Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor dårlig er det normalt å bli av søvnmangel? Etter bare en dag


Anbefalte innlegg

TheKims skrev (21 minutter siden):

Jeg skrev også at det kan. Det var du som sa det var helt problemfritt å bruke slike preparater over lengere tid, noe jeg ikke er enig i.

Det å gå uten/med for lite søvn over lengre tid får som regel langt mer uheldige konsekvenser. Men det er lov å være uenig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (2 minutter siden):

Det å gå uten/med for lite søvn over lengre tid får som regel langt mer uheldige konsekvenser. Men det er lov å være uenig.

Jeg er ikke uenig i det, men jeg er uenig i at B-prep er en god langsiktig løsning da det kan gjøre problemet verre.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i det, men jeg er uenig i at B-prep er en god langsiktig løsning da det kan gjøre problemet verre.

A og B-preparater blir for lite brukt. Langt flere mennesker kunne levd et bedre liv om de fikk effektiv behandling. Vi ser selvmordsstatistikken øker og flere faller utenfor. Medisiner som gjør at man kan stå i arbeid og fungere i dagliglivet bør man øke tilgangen på.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 minutter siden):

A og B-preparater blir for lite brukt. Langt flere mennesker kunne levd et bedre liv om de fikk effektiv behandling. Vi ser selvmordsstatistikken øker og flere faller utenfor. Medisiner som gjør at man kan stå i arbeid og fungere i dagliglivet bør man øke tilgangen på.

Man behandler ingen med disse medisinene, men lindrer plagene disse har kortsiktig.

Lenke til kommentar

Sovemedisin / innsovnings-medisin er ment som en krykke en kan bruke av og til. Om en føler behov for å ta dem hele tiden så ligger problemet gjerne en annen plass, da mangel på søvn er et sterkt symptom på at noe er galt, og at en bør gjøre noe med det problemet.

Sovemedisin slår deg mest ut og gir ikke en restorativ god søvn. Der er innsovnings-medisin bedre fordi den er mer kortvarig og mer starter selve søvnprosessen.

En bør uansett passe på god søvnhygiene. Anette Dragland som står bak podcasten leger om livet har mye kunnskap om søvn og holder tidvis kurs om dette. Kan være verdt å få med seg for dem som sliter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0d094...dae

Jeg får angst av søvnmangel. Og søvnmangel utløser angst. Legen sier man sovner når man blir trøtt nok. Men når jeg ikke får sove så fungerer jeg ikke verken på jobb eller ellers. Og når jeg ikke fungerer så blir jeg nedfor. Og det gir meg angst og søvnproblemer. Har behov for å bli henvist til psykolog for å få orden på ting, men det er visst helt umulig. Eneste fastlegen tilbyr er resept på AD. Såvidt jeg forstår er ikke det en behandling som er grei i det hele tatt. Men det er så langt det offentlige helsevesenet er villig til å strekke seg.

Anonymous poster hash: 0d094...dae

Lenke til kommentar
Gjest 0d094...dae skrev (4 minutter siden):

Jeg får angst av søvnmangel. Og søvnmangel utløser angst. Legen sier man sovner når man blir trøtt nok. Men når jeg ikke får sove så fungerer jeg ikke verken på jobb eller ellers. Og når jeg ikke fungerer så blir jeg nedfor. Og det gir meg angst og søvnproblemer. Har behov for å bli henvist til psykolog for å få orden på ting, men det er visst helt umulig. Eneste fastlegen tilbyr er resept på AD. Såvidt jeg forstår er ikke det en behandling som er grei i det hele tatt. Men det er så langt det offentlige helsevesenet er villig til å strekke seg.

Anonymous poster hash: 0d094...dae

Med AD så mener du Antidepressiva? Har slitt med angst og søvnmangel i mange år å ble satt på Mirtazapin som opprinnelig er ment mot depresjon, men er også brukt ved søvnvansker. Det har fungert veldig bra for min del.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trulss said:

De tar det fast. Det er ikke bra å gå med langvarige søvnproblemer. Det står at det KAN gi forrverring. Nå er preparatet reseptbelagt og man får fagkyndig oppfølging av lege. Alle legemidler kan gi uønskede bivirkninger så det er ikke noe spesielt.

Vis luftveien og det kardiovaskulære er dimensjonert godt nok, kan man uproblematisk leve på STERK sovemedisin som til en viss grad senker søvnkvaliteten. 
Men vis du har lav søvnkvalitet pga dimensjonene på luftveiene, så fjerner jo ikke medisinen dette.

Lenke til kommentar
Gjest 0d094...dae skrev (21 minutter siden):

Jeg får angst av søvnmangel. Og søvnmangel utløser angst. Legen sier man sovner når man blir trøtt nok. Men når jeg ikke får sove så fungerer jeg ikke verken på jobb eller ellers. Og når jeg ikke fungerer så blir jeg nedfor. Og det gir meg angst og søvnproblemer. Har behov for å bli henvist til psykolog for å få orden på ting, men det er visst helt umulig. Eneste fastlegen tilbyr er resept på AD. Såvidt jeg forstår er ikke det en behandling som er grei i det hele tatt. Men det er så langt det offentlige helsevesenet er villig til å strekke seg.

Anonymous poster hash: 0d094...dae

En psykolog får ofte ikke orden på søvnen, men du kan få snakket om det som plager deg kan det hjelpe. AD har ofte motsatt effekt på søvn og vil ikke hjelpe. Det samme med allergimedisiner og alt annet som ikke er dedikert for søvn. Man blir trøttere av dem, men da blir man også trøtter på dagtid, og når man ikke sover hverken med eller uten dem så har man tapt. Man kan be om å bli lagt på inn på psykiatrisk under visse forhold for å få fortgang i sakene. Alle leger har vel en plikt til å ta tak i problemet på en tilfredstillende måte, altså gi deg medisiner som virker umiddelbart.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, vidor said:

god søvnhygiene.

Fantastisk hersketeknikk.
Drikker du mer enn 1l kaffe per dag? Drikker du kaffe intil 8 timer nær sovetid? Eller tar du andre sterke stimulator innenfor halveringstiden til leggetid? Nei?
Ligger du forstyrret? Nei?
Varierer du leggetiden mer enn 3 timer, så du utsetter søvnkvaliteten for jetlag? Nei?

Gratulerer, da er søvnhygiene 100% ubrukelig og har ingenting for seg.

Lenke til kommentar
Gjest 0d094...dae

Prøvde noe AD, men det var helt uten oppfølging, uten info om mulige bivirkninger, uten samtaleterapi (som ifølge all info jeg finner skal være en del av behandlingen når man får AD). Bare prøv disse og så snakkes vi om en måned. De jeg prøvde gav masse kjipe bivirkninger, selv om det legen strakk seg til å si om det var at det var svært lite bivirkninger. Blant bivirkningene var helt havari med søvnen. Som var en stor del av problemet fra før. Jeg gikk en stund på en sånn 1. gen antihistamin, og det hjalp. Ingen problemer dagen etter, for å sove om natten hjalp nok mye mer enn en eventuell hangover kunne gjøre ting verre. Så det var en stor forbedring. Søvnproblemene er sannsynligvis et resultat av tynnslitt psykisk helse. Gamle traumer i bunn og barn med utfordringer på toppen. Det er derfor jeg tror samtaleterapi over tid med psykolog/psykiater kunne vært et veldig bra sted å begynne. Men det er ikke snakk om hos fastlegen over hodet. Når jeg har nevnt det så er det bare så lang ventetid at det ikke har noe for seg å tenke på. Selv om man kan få time hos psykolog på dagen hvis man oppsøker det selv.

Anonymous poster hash: 0d094...dae

Lenke til kommentar
7 hours ago, vidor said:

Om man tar ting ut av kontekst og kritiserer det anses det da som dårlig debatt-teknikk ?

 

Posten din startet bra, men...
Du reklamerer til en fucking blog uten kontekst, etter at du skriver noe bullshit om hersketeknikken søvnhygiene. Søvnhygiene ER en hersketeknikk i store trekk, og har liten til ingen empirisk verdi. Søvnhygieien er en hersketeknikk som gjør at du spør legen om innsovningsmedisin fordi du har googlet litt, i stede for å bli utredet via øre nese hals for f.eks trang nesepassasje, ujevne luftveier, non24, hormonforstyrrelse eller stoffskifte, bli tilbudt allergivaksinering på et tidlig stadie for å unngå komplikasjoner senere i oppveksten, elelr mange av de andre triggerne som faktisk leder til mangel på søvn.

Du er velkommen til å gi din mening, men vis den formuleres i store trekk med att "jeg liker ikke at du siterte meg, og påpekte mangelen i det jeg presenterte" som du nå presterer å gjøre, så gir du virkelig din mening tilbake til omverden?

Lenke til kommentar

Virker ikke helt som du skiller mellom en mammablog og noe som er skrevet av en høyst oppegående lege. Hvis du ser litt igjennom podcasten jeg omtaler så ser du seriøsitetskalibret dette har og hvordan dette bidrar til en positiv utvikling. Poenget er å hinte til podcasten for å finne tips, og om dette ikke finnes så kan en kanskje melde seg på kurs fra legen som har spesialisert seg godt på dette og fått mange gode tilbakemeldinger fra deltakerne hun har undervist. Dette er grunnpilaren i svaret. Søvnhygiene er det jeg har kunnskap om selv, så derfor nevner jeg det siden jeg fikk bedre søvn av dette selv. Det er overhodet ikke ment som noe hersketeknikk, så lurer litt på hvordan du kommer til den konklusjonen.

Det du sier om å unngå stimulanter som f.eks koffein er jeg helt enig i, og mange tyller i seg enorme mengde med energidrikk og brus også, men jeg tror ikke dette primært er TS sitt problemgrunnlag selv om det kan være med å bidra til problemet.

Det virker litt som du kobler det jeg sier til at jeg ønsker å sende TS til en alternativ shaman Durek-skikkelse for helbredelse, mens det jeg legger fokus på er vitenskapelig etterprøvd erfaring og muligheten til å vurdere et kurs innen dette fra en person som definitivt har god og etterprøvbar kompetanse på området.

At du antar en masse ting om meg og de rådene som gis må du ta på din kappe. Du har full rett til å kommentere ting, men jeg ber deg om å gjøre det sakelig og redelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (8 timer siden):

 

Posten din startet bra, men...
Du reklamerer til en fucking blog uten kontekst, etter at du skriver noe bullshit om hersketeknikken søvnhygiene. Søvnhygiene ER en hersketeknikk i store trekk, og har liten til ingen empirisk verdi. Søvnhygieien er en hersketeknikk som gjør at du spør legen om innsovningsmedisin fordi du har googlet litt, i stede for å bli utredet via øre nese hals for f.eks trang nesepassasje, ujevne luftveier, non24, hormonforstyrrelse eller stoffskifte, bli tilbudt allergivaksinering på et tidlig stadie for å unngå komplikasjoner senere i oppveksten, elelr mange av de andre triggerne som faktisk leder til mangel på søvn.

Du er velkommen til å gi din mening, men vis den formuleres i store trekk med att "jeg liker ikke at du siterte meg, og påpekte mangelen i det jeg presenterte" som du nå presterer å gjøre, så gir du virkelig din mening tilbake til omverden?

Etter å ha gått igjennom alle disse undersøkelsene og det alternative behandlingsopplegget sover man ofte like dårlig som før. Men alt dette tar ofte måneder/år å få gjennomført og i denne tiden har man ofte gått sykemeldt. Er man sykemeldt mer enn et år går man over på AAP og man kan miste jobben. Det enorme behandlingsapparet får enorme konsekvenser, og man ender som regel opp med medikamenter uansett. Får man antipsykitiske midler eller andre midler i samme gate forlenges ofte sykemeldingene som følge av dårlig virkning og bivirkninger. Holder man ut noen år til med utprøving av forskjellige legemidler før man skyter seg selv i hodet er man heldig. Til slutt kan man få egnede legemidler som faktisk virker, men da må man spille sine kort riktig samt ha en normalt oppegående lege. Når dette endelig skjer er man som regel helt ødelagt som menneske, uten jobb, skilt, frarøvet alt av fremtidsutsikter og all tillitt til helsenorge og systemet er forsvunnet. Man kan nå bare glede seg til langtidseffektene av årevis med søvnmangel virkelig slår til.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trulss said:

 

Jo, og det er et poeng.
Men vis du har behov for kirurgi, og du stanser utredningen ved at du får sovemedisin hos psykolog... så sitter du i saksa. 

 

10 hours ago, vidor said:

 

My he, en vi får ta det med teskje: Når ble å bli kuttet opp av Øre Nese Hals "alternativ shaman Durek-skikkelse for helbredelse"? Dine ord, ikke mine.

Lenke til kommentar

Det som er farlig eller risikabelt er at det er så forskjell på folk..

Noen blir avhengig av sovemedisiner og tar mer enn legen anbefaler, mens for andre som meg er det en hjelp.

Det er umulig å vite hvem som har avhengig genet, ofte går det ikke å gjette om noen er alkoholiker eller sigarett røyker heller, fordi virkning/effekt er så forskjellig fra hverandre.

Jeg har ikke problemer med søvn, men skulle gjerne vært mer våken på morgenen og helst litt i kveld siden det er helg. Men må nok ta kvelden...

Jeg tror god terapi/psykolog hjelper på søvnløshet selvom bare vestkantfolk får det idag... Eller si de rike.

De andre får en pille fastlege eller psykiater.

Tabletter løser egentlig bare et problem på kort sikt, for å løse selve problemet må du ta tak i det du ofte tenker på som tar fra deg søvn, og da må du gjøre endringer i livet eller snakke med noen som kan hjelpe deg.

Idag skal alt være så enkelt og "billig" bare ta en pille og fortsett med feil liv...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 9.6.2024 at 2:53 AM, vidor said:

Har satt denne til å spille av fra søvntips-seksjonen

 

"1:38:50 Ikke drikk koffein på kvelden "
Ja.

Etterfulgt av "1:40:30 Annettes beste søvntips " hvor man ikke utdyper utover "legg deg til samme tid hver dag", uten å faktisk klarer å forklare dette.
Etterfulgt av "stress", og løst sitert "kjøp mitt kurs, og bli med".
Så har vi "1:47:27 Annette sov dårlig før " som blir hoppet glatt over. Vi fant aldri ut om Annette endte opp med f.eks ta en fecal transplant for å få bukt med en sterke antibiotikakur. 

 

Jeg vil anbefale at man ikke deler denne typen innhold, fordi det er et kommersielt forsøk på å selge kurs. Derav gjør den litt sløvere programverten det mulig at man hopper faktisk over teamene man diskuterer, og det blir kun promotering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...