Gjest Slettet-23ll7q82UE Skrevet 26. mai Del Skrevet 26. mai Hei, Har en grei landeveis sykkel som jeg bruker mye. Nå i det siste har det begynt å komme litt ulyder spesielt når jeg belaster kjedet mye, som feks i en oppoverbakke eller når du skal opp i fart. Det er en slags bankelyd kun ved belastning. Har renset kjedet og justert girene så kjedet beveger seg veldig lett. Høres ikke ut som er noe feil med det. Kan dette være et lager som er gåent? Eller er det bare hele girsystemet som må stilles av en proff? Kanskje ikke så lett å svare på uten at en proff ser på det, men er det noe jeg kan klare selv vil jeg selvsagt prøve. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. mai Del Skrevet 26. mai Er det tilstrekkelig stramt. Hvordan ser kranken din ut? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. mai Del Skrevet 26. mai (endret) Ser litt tørt ut for meg. Bruker samme olje som motorsagene har til kjeder. Og sjekk ut kjedevinkel i forhold til tannhjulene. Skal være helt i samme linje. Endret 26. mai av Jarmo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-23ll7q82UE Skrevet 26. mai Del Skrevet 26. mai Gavekort skrev (43 minutter siden): Er det tilstrekkelig stramt. Hvordan ser kranken din ut? hmm kranken? for å være ærlig er jeg nok litt noob på dette feltet. Usikker på hva det er 😛 Jarmo skrev (5 minutter siden): Ser litt tørt ut for meg. Bruker samme olje som motorsagene har til kjeder. Og sjekk ut kjedevinkel i forhold til tannhjulene. Skal være helt i samme linje. Har smurt opp i etterkant. Pleier å smøre èn gang pr uke siden sykler 150/200km pr uke. Skjønner jeg kanskje burde levere den inn til en proff som kan undersøke dette. Sikkert ikke lett å svare på uten å se det selv. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 26. mai Del Skrevet 26. mai mrBytemare skrev (8 minutter siden): hmm kranken? for å være ærlig er jeg nok litt noob på dette feltet. Usikker på hva det er 😛 Ved pedalene Lenke til kommentar
Gjest Slettet-23ll7q82UE Skrevet 26. mai Del Skrevet 26. mai RRhoads skrev (1 time siden): Ved pedalene åja 😛 skal ta bilder å sende, takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-23ll7q82UE Skrevet 26. mai Del Skrevet 26. mai Dette som kalles kranken? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. mai Del Skrevet 27. mai Krankarm er metallarmen som pedalen festet til. Til krankenarmen festes tannhjulene som er fremme ved pedalene. Tannhjulene pluss krankarmen tilsammen går under betegnelsen krank. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-23ll7q82UE Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Er det noen som kan fortelle meg hvilken kassett dere tror vil passe til min sykkel? Det er en vipera Racer4 https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/drivverk/kassetter/landevei Lenke til kommentar
mu99 Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni mrBytemare skrev (På 26.5.2024 den 11:31 PM): Dette som kalles kranken? Utifra det bildet her ser det ut til at drevet ditt begynner å bli utslitt. Du ser at tennene begynner å likne på haifinner, og at det er veldig få flate tenner igjen. Du kan sammenlikne det med «bestemor ringen». Hvis kjedet er originalt ville jeg byttet det samtidig, for å minimere slitasjen på nytt drev og kassett 🙂 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni @mu99 Har nok rett. Første jeg tenkte på også når jeg så tennene. Da skal kjede og fordrev og de av bakdrevene som er slitt (du har sikkert noen favorittgir) skiftes samtidig (eller hele greia om de ikke kan skiftes individuelt). Kjede og drev slites sammen og da passer de som hånd i hanske til hverandre. Nytt kjede uten nye drev så passer ikke nytt kjede til slitasjen på tennene og kan gi lyd. Hjullager som er gåent kjennes annerledes, det vil evt knase/gå i stå (mye motstand hele tiden). Rust pga høyttrykksvask som har presset vann inn i et hjullager kan skje, men ellers vil kvalitets hjullager vare veldig lenge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-23ll7q82UE Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni mu99 skrev (1 time siden): Utifra det bildet her ser det ut til at drevet ditt begynner å bli utslitt. Du ser at tennene begynner å likne på haifinner, og at det er veldig få flate tenner igjen. Du kan sammenlikne det med «bestemor ringen». Hvis kjedet er originalt ville jeg byttet det samtidig, for å minimere slitasjen på nytt drev og kassett 🙂 Takk for tips, veldig nyttig! Rune_says skrev (42 minutter siden): @mu99 Har nok rett. Første jeg tenkte på også når jeg så tennene. Da skal kjede og fordrev og de av bakdrevene som er slitt (du har sikkert noen favorittgir) skiftes samtidig (eller hele greia om de ikke kan skiftes individuelt). Kjede og drev slites sammen og da passer de som hånd i hanske til hverandre. Nytt kjede uten nye drev så passer ikke nytt kjede til slitasjen på tennene og kan gi lyd. Hjullager som er gåent kjennes annerledes, det vil evt knase/gå i stå (mye motstand hele tiden). Rust pga høyttrykksvask som har presset vann inn i et hjullager kan skje, men ellers vil kvalitets hjullager vare veldig lenge. Takk til deg også for bra tips! Sykler veldig mye men avhengig av litt hjelp så satt den på verksted. Skulle gjerne lært å skru litt selv å få til sånt. Men da vet jeg litt mer hva som er slite-deler og bør følges med på. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå