Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor dårlig er det normalt å bli av søvnmangel? Etter bare en dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Curuion said:

 

Variasjon på leggetid på over 3 timer GIR jetlag. 
Og du blir ikke "bedre" etter 24 timer, derimot blir du så overtrøtt at symptomene maskeres meget godt. Noe som resulterer i mer jetlag, og å krasje enda hardere nedover linjen.

Den gode nyheten er at den "konstante" leggetiden vil si at du lider mest sannsynligivs ikke av NON24(ICD-11: 7A63), med mindre arbeid forårsaker at du må havarere til denne tiden for å stå opp til jobb. 
Og vis synderen ikke er mangel på Folsyre, D3, Magnesium eller Sink... så er nok synderen noen form for Obstructive sleep apnea (OSA). Og da vil målet være en CPAP maskin i første omgang, og kirurgi for å bli kvitt maskinen i ettertid.

Lenke til kommentar
16 hours ago, del_diablo said:

Variasjon på leggetid på over 3 timer GIR jetlag. 
Og du blir ikke "bedre" etter 24 timer, derimot blir du så overtrøtt at symptomene maskeres meget godt. Noe som resulterer i mer jetlag, og å krasje enda hardere nedover linjen.

Ja, er nok godt poeng det. 

16 hours ago, del_diablo said:

Den gode nyheten er at den "konstante" leggetiden vil si at du lider mest sannsynligivs ikke av NON24(ICD-11: 7A63), med mindre arbeid forårsaker at du må havarere til denne tiden for å stå opp til jobb. 

Er usikker om det er non24 eller forsinket søvnfase syndrom. Bruker flere alarmer, og må løse en matte oppgave på ene alarmen. Så jeg kommer meg på jobb mellom kl 9-10, tidligere ble det fort kl 13-14, før jeg døgna for å "fiks" døgnrytmen. 

Om jeg dropper alarmer, og bare legger meg når jeg trøtt, så forskyver rytmen seg med 2-3 timer hver dag, lengden på sovna holder seg rundt 7-8 timer da. 

Har sjekka for søvn apne, det var pustestopp, men under grensa til å få cpap maskin. 

Null peiling på vitaminer og mineraler, men regner med legen har sjekket dette. Tatt flere blodprøver siste par årene, alle var normalt. 

Helg nå, ble vist nesten 12 timer søvn inatt. Tidligere har jeg følt meg dårlig av 10+ timer søvn også, men ikke nå. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Curuion said:

 

Vis du sier at du har fått utredet at du får pustestopp ved søvn, hvorfor blir du ikke tilbudt mer hjelp?
F.eks Septoplastik, bli diagnostisert med non24, få sjekket volumet på nestepustingen, få bli sjekket og utredet for TMDJ, eller bli tilbudt sterke sovetabletter i stede for hjelp?

Lenke til kommentar
13 hours ago, del_diablo said:

Vis du sier at du har fått utredet at du får pustestopp ved søvn, hvorfor blir du ikke tilbudt mer hjelp?
F.eks Septoplastik, bli diagnostisert med non24, få sjekket volumet på nestepustingen, få bli sjekket og utredet for TMDJ, eller bli tilbudt sterke sovetabletter i stede for hjelp?

Lurer jeg også på. Har klaget på dårlig søvn til lege og dps lenge, sikkert 10år +.

Får bare beskjed om å være strengere med å legge meg tidligere og stå opp til samme tid, og trene mer for å gå ned i vekt.

Blitt tilbudt sterkere sovemedisin enn melatonin, men er skeptisk til avhengighets skapende medisiner som de advarer om.

Lenke til kommentar
Gjest 91357...3b9
Maskinfører skrev (På 31.5.2024 den 5:47 PM):

Kan holde meg flere uker uten søvn og blir aldri dårlig 😉

Rekorden er 11 dager......... 

Anonymous poster hash: 91357...3b9

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Ja min rekord er en måned 😉

Veldig tvilsomt, just saying :)
Med 0% prosent søvn?

 

"The longest recorded time without sleep is approximately 264 hours, or just over 11 consecutive days. Although it’s unclear exactly how long humans can survive without sleep, it isn’t long before the effects of sleep deprivation start to show. "

"After two nights of missed sleep, most people have difficulty staying awake. They might experience periods of light sleep that can last up to 30 seconds. During these “microsleeps,” the brain is in a sleeplike state. Microsleeps happen involuntarily. After a microsleep, you might feel confused or disoriented."

"After 72 hours without sleep, most people experience an overwhelming urge to sleep. Many are unable to stay awake on their own.

Going three days without sleep profoundly limits the ability to think, especially executive functions such as multitasking, remembering details, and paying attention. This level of sleep deprivation can make it difficult to see even simple tasks through to completion."
https://www.healthline.com/health/healthy-sleep/how-long-can-you-go-without-sleep#what-happens-after-48-hours

Lenke til kommentar

Man skal ikke tulle for mye med søvnen. Jeg pleide å være våken i døgnvis og bare kjøre på med krevende oppdager. I dag vet jeg langt bedre. Selv om jeg har søvnproblemer forsøker jeg i det minste å få nok søvn, noe jeg ikke gjorde før. Fær var det mer slik "Sove, nei det kan man gjøre senere." Jeg vurderer å kutte ut alkohol også. Kroppen bruker flere døgn på å hente seg inn. Koordinasjon og reaksjonsevne blir svekket i perioden, noe som jeg er avhengig av å ha på topp.

Quote

Alcohol is a sedative. It can affect your sports performance for up to 72 hours after you have finished drinking. Drinking alcohol will mean poorer hand-eye coordination and slower responses.


Jeg vil tro at det er mange som har nådd veggen i det de satser på i livet og som kunne ha lykkes med nok søvn og ingen alkohol. Man kan si "Jeg er ikke god nok til dette.", men hvordan kan man vite hvis man ikke stiller med den beste utgaven av seg selv. Alltid sløv pga for lite søvn og inntak av alkohol 3 dager i forveien. Mandagsarbeid og mandagsprodukter er et begrep av god grunn. Noen arbeidere er ikke i form før onsdagen og da er det snart helg igjen. Slik går årene.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Powertrainer said:

Det kommer vel ann på hvilket yrke man har.

Joda, men mandag ettermiddag og kveld lider også av dårlig kvalitet. Og ikke minst tirsdagens, men kanskje ikke onsdagen. 
Og ikke minst de produktive timene på søndag. 

Så det er ikke bare yrkesvalget, det er også fasen som leder opp til det. Samt opptreningsperioden i yrket. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 30.5.2024 den 2:15 PM):

Men det er unødvendig med innsovningsmedisin når du så sjelden sliter med søvnen. Du kan heller ha en tablett i bakhånd til dagene hvor det skjer.

Ellers er det uproblemtatisk å bruke zopiclone over tid da det er en mild innsovningstablett som er raskt ute av kroppen uten vesentlig tilvenning.

Hadde feil, er ikke så sjeldent

Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 30.5.2024 den 2:15 PM):

Men det er unødvendig med innsovningsmedisin når du så sjelden sliter med søvnen. Du kan heller ha en tablett i bakhånd til dagene hvor det skjer.

Ellers er det uproblemtatisk å bruke zopiclone over tid da det er en mild innsovningstablett som er raskt ute av kroppen uten vesentlig tilvenning.

Uproblematisk vil jeg ikke si at Zopiclone er. Det er et B-preparat som kan føre til avhengighet, også er det faren for å utvikle toleranse. Er en grunn til at leger kun anbefaler at man bruker medisinen for kortvarige søvnvansker.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Uproblematisk vil jeg ikke si at Zopiclone er. Det er et B-preparat som kan føre til avhengighet, også er det faren for å utvikle toleranse. Er en grunn til at leger kun anbefaler at man bruker medisinen for kortvarige søvnvansker.

Man er litt uheldig om de slutter å virke fordi mange går fast på disse i årevis uten at de mister virkningen. Det ligger litt i ordet Imovane.

Lenke til kommentar

Tatt fra Helse Norge:

Langvarig bruk av slike legemidler kan derimot gi forverring av grunntilstanden søvnproblemene eller angsttilstanden, toleranseutvikling, tilvenning og avhengighet. Disse uønskede effektene kan gjøre det vanskelig å slutte med legemidlet.

De som tar det fast som du sier tar det nok ikke daglig.

 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (8 minutter siden):

Tatt fra Helse Norge:

Langvarig bruk av slike legemidler kan derimot gi forverring av grunntilstanden søvnproblemene eller angsttilstanden, toleranseutvikling, tilvenning og avhengighet. Disse uønskede effektene kan gjøre det vanskelig å slutte med legemidlet.

De som tar det fast som du sier tar det nok ikke daglig.

 

De tar det fast. Det er ikke bra å gå med langvarige søvnproblemer. Det står at det KAN gi forrverring. Nå er preparatet reseptbelagt og man får fagkyndig oppfølging av lege. Alle legemidler kan gi uønskede bivirkninger så det er ikke noe spesielt.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (4 minutter siden):

De tar det fast. Det er ikke bra å gå med langvarige søvnproblemer. Det står at det KAN gi forrverring. Nå er preparatet reseptbelagt og man får fagkyndig oppfølging av lege. Alle legemidler kan gi uønskede bivirkninger så det er ikke noe spesielt.

Jeg skrev også at det kan. Det var du som sa det var helt problemfritt å bruke slike preparater over lengere tid, noe jeg ikke er enig i.

Lenke til kommentar

Jeg sliter aldri lenger med søvn men netter jeg grubler og tenker og ikke får sove spiser jeg en liten dose av noe som heter Stilnoct. Jeg var riktignok litt avhengig av det før og spiste hver kveld, men klarte og slutte fast bruk og halverte også til halv dose når jeg bruker det.

Det er ikke så ofte at man blir fysisk avhengig av Imovane eller Stilnoct, men man kan bli avhengig av søvn som man mister om man tar mange dager og så forsøker gå av medisin.

Trikset mitt pluss min tro på kristendom var at jeg delte tabletten i to og tok halv dose før jeg sluttet å ta den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...