Morromann Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Trulss skrev (19 timer siden): Norge har vel kanskje det dårligste helsevesenet som også påvirker langtidsfraværet? Her i landet må man ha resepter for alt, og det er fastlegemangel, lange køer for det minste lille ting som et røntgenbilde osv. Så har vi den elendige kollektivtransporten som også kan ta livet av en hest. Altså være med å påvirke utfallet av en sykdom. Ståplasser, lange køer til buss for tog med mer. Man kan altså ikke se så ensidig på denne saken. Men vi er verdensmestere i byråkrati, noe som selvfølgelig også er en del av forklaringen(ressurstyveri). Trulss skrev (17 timer siden): Vi skal ikke ta disse tallene for god fisk. Mange får slike diagnoser fordi det er det enkleste for alle parter (leger, Nav-ansatte, den det gjelder). Sitter du på dokumentasjon som kan bekrefte at dette i det hele tatt er tilfellet eller er det bare synsing fra din side? Og bare for å pirke bort i en veldig seiglivet myte; det tar i gjennomsnitt 7,5 år og for unge mennesker ofte mer for perioden fra legebesøk til innvilget uføretrygd. Det er ikke noe man får tildelt på legekontoret selv om denne seiglivede myten tydeligvis lever i beste velgående i 2024. NAV har heller ingen interesse av å uføretrygde noen; tvert imot er det politiske føringer på å uføretrygde så få som mulig og holde fleste mulig på tiltak lengst mulig. Det er flere nyhetssaker om alvorlig syke som lever på sosialhjelp fordi de har møtt en stålmur hos NAV. Trulss skrev (17 timer siden): Jeg kjenner folk som har blitt uføretrygdet før de har blitt undersøkt og hvor man har funnet en fullt opererbar nakkeprolaps fem år senere. Det må isåfall ha vært 30 år siden i og med at det overhodet ikke er mulig - eller lovlig - å få tilkjent uføretrygd på et slikt grunnlag i Norge i våre dager. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) Jarmo skrev (På 6.12.2024 den 8:14 AM): Meningsmålingen, som ble utført av InFact tirsdag, viser at det er mange som bruker egenmeldingsdager selv om de kunne gått på jobb. https://www.nettavisen.no/okonomi/500-000-nordmenn-har-brukt-en-sykedag-nar-de-kunne-gatt-pa-jobb/s/5-95-2168888 Jeg vet ikke om jeg egentlig ville kalt 12% for "mange". Sammenholdt med tallene som er postet tidligere i tråden (side 21-25), som viser at hver arbeidstaker i gjennomsnitt er borte 1,12% av tiden, eller 2,5 arbeidsdager i året pga egenmelding, så betyr det at 12% av de 2,5 dagene er skulk/skoft, eller ca en tredjedels arbeidsdag (edit: tilsvarer 1.35 promille av arbeidstiden). Ja, virkelig et stort problem. Man burde kanskje heller prøve å luke ut de som skak bruke opp alle egenmeldingsdagene de har hvert år, heller enn å gjøre ordningen dårligere for alle de 87-88% som ikke miskbruker den... Endret 7. desember av Inge Rognmo 3 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Trulss skrev (18 timer siden): Nei, det er vel ikke akkurat dårligst i verden, men du tar poenget? Nei egentlig ikke fordi det er så overdrevent usant, det norske helsevesen har sine utfordringer, men vi er nok langt nærmere å ha det beste helsevesenet i verden enn noe som engang kan anses som et mediokert helsevesen. Trulss skrev (18 timer siden): Det finnes en mellomting mellom opioder og epidemien i USA? Det er gjerne gode grunner til at reseptbelagte medisiner er på resept. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Morromann skrev (3 timer siden): Men vi er verdensmestere i byråkrati, noe som selvfølgelig også er en del av forklaringen(ressurstyveri). Sitter du på dokumentasjon som kan bekrefte at dette i det hele tatt er tilfellet eller er det bare synsing fra din side? Og bare for å pirke bort i en veldig seiglivet myte; det tar i gjennomsnitt 7,5 år og for unge mennesker ofte mer for perioden fra legebesøk til innvilget uføretrygd. Det er ikke noe man får tildelt på legekontoret selv om denne seiglivede myten tydeligvis lever i beste velgående i 2024. NAV har heller ingen interesse av å uføretrygde noen; tvert imot er det politiske føringer på å uføretrygde så få som mulig og holde fleste mulig på tiltak lengst mulig. Det er flere nyhetssaker om alvorlig syke som lever på sosialhjelp fordi de har møtt en stålmur hos NAV. Det må isåfall ha vært 30 år siden i og med at det overhodet ikke er mulig - eller lovlig - å få tilkjent uføretrygd på et slikt grunnlag i Norge i våre dager. Joda, man kjører på med den enkleste diagnosen. Alt annet pasienten klager over tas ikke hensyn til. Derfor dukker grove feil opp lenge etterpå. Ofte gir en sykdom som kreft og annet en rekke helseplager før det oppdages. Dette kan være generelle smerter og at man generelt føler seg veldig dårlig. Så etter en tid, kanskje noen år, blir det virkelig kritisk og man blir endelig undersøkt og finner den virkelige forklaringen. For mange er dette dessverre for sent. skaftetryne32 skrev (1 time siden): Nei egentlig ikke fordi det er så overdrevent usant, det norske helsevesen har sine utfordringer, men vi er nok langt nærmere å ha det beste helsevesenet i verden enn noe som engang kan anses som et mediokert helsevesen. Det er gjerne gode grunner til at reseptbelagte medisiner er på resept. Dersom enkelte reseptbelagte midler hadde vært letter tilgjengelig (uten resept) hadde man sluppet å gå sykemeldt for å få time hos fastlegen, som igjen sender pasienten hjem med paracet som ikke virker for å se det an. Før man på nytt må oppsøke legen for å få en ny resept på noe litt sterkere som kanskje heller ikke virker. Tilbake enda en gang for å få noe som faktisk virker. Men dette tar svært lang tid og man får ofte følgeskader og er så fysisk og psykisk utmattet at sykemeldingen må vare ekstra lenge. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Trulss skrev (1 minutt siden): Dersom enkelte reseptbelagte midler hadde vært letter tilgjengelig (uten resept) hadde man sluppet å gå sykemeldt for å få time hos fastlegen Slippe å gå sykemeldt for å få time hos fastlegen ? Man trenger da ikke være sykemeldt for å få time hos fastlegen, trenger ikke engang en time for å få resept. Trulss skrev (3 minutter siden): Men dette tar svært lang tid og man får ofte følgeskader Man får ofte følgeskader ? At dette er noe som ofte skjer det vil jeg gjerne se noe dokumentasjon på. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Trulss skrev (5 timer siden): Joda, man kjører på med den enkleste diagnosen. Alt annet pasienten klager over tas ikke hensyn til. Derfor dukker grove feil opp lenge etterpå. Ofte gir en sykdom som kreft og annet en rekke helseplager før det oppdages. Dette kan være generelle smerter og at man generelt føler seg veldig dårlig. Så etter en tid, kanskje noen år, blir det virkelig kritisk og man blir endelig undersøkt og finner den virkelige forklaringen. For mange er dette dessverre for sent. Du veit at en lege kan miste lisensen hvis de ikke gir deg forsvarlig helsehjelp? Jeg tviler på at de ignorerer helsen din og gir en "enklere" diagnose uten grunnlag. 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Kassettspiller skrev (18 timer siden): Du veit at en lege kan miste lisensen hvis de ikke gir deg forsvarlig helsehjelp? Jeg tviler på at de ignorerer helsen din og gir en "enklere" diagnose uten grunnlag. Har aldri hørt om at en lege mister lisensen som følge av å ikke sende folk på røntgen, eller være så treg med videre undersøkelser at kreftbehandlingen kommer for sent i gang. De gir en enklere diagnose når man ikke finner årsak fordi man må henge sykemeldingen på noe. Legekontorene har ikke røntgenapparat så de kan umulig se at du har kreft, prolaps osv. Dine kommentarer bærer preg av manglende erfaring og kunnskap. skaftetryne32 skrev (23 timer siden): Slippe å gå sykemeldt for å få time hos fastlegen ? Man trenger da ikke være sykemeldt for å få time hos fastlegen, trenger ikke engang en time for å få resept. Man får ofte følgeskader ? At dette er noe som ofte skjer det vil jeg gjerne se noe dokumentasjon på. Man får ikke særlig effektive medisiner uten resept, eller ved å ta en telefon i Norge. Følgeskader menes at man går for lenge med plagene man har slik at man blir sykere. For eksempel kan smerter i rygg føre til at man ikke får sove, ikke får mosjonert, ikke tatt seg av sine barn osv. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Trulss skrev (5 minutter siden): Man får ikke særlig effektive medisiner uten resept, eller ved å ta en telefon i Norge. Og man får det heller ikke resept om man ikke trenger det, jo man får resept over telefon, også på relativt kraftig medisin. Trulss skrev (7 minutter siden): Følgeskader menes at man går for lenge med plagene man har slik at man blir sykere. Det stemmer. Trulss skrev (7 minutter siden): For eksempel kan smerter i rygg føre til at man ikke får sove, ikke får mosjonert, ikke tatt seg av sine barn osv. Dette derimot er ikke følgeskader. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Trulss skrev (1 time siden): Har aldri hørt om at en lege mister lisensen som følge av å ikke sende folk på røntgen, eller være så treg med videre undersøkelser at kreftbehandlingen kommer for sent i gang. Så fordi du ikke har hørt om det så skjer ikke det. Hmmm. Trulss skrev (1 time siden): De gir en enklere diagnose når man ikke finner årsak fordi man må henge sykemeldingen på noe. Legekontorene har ikke røntgenapparat så de kan umulig se at du har kreft, prolaps osv. Som sagt må du komme med kilder på dette. Om dette stemmer så er vel ikke det så vanskelig? Trulss skrev (1 time siden): Dine kommentarer bærer preg av manglende erfaring og kunnskap. Personangrep er ikke særlig modent. Jeg kommer i det minste med dokumentasjon her. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Skal det være nødvendig å dokumentere at et vanlig legesenter ikke har røntgenapparat? Jeg ser ingen dokumentasjon fra deg heller. En slik argumentasjonsteknikk holder ikke stikk 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Trulss skrev (8 timer siden): Skal det være nødvendig å dokumentere at et vanlig legesenter ikke har røntgenapparat? Jeg ser ingen dokumentasjon fra deg heller. En slik argumentasjonsteknikk holder ikke stikk Her er et eksempel på et innlegg der jeg kommer med dokumentasjon når jeg kommer ned informasjon/ påstand.⬇️ Synes ikke det bærer preg av manglende kunnskap da jeg kildehenviser. Forresten så spurte jeg om bevis for at de velger å diagnostisere med 'enklere' diagnoser, ikke at de ikke har røntgenapparat. Det er helt legitimt å spørre om dokumentasjon når man fremsetter slike påstander. Det er slik man holder en saklig debatt. Kassettspiller skrev (På 5.12.2024 den 4:42 PM): Antallet unge uføre har doblet(!) seg de siste 10 årene og blant annet psykiske lidelser har bidratt til økningen. https://www.nrk.no/innlandet/stadig-flere-ungdommer-faller-utenfor_-det-er-bade-dyrt-og-skaper-sosial-problemer-1.16788318 https://www.nav.no/_/attachment/download/4fce8af0-32f1-4912-8964-743ab2e10d1c:1c5e408b906126568568eeeb8880aae679647778/Uføretrygd_Statistikknotat_Diagnoser_2020.pdf Endret 8. desember av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember https://frifagbevegelse.no/fagbladet/mange-blir-syke-av-jobben--og-unge-sliter-mest-6.158.1097602.1.e21d98f071?fbclid=IwY2xjawHBrUJleHRuA2FlbQIxMQABHcVeP0fiWry8a8gdDYbuHMUrItqu5PGRaef7ALWh8lqrV_CQc4JDaDYRhQ_aem_lNBiHu2wme2zmiIpN15cgA 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) LO har brutt med NHO, hobedkonflikten er sykelønnsordningen, der NHO ikke vil frede lengre enn 18 mnd, mens LO vil ha 4 års freding. NHO sitt spill er helt åpenbart, de venter på en ny regjering og et års utredning, og vil selvsagt ikke verne ordningen under en borgerlig regjering. Tilbudet om 18 mnd er ikke et tilbud, det er en trussel. 18 mnd er uansett selvsagt så lenge det er lovbestemt og en ny regjering vil trenge tid Endret 9. desember av Tussi 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Tussi skrev (15 minutter siden): LO har brutt med NHO, hobedkonflikten er sykelønnsordningen, der NHO ikke vil frede lengre enn 18 mnd, mens LO vil ha 4 års freding. NHO sitt spill er helt åpenbart, de venter på en ny regjering og et års utredning, og vil selvsagt ikke verne ordningen under en borgerlig regjering. Tilbudet om 18 mnd er ikke et tilbud, det er en trussel. 18 mnd er uansett selvsagt så lenge det er lovbestemt og en ny regjering vil trenge tid Burde ikke vært freding i det hele tatt. Syns LO oppfører seg som en trassig barnehageunge her. Noe må gjøres med sykelønnsordningen ASAP , vi kan ikke fortsette i samme sporet som tydeligvis ikke fungerer. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) leticia skrev (8 minutter siden): Burde ikke vært freding i det hele tatt. Syns LO oppfører seg som en trassig barnehageunge her. Noe må gjøres med sykelønnsordningen ASAP , vi kan ikke fortsette i samme sporet som tydeligvis ikke fungerer. Nå er dette en lovfestet rettighet, så NHO kan uansett ikke gjøre noe før etter neste valg, uansett. Slik sett synes jeg det er uredelig fra NHO sin side, de tilbyr egentlig ingenting, men sier de har gjort det. Vi i offentlig sektor har dette inkludert i tariffavtalen vår, selv om jeg tipper de vil prøve å angripe det også. Så det er gjerne lavtlønte i privat sektor som rammes. Mystisk nok har det vært lite snakk om hvilken reaksjon arbeidsgivere med dårlig HMS-arbeid eller dårlig miljø/underbemanning skal få Endret 9. desember av Tussi Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Tussi skrev (14 minutter siden): Nå er dette en lovfestet rettighet, så NHO kan uansett ikke gjøre noe før etter neste valg, uansett. Slik sett synes jeg det er uredelig fra NHO sin side, de tilbyr egentlig ingenting, men sier de har gjort det. Vi i offentlig sektor har dette inkludert i tariffavtalen vår, selv om jeg tipper de vil prøve å angripe det også. Så det er gjerne lavtlønte i privat sektor som rammes. Mystisk nok har det vært lite snakk om hvilken reaksjon arbeidsgivere med dårlig HMS-arbeid eller dårlig miljø/underbemanning skal få Sykelønnsordningen er lovfestet rettighet sånn foreløpig ja, (edit: altså som 100 %, jeg tror ikke den blir borte, men at 100 % dekningen vil forsvinne) men IA - avtalen varer bare frem til nyttår. Når det gjelder dårlig HMS / underbemanning så burde man også ha tiltak der. Husker selv hvordan det var å jobbe kommunalt i lav stilling. Folk som gikk ekstravakter ble skrevet opp på andre dager enn den dagen de faktisk jobbet for å unngå å betale overtid, så temmelig kynisk hvordan kommunen opererte. Endret 9. desember av leticia edit i parentes 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember leticia skrev (5 minutter siden): Sykelønnsordningen er lovfestet rettighet sånn foreløpig ja, (edit: altså som 100 %, jeg tror ikke den blir borte, men at 100 % dekningen vil forsvinne) men IA - avtalen varer bare frem til nyttår. Når det gjelder dårlig HMS / underbemanning så burde man også ha tiltak der. Husker selv hvordan det var å jobbe kommunalt i lav stilling. Folk som gikk ekstravakter ble skrevet opp på andre dager enn den dagen de faktisk jobbet for å unngå å betale overtid, så temmelig kynisk hvordan kommunen opererte. Det har faktisk skjedd med meg også, skrevet opp annen natt for å unngå HMS-brudd og overtid 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Tussi skrev (Akkurat nå): Det har faktisk skjedd med meg også, skrevet opp annen natt for å unngå HMS-brudd og overtid Ja, det var nok vanlig i flere kommuner dessverre. 😖 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 51 minutes ago, leticia said: Burde ikke vært freding i det hele tatt. Syns LO oppfører seg som en trassig barnehageunge her. Noe må gjøres med sykelønnsordningen ASAP , vi kan ikke fortsette i samme sporet som tydeligvis ikke fungerer. Virkelig, hvordan påvirker sykelønnsordningen deg? 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Krig og fred skrev (1 time siden): Virkelig, hvordan påvirker sykelønnsordningen deg? Den påvirker oss alle via skatteseddelen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå