Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Anbefalte innlegg

kåre b skrev (59 minutter siden):

Blir ofte latterliggjort ? 
 

på mine år i arbeidslivet har jeg aldri overhørt noen som har latterliggjort noen som er ufør/for syk til å bidra i samfunnet.  

Som jeg nevnte i innlegget du siterte… offer rollen…

 

Nå vet jeg ikke hvor mange år du har vært i arbeidslivet men da har du ikke overhørt mye for å si det sånn.

For å vri litt på det så kan jo det å til stadighet referere til offerrollen(som du tydeligvis gjør)å stigmatisere den veien bli sett på som en form for mobbing og latterliggjøring. Når det er sagt så har det mye med personlighet å gjøre, hvis den som er "syk" inntrer offerrollen for den minste ting så har han/henne for mye selvmedlidenhet, noe som nødvendigvis ikke er sunt psykisk sett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er alltids private, om man ikke er fornøyd med helsevesenet. 

Det er neppe noen som rullar tummar, og leger er en ting, kirurger noe annet, selv en enkel operasjon kan ta mange timer, det kreves store ressurser, det er bare en selvfølge at et vondt kne tar litt mer tid, og det blir selvfølgelig ikke prioritert foran noe som er faktisk livstruende, det burde være en selvfølge. 

Greit, tycker ikke du överhuvudtaget kommenterar det jag faktiskt skriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Powertrainer said:

Nå vet jeg ikke hvor mange år du har vært i arbeidslivet men da har du ikke overhørt mye for å si det sånn.

For å vri litt på det så kan jo det å til stadighet referere til offerrollen(som du tydeligvis gjør)å stigmatisere den veien bli sett på som en form for mobbing og latterliggjøring. Når det er sagt så har det mye med personlighet å gjøre, hvis den som er "syk" inntrer offerrollen for den minste ting så har han/henne for mye selvmedlidenhet, noe som nødvendigvis ikke er sunt psykisk sett. 

Tror folks erfarenhet beror väldigt mycket med vad de jobbar med. 

Jag har varit väldigt lite i kontakt med folk som speciellt ofta är sykmelde och då är de faktiskt syke. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 timer siden):

Det å si at en mening du har om noe gjør det helt sikkert at det er verre enn i andre land er ikke akkurat noe som gjør det helt sikkert at det er verre enn i andre land.

 

Jeg tror heller ikke helsevesenet er så dårlig, det er ventetid på det som tåler venting, er det akutt og så er helsevesenet vårt veldig raskt.

Selv på enkle inngrep sier du, selv noe enkelt kan det bli problemer med og da er det ikke så enkelt lenger, sannheten er at det må prioriteres, og skal vi ha ett helsevesen som tar "enkle" ufarlige inngrep med engang så blir det et veldig kostbart helsevesen, det er ikke sånn at vi kan ha kirurger/leger som dasser rundt og venter på at det blir travelt bare fordi noen vil ha sitt enkle inngrep som kan vente med engang. 

 

Men småting gjør at man blir gående sykemeldt i det uendelige før en evt. operasjon. Deretter må man feks. vente på fysikalsk opptrening etc. Ja, bare det å få bestilt en time hos fastlegen kan ta 4 uker. Nye røntgenbilder er uker med venting igjen. Så noe av forklaringen på hvorfor vi er mer sykemeldt og arbeidsufør ligger nok her.

Enkelte kunne nok vært i arbeid men når man virkelig må kjempe en daglig kamp på kollektivtransport så utgår det. Buss for tog, ingen sitteplasser, forsinkeler, innstillinger med mer gjør at man må være 100% frisk og dopet på lykkepiller for klare hverdagen. Nå legger man ned busstoppene her i distriktet så det å gå til nærmeste busstopp har blitt en ufordring, særlig på vinterstid med dårlige knær eller andre utfordringer.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 minutt siden):

Men småting gjør at man blir gående sykemeldt i det uendelige før en evt. operasjon. Deretter må man feks. vente på fysikalsk opptrening etc. Ja, bare det å få bestilt en time hos fastlegen kan ta 4 uker. Nye røntgenbilder er uker med venting igjen. Så noe av forklaringen på hvorfor vi er mer sykemeldt og arbeidsufør ligger nok her.

Vi har jo en viss mangel på leger, sikkert det samme med kirurger, men lang tid sykemeldt er bedre enn en livstruende helse situasjon som må prioriteres. 

Lenke til kommentar
Just now, skaftetryne32 said:

Hva er det du faktisk skriver ? 

Att det faktiskt finns något mellanting mellan dagens situation i helsevesenet och stråmanen som du sätter upp. 

Tycker det er meningslöst att kritik mot dagens långa köer för besvär som ikke er livshotande bemötes med att det finns privat sjukvård och att man ska prioritera livshotande besvär for eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (6 minutter siden):

Men småting gjør at man blir gående sykemeldt i det uendelige før en evt. operasjon. Deretter må man feks. vente på fysikalsk opptrening etc. Ja, bare det å få bestilt en time hos fastlegen kan ta 4 uker. Nye røntgenbilder er uker med venting igjen. Så noe av forklaringen på hvorfor vi er mer sykemeldt og arbeidsufør ligger nok her.

Da satt du fingeren på noe jeg ikke hadde tenkt på før: når det er lange ventetider på å få gjort noe med helseproblemene til den enkelte så går selvsagt det statistiske sykefraværet opp.

Synes forøvrig at det grenser til det groteske å akseptere 1.5 år ventetid med begrunnelsen at 'akuttberedskapen' er viktigere. Det finnes myyyye mellom 1 uke ventetid og 1.5 år.

'Verdens beste helsesystem', liksom ...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Att det faktiskt finns något mellanting mellan dagens situation i helsevesenet och stråmanen som du sätter upp. 

Finnes det en mellomting, der man prioriterer de friske ? Jeg tror jeg svarte på det, det er mulig å bruke private, men de aller sykeste vil alltid bli prioritert i det offentlige helsevesenet, det er en selvfølge. Eller mener du f.eks en kreft pasient skal vente fordi noen har et problem med et kne ? Det kommer aldri til å skje. 

Og hva er en stråmann her, jeg sier bare det som sant er, det er prioriteringer, og kne problemer samme hvor kjipt det kan være er sjelden en prioritet, det er folk med langt farligere lidelser enn et kneproblem.

fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Tycker det er meningslöst att kritik mot dagens långa köer för besvär som ikke er livshotande bemötes med att det finns privat sjukvård och att man ska prioritera livshotande besvär for eksempel. 

Hva er det som ikke stemmer her ? Hva kan ellers gjøres, vi har hatt legemangel i lang tid nå, sikkert det samme med kirurger, vi kan sikkert senke kravene, men kravene er vel gjerne der av en grunn. Fakta er at det er fremdeles prioriteringer, og enkelte problemer blir nedprioritert, av en veldig god grunn. Noen arbeidsplasser kjøper privat helseforsikring, men det er nok relativt sjeldent vil jeg tro, ellers er privat hjelp kostbart, det er sant, men hvilke andre alternativer er det ? 

Fortell meg gjerne hva som er mellomtingen i et system som fremdeles kommer til å prioritere, hva kan man gjøre i et helsesystem som vårt ? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, skaftetryne32 said:

Finnes det en mellomting, der man prioriterer de friske ? Jeg tror jeg svarte på det, det er mulig å bruke private, men de aller sykeste vil alltid bli prioritert i det offentlige helsevesenet, det er en selvfølge. Eller mener du f.eks en kreft pasient skal vente fordi noen har et problem med et kne ? Det kommer aldri til å skje. 

Og hva er en stråmann her, jeg sier bare det som sant er, det er prioriteringer, og kne problemer samme hvor kjipt det kan være er sjelden en prioritet, det er folk med langt farligere lidelser enn et kneproblem.

Hva er det som ikke stemmer her ? Hva kan ellers gjøres, vi har hatt legemangel i lang tid nå, sikkert det samme med kirurger, vi kan sikkert senke kravene, men kravene er vel gjerne der av en grunn. Fakta er at det er fremdeles prioriteringer, og enkelte problemer blir nedprioritert, av en veldig god grunn. Noen arbeidsplasser kjøper privat helseforsikring, men det er nok relativt sjeldent vil jeg tro, ellers er privat hjelp kostbart, det er sant, men hvilke andre alternativer er det ? 

Fortell meg gjerne hva som er mellomtingen i et system som fremdeles kommer til å prioritere, hva kan man gjøre i et helsesystem som vårt ? 

Greit, det norska helsevesenet er perfekt och det går inte att ändra på. 

(Tycker jag har skrivet tillräckligt för att folk kan förstå vad jag vill fram till). 

Är knappast något problem att utbilda och få tag i fler leger hvis man vill det. Att sänka kraven på att komma in fra ekstremt högt till ekstremt högt minus lite er vel knappast en katastrof. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Greit, det norska helsevesenet er perfekt och det går inte att ändra på. 

Ja der har vi en stråmann, dette er åpenbart noe jeg aldri har sagt.

fredrik2 skrev (14 minutter siden):

Är knappast något problem att utbilda och få tag i fler leger hvis man vill det. Att sänka kraven på att komma in fra ekstremt högt till ekstremt högt minus lite er vel knappast en katastrof. 

Vi burde utdanne flere leger/kirurger ja, men det endrer ikke på nåværende situasjon, ikke før noen år frem i tid, men jeg er ikke uenig, hvorfor det utdannes så få i Norge, det vet jeg ikke.   

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

Tror folks erfarenhet beror väldigt mycket med vad de jobbar med. 

Jag har varit väldigt lite i kontakt med folk som speciellt ofta är sykmelde och då är de faktiskt syke. 

Jo jeg vil tro det er stort sprik i bransjene både på miljø og mentalitet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er å forvente, et kne er ikke livstruende, som tidligere nevnt en kan ikke ha et overskudd av kirurger bare for at en skal ha ta seg av småting som du føler bør være gjort med engang, det kommer inn mange akutte tilfeller hver eneste dag som blir prioritert lenge før deg, og det er det en grunn til. Du skal være veldig glad for at du ikke er av dem, du er heldig. og den dagen det skjer, om det skjer så ser du hva det norske helsevesenet kan, og hvordan det prioriterer. 

Nå er det ikke kun snakk om kirurger her. Det er snakk om ventetid hele veien, fra legetime, til MR, og spesialist. Og det finnes en middelvei mellom venting i 1,5 år og det å ha et overskudd av kirurger. Hvor mye tror du det koster Staten å ha en person sykemeldt i 1,5 år? Blir fort en million. Det baller fort på seg noen årslønner. Kunne de pengene heller blitt brukt på å få ned køene? Jeg mener ja. 

 

 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (13 minutter siden):

Nå er det ikke kun snakk om kirurger her. Det er snakk om ventetid hele veien, fra legetime, til MR, og spesialist. Og det finnes en middelvei mellom venting i 1,5 år og det å ha et overskudd av kirurger. Hvor mye tror du det koster Staten å ha en person sykemeldt i 1,5 år? Blir fort en million. Det baller fort på seg noen årslønner. Kunne de pengene heller blitt brukt på å få ned køene? Jeg mener ja. 

 

 

 

 

Det er faktisk en grunn til å være for private helseforsikringer, samfunnet sparer enorme summer på folk som kommer tilbake i jobb fordi de får behandling raskere...

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (33 minutter siden):

Nå er det ikke kun snakk om kirurger her. Det er snakk om ventetid hele veien, fra legetime, til MR, og spesialist. Og det finnes en middelvei mellom venting i 1,5 år og det å ha et overskudd av kirurger. Hvor mye tror du det koster Staten å ha en person sykemeldt i 1,5 år? Blir fort en million. Det baller fort på seg noen årslønner. Kunne de pengene heller blitt brukt på å få ned køene? Jeg mener ja. 

Vel en kan spørre seg hvorfor det utdannes så få leger/kirurger her til lands, men det har jeg ikke noe godt svar på, uansett så er det ganske opplagt hvorfor et kne blir nedprioritert foran pasienter med langt mer alvorlige lidelser. Penger alene hjelper ikke stort om det ikke er nok folk, og et liv er mer verdt enn penger. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (54 minutter siden):

Vel en kan spørre seg hvorfor det utdannes så få leger/kirurger her til lands, men det har jeg ikke noe godt svar på, uansett så er det ganske opplagt hvorfor et kne blir nedprioritert foran pasienter med langt mer alvorlige lidelser. Penger alene hjelper ikke stort om det ikke er nok folk, og et liv er mer verdt enn penger. 

Altså, jeg har ikke noe problem med å forstå at akutte tilfeller prioriteres, men ventetiden for det andre er i lengste laget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Powertrainer said:

En sykehjemsplass koster 5-6 millioner skattekroner i året.

Finnes det nogen detaljering av det beløp nogen steder?  Virker jo helt absurd, så skulle likt å se i detaljer hva pengene egentlig går til. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (9 minutter siden):

Spørs om staten er enig med deg. En sykehjemsplass koster 5-6 millioner skattekroner i året.

I overkant av 1 mill, om det er inklusiv eller eksklusiv egenbetaling er jeg usikker på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...