben. Jobb blir hyllet som på et vekkelsesmøte, som om et hvert arbeid er Guds gave til folket.

Man kan ikke sykemeldes i fra å søke jobb. I følge endringskompetanse er det mulig å bruke den andre armen hvis den første fungerer dårlig, hvis det er der utfordringen ligger. Spørsmålet er ikke oppe om en arbeidsgiver heller vil velge en med to velfungerende armer istedenfor.

Det kan oppleves som "å ikke bli trodd", når lyter ikke blir tatt hensyn til. Hvis man nekter å delta på kurset, blir man sendt tilbake til NAV og mister kursstønaden. Slik virker systemet, menneskebehandling på lavt kompetansenivå for å forhindre at trygdeutbetalingene øker i samfunnet.

Men NAV kan ikke hjelpe en person til å få bedre helse, hindre diskriminering eller skaffe jobber som ikke finnes. De kan ikke hjelpe en person som ikke kan hjelpe seg selv med annet enn penger, hvis målet ikke kan være jobb etter arbeidsgivers kriterier. Samfunnet vil ikke betale for aktivisering av de som kan yte noe, men som ikke kan yte 100%.

Det NAV får, er stoff til en rapport som de ev. kan bruke mot en senere i den lange veien mot en ev. uføretrygd, og til å tildele opp AAP i porsjonspakker, der bruker lurer på om hvert innvilget vedtak vil bli det siste.

Og hvis du møter opp på kurs, da kan du jobbe. Gruppepress og dobbelt skam.

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

(...)

Om det ikke blir jobb i løpet av kurset, havner man på B-laget og blir tildelt praksisplass fra NAV med sluttdato for å få arbeidstrening, som ligger ganske langt fra å delta på et karrierekurs, som de ofte heter. Praksisplass fra NAV gir ikke konkurransefortrinn på arbeidsmarkedet. Ev. å ta en hvit løgn og bare føre opp firmanavnet på CV-en. Eller å la være å ta det med, men da får man hull i CV-en. [1]

(...)

Over til C-laget. Slike kurs har ofte gjengangere som sliter med uhelse, går på AAP og venter på utredning. Det er en stor psykisk belastning i seg selv å akseptere begrensninger man ikke hadde tidligere, og det hjelper ikke å skrive karriereplan for å oppnå drømmejobben. Jobb blir hyllet som på et vekkelsesmøte, som om et hvert arbeid er Guds gave til folket.

Man kan ikke sykemeldes i fra å søke jobb. I følge endringskompetanse er det mulig å bruke den andre armen hvis den første fungerer dårlig, hvis det er der utfordringen ligger. Spørsmålet er ikke oppe om en arbeidsgiver heller vil velge en med to velfungerende armer istedenfor.

Det kan oppleves som "å ikke bli trodd", når lyter ikke blir tatt hensyn til. Hvis man nekter å delta på kurset, blir man sendt tilbake til NAV og mister kursstønaden. Slik virker systemet, menneskebehandling på lavt kompetansenivå for å forhindre at trygdeutbetalingene øker i samfunnet.

(...)

[1] Vi har ansatt flere som har slitt i arbeidslivet gjennom spesialtilpasset NAV-opplegg. Noen uten IT-utdanning utover videregående, og vi tok oss bryet med å lære dem opp selv. Blant de vi valgte var det noen som hadde hatt NAV-praksis i 6 måneder i et relevant selskap før NAV tilbød hen til oss. Vi teller det definitivt som erfaring og ikke hull i CV.

[2] Egentlig er begge de "blokk-ledende" partiene i Norge ganske hard på "Arbeidslinja" i Norge. De vet at hvis alle er i jobb, betyr det mer omløp i inntekter og i BNP. Forskjellen går på om man skal miste rettighetene helt eller bare delvis hvis man feiler å komme gjennom NAV-kverna. Da jeg var ungdom selv var det helt greit om jeg måtte gjennom noe sånt. Men jeg vet samtidig at for noen diagnoser ville bare det å møte opp flere dager på rad drastisk forkortet livet til vedkommende, kanskje til og med ført til akutt overanstrengelse med potensielt dødelig utfall. One size does not fit all, og systemet er alt for ensartet.

Vi har en uheldig kombinasjon i Norge med en Høyreside som forsøker få alle særordninger og tilpasninger bort og strømlinjeforme det, mens de bygger opp unntak utenfor ordningene slik at de som er aller best på å navigere i offentlige stønadsordninger og skrive søknader i begynnelsen av budsjettperioden får masse og de som er dårlig på det, får behovet for sent i budsjettperioden eller for syk til å ta tak i prosessene får ingenting.
Mens vi har en Venstreside som forsøker å få bort at man skal få forskjellsbehandling så de kutter bort de prosessene.

Og så veksler de på å styre saksa.

Tilslutt står man med at man bare har strømlinjeformet, ikke lenger har ordninger for kjente alvorlige diagnoser, og ikke lenger har de personlige søknadsordningene heller.

Endret av tommyb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...